Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Ács János rendezte a szegedi társulat évadnyitó bemutatóját a kisszínházban

Szeged - A Szegedi Egyetemi Színpadról indult Ács János rendezi az évadnyitó premiert: Christo- pher Hampton Choderlos de Laclos Veszedelmes viszonyok című levélregényéből írt színdarabját ma 19 órakor mutatják be a kisszínházban.
– A színház egyre gyakrabban használ fel alapanyagként eredetileg nem színdarabnak írt szövegeket; regényeket, filmeket adaptál színpadra. Egy antik görög drámát, egy Shakespeare- vagy Csehov-darabot ötödszörre is érdekes megnézni, mert újra és újra rácsodálkozhatunk, mennyi minden van bennük. A tévé naprakészsége, a híradók és a bulvársajtó brutalitása miatt ma már a katartikus darabok sem könnyen érik el a néző ingerküszöbét – mondja Ács János. A Szegedi Egyetemi Színpadról, Paál István legendás csapatából indult színész-rendező úgy véli, Choderlos de Laclos 1782-ben megjelent, azóta sokféleképpen feldolgozott levélregénye idol lett. Egy akkori világbirodalom, a forradalom előtti Franciaország elitjének lelki és morális állapotát mutatta be.

Szabó Gabi (Merteuilné), Horváth Virgil (Valmont) és Rédei Roland (Dancerny) a főpróbán. Fotó: Schmidt Andrea
Szabó Gabi (Merteuilné), Horváth Virgil (Valmont) és Rédei Roland (Dancerny) a főpróbán.
Fotó: Schmidt Andrea

– Mai szemmel nézve egy szappanopera szintjén beszéltek a regénnyé fűzött levelek a korról. Valahogy úgy, mintha ma politikáról, szerelemről, erotikáról szóló e-mailekből, blogokból szemezgetnénk. Óriási siker volt a könyv, végigsöpört Európán. Kiderült, lehet arról is nyíltan beszélni, hogy egy férj megcsalja a feleségét – vagy fordítva. Az emberek ugyanakkor öntudatlanul is érezték a végzetet, a közelgő nagy politikai fordulatot. Azt, hogy a hercegekből, grófokból, márkikból, vikomtokból, szajhákból, kitartottakból álló világ hamarosan el fog tűnni. Christopher Hampton Choderlos de Laclos könyvéből írt színdarabja a regényhez hasonló sikert aratott világszerte. A színház mindent befogad, ami megragadja a néző fantáziáját. A próbák során most mi is arra jutottunk: az emberek alapvetően nem változnak. Ahogy Vörösmarty írta: „az emberfaj sárkányfogvetemény"; gonoszságra való hajlandósága nem csökken
– fogalmaz a rendező. Ács János szerint érdemes lenne több olyan darabot írni, amely leképezi azt a különleges helyzetet, amiben most él az ország. Mert a színháznak az is feladata, hogy ezt megmutassa.

Korhűségre törekedtek

A rendező alkotótársaival, Menczel Róbert díszlettervezővel és a jelmezeket megálmodó Gyarmathy Ágnessel igyekezett – amennyire lehet – korhű közegben tartani a darabot. A szereposztás több meglepetést is tartogat: Merteuilné szerepében Szabó Gabi tér vissza. Valmont vikomtot vendégművészként Horváth Virgil alakítja. Tourvelné Danis Lídia, Cecile Volanges Erdélyi Tímea, Volangesné Szilágyi Annamária, Dancerny Rédei Roland lesz. A további szerepekben Borsos Beátát, Márkus Melindát, Bács Pétert láthatja a közönség.

– A National Geographic minden évben kiadja a természetfotósok albumát; jó pár évvel ezelőtt megdöbbentett a borítóra került fantasztikus győztes pillanatfelvétel: egy gyönyörű, kis zöld levelibéka ártatlanul ül és pislog, fölötte egy denevér óriásira tátja a száját. A következő pillanatban valószínűleg be is kapta a békát, de az a fotón még öntudatlan boldogságában nem is sejti, hogy ott lebeg fölötte a halál. A Veszedelmes viszonyokban nagyasszonyok, lovagok azt hiszik, hogy a leggonoszabb dolgokat művelhetik egymással. Bátran elszeretik egymást szeretőjét, becsapják a másikat, szórakoznak, miközben pár évnyire van tőlük a forradalom, ott lóg a fejük felett a guillotine, ami kíméletlenül le fog csapni rájuk. Ebben a darabban az ragadott meg leginkább: mennyire nem tudjuk, hogy pillanatnyi fizikális, mentális, egzisztenciális állapotunk hol tart ahhoz képest, ami akár néhány hét múlva lesz. Ahogy a Micimackóban Malacka mondja: a baj előtt egy pillanattal még nem volt baj. Miközben zajlik egy hihetetlen gonosz, ravasz, becsapós, szenvedéllyel és erotikával átszőtt történet – amiben a hazudozás, a képmutatás és a sznobéria játssza a főszerepet –, semmilyen jele nincs a közelgő jövőnek. Ez az állapot hasonlít ahhoz a képmutató, szerepjátszó világhoz, amiben mi is élünk, és ami a közéletünket is jellemzi – véli Ács János.

Ács János. Fotó: DM/DV
Ács János. Fotó: DM/DV
Névjegy

Ács János Budapesten született 1949-ben. A Szegedi Tanárképző Főiskolán, majd 1972-től 1976-ig a JATE magyar–történelem szakán tanult. 1980-ban szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező szakán, ahol Ádám Ottó és Nádasdy Kálmán volt a mestere. Ma már az egyetemmé lett intézmény DLA-fokozattal rendelkező tanára, egyetemi docens. 1978–1991 között a kaposvári Csiky Gergely Színház, aztán 1994-ig az Arany János Színház rendezője, 1994–2000 között az Új Színház művészeti vezetője és főrendezője volt. 2001 óta szabadúszó. Színháztörténeti jelentőségű rendezése volt Kaposváron a Marat halála, amely 1981-ben a BITEF nemzetközi fesztivál mindhárom díját elnyerte. A budapesti vendégjátékokon rendőrkordon védte az előadás helyszínét a nézők rohamától. Jászai Mari- és Nádasdy Kálmán-díjjal is kitüntették. 1987-ben Örkény-produkciójával elnyerte a kritikusok díját, az 1996-os színházi találkozón Lear király-rendezésével a legjobb előadás díját. Több darabot írt, színészként, filmszínészként is ismert.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Késik, de indul a református rádió

Hat pályázó közül a Európa Rádió nyert helyi műsorszolgáltatási jogosultságot a Szeged 87,9 MHz frekvenciára. Tovább olvasom