Délmagyar logó

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

A súly helyett a teljesítmény számít

Vagyonadónak is nevezhetjük az autó- és a motortulajdonosokra kivetett új fizetési kötelezettséget, ami a jármű teljesítményére alapoz. A kedvezményben részesíthetők köre szűkült – mondjuk a mozgáskorlátozottak körében. De a településen maradó bevétel nő – például Szegeden a múlt évi 759 millióról várhatóan 900 millióra.
– Nem biztos, hogy többet kell fizetni, ugyanis az öregebb járgányok adója a korábbihoz képest kevesebb is lehet – oszlat el egy tévhitet a gépjárműadóról Zombory Pál. A szegedi adóiroda vezetőjének és munkatársainak munkaideje mostanában nagyrészt azzal telik, hogy minden, hozzájuk forduló ügyfélnek elmagyarázzák, hogy megváltozott a gépjárműadó filozófiája: a korábbi súly helyett a jármű gyártási éve és teljesítménye számít. A szakember elismeri: e formájában ez a fizetési kötelezettség valójában vagyonadó, hiszen az új és lóerőktől duzzadó járgányok tulajdonosainak mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk. Ugyanakkor már nemcsak az autó, hanem minden, rendszámmal rendelkező, vagyis 50 köbcentisnél nagyobb motor után is adót kell fizetni.

Lóerőből kilowatt

A gépjárműadó 2006-ban a járgány minden megkezdett 100 kilogrammja után 1200 forint volt, amiből a környezetvédelmi osztályba sorolás alapján kedvezmény járhatott. Most a jármű életkora és teljesítménye számít. A tulaj maga is megbecsülheti kocsija-motorja új adójának összegét. Ha a forgalmiban csak lóerős számot lát, akkor ezt 1,36-tal el kell osztania, hogy kilowattban kapja meg a teljesítményt. E számot pedig meg kell szoroznia: a gyártás és az azt követő 3 évben 300, a 4-7. naptári évben 260 forinttal és így tovább a 16. naptári évig, amikortól a szorzó 120 forint. Az 1998 előtt forgalomba állított autók forgalmi engedélyében nem szerepel a teljesítményadat. Ennek utólagos pótlása, a dokumentum cseréje körülbelül 12 ezer forint költséget ró a tulajdonosra.

– Tíz százalékkal is nőhet a gépjárműadóból származó bevétel – például Szegeden a tavalyi 759 millió helyett várhatóan 900 millió forintra – számol a szakember. A növekedés nemcsak abból származik, hogy az adófizetők közé több motoros lép be, hanem abból is, hogy csökken a kedvezményben részesíthetők köre. Például a mozgáskorlátozott személy gyakori orvoshoz szállítására hivatkozva a múlt évben 4096 autós kapott adófizetési mentességet, s így Szeged elesett 44 millió forint bevételtől. E kiskaput az új törvény bezárja, ugyanis csak az a mozgáskorlátozott kérheti méltányosságra hivatkozva az adófizetési kötelezettség alóli mentesítését, akinek a tulajdonában van egy 100 kilowatt teljesítményűnél kisebb kocsi.

– A szegedieknek már kézbesítette a postás azt a nagyjából 65 ezer határozatot, amelyből kiderül, az új törvény alapján mennyi gépjárműadót kell fizetniük az érintetteknek – jelenti ki Zombory Pál. Ugyanakkor elismeri: adatállományuk nem hibátlan és nem is teljes. Egyelőre 1900 jármű, illetve 200 személy adatait kell még ellenőrizniük. Ennek oka a visszatérő probléma, hogy a járműtulajdonosok egy része a költözést, illetve az adásvételt nem jelenti be az okmányirodán. Mivel az adóiroda érdeke is, hogy teljes és pontos legyen adatbázisuk, ügyfeleiket Szegeden azzal a mondattal várják a hét minden munkanapján, hogy „Miben segíthetünk?".
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ünnepi gála Király Leventének

1959 óta, azaz negyvennyolc esztendeje a Szegedi Nemzeti Színház hűséges tagja a 70. születésnapját… Tovább olvasom