Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -2°C | 3°C Még több cikk.

A schengeni kódex szerint ellenőriznek Röszkén

Röszke - Bár csak 2007. december 21-étől válunk hivatalosan is a Schengen-övezet tagállamává, már az egyezményes normák szerint dolgoznak a határokon. Pénteken megleshettük, mi történik Európa déli kapujában, a röszkei átkelőnél, amikor „nem történik semmi", vagyis átlagos a forgalom.
A röszkei közúti határátkelőn pénteken öt sávban léptek be folyamatosan a személykocsik, buszok és teherautók Magyarországra. A nem magyar és nem uniós, hanem az úgynevezett harmadik országból érkezőknek az útlevelét és a gépjárművét is vizsgálták a határőrök. Ha csak egy ember ült az autóban, egy-két perc alatt végeztek. A várakozók mégis türelmetlenkedtek.

A motorháztetőtől a csomagtartóig

– Már fél órája állunk itt, máskor gyorsabban ment. Fél éve még nem nézték át ennyire tüzetesen az autókat – panaszkodott Lovász Csilla, aki Adáról Érdre utazott. A másik sorban ült autójában Méhes Attila, aki már hozzászokott ahhoz, hogy a határőrök és a vámosok alaposan átnézik az autóját – a motorháztetőtől a csomagtartóig.

Szúrópróbaszerűen, vagy a legkisebb gyanú esetén is vizsgálnak Fotó: Segesvári Csaba

Bácskossuthfalváról havonta jár át Szegeden tanuló testvéréhez, rutinos utazó.

– Az uniós tagság óta, azaz 2004 májusától a Schengeni kódex előírásai szerint ellenőrizzük a határon átkelőket. Bizonyos további normák 2006. október 15-én léptek Magyarországon hatályba. 2007 szeptemberétől használjuk az „SIS I." rendszert, amelyen a körözött és tiltólistán szereplő személyeket, gépjárműveket és tárgyakat kiszűrhetjük – mondta Pál János alezredes.

A Szeged Határrendészeti Kirendeltség vezetője, Éberhardt Gábor határőr alezredes engedélyével, alkalmi kalauzunk kíséretében bemehettünk a határátkelőhely olyan részlegeibe is, amelyek az átlag utazó előtt ismeretlenek maradnak.

Először az egyik útlevélkezelő fülkében néztük meg, hogyan dolgoznak az útlevélkezelők. Itt klaviatúraütögetés helyett modern okmánybeolvasóval kerülnek az adatok a számítógépes rendszerbe, melyet az országos parancsnokság központi szerverébe küldenek tovább. Ez a gép az ellenőrzési rendszerhez kapcsolt magyar, illetve nemzetközi szervek és a társult schengeni tagállamok rendszereivel is kapcsolatban áll. Ha a rendszer jelez, az utazót félreállítják, és az adatok pontosítása után végrehajtják a meghatározott feladatokat.

Gyanús gyerekek

Szúrópróbaszerűen, vagy a legkisebb gyanú alapján is vizsgálhatják az utazókat, mint ahogyan azt a német rendszámú Mercedesnél is tették. A sofőr türelmetlenül pattant ki autójából a határátkelő ellenőrző helyén. Nem ő volt az egyetlen, akit valamilyen okból gyanúsnak találtak a határőrök. A Mercedesen kívül egy Volkswagen kisbusz átvizsgálását is megfigyelhettük.

Modern okmánybeolvasóval dolgoznak Fotó: Segesvári Csaba

Átlagos nap

Pénteken reggel héttől este hétig összesen 8654 utas lépte át a határt Európa déli kapujánál, Röszkénél. Ez megfelel az átlagnak, hiszen a tapasztalatok szerint egy átlagos napon nyolc-tíz ezer átlépőt ellenőriznek. Péntektől vasárnapig általában nagyobb a forgalom, naponta húszezer útlevelet és az utasokhoz kapcsolódó egyéb kiegészítő okmányokat vesznek kézbe, vizsgálják a jogszerű átlépés valamennyi feltételét. A legnagyobb csúcsban – egyházi és állami ünnepekkor, szabadságolások kezdetekor és végén – pedig harmincöt-negyven ezret. 
– Tizenhét éve ingázok Törökország és Hollandia között, gyakran ellenőriznek a határon – mondta a török férfi, miközben rutinosan pakolta ki csomagjait az autóból. A férfival két nő és két kisgyerek is utazott. Nekik a csomagokon ágyaztak meg. Erre figyeltek fel a határőrök, hiszen régi trükk, hogy a gyerekeket használják álcának ahhoz, hogy átcsempésszenek valakit vagy valamit.

Szívdobbanás-érzékelő

A határőrök munkáját speciális műszerek is segítik. A kamionok vizsgálatakor háromfélét is láttunk: ipari endoszkóp, szén-monoxid- és szívdobbanás-érzékelő, amelyből az egész országban mindössze néhány van. Ennek segítségével felfedhető, ha ember rejtőzik a kamionban.

Amennyiben potyautast találnak, az előállító helyiségbe viszik, ahova mi is beültünk néhány percre. A fehér falakat fekete lábnyomok tarkították. Azok hagyták itt, akik nem önszántukból várakoztak a rácsok mögött.

Ha drogot érez, kapar

A határőrök az átkelőn is dolgoznak kutyákkal. Ottjártunkkor Samu, a német juhász volt szolgálatban. A kutyák kaparással jelzik, ha kábítószert éreznek, és lefekszenek, ha robbanószert, vagy annak akár csak a helyét szagolják ki. A kutyák tíz-tizenöt autót tudnak átvizsgálni egy szolgálat alatt anélkül, hogy elfáradnának.  
Arról kérdeztük az alezredest, mire számítanak december 21-e, a schengeni csatalakozásunk dátuma után, és miben változik majd munkájuk. Az ünnepek előtti hetekben hatalmas forgalomnövekedés várható, ebből adódóan valószínűleg több jogsértést fedeznek majd fel. – A számítógépes ellenőrzési rendszer segítségével most is kiszűrjük azokat az állampolgárokat, akiket kitiltottak a tagállamokból, de még beengedjük őket, illetve büntetőeljárás kezdeményezése nélkül kiléptetjük. December 21-étől többek között ez is változni fog, hiszen ettől az időponttól kezdve már mi sem engedjük be ezeket az utasokat – magyarázta.


Olvasóink írták

  • 1. Vandorr 2007. november 26. 08:19
    „Nyáron, mikor jöttünk Görögországból, akkor itt voltak a legbunkóbbak a vámosok. És itt kellett legtöbbet várni. Nem a Balkánon, nem Makedóniában, hanem itt. Az EU-s felirat miért van kiírva? Miért főleg magyarokat vizsgálnak? Szerintem azért, mert nem tudnak nyelveket. És az a modor, az mindent alulmúlt.
    Más országokból példa: Este a görög tiszt, még egy annyit odaköszönt, hogy: Jó nyaralást! Magyarul!
    Itt meg ordítotva beszéltek az emberrel. Pedig Görögország is EU kapu, vagy nem?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Színházjeggyel a fiatalkori bűnözés ellen

Szeged - Lopás és rablás – ez a két leggyakoribb bűncselekmény, amit 18 év alatti fiatalok… Tovább olvasom