Délmagyar logó

2017. 11. 24. péntek - Emma 4°C | 11°C Még több cikk.

Ágyaznak a szegedi villamosnak

Szeged - Augusztus végén kezdődött a Szeged közlekedését alapjaiban átíró nagy forgalomterelés az 1-es villamosvonal felújítása miatt. Eddig bontottak, most közműveket cserélnek. Legjobban a Boldogasszony sugárút halad; alapozzák az új sínpárok helyét.
A szegedi elektromos tömegközlekedési nagyprojekt egyik leglátványosabb terepmunkáját kezdte el augusztus 26-án a kivitelező A-SZ-E Konzorcium: felújítja az 1-es villamosvonal pályáját. Az egész sínpálya korszerűsítése – megírtuk – 4,9 milliárd forintba kerül, és jövő őszre készül el teljesen. Ebből idén gyakorlatilag két hosszú egyenes szakasz újul meg: novemberre a Boldogasszony sugárút, decemberre a rókusi végállomás és az Anna-kút közötti rész. Mind a két szakaszon épül körforgalom: 3–5 sávos jelzőlámpás kör a Kossuth Lajos sugárút Rókusi csomópontjában, a vonal „másik végén", a Boldogasszony sugárút–Szent Ferenc utca találkozásánál pedig hagyományos.

– A sosem látott nagyságrendű közlekedési beruházást törvényszerűen bontás előzte meg. A kivitelező fölszedte a síneket, lebontotta a felsővezetékeket és azok tartóoszlopait, kiásta az új villamospálya 90 centiméter mély alapját – tájékoztatott Tapasztó Sándor, a nagyprojektet irányító Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója.

A Boldogasszony sugárúton már alapozzák az új sínpár helyét. Fotó: Karnok Csaba
A Boldogasszony sugárúton már alapozzák az új sínpár helyét.
Fotó: Karnok Csaba

– A hosszú, elkerített árkokban azokon a szakaszokon látni most munkát, ahol az érintett közműszolgáltatók bevonásával cserélik a gáz-, távközlési és távhővezetékeket. A Boldogasszony sugárúton járnak előrébb az építők; ott alapozzák az új villamospályát speciálisan masszív kavicsággyal, majd úgynevezett sovány betonnal, végül vasbetonnal. Arra fektetik végig rugalmas gumiágyba a sínpárokat. Párhuzamosan már állítják az új felsővezeték-tartó oszlopokat. Zárásul – ahogy tavaly az Anna-kútnál – felszerelik rá a felsővezetékeket, és „felöltöztetik" a megállókat.

101 év

Vidéken először Szegeden épült villamosvonal 1908 októberében. A Rókusi pályaudvartól a nagyállomásig tartó vaspálya akkor 4 kilométeres volt, ma 4,7. Számozást 1943-ban kapott.

Egy hónap alatt kirajzolódott a Rókusi csomópontban az új körforgalom helye. Ez készül el utolsó lépésként, mivel átszeli a Rókusi körúton jövőre elkészülő új 2-es villamos. Egy hete csőcserébe fogtak az építők a Rókusi körút Vértóval határos oldalán is. Ezeket a távközlési kábeleket, távhő- és gázvezetékeket ugyancsak az 1-es villamosvonali közműcserék miatt, azokkal együtt bontották ki és cserélik.

Háttérmunka

Átépül és bővül az SZKT Pulz utcai villamostelepe, ezért decemberig a szerelvények se ki, se be nem jutnak – mint erről beszámoltunk. Jelenleg gőzerővel szerelik az új szervizcsarnok acélszerkezetét. Készül az új műhelyépület vasalt aljzatbetonja, szigetelik a téglafalak alját, és teherhordó falakat emelnek. Ezeket 2010 februárjában adják át. Cserélik és bővítik a belső vágányhálózatot. A nagyprojekt – hivatalos nevén – áramellátási tenderét a Szeged SV 2009 konzorcium nyerte, amelynek tagja a Siemens Zrt. és a VIV Zrt. Nettó 3 milliárd forintból 2010-re meghosszabbítják a 8-as trolibusz felsővezeték-rendszerét, kiépítik az új, tarjáni 10-es trolibusz vonalát, valamint korszerűsítik és bővítik az áramátalakító állomásokat, a kábelhálózatot.

Olvasóink írták

  • 6. török 2009. szeptember 29. 22:10
    „5. ne aggódj. ha reggel egészben jön ki, és nap közben tudod használni, akkor ne érdekeljen, hogy éjszaka mit csinálnak vele. :) a barátnőd esetében nyilván más a helyzet. :)”
  • 5. babar 2009. szeptember 29. 20:26
    „Érdemes a Pulz utcai telephelyen menő munkákat megnézni az Izabella hídról! Laikusnak, mint nekem is szembe ötlik az a kisipari módszer, ahogy a vasbeton munkákat végzik. Mintha a kerti ösvényt betonoznák ki. Kizsaluznak 5 métert, betonoznak, majd folytatják pár nap múlva a betonozást megint. Nálam biztos nem fognak házat alapozni az biztos! Bár én azon a részen már nem fogok a villamoson csücsülni..”
  • 4. Zsoltee0716 2009. szeptember 29. 14:17
    „Milyen hosszú az 1 villamos nyomvonala?
    Beton alapnak majd meg kell kötni is 28 nap, kérdéses mennyi idő után terhelhető!
    Átjáróknál is meg kell csinálni van ott két körforgalom is amin keresztül megy, stb!”
  • 3. CID 2009. szeptember 29. 10:53
    „Elkészülni, gyorsan elkészül. A további kilenc hónap már csak fejlesztés :)”
  • 2. toxi-2 2009. szeptember 29. 08:45
    „a gyerek sem két hét alatt készül el :)”
  • 1. pocokkaa 2009. szeptember 29. 08:20
    „csak lenne már kész :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elkészült a Szőreg földgáztároló

A létesítmény átlagos téli időjárási körülmények között 45 napig napi 20 millió köbméter földgáz kiadására lesz alkalmas. Tovább olvasom