Délmagyar logó

2016. 12. 06. kedd - Miklós -5°C | 3°C

A politikában a fekete is fehér - Dózsa Gábor válasza trolibeszerzés ügyben

Olvasói levelet küldött szerkesztőségünkbe Dózsa Gábor az SZKT korábbi igazgatója a szegedi trolibeszerzéssel kapcsolatos fideszes sajtóközleményre válaszul. A levelet teljes terjedelmében változtatás nélkül közöljük.
"Mivel a szegedi villamos és trolibuszbeszerzések és a Szegedi Közlekedési Kft. elmúlt éveinek gazdálkodása és fejlődése nevemhez fűződik, tájékoztatni kívánom Szeged polgárait a valóságról és a tényekről a Fidesz frakció mai és tegnapi sajtótájékoztatója kapcsán.

Valótlan a Fidesz frakció azon állítása, hogy 'Szeged a mindenkori euró árfolyamtól függetlenül, Európa egyik – ha nem a legdrágább – troliját készül megvásárolni.'

Tájékoztatom a Képviselő Urakat arról, hogy Európában sajnos kevés új trolibuszt vásárolnak, Magyarországon pedig sem Debrecen, sem Budapest nem volt képes arra, hogy a szegedihez hasonló fejlettségű, teljesen alacsonypadlós, három klímaegységgel szerelt, minimum 5 km önjárásra – azaz felsővezeték nélküli üzemre - képes csuklós trolibusz beszerzését indítsa meg.

Összehasonlító adatokat így csak más európai városokból lehet mutatni: a francia Limoges, a svácji Winterthur, a németországi Eberswalde, az olasz Modena és Róma beszerzéseit a feljelentéseket és sajtótájékoztatókat megelőzően minden bizonnyal részletesen kielemezte az SZKT jelenlegi vezetése és a Fidesz frakció; ezért én csak annyit kívánok hozzátenni, hogy ezek a városok mind drágábban szereztek be hasonló felszereltségű trolibuszokat.

A 'tulajdonosi átfedésekről' a Képviselő Uraknak a sajtó által az inkább a jobboldalhoz közelebb álló nyertes cég tulajdonosával kellett volna konzultálnia, esetleg még az előtt, hogy megtették feljelentésüket.

A 'megrendelt jármű specifikációját' nem hozzá nem értő politikusok, hanem szakemberek vizsgálták meg, és azt állapították meg, hogy az versenysemleges. A járműbeszerzés teljes dokumentációját a már Fidesz kormány alatt működő Nemzeti Fejlesztési Ügynökség is elfogadta. A pályázat nyílt volt és minden gyártó számára azonos feltételeket biztosított.

Az új menedzsment tevékenységéről mondottakat valószínűleg a Fidesz frakció tagjai sem hiszik el.

Nehezen képzelhető el, hogy az a cégvezetés, mely 2003 előtt 1,2 milliárd veszteséget halmozott fel, hagyta lerongyolódni a járműparkot és az infrastruktúrát, 560 millió Ft hitelt vett fel egy értelmetlen parkolóház építésére, mostanra ennyit fejlődött volna.

A céget, mint sokan tudják, most ugyanazok irányítják, mint akik 2003 előtt vezették a Szegedi Közlekedési Kft.-t valamint az abból kivált és privatizált cégeket.

A számadatok egyértelműen mutatják, hogy a gazdálkodásról szóló dicshimnusznak nem sok köze van a valósághoz. Az SZKT bevétele ugyanis a jelenlegi ügyvezetés tevékenysége alatt, ahogyan 2001-ben, most is csökkent. Ezzel szemben vezetésem 7 és fél éve alatt, 1,6 milliárdról 3,8 milliárdra nőtt a cég teljes bevétele, miközben 2010-ben 100millió forinttal kisebb mértékben részesedtünk az önkormányzat költségvetéséből.

Nem igazán értem, hogy miért állítják azt, hogy 'a társaság 100 millió forinttal kisebb önkormányzati támogatásból, és mintegy 200 millió forinttal nagyobb egyéb költségek mellett – mintegy – 600 millió forint pluszt hozott a kasszába 2011 során.' Az SZKT háromnegyed éves beszámolójában ugyanis az önkormányzati támogatás soron 2010-ben 660 millió, míg 2011-ben 778 millió forint áll.

A sajtóközlemény szerint „200 millió Ft-tal nagyobb egyéb költségek mellett" működik a cég, miközben ritkították a járatokat, és lényegesen kevesebb saját fejlesztést és külső munkát végzett a cég, és az előző évektől eltérően béremelés helyett csak minimális bérkorrekciót hajtottak végre. Vajon mik lehetnek akkor ezek az 'egyéb' költségek?

