Délmagyar logó

2017. 05. 30. kedd - Janka, Zsanett 14°C | 29°C Még több cikk.

A város utcáin tesztelik az új trolit - képgaléria

Szeged - Elcsíptük első városi próbaútján az új trolit. A tervek szerint december 21-étől váltja le a 10-es buszt. Utánajártunk, miért változik a járat útvonala.
Első próbaútjára indult szerda este az új troliflotta prototípusa Szeged utcáin. 2000 kilométert kell teljesítenie ahhoz, hogy típusengedélyt kapjon a közlekedési hatóságtól. Tesztelik út közben többek között a fékrendszerét, emiatt homokzsákokkal terhelték meg, amelyek az utasokat helyettesítik. Az akkumulátorait is kipróbálják, hiszen felső vezeték nélkül 7 kilométert kell teljesítenie, így nem csak a város trolivonalain ingázik majd a piros jármű. Napi 150–250 kilométert tehet meg, és október végén vagy november elején akár vizsgázhat is. Decemberre a tervek szerint háromra gyarapodik az új trolik száma, és három régi trolival együtt leválthatják a buszokat a 10-es vonalról.

Megírtuk: ha a közgyűlés megszavazza, december 20-án 15.58-kor elindul az első troli a tarjáni Víztorony téri végállomásról. Aznap délután még átfedés lesz, mert a 10-es autóbuszvonal december 21-én szűnik meg. Módosul a járat útvonala: a Szilléri sugárútról a nagykörúton át nem a József Attila sugárúton megy tovább, hanem – a 8-as trolival egy felső vezetéken – a Csongrádi sugárúton és a Szent István téren át közelíti meg a Tisza Lajos körutat. A végállomása a 8-aséhoz hasonlóan a klinikáknál lesz a Honvéd tér helyett.

A város utcáin tesztelik az új trolit. Fotó: Karnok Csaba (galéria)

A 10-es troli a buszvonalhoz képest egy megállót hagy ki, a Glattfelder teret. A mostani Lengyel utcai megállót kiváltja a nagykörúton a Sándor utcai megálló. Vihart kavart az útvonal a közgyűlés városüzemeltetési és fejlesztési bizottságában. Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok ellenezte a változást, mondván, sokat kell gyalogolni a trolitól az iskolákig. Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület) azzal érvelt, hogy a fiatalságnak száz méter nem a világ.

A 10-es trolivonal tervezéséről a tömegközlekedési nagyprojektet koordináló Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. projektigazgatója, Csanádi Zoltán elmondta: a megvalósíthatósági tanulmány a 2005-ös utasszámlálás alapján készült. Eszerint a Glattfelder téri megálló a 10-es vonal forgalmának nem jelentős részét adja, a többi belvárosi megállójában jóval nagyobb utascsere zajlik. Figyelembe vették a 8-as troli meglévő felső vezetékét is a Vidra utca–Csongrádi sugárúton, valamint hogy a város a Szent István térnek jobb kiszolgálást akart. Cserébe a környezetkárosító autóbuszokat tiszta elektromos üzemű troli váltja ki.

A Glattfelder tér továbbra sem marad tömegközlekedés nélkül. Változatlanul arra jár a 3-as, a 3F-es, a 4-es villamos, valamint a 9-es, a 19-es troli, a 20-as és a 20A-s busz. Átszállás nélkül elérhető lesz a klinikáktól a 9-es, 19-es, 20-as és 20A-s járattal a Csillag tér, a 19-essel pedig a Víztorony tér. A 3-as, 3F-es, 4-es, 20-as, 20A-s járatokkal a Tisza Lajos körút változatlanul elérhető.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. Szögedi 2013. szeptember 27. 09:32
    „Tök egyszerű. Aki teheti, egészséges, fiatal, vagy nem fiatal, de bírja: BRINGA
    Nem kell várni rá, nem kell egy métert sem gyalogolni, mert ott teszed le ahol akarod, nem kerül pénzbe a bérlet, max egy két javítás évente.
    Bringa mert megérdemlem :)

