Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

A számvevőszék vizsgálta az SZKT-t

Szeged - Az SZKT beszámolási kötelezettségét, illetve a korábbi vezetés járműfelújítására vonatkozó vizsgálatot javasol többek között az Állami Számvevőszék tegnap nyilvánosságra hozott jelentése.
Önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokat ellenőrzött az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Közleménye szerint azért, hogy hozzájáruljon a közfeladatok takarékosabb ellátásához, a közpénzek átlátható felhasználásához. Első körben három közlekedési céget vizsgáltak, a szegedit, a miskolcit és a debrecenit. A Szegedi Közlekedési Kft.-nél a 2008-tól 2011-ig terjedő időszakot, valamint 2012 első három negyedévét nézték meg. Az ÁSZ jelentéstervezetére a cég és a város reagált, az ÁSZ csütörtökön hozta nyilvánosságra az összefoglalóját.

Villamos szervizen. Ezúttal az ÁSZ keresett hibákat.
Villamos szervizen. Ezúttal az ÁSZ keresett hibákat.
Fotó: DM/DV

Ahogy Dózsa Gábor látja

– Az ÁSZ-jelentés olyan megállapításokat tartalmaz, amelyeket a 2010 decemberében, a Fidesz–Jobbik által politikai alapon felállított gazdasági és pénzügyi átvételi ideiglenes bizottság fogalmazott meg, és amelyekről a kirendelt szakértői és nyomozó hatósági vizsgálatok megállapították: nem felelnek meg a valóságnak – reagált Dózsa Gábor, aki 2010 decemberéig vezette az SZKT-t. – A vizsgálatok egyértelműen megállapították, hogy az SZKT 2003-tól 2010-ig a jogszabályoknak és a vonatkozó rendeleteknek megfelelően működött, semmilyen károkozás vagy szabálysértés nem történt. Bevétele folyamatosan növekedett, és nyereségesen gazdálkodott, jelentős saját erős fejlesztések mellett. A befejezetlen villamosról annyit, hogy az a károkozás, ha nem fejezik be, hanem kidobják az addig ráfordított pénzt, miközben alacsonypadlós, klimatizált villamosra szükség van. Nem igaz, hogy nem használható a jármű, hiszen a közlekedési hatóság előzetes típusengedélyét már megkapta. Érdekes, hogy az ÁSZ az elmúlt két évet nem véleményezte. Nem vizsgálta, hogy a cég miért lett egy év alatt veszteséges, miért csökkennek a bevételei és a teljesítménye, miközben a létszám, a bérköltség és az anyagköltség jelentősen nő. Nem vizsgálta, hogy mitől nőtt jelentősen az utaspanaszok száma, csökkent az utaselégedettség, és a társaság menetrendi, gazdasági teljesítménye. Nem elemezte, miért táncol ma az SZKT a fizetésképtelenség határán, és miért van százmilliós nagyságrendű lejárt tartozása.

– Szinte egyik válaszunkat sem vette figyelembe az ÁSZ, így lehet elvenni az ember kedvét attól, hogy bármit is alkosson. Javasolják a polgármesternek, írja elő, hogy számoljunk be az 50 millió forint alatti ügyletekről, de arról nincs szó, milyen szinten és milyen gyakran. Nap mint nap több tízmillióról kell dönteni, ezért korlátozták korábban ilyen szinten a döntéseket – reagált az ÁSZ észrevételeire Tóth István Tibor, aki 2011-ben vette át a cég vezetését. – Javasolják, hogy a felügyelőbizottság (fb) elnöke félévente számoljon be a közgyűlésnek. Eddig ilyen nem volt, én is hiányoltam, de legutóbb orvosolta a hibát Gyimesi László (Fidesz) jelenlegi fb-elnök. Javaslat az előző vezetés járműfelújításaira vonatkozóan, hogy vizsgálják ki és állapítsák meg a felelősséget az árképzés és a be nem fejezett villamosok kapcsán. A félkész villamosokra a tervet beküldtük a polgármesteri hivatalba, de Solymos László alpolgármester lesöpörte azzal, hogy szakmailag megalapozatlan. Emiatt áll a rendszerünkben két jármű.

Az igazgató elmondta: 4-6 millióra értékelte a szakértő azt a járművet, amely nyilvántartási áron 84 millió. Ha olcsóbban eladja, hűtlen kezelésért vonják felelősségre. Az SZKT elköltött rájuk közel 300 millió forintot, mindegyik befejezéséhez még 120-150 millió kellene, de nincs rá pénz, és idehaza nem lehet forgalomba állítani. Ez patthelyzet. Az árképzéssel kapcsolatban tett korábban az SZKT és az ÁSZ feljelentést, de a Békés megyei rendőrség bűncselekmény hiányában lezárta az eljárást. A trolifelújításokkal fölösleges kockázatot vállalt az előző vezetés, mert garanciális hibák miatt nem fizette ki a megrendelő a teljes árat. Az utasszámlálásra vonatkozó véleményre korábban megírták: a nagyprojekt építkezései miatt nem végeztek ilyet, mert nem mutatott volna helytálló eredményt.

