Délmagyar logó

2017. 11. 19. vasárnap - Erzsébet 0°C | 8°C Még több cikk.

Akár kétmilliárdos bírságot is kiszabhatnak a fogyasztóvédők

Szeged - Szeptembertől szigorodnak a kereskedelmet szabályozó törvények. A fogyasztóvédelmi bírság felső határa 2 milliárdra nő, a jogerős döntéseket kivétel nélkül nyilvánosságra hozzák.
– Évente még mindig 100-120 ezer panasz és kérdés fut be a fogyasztóvédelemhez, aminek a fele abból áll, hogy ismertetjük a fogyasztóval a jogait – mondta tapasztalataikról Wittich Tamás, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatója lapunknak Szegeden. Visszatérő probléma, hogy bár javult a nyugtaadási fegyelem, a vásárlók gyakorta kukába dobják a nyugtát vagy számlát, és vele együtt automatikusan azt a jogosítványukat, hogy érvényesítsék indokolt kifogásaikat. Nem követelik meg tartós fogyasztási cikkek magyar nyelvű használati útmutatóját. Általában az is jellemző, hogy ha valaki észreveszi a megkárosítást, rálegyint arra a „pár forintra".

Amíg nem elég tudatosak a fogyasztók, szükség van a szigorú hatósági érdekvédelemre. Gyors és hatékony lépést pedig szigorúbb törvényekkel lehet tenni a fogyasztók védelméért – elsősorban tehát bírsággal és a nyilvánosság erejével. Módosul szeptemberben a fogyasztóvédelmi törvény: a bírságolási plafont 2 milliárd forintra emeli. Új az is, hogy nyilvánosságra hozzák az összes jogerős határozatot. Jogerő nélkül azokat is, amelyek az egészségre veszélyes termékekre vonatkoznak.

Sok kicsi sokra megy

A kánikula akcióban eddig 1500 ellenőrzést végeztek a régióban. Főként szabadtéri rendezvényekre koncentráltak. Nagy arányban, 72 százalékban találtak kifogásolni valót, 170 esetben – összesen 9000 forinttal – károsították meg a vevőket. Ezek számolásból, mérésből eredő pontatlanságok voltak, főként italoknál. Igaz, olyan is előfordult, hogy egy büfé a szomszéd asztal fogyasztását is felszámolta.

Szeptemberben a legnagyobb változást a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmára vonatkozó törvény hozza. Alapelve az, hogy mérlegelni kell, mennyire volt szándékosan félrevezető a szolgáltató, forgalmazó információja, ami megtévesztette a fogyasztót. Azt is vizsgálják ezentúl, milyen agresszív kereskedelmi technikákkal támadják a vevőt, hogy vásárlásra „kényszerítsék". Megnézik a fogyasztó felkészültségét is. A főigazgató felvetésünkre, miszerint az eddiginél jóval több vitás helyzetet teremt az új rendelkezés, optimistán válaszolt: a kezdeti nehézségek után következetesebb jogalkalmazásra számít.

Wittich Tamás a törvényben rögzített három „megelőző" intézkedést is jónak tartja a bírságolás helyett. Ilyen új eszköz a „hatósági szerződés", amikor a szabálytalankodó szolgáltató ígéretet tesz a hatóságnak: miként orvosolja a jogsértést. A másik a „fogyasztóvédelmi karta", amelyben a vállalkozások, a fogyasztói érdekképviseletek és a hatóság fogyasztóbarát többletszolgáltatásokról állapodik meg. (A főigazgató példát is említett: nemrég egy bevásárlóközpont összes bérlője felhatalmazott egy közös vevőpultot, hogy az rendezze a vásárlói panaszokat.)

A harmadik megelőző eszköz: a bizalmi légkör megteremtése. A fogyasztóvédelmi hatóság ugyanis tisztában van vele, hogy a jogsértések nagy része nem szándékos, hanem inkább tájékozatlanságból fakad. Éppen ezért rendszeresen informálják a szakmai szervezeteket. Hasonló szándékkal felállították a Fogyasztóvédelmi Tanácsot, amelyben szakmai szövetségek, a fogyasztóvédelmi érdekképviseletek és a hatóság működik együtt.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tiszaszigeten este hat órától reggel nyolcig se ki, se be

Tiszasziget - Öt, utasokkal teli személygépkocsit fordított vissza szombat este a szerb rendőr a tiszaszigeti magyar–szerb határátkelőhelyen. Tovább olvasom