Délmagyar logó

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 11°C Még több cikk.

A szegedi utak feléről hiányzik a szegély

Szeged - Miért sárosak a szegedi utak akkor is, amikor nem építkeznek egyszerre a város több pontján? A kérdésre egyszerű a válasz: azért, mert a kis utcákban nincsenek útszegélyek, az autók a sárban állnak, onnan hordják fel a földet a főútvonalakra.
Mintaszerű, ahogy útszegély választja el az aszfaltot a zöldterülettől a Petőfi Sándor vagy a József Attila sugárúton: a füves, fás, üde, zöld négyzetméterektől, amelyek a járda és a főútvonal között húzódnak.

A szegély, ha teljesítené legfontosabb hivatását, azt a célt szolgálná, hogy ne kerüljön sár az utakra. Megakadályozná, hogy a gyökerek belenőjenek az út felületébe, hogy a burkolóanyag szétcsússzon. Az útszegélyeknek az interneten vaskos irodalma van, érdemes szemezgetni belőle.

Az útszegélyekkel azonban csak akkor lehet tisztán tartani a várost, ha azokat mindenhová lerakják. Ha a fél városban van ilyen, a másik felében nincs, a végeredmény ugyanaz: por, sár lepi el a települést. Emlegettük már a Petőfi Sándor sugárutat, ahol példás útszegélyt építettek, de a legszélső sáv olyan sáros, hogy csak lapáttal lehetne levakarni a több év alatt képződött földréteget. Itt a takarítógépek a parkoló autók miatt tehetetlenek.

A kis utcákban nincsenek útszegélyek, az autók a sárban állnak, onnan hordják fel a földet a főútvonalakra. Fotó: Schmidt Andrea
A kis utcákban nincsenek útszegélyek, az autók a sárban állnak,
onnan hordják fel a földet a főútvonalakra. Fotó: Schmidt Andrea

Nyilvánvaló, hogy a szegélyek megdrágítják az útépítést. Megkérdeztük, mennyivel kerül többe 1 kilométer aszfaltút az előírt útszegéllyel. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Zrt. kommunikációs menedzsere elmondta, csak pontos tervezés után lehet megmondani a szegélyezés árát, amely utcáról utcára változhat. A kopóréteg cseréje esetén a marás és a mintegy 4 centi aszfaltréteg terítése körülbelül 10–30 millió forintba kerül 1 kilométeren. A teljes útfelújítás a pályaszerkezet cseréjével már 50–200 millió forint között mozog – ezek az árak összefüggésben vannak az út állapotával és a környezeti adottságokkal is. A költségeket tovább növelheti, ha a vízelvezetést is meg kell oldani.

A kézi munka tovább drágítja az útszegélyek építését. Ráadásul ügyes, precíz, jó szakember, nem minimálbérért dolgozó munkaerő kell a feladathoz. Megtudtuk azt is: a szegélyek nem örök életűek, ha újabb aszfaltréteget tesznek az utakra – márpedig ez Magyarországon 10–15 évente előfordul –, akkor azokat el kell bontani, és újra kell rakni, hogy 10–15 centire továbbra is kiemelkedjenek az út szintjéhez képest.

Traktor, sáros kerékkel

A KRESZ szerint a földutakról a főutakra kanyarodó traktoroknak, kombájnoknak a manőver előtt meg kellene állniuk. A vezetőnek ki kellene szállni a pilótafülkéből, és letakarítani a rátapadt sarat a kerekekről. Csak eztán folytathatná útját a kiemelt vagy süllyesztett, vagyis szintben lévő szegéllyel ellátott utakon. A gyakorlatban ilyenre nincs példa. Ha a felhordott sártól csúszós úton baleset következik be, akkor ma azt mondják: a sofőr nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetett.

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. ifj. Nagy Gábor 2010. március 18. 15:36
    „20. Csirén 2010.03.17. 10:10
    "13. Teljesen természetes, hogy falun a járdán mennek a biciklisek"

    Ez teljesen igaz azokra az utcákra, ahol az úttest földút,a járda meg létezik.

    Azokra is, ahol az úttest egy országos kétszámjegyű főút.

    Más esetekben a kerékpáros faluhelyen is simán megy az úttesten, mert miért is menne máshol?”
  • 45. ferdzso 2010. március 18. 12:53
    „Legalább a másik felén megvan! Bár ott se látni söprő kocsit, ami az összegyűlt szemetet felszedje. Így már értem, hogy miért piszkos a város. Nincs mihez igazítania magát a seprő kocsinak.Ahol megvan? Ott miért gyűlik a kosz?”
  • 44. Lugas6 2010. március 18. 00:30
    „Visszatérva a Szentháromság útjának dicsőséges felújítására, ahol is a régi, több helyen még téglaboltozatos csatornarendszert sem cserélték ki, még sok meglepetésben is lehet majd részünk. A megnövekedett busz-troliforgalmat vajh meddig fogja bírni az út? Egy részen már beszakadt az út vagy 7-méter hosszan a ságvári melletti patika közelében.... éppen a fent említett okból.”
  • 43. Lugas6 2010. március 18. 00:00
    „Nemcsak az útszegélyről, de sokszor a járdaszegélyről is megfeledkeztek Szegeden. Így van ez a Szentháromság úttal is, ahol a "csodálatosan" feújított utat úgy építették meg, hogy az út olyan magas lett, hogy eltűnt a járdaszegély. Az út közepe pedig jóval magasabb lett a járdánál. Túl azon, hogy ezáltal az alacsonypadlós buszokról(a régebbi típusó IKARUSZ-okról nem is beszélve) is nehezére esik az SZTK-ba igyekvő idős, hölgyek és uraknak a le és fölszállás, de esős időben a fél járdát víz borítja, pl a Ságvári Gimnázium bejárata előtt is... Annyira a dicsőségére vált a városunknak ez az csodás útfelújítás, hogy azóta is táblával hirdetik a rendelőintézet bejárata előtt. És hol voltak a geodéták és az építést felügyelő mérnökök, az utat átvevő műszaki ellenőrők ?????”
  • 42. masodiklajos 2010. március 17. 22:21
    „aKovács, szegedimelós (ha-ha, micsoda név, úgy vagy melós, ahogy én második), szdragon!

