Délmagyar logó

2017. 02. 28. kedd - Elemér 5°C | 17°C Még több cikk.

A vágy vidéki villamosai – számokban

Összehasonlítottuk a három vidéki város, Szeged, Debrecen és Miskolc villamosait és azok vonalait. Utóbbiból Szegeden annyi van, mint a másik két városban összesen. A 821-es ezen felül a legtöbb megtett kilométerrel is büszkélkedhet. A debreceni villamosok pedig másért különösek.
Nyerő szám a huszonegy. Legalábbis a három vidéki nagyváros, Miskolc, Szeged és Debrecen villamosai közül a legtöbb megállóval rendelkező pontosan ennyiszer nyitja ki, majd csukja be ajtaját az utasok előtt. Bár igazi verseny a cívisvárosban nem alakulhat ki a járatok között: a hajdúsági megyeszékhelynek csak egy vonala van. Így nem is csoda, hogy itt találtuk a legcsekélyebb számú flottát, összesen tizenkilenc darabot. Közülük tizenegy, az úgynevezett KCSV-6 fantázianévre kereszteltek azonban igencsak híres darabok: ez a típus ugyanis egyedi, a világon összesen csak ennyi van belőlük.

Nem úgy a Tatrákból, amelyek Miskolcon és Szegeden is teljesítenek szolgálatot. A borsodi város két vonalán tizennyolc fut belőlük, míg a szegedi három vonalon összesen huszonötöt számolhatunk meg. Nálunk az 1-esek már régóta, a születésnapos 4-esek napra pontosan egy éve ilyen típusúak. A 3-as vonalon látható szegedi sárga „tuják" ikertestvéreit pedig Debrecenben találhatjuk meg, de amíg itt tizenkettő, addig a Hajdúságban csak nyolc üzemel belőlük. A szegedi 821-es számú járatra szálló utas pedig jó, ha tudja: a helyi flottából ez futott legtöbbet élete során, és majd kétmillió kilométert hagyott már maga mögött.

Miskolcon kelet és nyugat találkozásának lehetünk szemtanúi: a már említett tizennyolc Tatra mellett ugyanennyi Bécsből vásárolt kocsi rója a köröket. Itt tehetjük meg a leghosszabb távot is: az 1-es pálya 11,3 kilométer. Debrecenben viszont – körjárat lévén – a legtöbbet, összesen 34 percet utazhatunk rajta. Szegeden a leghosszabb pályával, a maga 8,1 kilométerével a 3F villamos a bajnok, amely a távot 31 perc alatt teszi meg Tarján és a Fonógyári út között. S bár a vonalak számában Szeged az abszolút nyertes, a villamosokon naponta utazók számában csak a bronzérmet sikerült megkaparintania. Amíg Debrecenben naponta 80 ezren ülnek a város egyetlen villamosára, addig Miskolc két vonalán összesen 90 ezren utaznak. Szegeden ez a szám a három vonalon együttesen napi 30 ezer utazó.

A napfény városában a villamosok 25 százalékkal részesednek az utasforgalomból, Miskolcon a naponta utazók 55 százaléka utazik tömegközlekedéssel. Körülbelül negyedük a villamost választja.

Még csak tervezik

A Szegedi Közlekedési Társaságnál arról érdeklődtünk, vajon mikor indulhat meg a Tatrák közlekedése a 3-as vonalán is. Zombori Krisztián elmondta, ahhoz, hogy itt is egyoldali ajtós villamosok közlekedhessenek, deltafordulót kellene építeni a szükséges végállomási peronok kialakításával együtt a vadasparkhoz, valamint a Fónógyári úti megállóhoz. Az érintett szakaszon ezenkívül a villamospálya és az áramellátás rekonstrukcióját, valamint a Dugonics tértől kifelé található összes peron meghosszabbítását is végre kell hajtaniuk. Kérdésünkre elmondták, hogy ezeket a fejlesztéseket a városi önkormányzat és az SZKT a „Szeged városi elektromos tömegközlekedés rekonstrukciója és fejlesztése" elnevezésű, jelenleg tervkészítési szakaszban lévő európai uniós nagyprojekten belül szeretné megoldani.

Olvasóink írták

  • 1. bulldog 2008. április 29. 21:29
    „Furcsa, hogy csak 30 ezren utaznak villamossal! én Budapesten élek de Szegedmániás vagyok, biztosan leköltözök majd Szegedre, annyi fiatal van ott és azt mondják van sok jó hely! És biztosan normálisabbak az emberek, nem úgy mint itt Pesten, egyszer voltam ugyan ott de már sajnos nem emlékszem, újságcikkekből ill. képekből próbálom megismerni ezt a gyönyörű várost!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Félszázan fordítanak hátat a rendőrségnek a megyében

Csongrád megyében egy híján félszáz rutinos rendőr készül nyugdíjba, már valamennyien felmentésüket… Tovább olvasom