Délmagyar logó

2016. 12. 10. szombat - Judit 0°C | 9°C

Adócsökkentés, csodavárás, üzemanyagár

A Centrum párt elnöke szerint a gazdaságban alapvetően arra van szükség, hogy a piac elvei érvényesüljenek, de annak káros hatásait egy ésszerű szociális rendszerrel védjék ki. Adócsökkentésről, a benzinárról és a regionális fejlesztésekről kérdeztük Kupa Mihályt, egykori pénzügyminisztert.
Kupa Mihály: Egy egyetemi város hiába szellemi központ, ha utána elmegy onnan az egyetemisták nagy része Fotó: Frank Yvette
A Centrum párt elnöke a szabadtéri játékok előadására jött Szegedre, de a színházi program előtt válaszolt lapunk kérdéseire. Kupa Mihály az adócsökkentés kapcsán elmondta: az áfa mérséklését ő már évekkel ezelőtt javasolta, akkor, amikor még jól ment a gazdaság, és magasabb volt az infláció. A gazdaság akkor bírta, az inflációt meg lejjebb nyomta volna a csökkentés.

Az adócsökkentés szajkózása szerinte azonban nem jelent semmit, „egy eszetlen liberális gondolat" – fogalmazott. – Mást nem mondanak, csak hogy csökkentsük az adót. Attól nem lesz versenyképesebb Magyarország. Azt a terméket kevesebb adótartalommal sem tudom eladni, amit ma nem tudok eladni – magyarázta. – Ha 100 embert megkérdezek, csökkentsük-e az adót, 100 azt válaszolja: hogyne, igen. De ha hozzáteszem, akkor viszont lehet, hogy kevesebb egészségügyi ellátásra lesznek jogosultak, akkor azt mondják: álljunk csak meg, gondoljuk át. Az nem megy, hogy a költségvetésből a bevételeket elengedem, másik oldalon meg „vakon" próbálok meg csökkenteni, azt sem tudva, milyen szervezetnek mi a feladata, mire akarom használni.

Kupa szerint a kormánynak volt négy éve, hogy reformokat hajtson végre az államháztartás rendszerében. Az „agyonreformált" oktatáson kívül máson érdemben nem változtattak, „szerencsétlen Gyurcsány most ezzel a 100 lépéssel próbálja ezeket a lyukakat befoltozni" – jegyezte meg.

A volt pénzügyminiszter a benzinárakról elmondta: a szénhidrogének árát
Reálkereset: 4,5 százalékkal nőtt

Az idén júniusban a bruttó átlagkereset 6,7 százalékkal, a nettó 8,5 százalékkal, a reálkereset 4,5 százalékkal haladta meg a tavaly júniusit – közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az első hat hónapban a bruttó átlagkeresetek 10,9, a nettó átlagkeresetek 11,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. A legalább 5 fős vállalkozásoknál és a költségvetési intézményeknél alkalmazásban állók száma a nemzetgazdaságban átlagosan 2 millió 784 ezer volt 2005 első felében.  
a piac határozza meg, és ebbe a piaci folyamatba nem lehet érdemben beavatkozni. Kupa Mihály emlékeztetett arra, az uniós csatlakozáskor az Orbán-kormány vállalta: az üzemanyag jövedéki adóját nem csökkenti. Csak ha 300 fölé megy a benzin ára, akkor kell eltűnődni azon, hogy be kell avatkozni – tette hozzá. Az áfacsökkentés hatása azonban szerinte megjelenik majd a benzinárban. A kedvezményes gázárat pedig nem a fogyasztás alapján kellene megállapítani, hanem szociális szempontok szerint.

Az M5-ös autópályáról szólva kiemelte: csak egy dologtól nem várhatunk csodát. Szerinte Szegeden megjelenhet az elérhetőség javulása nyomán a „logisztikai tőke", hiszen a város rendezett, jó az infrastruktúra, Szeged gyarapszik. De a térség összes problémájára, különösen a mezőgazdaságéra ez nem ad megoldást: komplex fejlesztési programokra lenne szükség. A régió központjának képesnek kell lennie arra, hogy „felszívja" munkahelyeivel, infrastruktúrájával a régió erőforrásait. A szellemi infrastruktúra nélkül azonban mindez nem ér semmit.

Egy egyetemi város hiába szellemi központ, ha a tanulmányok befejezése után elmegy onnan az egyetemisták nagy része. Nem egy fejlesztési gócra kellene koncentrálni, hanem több fejlesztési góc sajátosságait egyesíteni, és meg kell erősíteni a helyi döntéshozatalt is – fejtette ki.

Kupa kijelentette: a következő választásokon egyedül indul a Centrum. Először ellenzékben politizálnának, csak öt év múlva szeretnének kormányra kerülni.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dorozsmai matekpélda

Fél év csúszással, de befejezéséhez közeledik a kiskundorozsmai sportpálya építése. Az anyagiakról… Tovább olvasom