    Bohács = Mohács!

    2.Lajos”
  • 41. szdragon 2010. március 17. 21:44
    „A Szegedi utakkal bőven van probléma, és ha Botkán múlik akkor még lesz is.
    .........”
  • 40. szegedimelós 2010. március 17. 21:31
    „Nem csak a szegély hiányzik lassan az út is!
    .............”
  • 39. jojogagarin 2010. március 17. 21:00
    „arra már elfogyott a pénze a városnak, de hallottam, hogy, Újhelyi nemrégiben épített egy nyaralót, 12 milláért és az épitési kisvállalkozot elfelejtette ikifizetni, egyik ismerőse felajánlott a vállalkozónak x összeget, hogy ne zaklassa Újhelyit”
  • 38. aKovács 2010. március 17. 16:37
    „moderálva”
  • 37. vertesimarika 2010. március 17. 15:41
    „Azt nem hiszem el, hogy az útpadka ennyit dobna egy útépítési költségen???
    Ez már mind fáj. Nagyon várom az elszámoltatást, meg a számonkérést <moderálva>”
  • 36. gróf 2010. március 17. 13:58
    „20. hozzászólás Csirén 2010.03.17. 10:10

    Kedves Irén! A nyolcvanas évek elején a jó minőségű tégla úton kiskölökként sokat tekertem, akkor még az autók által használt út a bal oldalon volt földből a Pihenő utcában.
    Na gyakran elharaptam a nyelvemet és amikor leszálltam még percekig úgy jártam mint Buratinó. Minden 50 méternél a gyalogosok félre álltak a fűbe amikor hallották a sárvédőm zörgéséről, hogy jövök.
    Kellett oda egy minőségi kerékpár út...talán sehová annyira mint oda.”
  • 35. Zs 2010. március 17. 13:54
    „Ha majd isztambuli 30cm-es padka lesz, majd akkor nem áll fel a közlekedők halmaza...”
  • 34. vuk 2010. március 17. 13:51
    „Miert, ha van szegely akkor nem parkolnak a "fure" (ami mar nincs mert sar van)?
    Dehogynem. Errol ennyit.”
  • 33. flexsnake 2010. március 17. 13:04
    „Fekete Klára legnagyobb problémája hogy van-e szegély. Nem akarom tudni milyen állapotban lehetett mikor találkozott ezzel a hatalmas problémával. Négykézláb ment haza? :D”
  • 32. Vega 2010. március 17. 12:50
    „nézegetem itt a cikkben szereplö fotót és eszem nincs hozzá, hogy miért nézne ki másképpen az utca ha lenne ott padka. az autó kereke elbánik vele könnyedén.”
  • 31. favágó 2010. március 17. 12:32
    „Én ma reggel az útviszonyoknak megfelelően vezettem a Szőregi úton. Ott ahol tábla tiltja a közlekedést a "traktoroknak"! (tudjátok, kerek tábla, fehér alapon piros szegéllyel, három részre osztva) Csak 30-al bírtam jönni, mert előttem a tiltás ellenére 1 db traktor 2 db pótkocsival robogott! Szemből jött ugyan a "szerv" de eszébe nem jutott hogy megállítsa! Bocsi! Tudom hogy ez nem útpadka probléma, csak a traktor kereke volt sáros!”
  • 30. farenheit007 2010. március 17. 12:25
    „Döbbenet!”
  • 29. NTK 2010. március 17. 12:17
    „Szerintem rossz a cikk címe. Nem az utak feléről hiányzik a padka, hanem legalább a 80 százalékáról. Pedig tényleg nagy szükség lenne rá. A csatornázás utáni útépítések során sok helyen magasabbra szintezték az utakat mint ahogy a járdák állnak. Ezért aztán a kocsibejáróknál meg más részeken akadálytalanul folyik be az esővíz a mélyebben lévő területekre. Amikor ezt megemlítettem a Gilának, úgy nézett mint egy b...a. Szerintem fel sem fogta, hogy ez milyen mérvű hiba. Pont most lett volna a jó alkalom, hogy a sok feltöltögetett utca normális szintre kerüljön vissza. Azon meg nem kell csodálkozni, hogy sokan kövekkel védik a házuk elejét. Szegély hiányában sokan nem nézik, hogy mibe is hajtanak bele, mennek tökön-passzúron keresztül. Egyszer a szomszéd kocsibejáróján akart megfordulni egy egy f...kalap terepjáróstól, utánfutóstul mindenestül. Nem sikerült neki. Végül már a házam előtt lévő zöldterületre hajtott fel, ahol két tuját is majdnem kinyomott. Miután szélvédő beveréssel fenyegettem, azután volt hajlandó leakasztani az utánfutóját és úgy megfordulni.

    Attól félek, hogy ahol eddig nem épült útszegély ezután már nem is fog.”
  • 28. bélás 2010. március 17. 12:12
    „nincs segély, van szegély :)”
  • 27. bélás 2010. március 17. 11:17
    „ellopták.
    megélhetési bűnözés. azokkal törik be az ablakokat”
46 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rost Andrea énekli Mimit a Bohéméletben

Szeged - Pál Tamással, a Bohémélet rendezőjével és Gyüdi Sándor színigazgatóval, a produkció… Tovább olvasom