Délmagyar logó

2017. 09. 19. kedd - Vilhelmina 13°C | 25°C Még több cikk.

A tanfolyam nem kötelező, de kifejezetten ajánlott

Akár a tanfolyam elvégzése nélkül is bárki megszerezheti a hajózási jogosítványt, amennyiben megfelel bizonyos feltételeknek. Három éve öt megyéből járnak Szegedre vizsgázni a sportcélú képesítésért.
Parkolóban. A vízen mások a szabályok és a táblák, mint a közúton Illusztráció: Gyenes Kálmán
– Az úgynevezett sportcélú képesítés megszerzése kishajóra nem tanfolyamköteles, de célszerű részt venni rajta – mondta Mazán János. A Csongrád Megyei Közlekedési Felügyelet szakembere szerint – mivel teljesen mások a szabályok és a táblák mint a közúton – kifejezetten nehéz a tananyag. Mazán János korábban elméleti tanfolyamokon oktatott, egy ideje pedig a közlekedési felügyelet vizsgabiztosa.

A szakember szerint a hajós KRESZ-en véreznek el a legtöbben, ugyanis szemben a közúti közlekedéssel, vízi élethelyzetekkel nem találkozunk nap mint nap. A háromhetes elméleti és gyakorlati tanfolyam (heti 6 óra) ára változó, piacfüggő. A különböző iratok – orvosi alkalmassági, általános iskolai bizonyítvány másolata – beszerzése után lehet jelentkezni a vizsgára, aminek a díja 8-9 ezer forint, attól függően, hogy kisgép-, vagy vitorláshajó vezetői vizsgát kíván tenni valaki. Az elméleti vizsga szóbeli részén a motor működése mellett a vízből mentésről, sőt meteorológiai ismeretekről is számot kell adnia a hajós jogosítványra vágyónak.

A vizsgákra összevárják a jelentkezőket, majd kijelölnek egy napot. Akinek ekkor sikerül az elmélet, azonnal csónakra szállhat, hogy számot adjon gyakorlati tudásáról.
Jet-ski csak följebb

Szirovicza Tibor főtörzszászlós, a Szegedi Vízirendészeti Őrs parancsnok-helyettese elmondta, korábban sok problémát okoztak a jet-skisek. Az egyre több baleset miatt kitiltották őket, legközelebb a Tisza-tón, vagy Tiszaugnál lehet hódolni ennek a szórakozásnak.  


A gyakorlati részben az autós vizsgához hasonlóan vezetni kell, ponton mellé „parkolni", de azt is meg kell mutatni a vizsgázónak, hogyan húzza ki a vízből a mentőgyűrűt, azaz imitálnia kell a vízből mentést.

A legtöbben ezen a feladaton véreznek el. Mazán János elmondta, a kimentés imitálása azért nehéz feladat, mert úgy kell a gyűrű mellé állni, hogy ne érjen hozzá a csónak, az ugyanis sérülést okozhat a fuldoklónak. Ez pedig rendkívül finom manőverezést igényel.

A Szegedi Vízirendészeti Őrshöz a folyó határtól Tiszaugig tartó, 106 kilométeres szakasza tartozik. A Boszorkány-sziget és a Tiszavirág üdülőtelep közti szakaszon minden járműre óránkénti 20 kilométeres sebességkorlátozás vonatkozik. A köteles kompoknál, például Tápén hullámkeltési tilalom van érvényben. A hullámok ugyanis a billegő kompon, amelyen autók és emberek utaznak, balesetet okozhatnak.

A vízi rendőrök szerint is idejétmúlt a 20 kilométeres sebességkorlátozás. Amit ugyanis nem lehet bizonyítani, az nem is szankcionálható, ezért sokan úgy vélik, célravezetőbb lenne hullámkeltési tilalmat bevezetni adott helyeken, például az úszóházaknál. Apróbb szabálysértésért a helyszínen legfeljebb 10 ezer forintra büntethetnek, a hajózás szabályait súlyosan sértőket viszont azonnal feljelentik a vízi rendőrök.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy hét múlva: SZIN

Egy hét múlva megnyitja kapuit a zenei és művészeti zarándokhellyé átlényegülő Partfürdő. A Szegedi… Tovább olvasom