Délmagyar logó

2017. 09. 20. szerda - Friderika 10°C | 19°C Még több cikk.

A végére megtanulunk autópályát építeni

Szeged - Tanult a korábbi autópálya-építések hibáiból az M43-as új szakaszának beruházója, ez az út már nem hoz létre lefolyástalan területeket. Bár öntözőcsatornát is keresztez, az építkezés miatt rövid időre sem maradtak víz nélkül a termelők – összegzi tapasztalatait a vízügyi szakember.
Javában zajlik az M43-as autópálya Makótól a határig tartó szakaszának építése. A beruházás 23,1 kilométeren 40 milliárd forintba kerül, drágább, mint az előző szakasz, ahol egy kilométerre 1,1 milliárd jutott. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azzal indokolta a drágaságot, hogy az itteni altalaj minősége miatt erősebb alapra van szükség, és a stabilizáló réteg elkészítése miatt kerül többe a beruházást. Ezen nem lehet spórolni, a belvízveszély elkerülése érdekében. Bár a NIF az út védettségére gondolt, a környező földterületek védelme is fontos szempont. A gazdáknak és az önkormányzatoknak rossz tapasztalatai vannak a korábbi autópálya-építésekről. Az M5-ös és a meglévő M43-as is okozott belvízproblémákat azzal, hogy keresztezte a víz természetes folyását. Legutóbb Makó önkormányzata került szembe a NIF-fel amiatt, hogy a cég az M43-ast a régi 43-as úttal összekötő útnál – bár a hivatalos vízjogi engedély előírta – végül nem építtetett meg egy lefolyásgyorsító szivattyútelepet. A cég úgy érvelt, hogy az ott lévő ipari park korrekt vízelvezetését oldja meg a város maga, ne az állam pénzét költsék erre. Amikor idén tavasszal az új M43-as szakasz vízjogi engedélyéhez a városi képviselő-testület hozzájárulását kérték, az előterjesztés vitájában elhangzott: a város nyilván megadja a hozzájárulást. Ám kíváncsiak arra, hogy ezt a tervet tényleg így valósítja-e meg a kivitelező, vagy ebből is kimarad valami. Balla Iván, a Tisza-Marosszögi Vízgazdálkodási Társulat igazgatója is kérte, ragaszkodjon a tervhez a beruházó, és hogy egy esetleges felhőszakadás ne hozza kellemetlen helyzetbe a földtulajdonosokat és az útépítőket, előbb a nyomvonal által keresztezett csatornák és a drénmező átvezetéseit építtesse meg.

Balla Iván most lapunk érdeklődésére arról számolt be, hogy eddig egy rossz szavuk sem lehet. A vízügyes szakember azt látta, hogy a korábbi rossz tapasztalatokból tanult a beruházó és a kivitelező, ami az építés megszervezésében is nyomon követhető.

– Az öntözőcsatornát is keresztező építkezés nem okozott fönnakadást a szolgáltatásunkban, órára pontosan tudtuk eljuttatni az öntözővizet a kért területekre, mert jól szervezték a munkát – mondta Balla Iván.
A vízgazdálkodási társulat fogja üzemeltetni az M43-as mellé készülő új vízelvezetőket is.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Román és szerb rendőrök a megyében

Közösen járőröznek a magyar, a román és a szerb rendőrök ezekben a hetekben Csongrád megyében. Tovább olvasom