Az Állami Számvevőszék tájékoztatása szerint az ellenőrzött cég vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet készíteni, és azt 30 napon belül az ÁSZ-nak elküldeni. A végrehajtást ellenőrizhetik.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. kormoska 2013. július 21. 10:33
    „28.Belváros50

    Azért érdeklődő laikusnál egy csöppet többre tartom magam......,régebben találkozhattunk volna a városházán,esetleg:-)
    -A villamos azért nem lett kész mert az önkormányzat 2010 novemberében leállíttatta az építést,magyarul nem engedte hogy az SZKT erre költsön a továbbiakban(drágának tartották).A KT-8 2007 márciusában kapott típusengedélyt.
    -Ha jártál volna környező országok nagyvárosaiban(Brno,Kassa,Arad stb...)igenis foglalkoznak saját jármű fejlesztésével+átalakításokkal).Azt,hogy egy cégnek mi a dolga azt a helyi közgyűlés és menedzsment határozza meg.Miért kell nekünk a DKV-t,MKV-t majmolni??
    -PESA-kat vesznek is majd,kemény 2-3 darabot az Uniós kisprojektben,ez bizonyára sok mindent megold.....!
    -Tóth I. Tibornak egy önálló gondolta nem volt idáig,ha mégis akkor az a járat és kapacitáscsökkentéssel+a prémiumával volt kapcsolatos, még bő egy éve van hátra vezetőként,ezt kibírjuk valahogy.
    -Javaslom neked,hogy találgatás és a másik módszeres lenézése-szidása helyett menj el indulatkezelésre vagy pszichiáterhez,talán még változtathat rajtad.
    Ha mégsem akkor javaslom az újonnan megnyílt OPNI-t,talán még nincs teltház:-)”
  • 30. DMagóg 2013. július 21. 09:42
    „A szocializmusnak, a -soha nem volt kommunizmusnak- vége, csak a módszerek maradtak!”
  • 29. Belváros50 2013. július 20. 23:28
    „kormoska!
    Még egy pici apróság!
    " troliknál pedig az új igazgató szinte kizárólag Dózsa fejlesztési elképzeléseit valósította meg(Skoda Tr 15,619-626),önálló gondolata semmi,nulla innováció csak a módszeres nyavalygás!"

    Erre csak az a válaszom, hogy az SZKT-nak nem a járműépítés, fejlesztés a dolga - magyarul nem ez az alaptevékenysége, sőt a jövőben ezt be is kell fejezni, a BKV, DKV és MKV sem végez ilyen tevékenységet, ez a járműgyártók feladata.
    Maximum a járművek felújítását (III szemle, V3 szemle) kell elvégezni típustól függően 500 - 600 ezer km futás után, de nem fejlesztgetni.

    A KTNF6 ról még nem is szóltunk - na az még egy szépen kidobott pénz!!!!!!!!!!!!!!

    A következő UNIOS időszakban 2014 - 2020 lehet további Pesa 120Nb típusú villamosokat pályázatos formában vásárolni, sajnos Te olyan elvakult vagy, hogy hiába írok érveket az a tudatodkig nem jut el - úgy hogy laikusokkal nem vitatkozom tovább!”
  • 28. Belváros50 2013. július 20. 23:18
    „Kormoska!!!!

    Valószínű olvasni sem tudsz, vagy szándékosan nem a tárgyra koncentrálsz!

    "Egy buta kérdés nagy okos kormoska (sejtem ki vagy) 2006 ban kapott típusengedélyt a KT8, miért nem fejezte be Dózsa elvti 2010 dec 31 ig hiszen addig volt hatalmon, senki nem gátolta meg!???"

    NOS KI AKADÁLYOZTA HOGY 4 ÉV ALATT NEM FEJEZTE BE???? Talán Ő saját magát???

    Sokat kell még kormolnod - hogy kormos legyél, kormoska - okoska - te kis mindent tudó!
    Azért tudod itt befejezem mert okos enged meg a "dobogó"”
  • 27. Belváros50 2013. július 20. 23:09
    „20. Belváros50,
    amennyiben elfekvő készlet az a 8 db, akkor el kell adni és nem nyaffizni! :-)

    TE NAGY OKOS ADD EL TE HA TUDOD!!! Nem kenyér és tejről van szó!!!!!!!”
  • 26. macs 2013. július 20. 16:16
    „20. Belváros50,
    amennyiben elfekvő készlet az a 8 db, akkor el kell adni és nem nyaffizni! :-)”
  • 25. kormoska 2013. július 20. 12:04
    „20.Belváros50
    "Sejtem ki vagy"......,hát ha már találgatod a neveket az nagy gond,tipikusan visszataszító jobboldali reakció!
    Nem mindegy hogy hívnak?Nem akarsz mindjárt lecsukatni mert ellent merek mondani?Én is kezdjek el találgatni?Eszemben sincs.

