Délmagyar logó

2018. 01. 19. péntek - Sára, Márió 2°C | 8°C Még több cikk.

A szegedi taxikban is törzsutas a félelem

Egy-egy taxis megölése után fekete szalag kerül a taxik többségére, és a pilóták néhány napig összeszorult gyomorral indulnak munkába, de az élet megy tovább. A taxik is. A szegedi pilóták többsége a tatabányai taxisgyilkosság után néhány nappal azt állítja, a támadások ellen tehetetlenek, nem tudnak védekezni ellenük.
M. Gyöngyi éjszaka már nem taxizik, mert hat éve megtámadták. Fotó: Schmidt Andrea
– Nem tudom elképzelni, hogy támadás esetén átadjam a pénzemet! Én védekeznék! – mondja Pete Tamás. Szerinte ezzel így vannak kollégái is, aminek az a magyarázata, hogy valamennyien nehezen keresik meg a megélhetésükhöz szükséges és kiadásaikat fedező pénzt.

Fegyvertelen sofőrök

A Széchenyi téren várakozó fiatal, erős felépítésű Rádió taxis hozzáteszi, a városban vannak olyan területek, ahová nem szívesen mennek ki, például a dorozsmai Búza utca környéke is ilyen. Pete Tamásnak nincs fegyvere, viperája, gázspray-je, azt mondja, felesleges, hiszen a szűk utastérben úgysem tudná használni.

A mögötte várakozó Segesvári Csaba szerint nem lehet védekezni a támadások ellen. Ha valaki eldönti, hogy taxistól szerez pénzt, ugyanúgy végrehajtja tettét, mint a bankrabló. Az egykori válogatott futballista kényszerű visszavonulása óta, több mint tíz éve taxizik. Azt mondja, a Gábriel taxinál nincs megjelölve kockázatosnak számító terület, azaz bárhová hívják őket, elmennek az utasokért, vagy oda viszik őket, ahová kérik. Rövid töprengés után hozzáteszi, Szegeden van olyan utca, ahová nem szívesen fuvaroznak utast, de ennek nem a félelem az oka, hanem az, hogy az odatartók többsége lelép, mielőtt fizetne.
Segesvári tart olyan eszközt a kocsijában, ami a biztonságérzetére jó hatással van, de hogy mit, azt nem árulja el.

Kockázatos területek

Bubori Zoltán és Pék József is a Búza utcát és környékét jelöli meg kockázatos területnek. Az idősebb, korábban az egyik társaságnál dolgozó, jelenleg szabadúszó Bubori azt mondja, „felveszik" a fuvart, de az utca elején „kiteszik" az odatartó utasokat, akikkel ezt előre megbeszélik.

– Engem hat éve megtámadtak, a férfi a közelmúltban szabadult. Egészen biztos, ennek is szerepe van abban, hogy éjszakánként már nem vállalok munkát, vagy ha mégis, szorongva ülök a volán mögé – mondja a Takaréktár utcai droszton a Taxi 3-as M. Gyöngyi. A fiatal, csinos nő nem titkolja: fél. Ha „olyan" helyre hívják, átadja a fuvart. Három hete megtámadták az egyik kollégáját: egy angol férfi nem akart fizetni, mobiltelefonjával kezdte ütlegelni a sofőr fejét.

A sötétedés hozza a veszélyt

Kócsó Béla a Tele 6-nál taxizik. Nem hord semmilyen, védekezésre alkalmas eszközt, bízik a szerencséjében és URH-rádiójában, éjszakai műszakot azonban nem vállal. A Tele 6-nál nincs kockázatosnak számító terület, mindenhová elszállítják az utasokat. Hasonlóan fogalmazott a Tempó taxis Márta Ferenc is. A középkorú férfi szerint a sötétedés hozza a taxisokra a veszélyt: míg a pénzintézeteket, boltokat csak nyitva tartás alatt lehet megtámadni, addig ők éjjel-nappal potenciális célpontok.

– Ma már nem lehet biztonságosan taxizni, nem szégyellem, félek, emiatt már régóta nem is vállalok éjszakai műszakot – kezdi beszélgetésünket a Tele 4 pilótája, Böröcz László. A férfi egy kopott rendőrségi gumibotot tart az autójában, bár tudja, hogy semmire nem menne vele. Azt sem titkolja, ha fegyvert fognának rá, vagy kést szorítanának a nyakához, gondolkodás nélkül átadná a nála lévő értékeket, nem védekezne. „Hiszen csak egy életem van nekem is" – mondja.


Nincs tökéletes védelem

A szegedi taxisok egyetértenek: nincs olyan tökéletes megoldás, ami garantálná biztonságukat. Nem tartják jónak az utasoktól elválasztó „ketrecet" sem. Nincs más választásuk, mint megérzéseikre hagyatkozva kiszűrni azokat, akiktől tartani lehet. Ugy próbálnak felkészülni az esetleges támadásokra, hogy gondolatban ezerszer lejátszák: mit tennének, ha fegyvert fognának rájuk. 

15 év, 15 áldozat

Az elmúlt 15 évben 15 taxist gyilkoltak meg Magyarországon. Legutóbb, szerdára virradóra, Tatabányán végeztek egy taxisofőrrel. 1999. november 4-én Romániában agyonvertek egy 63 éves makói taxisofőrt. Holttestét nyolc nappal később, Aradtól nem messze, egy árokban találták meg. Egy évvel korábban, 1998. szeptember 16-án eltűnt egy szegedi taxis. Kocsija másnap elhagyottan került elő a Tolna megyei Bonyhád közelében. A taxis holttestét október 9-én találták meg Domaszék határában. 

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tálosi a legnagyobb esélyes

A Délmagyarország értesülése szerint a négy jelöltből Tálosi László pályázik a legnagyobb eséllyel a… Tovább olvasom