    Amúgy tényleg nem értem ezt a hisztit. 4 nagy gócpontja van a városnak ahonnan valószínű a legtöbben mennek a Glattfelderre sulizni. Csillagtér: Onnan ott a 19es és a 20as, Tarján bisztró 3, 4, Makkosház, Rókus, 9es
    Alsóváros, Ságvári telep: 4es Akkor most mi a baj?”
  • 29. queenmargareth1 2013. szeptember 27. 07:14
    „28, nem jutsz el, csak akkor a város egyik végéből a másikba, főleg, ha ritka a járatszám és az orrod előtt becsukják az ajtót...nyugodt lehetsz, van amikor másfél óra eljutni A-ból, B-be.
    Nekem 3/4 óra az utazás a megtett táv 7, 2 km.
    Igen, sajnos a 80 éveseknek is futni kell.”
  • 28. martin812 2013. szeptember 26. 22:48
    „Ó, csak nem el vannak kényelmesedve az urak, hölgyek, lányok, fiuk ?
    Nézzenek már vissza a múltba, kérdezzék meg a nagymamát, nagypapát hogy régebben hogyan jutottak el tömegközlekedés nélkül egyik faluból a másikba, vagy a város másik végére. Azért ne haragudjatok már de nevetek itt a székemben a 100m-ren, nevetséges tárgy Szeged minden pontja elérhető egyik pontból másik pontba távtól független 30-60 perc alatt. Az az érzésem sokan szívrohamot kapnának 100m-től...tessék gyalogolni is ne csak gurigázni ide oda. Amúgy meg hozzá teszem, ha a 80éves tata,mama tud futni a trolira, buszra meg tolakodni akkor az a 100/200m semmi.”
  • 27. strangerrr 2013. szeptember 26. 20:53
    „"Kalmár Ferenc (KDNP) városüzemeltetési tanácsnok ellenezte a változást, mondván, sokat kell gyalogolni a trolitól az iskolákig. "

    Rohadt tájékozott lehet, tekintve hogy felső vezeték már vagy 2 éve megépült és most jött rá hogy merre fog menni a troli.
    Az Osztrovszky utcai iskolától a Sándor utcai megálló (10es troli) ill. a Lengyel utcai megálló (10es busz) közötti távolság mennyi? 50 méter?”
  • 26. info 2013. szeptember 26. 20:40
    „"(Szabad Város Egyesület) azzal érvelt, hogy a fiatalságnak száz méter nem a világ." NEMCSAK FIATALNAK,IDŐSNEK, ILYEN DRÁGA JEGY ÉS BÉRLET ÁRAK MELLETT IGENIS, HOGY SZÁMÍT A SZÁZ MÉTER IS! - NINCS MINDENKINEK KÉPVISELŐI FIZETÉSE, HOGY LAZÁN KIDOBJA A JEGY VAGY BÉRLETE ÁRÁT!”
  • 25. SP 2013. szeptember 26. 18:12
    „Egy szempont volt.
    A volánt kiszorítani minden áron. Sokba került nagyon.

    Jól karbantartott busz nem sokat ront az amúgy nem nagy szegedi belvárosban.”
  • 24. macs 2013. szeptember 26. 15:28
    „Lehet, hogy teljesen újra kéne gondolni a buszok útvonalát, de a szokás nagy úr, az emberek nagy része biztosan felháborodna és tiltakozna, még akkor is, ha változás jobb lenne. :-(”
  • 23. zotya033 2013. szeptember 26. 15:17
    „Tipikus magyar mentalitás! Semminek nem tudunk örülni, semmit nem tudunk értékelni! Ezért tart ez az ország ott ahol tart, mert a összefogás helyett inkább szívják a másik ember vérét aki már egy kicsit is másképp gondolkodik mint az energia vámpírok! Tiszta szégyen!”
  • 22. szpalika 2013. szeptember 26. 14:24
    „Minden egyes változtatáskor van, aki jól jár az adott változtatással, van, aki rosszabbul. A Glattfelder tér környékén is vsz. átalakulnak majd a szokások, hogy ki mit használ majd.
    Az elektromos tömegközlekedést a sűrű követésű helyeken érdemes kiépíteni. Ehhez lehetne(!) igazítani a buszhálózatot, amennyiben lenne pénz és akarat az újraszabályozásra. Ennek a pénz nélküli változata volt a buszvonalak hétvégi/nyári visszavágása. Ha párosulna hozzá némi pénz a mozgástérre, és a kísérletezésre (ld. a 2-es és 90-es feltáró buszok helyzete a 80-as években).
    Villamoshálózat további bővülését városon belül nem várom, maximum a vásárhelyi és makói tram-train rendszer miatti átfedésekre lehet számítani.
    A trolibusz hálózat viszont még adhat lehetőséget a korlátozott bővítésre, amennyiben néhol még épül vezeték: A déli híd kapcsán a tervekben szerepel a nagykörúti kör bezárása trolibusszal. Én a Makkosházi körút és Víztorony tér, a kiskörúti Anna kút és Glattfelder tér illetve az újszegedi víztoronyig tartó szakaszt látom fejlesztési területnek (esetleg a nagyállomásig tartó szakasz).”
  • 21. macs 2013. szeptember 26. 13:20
    „Akik korábban a Víztorony térről a Glattfelder térig mentek a 10-es busszal, azok mehetnek a 19-es trolival. Igaz az IH-tól egy kicsit gyalogolniuk kell. Tényleg tragédia?
    A Lengyel utcai megálló helyett a József A. és a Nagykörút sarkán lesz a trolinak megállója. Itt is gyalogolni kell. Tényleg tragédia?
    Értem Kalmár urat, de miért most fejezi ki nem tetszését, mert a vezeték mér ki van építve. :-(”
  • 20. 1közlekedő 2013. szeptember 26. 12:45
    „"Európai szintű jegyárak mellé,európai szintű szolgáltatás is dukál". Üzenem a hozzászólónak üsse be a keresőbe
    Angol tömegközlekedés jegyárak. Egy havi bérlet 64 font,1vonal jegy utazási körzettől függően 1.5-2 font.
    A font mai 06:55 perces árfolyama OTP adatok szerint 366 forint,ha ezt kellene az utazó közönségnek fizetnie
    utas se lenne ezeken a versenyképes kirakat járműveken sajnos.A közlekedési eszköz valóban európai szintű
    a fizetőképesség viszont a balkáni mércét üti meg. Így csináljon ebből valaki európai szintű szolgáltatást ez igaz a
    fenntarthatósági szintre is.”
  • 19. kormoska 2013. szeptember 26. 12:04
    „Még egy apróság:
    Ezek az új járművek egyben"kirakatjárművek" is!
    Ahogy a Pesa tujákkal,úgy az Ikarus trolikkal is büszkélkedni akar a város,és jól is teszi.
    A vidéki nagyvárosok(Debrecen,Miskolc és Szeged)között közlekedésfejlesztési versengés van,amit a politika irányít.
    Szeged ebben a versengésben egyenlőre vezet.....”
  • 18. kormoska 2013. szeptember 26. 11:55
    „A fejlődés nem áll meg!
    Nagyon sokan szerették volna megakadályozni a 2-es tuját is de nem ment,a 10-es trolivonalat is de úgy látszik az sem megy:-)Max késleltetni tudták.
    Az elektromos tömegközlekedésé a jövő,ez nem vita tárgya.
    A nyílt napon látszott,hogy mennyien szeretik és kíváncsiak a szegedi elektromos tömegközlekedés hátterére,jó volt látni.

