Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

A szoftver olvasni is tanít

A Szegeden kidolgozott, Gábor Dénes-díjjal jutalmazott szoftver nem csak hallássérült gyermekeknek segít. A Beszédmestert az egyik általános iskolában rendszeresen használják olvasásfejlesztésre, sőt a gyerekek otthon is gyakorolhatnak az ötletes program segítségével.
Ötszáz kisgyermek hangja a Beszédmesterben. Fotó: Karnok Csaba
Az ország egész területéről ötszáz kisgyermek hangját gyűjtötték össze szegedi pedagógusok a Beszédmester elnevezésű szoftver létrehozásához. A programot – melyet az informatikai tanszékcsoport Kocsor András programtervező matematikus vezetésével dolgozott ki, és melynek kapcsán a témavezető Gábor Dénes-díjban részesült – a kutatásban és a kidolgozásban részt vevő SZTE Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskola rendszeresen használja.

Lapunkban korábban beszámoltunk a szoftver lényeges újdonságáról: láthatóvá teszi a beszédet, így segíti a hallássérült gyermekeket abban, hogy megtanulják helyesen képezni a hangokat. A program azonban egészséges diákok számára is hasznos: olvasásfejlesztésre alkalmazható.
A gyakorló általános iskolában Lódiné Szabó Katalin szakvezető tanító és fejlesztő pedagógus – aki 2005-ben a Genius Apáczai Diploma Díj arany minősítését többek között ezért a munkájáért is kapta – első osztályos gyerekek segítségével mutatta be a Beszédmester működését. A tanuláshoz – vagy ahogy a tanulók fogalmaztak: játékhoz – csak az egérre és a figyelmükre van szükség. A programot kísérő hangok egyrészt jelzések a tanárnak, hogy a diák ott tart és azzal foglalkozik, amivel kell, másrészt a diadalmas fanfárok jutalmazzák a kicsiket: hibátlanul teljesítették a feladatot.

Gyűjtöttek, kidolgoztak

A Beszédmester olvasásfejlesztési részét a gyakorló általános iskola következő munkatársai dolgozták ki: Bácsi János, Sejtes Györgyi, Majzik Andrea, Lódiné Szabó Katalin, Kerekes Judit, Békési Imre. A program 2005-ben a HUNDIDAC VII. Taneszközminősítő Díjversenyen arany díjban részesült.

A gyerekek rövid bevezető memóriajáték után a mássalhangzókat tanulták. A képen egy cica, valamint kis és nagy c betű látható. Az elsősök gyakorolták a c hangot, megfigyelték egymást kiejtés közben, majd a betűsorozatból választották ki a „cica betű" jelét. Csakis azt, de abból mindet. Képek bukkantak föl – lánc, maci, cipő – balról jobbra kellett megjelölni a c-ket tartalmazókat, majd ferdén, fejjel lefelé álló c-k közül kiválasztani a szabályosakat. Fonémapárok következtek, ezúttal az n-m közötti különbség a téma. A feladatot egy háromfejű sárkány őrzi, egyik fejére kattintva macit és napocskát látnak a gyerekek. M-mel és n-nel jelölték, melyik szó melyik betűt tartalmazza. Ezután fehér m-et töltöttek fel színes m-ekkel, majd ugyanezt megoldották n-nel. Játékos színezés következett, a rengeteg feladattípusba most csak belenézni volt idő. Kicsöngetéskor az elsősök tömören értékelték az órát: tök jó volt.

Lódiné Szabó Katalinnal ennél bővebben beszélgettünk a szoftverről: nem a tankönyv helyett, hanem fejlesztő programként, az órarendbe építve használják. Kiscsoportos órákat tartanak, szükség esetén egy diákkal is foglalkoznak, hiszen sokan nem mernek órán kérdezni, szólni, ha valamit nem értenek.

– Az iskolakezdés egész életre meghatározó élmény. Sok gyerek eleinte szorong, keresi a helyét, könnyen elfárad a tanórán. A tanároknak komoly alapozó munkát kell végezni az első osztályban, s ennek egyik eszköze lehet a Beszédmester. A diákok élvezik a vele való tanulást. Sok szülő hallott a szoftverről, ők letöltik az internetről, és otthon tudnak a gyerekekkel gyakorolni.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Székesfehérvárra szállítják az alföldi tej egy részét

A tagjaitól átvett tej feldolgozására és exportra készül az Alföldi Tej Kft., amely november óta… Tovább olvasom