    A KT 8 egy egyértelműen elhibázott választás volt:Szegedre a kisebb KT 4-esek bőven megfelelőek.
    Viszont a saját gyártású alacsonypadlóst befejezhette volna,ha hagyták volna neki(és gyárthattak volna belőle több darabot is)a magyar járműgyártásnak is jót tettek volna.A kilenc darab PESA kevés,már megrendeléskor is az volt.
    Nyugodtan lehetett volna több,ahogyan Miskolcon is de a BIZOTTSÁGBAN így döntöttek.
    Mielőtt felhorkannál itt van élő példának Zágráb.A saját gyártású full alacsonypadlós villamosaikból(KONCAR 2201) már több tucat elkészült és gond nélkül közlekedik.
    A troliknál pedig az új igazgató szinte kizárólag Dózsa fejlesztési elképzeléseit valósította meg(Skoda Tr 15,619-626),önálló gondolata semmi,nulla innováció csak a módszeres nyavalygás!
    Az egyetlen amiben egyetértek az az új pályázat kiírása,de sajnos ennek nincs realitása.

    Én nem járok be az SZKT-hoz,nem járok nyílt napokra sem,nem vagyok senkinek az"embere"mégis többet tudok nálad a cég ügyeiről.Erre varrjál gombot!”
  • 24. kormoska 2013. július 20. 11:39
    „18.Belváros 50

    Azért a jelenlegi igazgató és Dózsa között van nem kevés(végzettségbeli) különbség...,és bárcsak Dózsa embere lehetnék de sajnos nem vagyok az!
    Leírtam:Én is észrevettem hogy a szocializmusnak vége van és nincs jövője,de a SZOCIALISTA PÁRT NEM EGYENLŐ A SZOCIALIZMUSSAL,érted tanulatlan kolléga?

    Szeged nem azért"megy szembe"a kormányzó hatalommal mert az ittenieknek nincs elég eszük változtatni.
    Épp ellenkezőleg:A szegediek nagyobb része tanult, művelt és nyitottan gondolkozik,az országos átlagnál jóval nagyobb a felsőfokú végzettségűek aránya(Te tutira nem tartozol közéjük).Ők figyelnek és látják mi folyik az országban,míg a hozzád hasonló szemellenzősök tovább imádják az egyre fonnyadó magyar narancsot.....
    Ha országosan nyernek is,Szegeden biztos nem lesz Fidesz győzelem,ezt már maga a Fidesz is tudja!”
  • 23. _csutak_ 2013. július 20. 10:15
    „@ macs:
    A hangosítás próbája (szakszerű beállítása) pont az Edda koncertre esik!
    Nem egyszerű a tercszűrős rendszer korrekt, hang hű beállítása, valóban tiszta csendet igényel.
    Ha a szagértők ostobaságot mondtak akkor én is, de talán egy hangmérnök többet ért hozzá mint én a rádióamatőr :)”
  • 22. csonakos 2013. július 20. 05:03
    „18. Belváros50 2013.07.19. 22:24
    Azért a jelenlegi vezető és Dózsa között van különbség szakmai téren bőven, Dózsa javára! Amikor a jelenlegi maga elismeri nem tudja a helyzetet kezelni ...”
  • 21. kriszta7505 2013. július 19. 23:29
    „Csonakos, te ismered személyesen talán az igazgatót, hogy ennyire lehúzod vagy csak a látszatnak és a mendemondáknak felülsz? Hm.......... szerintem érdemes lesz elmenni július 29-én a közéleti kávéházba és kifaggatni az igazgatót és utána véleményt alkotni, akár jót, akár rosszat.”
  • 20. Belváros50 2013. július 19. 22:31
    „A KT8-as meg van az SZKT tulajdonában fedett helyen fölöslegesen foglalja el a dolgozó villamosok helyét.
    Elavult az egész konstrukció, most a Pesák mellet már labdába nem tud rúgni!
    Egy buta kérdés nagy okos kormoska (sejtem ki vagy) 2006 ban kapott típusengedélyt a KT8, miért nem fejezte be Dózsa elvti 2010 dec 31 ig hiszen addig volt hatalmon, senki nem gátolta meg!???
    A bevásárolt 10 db HÜBNER csuklóról nincs itt szó, pedig az közel 100 millió Ft ebből 8db elfekszik az SZKT raktárában - ez milyen kezelés???
    Persze ha van az Önkormányzatnak felesleges 100 milliója be lehet ezt a <moderálva>t fejezni, de technikai színvonalban már nyomába nem jöhet a mai villamosoknak és tokkal vonóval benne lesz 300 millióba használt kaszni, "koldus" hajtásrendszer, és 35% alacsonypadló, PLUSZ MÉG EGY TÍPUS!!!!
    Kormoska ehez mit szólsz - te nagy okos megy neked a kekeckedés, kibicelés látom!!!”
  • 19. macs 2013. július 19. 22:28
    „15. _csutak,
    EDDA az Istvánnal egy időben? Azt hittem viccelsz!”
  • 18. Belváros50 2013. július 19. 22:24
    „kormoska 2013.07.19. 20:13
    Te biztosan Dózsa emberkéje vagy! Meg megrögzött kommunista, vége a szocializmusnak, és semmi értelme szembe menni a kormányzó hatalommal.
    Még egy kis apróság Dózsa hatalomra jutásában kifejezetten az SZDSZ-nek volt szerepe, annak most se híre se hamva.
    Egyszerűen ki kell írni pályázatot az SZKT igazgatói állására ENNYI!”
  • 17. Belváros50 2013. július 19. 22:20
    „4. alak 2013.07.19. 12:19
    Azt nem hiszem, hogy erős MSZP fölény lesz valaha is Szegeden. Most már az összes MSZP_SZDSZ reinkarnációt bevetették és így sem lett többségük! A Szocializmus már a múlt a szocikkal együtt!
    A FIDESZ megoldja a devizahitelesek gondját, a KURIA ítélete alapján hoznak egy törvényt visszamenőlegesen és mindenűt többségbe kerülnek, még Szegeden is.
    Az előző igazgató akkor sem kerülne vissza ha az MSZP lenne hatalmon.
    A beavatottak tudják, de itt is számtalanszor leírták már, hogy a vezér fizetése két részből tevődik össze, havi fix+ prémium. A prémiumot nem úgy kell érteni ahogy a nevéből következne. Ennek az a szerepe, hogy az amúgy szerény (viccesen kevés egy 4 milliárdos árbevételű cég esetén) 413.000,-Ft-os bruttót közelíti a piaci bérhez. (Néhány magyar bankár esetében ez havi 25 millió)
    Ebből ebben a ciklusban is egyfajta szórakozást csinált a tulajdonos, a sok populista demagóg meg ezt kajálja.