Hol van az a '600 millió forint plusz a kasszában' amit az új ügyvezetés 'hozott'? Biztosan nem járművekre költötték, mert nem növekedett az új, alacsony padlós trolibuszok és a modernizált villamosok száma a szegedi vonalakon, 13 év után idén először nem volt Közlekedési Gyermeknap, és nem olvashatjuk a Gördülő Híreket sem. Hol van az a 600 millió forint?

Nem igaz tehát az sem, hogy 'Több trolit és villamost újítottak fel, mint a megelőző időszakban'.

Idén mindössze 1 db ZIU 9-es orosz –nosztalgia- trolibusz már tavaly megkezdett felújítását sikerült befejezni. Vezetésem alatt csak 2010-ben 5db felújított csuklós villamossal és 7 db új illetve felújított trolibusszal gazdagítottuk Szeged elektromos közforgalmú közlekedését.

Annak eldöntését a Tisztelt Olvasóra bízom, hogy prémiumot érdemel-e egy olyan közlekedési cégvezető, aki büszke arra a Brüsszelbe küldött levelére, melyben kéri, hogy vegyék vissza Szegedtől az elektromos közlekedés fejlesztésére megítélt EU-s támogatást, aki minden szakmai fórumon azt hangsúlyozza, hogy nem kell Szegeden fejleszteni az elektromos közforgalmú közlekedést, hanem járjon mindenki autóval vagy kerékpárral.

Arra mindenesetre büszke vagyok, hogy cégvezetőként elért eredményeink a Fidesz frakció és a jelenlegi cégvezetés számára viszonyítási alap.

Minden lépésüket az előző vezetéshez mérve próbálják értékelni. Nekem soha nem volt mérce az elődöm munkája, teljesítménye és minősége alapján nem is lehetett az. Számomra mindig az volt a fontos, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. és a szegedi elektromos közforgalmú közlekedés fejlődését szolgáljam.

Tisztelettel

Dr. Dózsa Gábor

Olvasóink írták

  • 16. macs 2011. november 18. 19:18
    „9. varadipal,
    mittaláltam nem is volt olyan tájékozatlan :-) Biztos ő is látta a 2-es vonalon a Pesát. Ezek szerint meg vannak a fékpróbák?”
  • 15. strangerrr 2011. november 18. 18:00
    „"prémiumot érdemel-e egy olyan közlekedési cégvezető, aki büszke arra a Brüsszelbe küldött levelére, melyben kéri, hogy vegyék vissza Szegedtől az elektromos közlekedés fejlesztésére megítélt EU-s támogatást"

    Ha ez igaz (és valószínű sajnos az), akkor ez hazaárulás, amiért minimum börtönbüntetés jár.”
  • 14. szöszmő 2011. november 18. 16:00
    „1/4 milliárd forint nagyon sok pénz. Mindenki ragozhatja a dolgokat pártállásának megfelelően, de amíg a választópolgárok nem érzik felelősnek magukat abban, hogy kit ültetnek maguk fölé szavazataikkal, bizony szegény hazánk nem fog számunkra pozitív irányba elindulni. Illendő lenne felismerni felnőtt fejjel, hogy mindennek megvan az ára.”
  • 13. bánki 2011. november 18. 15:24
    „Persze !

    Korrupció az az üzlet amiből kihagytak ! Kedves Gábor Hofi Géza klasszikus !

    A családi és baráti összefonódások smafú ?”
  • 12. jozko 2011. november 18. 12:21
    „Krokodilkönnyek.

    Minden , a regnáló hatalmat kiszolgáló cégvezető politikai hátszéllel kerül/t pozícióba.
    ezzel ők pontosan tisztában is vannak.
    Ettől még lehetnek jó vezetők is -Dózsa Úr szakmai kvalitását én nem tudom felbecsülni.
    Viszont sajnálni sem, ha fordul a kocka.
    Ilyen pozíciókban "csak jó vezetőnek" lenni kevés.
    Minden hatalom a hozzá lojális kádereket igyekszik kiemelni - ez emberiség történelme erről szól.

    A Botka -Gyimesi pengeváltások /pártvillongások/ törvényszerűek.
    Ezt a szakmával /bármelyikkel/ összekeverni ostobaság.

    Egyébként ezt már az önkormányzati/polgármester választás eredményének ismeretében borítékolni lehetett.
    Azóta megy a széllel szembe pisálás!
    Említettem már? Készülök átírni a Nemzeti Fohászt!
    Imígyen:

