Délmagyar logó

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 10°C | 24°C Még több cikk.

A vihar – a Metropolitanből

Szeged - Kortárs operák esetében szinte példátlan az a siker, amely Thomas Adés darabjának, A viharnak a diadalútját kíséri világszerte. A Shakespeare-drámából született operát ma 18.55-től a szegedi Belvárosi moziban vetítik a New York-i Met HD-live sorozatában.
A még mindig csak 41 éves brit zeneszerző, zongoraművész és karmester, Thomas Adés 32 éves volt, amikor a népszerű Shakespeare-drámából, A viharból Meredith Oakes librettójára komponált operáját a londoni Covent Gardenben bemutatták. Azóta már világszerte négy vezető dalszínház is műsorára tűzte a darabot, ami kortárs operák esetében példátlan sikernek számít. A Met nevezetes Wagner-tetralógiájával végképp világhírűvé vált operarendező, Robert Lepage először Québecben, a nyári operafesztiválon vitte színre A vihart – ezt a koprodukciós előadást tűzte műsorra nemrégiben a szerző vezényletével a New York-i dalszínház. A vihart az utóbbi évek egyik legihletettebb, legmerészebb és legegyénibb operájának nevezte a The New York Times kritikusa, aki szerint Adés operájának zenei nyelve már első hallásra is kellemesen dallamosnak tűnik, de ez a muzsika minden pillanatban bonyolult és finom.

Prosperót – Milánó hercegét, aki 12 éven át vesztegelt egy távoli szigeten, miközben trónját testvére, Antonio bitorolta – a Metben is a londoni ősbemutatót is sikerre vivő karizmatikus brit bariton, Simon Keenlyside alakítja. Őt a szegedi közönség többek között Thomas Hamletjének címszerepében és a Don Carlos Rodrigójaként láthatta korábban a közvetítéssorozatban. Az opera a tengeri vihar mozgalmas ábrázolásával kezdődik, rémisztő kitörések és éles disszonanciák követik egymást. Aztán megjelenik Miranda, Prospero lánya, akit „meleg és rokonszenves" hangján a mezzoszoprán Isabel Leonard kelt életre. „A zeneszerzői technika rituális misztikumot kölcsönöz ennek a nagyon emberi operának" – fogalmazott az amerikai kritikus, aki szerint a légi szellem, Ariel szerepét „szinte sztratoszférai magasságban" komponálta meg Adés. A koloratúrszoprán Audrey Luna bravúros alakítást nyújt.

Lepage A viharban úgy mutatja be Prosperót, mint egy 18. századi opera impresszárióját, aki a szigeten megépítette a milánói Scalát, és a szereplőket operaigazgatóként mozgatja a színen. A „vonzó megjelenésű és finom tónusú" Alek Shrader énekli Ferdinánd – a nápolyi király fiának, Miranda szerelmesének – tenor szerepét. A másik tenor szerepben, Antonióként Toby Spence ravasz és kenetteljes az ítész szerint. Az Adés által megálmodott nápolyi királyt William Burden formálja meg aggódó eleganciával – a kritikus szerint nála csak a negyedik tenorista jobb: Alan Oke a Prospero pálcájával elvarázsolt vad Calibant jeleníti meg.

A végső shakespeare-i megbékélésnél Prospero megáldja lánya frigyét, és megbocsát Antoniónak – Adés fináléja egy passacaglia, amelynek éteri, csipkés harmóniáit a New York-i világlap szerint csillogóan tolmácsolja a Met zenekara a sokoldalú komponista karmesteri pálcája alatt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fried István Alföld-díja

Debrecen - Fried István (képünkön) Herder-díjas irodalomtörténésznek, a Szegedi Tudományegyetem… Tovább olvasom