Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Akár egy évet is kaphat a pilóta

A gépnek már régen a Pest felé vezető légifolyosón kellett volna járnia, amikor az attól távoli Tisza fölött beleakadt a húszezer voltos vezetékbe – derült ki a keddi légi balesetről. A szakértő szerint a vezető hibázott.
Kováts Gábor nem adott magyarázatot arra, miért akart átrepülni a vezeték alatt. Fotó: Schmidt Andrea
A Tisza fölötti nagyfeszültségű kábelbe akadt, balesetet szenvedett, majd a folyótól több kilométerre lévő szegedi reptéren kényszerleszállást hajtott végre kedden egy sportrepülőgép. A baleset helyszínétől csak pár méterre tartózkodott nyolcvan-száz edzőtáborozó gyerek. A csodával határos módon senki sem sérült meg a kiszakadt fémdaraboktól. Szemtanúk állítása szerint a pilóta többször nekirugaszkodott egy akrobatamutatványnak: a víz és a vezeték között próbált átrepülni. Harmadszorra át is repült – közben azonban félig leszakadt a gép farkának függőleges vezérsíkja.

– A gép Szegedről Ferihegyre kapott útvonalengedélyt, Budapest pedig nem Békéscsaba felé van – felelte Harcsás Zoltán, a repülőtér vezetője a kérdésre, hogy mit keresett a gép a Tápé előterében lévő vízi telepnél. Azt viszont a pilóta dönti el, mikor sorol be a főváros felé vezető légifolyosóra. Addig, amíg ezt nem jelzi a reptérnek, szabadon repülhet, például városnézés végett tesz egy kört Szeged fölött – tette hozzá.
A felszállás és a kényszerleszállás idején Gyöngyösi Gyula volt a reptér ügyeletese. Elmondta, a pilóta közvetlenül a felszállás után elköszönt tőlük, lezárták vele a kontaktust – így rögtön Budapest felé kellett volna vennie az irányt.

Kováts Gábor (elöl) a földet érés után. A szakértő szerint hibázott a pilóta. Fotó: Schmidt Andrea
– Egyértelműen pilótahibának tűnik a baleset, de az csak a vizsgálat után derülhet ki, hogy észrevette-e a vezetéket és szándékosan akart alatta repülni, vagy nem vette észre és véletlenül repült alatta – mondta el Punka György, a Polgári Légiközlekedési Hatóság szaktanácsadója, szóvivője. Az is kérdéses, hogy esetleg valamilyen megbízást, feladatot – például fotózást – próbált-e végrehajtani a rutinos pilóta, amikor a baleset történt. Azt azonban hangsúlyozta, hogy egy ilyen súlyos sérülést szenvedett repülővel nem szabályszerű átrepülni egy város fölött, ha a közelben is van kényszerleszállásra alkalmas hely. A Tisza-gáton kívül például leszállhatott volna. Ugyanakkor a pilóta mérlegelheti, hogy képes-e még elnavigálni a gépet a reptérig, vagy nem.

A vizsgálatban megállapított felelősség súlya szerint számos szankcióra számíthat a gép vezetője: amellett, hogy korlátlan időre felfüggeszthetik vagy bevonhatják sportrepülőre szóló repülési engedélyét, új vizsgára kötelezhetik és pszichológiai alkalmasságát is megvizsgálhatják. A szaktanácsadó kiemelte, óriási szerencse, hogy se a vízbe, se a város fölött nem zuhant le a repülő.

Gondatlan veszélyeztetés

Tuczakov Szilvána, a Csongrád Megyei Rendőr-főkapitányság sajtóreferense elmondta: a férfi ellen a légi közlekedés gondatlan veszélyeztetése vétség megalapozott gyanúja miatt indult büntetőeljárás. A jelenleg hatályos törvények szerint ez a cselekmény egy évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető.
 
A kényszerleszállást végrehajtó Kováts Gábor, aki egy üzleti és sétarepüléssel, pilótaképzéssel, repülőgép bérbeadással és -üzemeltetéssel foglalkozó budapesti cég résztulajdonosa és egyben főpilótája, elutasította kérdéseinket. A tegnapelőtt is szófukar férfi, aki több mint harminc éve repül és jelenleg a Malévnál Boeing–737-est vezet főállásban, nem kívánt nyilatkozni. Így nem tudhattuk meg, szerinte mi történt kedden, és azt sem, mit üzen a szülőknek, akiknek gyermekei a balesettől csak néhány méterre voltak.


A biztonságról

A cég, amelynek főpilótája hajtotta végre a sikertelen mutatványt, így ír honlapján hitvallásáról: „Oktatóink és pilótáink magasan képzett, a nemzetközi repülésben jártas szakemberek. Szeretnénk a magyar közforgalmon kívüli repülés rangját visszaállítani. Szeretnénk, ha a repülés élménye és praktikuma a lehető legtöbb emberhez eljuthatna... Szeretnénk elhitetni a kétkedőkkel, hogy a balesetek ellenére a repülés, ha a szabályokat tisztességesen betartják, sokkal biztonságosabb közlekedési mód, mint a világon bármi." 
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A megyei tiszti főorvos csontját törte az üldözésben

Kalandosan ért véget a szegedi Kovács Ferenc spanyolországi nyaralása. A megyei tiszti főorvos… Tovább olvasom