Délmagyar logó

2017. 09. 26. kedd - Jusztina 13°C | 22°C Még több cikk.

A tolvajoknál a Suzuki a sláger

Megyénkben tavaly 59 gépkocsit loptak el. A Suzukit a bűnözők is kedvelik, legkevésbé Szeged északi városrészeiben vannak biztonságban ezek a járművek. Nincs az a védelem, amit ne tudnának kijátszani a gyakorlott tolvajok, akik ellen a rendőrség nemzetközi összefogással veszi fel a harcot.
Fotó: Karnok Csaba
A statisztikák szerint hazánkban tavaly is nagyjából annyi autót loptak el, mint 2004-ben: mintegy 6900 járműre adtak ki körözést. Tíz éve ez a szám jóval magasabb volt, akkor 16 ezer autót keresett hiába a gazdája. A magyar tulajdonú gépkocsik közül a leginkább a Suzukit, Opelt és Volkswagent lopják. A „mi autónk" Szegeden is a tolvajok fő célpontja.
– Tavaly 59 gépkocsilopás történt Csongrád megyében, ezzel az országos rangsorban a 13. helyen állt – mondta Szegedi Zsolt alezredes, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság bűnügyi osztályvezetője. A gépkocsik mintegy 75 százaléka Szegedről tűnik el. – Az ezredfordulón volt a legmagasabb az autólopások száma a megyében. A balkáni konfliktus hozzájárult a helyzet romlásához, kisebb volt a hatóságok ellenőrző képessége. Akkoriban Európából Szerbia felé főként a zöld határon át kerültek ki a lopott autók – mondta Szegedi Zsolt.

Az autólopások visszaszorításában nagy előrelépés volt a törzskönyvek bevezetése. Ennek kötelezővé tétele előtt a nyugat-európai márkákat lopták leginkább: Mercedest, BMW-t, Volkswagent és Fiatot. Az utóbbi években a kelet-európai autókból, közülük is Suzukiból tűnik el a legtöbb: 2003 óta megyénkben 23 gépkocsi. Ebben az is közrejátszik, hogy belőle adják el a legtöbbet az országban. A Suzuki-tolvajok célpontjai főként az Északi Városban, Makkosházon és Tarjánban parkoló autók. – Sokan hagyják az utcán, a menekülési útvonalak kedvezőbbek, a területet könnyebben meg tudják figyelni a tolvajok – elemezte az okokat az alezredes. Éjfél és hajnali 5 között történik a lopások 70 százaléka.

Önlopásos csalások

A gépkocsilopások tipizálhatók. A klasszikus eset, amikor a lopott autót külföldre viszik, és ott adnak túl rajta. A másik, amikor alkatrészenként értékesítik. Egyre gyakoribb azonban Szegeden is, hogy a tulajdonos maga lopatja el az autóját. Ennek leggyakrabban biztosítási és lízingcsalás az oka. Országosan a gépkocsilopások körülbelül harmada ebbe a kategóriába tartozik.

A felderítést nehezíti, hogy legtöbbször csak a jármű hűlt helyét vehetik szemügyre a nyomozók, ritkán egy-egy guminyom, üvegszilánk is marad a bűnözők után. – A felderítési arány évek óta körülbelül 27-30 százalékos a megyében. Azért előbb utóbb a nagyobb lopássorozatok elkövetőit sikerül elfognunk. Mióta az Interpollal szövetségre léptünk, nagyobbak a lehetőségeink, és ez meglátszik az autólopások csökkenő számán – mondta Szegedi Zsolt.

Aki el akar lopni egy autót, az el is tudja lopni. Bármikor, bármit ki tudnak nyitni a tapasztalt bűnözők, akár egy teniszlabdával vagy fűrészlappal is – tette hozzá. – A műholdas védelmi rendszer a leghatékonyabb. Ennek segítségével akár azt is meg tudjuk állapítani, hogy Szerbiában melyik garázsban áll a lopott gépkocsi.

– Sokszor a tulajdonosok figyelmetlensége okozza az autólopásokat, feltöréseket. Sokan szem előtt hagyják az autóban táskájukat, tárcájukat, ami hívogatja a tolvajokat. Van, aki járó motorral, nyitva hagyja az autóját a garázs előtt. Tudomásul kell vennünk, hogy nem csak mi figyelünk a bűnözőkre, bennünket is figyelnek az elkövetők – figyelmeztetett a bűnügyi osztály vezetője.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az anyakönyvvel nincs tévedés az egyetemen

Az adatvédelmi ombudsman hivatala kifogásolta a szegedi gyógyszerészkar gyakorlatát, miszerint a… Tovább olvasom