    Szintén sokan írják,hogy minek ide ekkora troli,meg hipermodern villamos...,nos elmondom miért:
    Hogy az emberek lássák a fejlődést,ami nem állhat meg.
    Tudom,hogy a régi Ziuk-kal és Bengálikkal is el lehetne látni az üzemet de a polgároknak KELL AZ ÚJ, A JOBB,A MODERNEBB.
    Akkor is kell a színvonalas közlekedés,ha többe kerül,akkor is ha a város eladósodik miatta évtizedekre és akkor is ha a szegediek egy része nem érdemli meg.
    Engem nem érdekel,hogy miből és hogyan fejlesztenek(persze azért utánaolvastam).Európai szintű jegyárak mellé,európai szintű szolgáltatás dukál!”
  • 17. Mil 2013. szeptember 26. 11:35
    „Én sztem 1-2 év múlva ráfizethetünk erre a nagy trolisítási lázra. Ui drágább fenntartani, mint a buszt. Ugyan előszeretettel takaróznak az ún. "határköltséggel", de a kasszánál nem azt fizetik, hanem azt, hogy hány járat közlekedett adott órában, nap. MErt minél többet jár, annál több áram fogy, ez ugye egyértelmű, minél több járat, annál több munkabér a sofőrnek stb. A vezeték is jobban használódik. Az elkövetkező évek pedig nagyon nem arról szólnak, hogy itt forrásbőség lesz, amikor az EÜ is az összeomlás szélén, oktatásból is forrást vonnak ki stb stb..
    Ellenben lehet venni gázbuszokat is EU pénzból, vagy hibridet, ezek üzemeltetése olcsóbb, és rugalmasan használhatóak, nem kötött a pálya. De mondhatnám a várhatóan néhány éven belül terjedő akkumulátoros buszokat is.
    Szóval 1-2-3 év múlva a város drasztikus járatritkításokkal próbálja majd fenntartani a rendszert, természetesen a buszvolanak rovására. Ha megnézzük, ez most is így van: a trolik még vasárnap is 10 perceznek, míg a buszok fél óránként járnak. Sztem ez aránytalan különbség. Kiváncsi leszek a 10es troli menetrendjére. sztem az nem lesz kiritkítva mint most a busz, akkor pedig lehull a lepel..”
  • 16. NP1 2013. szeptember 26. 11:13
    „15. 1közlekedő 2013.09.26. 10:03