    Teljesen EGYETÉRTEK VELED RÖHEJ EZ A FIZETÉS, BUDAPESTEN EGY KEZDŐ KÖZGAZDÁSZ KERES ENNYIT!”
  • 16. kormoska 2013. július 19. 20:13
    „4.alak
    Figyelmedbe ajánlom a Szegedi Tudományegyetem tavaszi kutatását!
    Több mint 1000 ember megkérdezése után STABIL BALOLDALI TÖBBSÉG alakulna ki Szegeden,ha most lennének a választások.
    A szocializmus valóban a múlt,de 2014 októbere után a szegedi Fidesz is az lesz,saját maguk gondoskodnak róla!
    Szegeden a jobboldalnak nincs hagyomány,alig van hátországa,Szeged szocialista város,ezt már az óvodások is tudják,Dózsa pedig garantáltan visszakerülne.”
  • 15. _csutak_ 2013. július 19. 19:02
    „Papíroson olvastam el többször a cikket és arra a megállapításra jutottam, hogy az ÁSZ politikai megrendelést látott el.
    Mindenhol belekötnek Szeged városának mindenbe ahol csak tudnak, lévén mi mertünk Orbán kiválasztottja ellen mást polgármesternek megválasztani!
    Ez pont olyan mint az Edda szerepeltetése Alföldi produkciójával egy időben.
    Ha nem lehet miattuk hangosítást beállítani az az előadás kudarcát jelentené ami miatt az elmarad!
    Apró aljas kis húzások, de nem rólunk szól, hanem azokról az emberekről akik buzgalomból próbálnak a vezírnek megfelelni.”
  • 14. airgaben 2013. július 19. 17:29
    „Lehet hogy az ÁSZ-nek először a BKV-t kellene átvizsgálnia?”
  • 13. tella 2013. július 19. 15:12
    „2014 - ben 2/3 - a lesz a szoc.lib frakciónak, Oszt´ jónapot :-)”
  • 12. csonakos 2013. július 19. 14:06
    „7. kriszta0508 2013.07.19. 13:12
    Ha egy szakember tartaná aki ért is az SZKT-hoz talán!”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Zsiráfetetés szájból szájba

Most legalább megtapasztaljuk, milyen a vadaspark gondozójának lenni. Kicsit undorító, sajnos nem készültünk cipővel – kommentálta Hampus Svensson a zsiráfház takarítását Tovább olvasom