    Áldd meg Uram a magyart-
    de könyörgöm, ne olyan vezetőkkel, amilyeneket érdemel!”
  • 11. igazságkereső 2011. november 18. 12:18
    „Ez az egész olyan, mint amikor a bíróságon szembesítés folyik, egy állítás, egy tagadás, tehát az ügy nem megy előre,marad a száraz tény, a tények pedig makacs dolgok.Ma sokkal súlyosabb dolgok feszítik Szegeds polgárait, mintsem azon vitatkozni, hogy kinek van igaza ebben az ügyben!!”
  • 10. papsajt 2011. november 18. 10:04
    „Utazó közönség részeként annyit tudok mondani,hogy a Mercedes, és a saját építésű Szkt T660 a legjobb jelenleg.”
  • 9. varadipal 2011. november 18. 08:52
    „6., mittaláltál. Rettentően tájékozott lehetsz, ha volt háromnegyed órád a még nem üzemelő 2-es villamost várni.
    Senkit nem érdekel, hogy Neoplán vagy Mercedes a trollin a név, ha a kiírt feltételeknek megfelelnek a Skoda paraméterei, és olcsóbban lehet beszerezni. A Skoda világhírű, jó minőségű termékeket gyártó, nagy hagyományokkal rendelkező cég.Ha a Rába csinálja hozzá a futóműveket, az csak nekünk jó, nem a Neoplannak.
    A Lehel hűtőgáp is harminc évig működött egyfolytában, pedíg se Bosch, se LG se Siemens nem volt ráírva.”
  • 8. autószerelő 2011. november 18. 08:50
    „Hát kedves Dózsa Gábor, most aztán feladtad a leckét. Itt vannak a FIDESZ állításai és velük szemben a Tieid. A Te állításaid jóval részletesebbek, s elég nehéz volt valós tartalmukat ellenőrizni. Nagy nehezen azért sikerült, s kijelenthetem, a Te állításaid valósak. A következő kérdésekre nem tudom a választ, csupán válaszadást megkönnyítő kérdéseket tudok feltenni: 1. Ha állításaid valósak, akkor igazak lehetnek-e az ezekkel ellentétes FIDESZ-es állítások? 2. Büszke-e ilyenkor a fiára Szeged díszpolgára, Gyimesi Kálmán? 3. Büszke -e ilyenkor Bohács Zsoltra az Altmayer család? 4. Ülhet-e Szeged közgyűlésében és az Országgyűlésben olyan képviselő, aki lehet hogy hogy 30 éve ugyanilyen "pontos" adatokat szolgáltatott társairól az államvédelemnek Romániában? 5. Ha eljön az ideje, csereértéket képez-e egy alcsúti kúria, ha valaki egy venezuelai, erdő mélyén lévő eldugott házra akarja majd cserélni? Hangsúlyozom, a válaszokat nem tudom. Kérlek gondolkozz ezeken Te is, s jelentkezz ha valami eszedbe jutott. Addig pedig készülj az SZKT vezetésére. Tóth István Tibor pedig egy kicsit bővítse tudását és menjen vissza tanítani. De gépelemeknél ne nehezebb tárgyat.”
  • 7. joy 2011. november 18. 07:10
    „Ikarusz-Skoda konzorcium.
    Legalább részben hazai termék lehetne, de addig ügyeskedik a mostani vezetés, míg dupla áron abszolút külföldi troli lesz belőle, és kemény, többszát milliós bírságot fizett az EU a töketlenkedésért!

    Bolond ember, aki fogához veri a garast, utána meg aranyat költ a fogorvosra.”
  • 6. mittaláltam 2011. november 17. 22:42
    „1. Küldenék én is egy olvasói levelet, azt is közlitek?
    2. Ma legalább háromnegyed órát álltam a megállóban és vártam a 2-es villamost. Nem jött... Délután az egyesre vártam... nem jött, csak busz
    3. Mondjuk ez nem éppen Ikarus-Skoda jármű, ami Limoges-ban közlekedik:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trolleybus_ligne_4_Montjovis.jpg
    4. a svájci Wintherturban éppen Mercedes trolik járnak, úgy gondolom ez sem Skoda-Ikarus árszínvonal!
    http://www.flickr.com/photos/71144572@N00/376820140/
    5. Nahát Modenában meg épp Neoplánok suhannak? Lehet icipicivel drágábbak, mint a Skodák?”
  • 5. Tapasztalt 2011. november 17. 22:35
    „jozkó, az igaztalan, hazug támadás ellen a minimum ez a védekezés......”
  • 4. jozko 2011. november 17. 22:04
    „Tényleg: ez egy jó levél.
    Ilyet ír az, aki védekezik.”
  • 3. eljensokaszeged 2011. november 17. 21:54
    „Mert nem értitek. Azt mondta a FIDESz h nem kell az IMF tehát kell! Most azt mondja h JÓL dolgozik azt SZKT vezető, tehát SZARUL! ennyi. kis butusok...”
  • 2. ValakiaSOKKözül 2011. november 17. 21:35
    „...mármint Dózsa G. levele a korrekt....”
  • 1. ValakiaSOKKözül 2011. november 17. 21:34
    „Korrekt!!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egységes menetrend, tarifák, viteldíjak: közlekedési konferenciát rendeztek Szegeden

A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara székházában kétnapos közlekedési konferencia kezdődött a közösségi közlekedés korszerűsítéséről, 2012-es várható átalakításáról. Tovább olvasom