    Mégis mikorra teszed a "kapó" országból a "befizetővé" válásunkat?
    Én már nem fogom megérni, a mostani tendenciákat látva a fiaim sem...”
  • 15. 1közlekedő 2013. szeptember 26. 10:03
    „A sokat emlegetett úniós pénzekről nem feledkezzünk már el,hogy nem egy bőség tarisznyából öntik elénk elénk a
    lehetőséget/pénzt/. Most még nagyobb részben vagyunk "kapó ország" mint befizető. Egyszer megfordul ám ez a
    trendi,abban pillanatban amikor az EU új piaci /kizsákmányolási/ lehetőséget lát olyan "fejlett" országokban mint
    Ukrajna, Albánia /elnézést kérve ezen országok lakosaitól amiért példálózok velük/ mi leszünk adakozók feléjük,és
    nem tudom akkor honnan lesz új troli és ez csak egy példa. Semmivel sem hosszabb az élettartama egy trolinak,mint
    egy busznak csak látszat felújításokkal tovább vannak kierőltetve az utakra. Futómű,karosszéria,gumi.elektromos
    alkatrészek ugyan úgy elöregszenek.”
  • 14. 1közlekedő 2013. szeptember 26. 09:40
    „A 7.hozzászólónak üzenem,hogy cp2055 elmondta a véleményét,hogy mennyire tájékozatlan azt majd az idő eldönti.
    (bár szerintem sokak szerint már eldöntötte). Kimondta a véleményét amit Ön nem tett meg csak lefikázta anélkül,
    hogy az üres megjegyzésen kívül bármit is mondott volna. Szép mentalitás büszke lehet magára.”
  • 13. szunyi 2013. szeptember 26. 09:40
    „6. Naca

    Csak baromira nem mindegy, hogy kint a határban, mindenkitől távol, komoly ipari szűrő alkalmazásával 100 m magasan engedik ki a szennyezést, avagy a város közepén 40 centi magasan, az ipari szűrőknél jóval gyatrább megoldásokkal!
    Azért a legkihasználtabbakat, mert ott éri meg áttérni legjobban. Jóval dinamikusabb a troli, mint a busz, nincsenek hatalmas távolságok, így a vezetéképítések relative olcsóbbak, plána ha tervezéskor figyelembe veszik, hogy hol van már meglévő vezeték és miylenek az utasáramlási viszonyok.”
  • 12. strangerrr 2013. szeptember 26. 09:36
    „"hogyan lehetséges,hogy az új 10-es troli közel fele vonalszakaszon együtt közlekedik a 8-as trolival? "
    Csak úgy mint most a 10-es, 20-as busz, az 1-2 , 3-4 es villamos 9-19-es trolibusz vagy Pesten a 4-6-os.

    "Honnan fogja az SZKT venni a vonal beindításához szükséges 3 új trolin kívül a hiányzó trolikat?"
    Most arról a félévről beszélünk amíg nem lesz itt a 13 troli?

    " hanem ahol megtermeljük az energiát szennyezi a környezetet"
    "ugyan az elektromos áram létrehozásához is gyakran fosszilis tüzelőanyagot használnak fel, ám az energiatermelést egy erőműben nagyobb hatásfokkal lehet megvalósítani. Emellett az égések végterméke sem a városok közepén keletkezik, ahol amúgy is időközben az első számú zajkeltő-, és káros anyagkibocsátóvá az autóforgalom lépett elő a 20. század végére."

    Elekroszmog hát persze:)) De a belsőégésű motor szennyezése nem számít:)

    "egy új troli ára 280millió forint,ezen pénzen 3db szóló, illetve 2db csuklós Mercedes hibrid autóbuszt lehet újonan beszerezni"

    Az unió viszont a buszokat nem támogatja. Ennek a trolinak meg 80 %át nem a város állja. A buszok élettartam meg fel/harmada a troliénak.

    A Glattfelder téren marad a 20-as busz, a 3-4es villamos.

    Jelenleg a trolibuszok üzemeltetése, bizonyos járatsűrűség felett -gazdaságosabb a buszokénál. Egy trolibusz élettartama kb. másfél-kétszer akkora, a meghajtó motorjának karbantartási költsége csupán töredéke egy autóbuszénak. Fékezéskor az elektromos vontatómotorokat generátorként lehet működtetni (ezt hívják villamosfékezésnek), az áramkör speciális kialakításával pedig a fékezés közben generált áramot vissza lehet vezetni a felsővezetékbe.”
  • 11. gilberto 2013. szeptember 26. 09:14
    „Nekem csak annyi a kerdesem, hogy miert is volt szükseg a 10-es vonalra? Ugyanugy a 19-est sem ertem... A Viztorony ter es környeke mindig jol el volt latva közlekedes szempontjabol. A 10-es meg a 20-as meg jol lefedte a Belvaros-fele közlekedök igenyeit.”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szabadka és Szeged fejlődése – középiskolás szemmel

A szerb és a magyar tanulók közös építészettörténeti tanulmányi jegyzetet készítenek, előadás-sorozatokat szerveznek Szegeden és Szabadkán. Tovább olvasom