Délmagyar logó

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

Aki az aszfalton éli mindennapjait

Szeged - Már annyit vezetett életében Dudás László gépjárművezető-oktató, hogy ha összeadnánk a lábában lévő kilométereket, párszor már biztos körbekerülhette volna a Földet. 25 év alatt több ezer diákját segítette jogosítványhoz, és néhány érdekesen sikerült vizsgának is szemtanúja volt. Szeret motorozni, a vizsgafeladatokat 60 évesen is maga mutatja be a tanpályán.
– Hány évesen és milyen körülmények között szerezte meg a jogosítványát?
– 1977 februárjában 5 centis hóban 19 évesen Márki Tóni bácsinál szereztem meg első jogosítványomat, motorra. A Szent István téren volt a rutinvizsga, de az aznapi vizsgázók közül csak én jelentem meg. A kerülendő kúpokat hó lepte be, így a vizsgabiztos csak annyit mondott: menjek végig az úton, és forduljak vissza. Megcsináltam, majd vártam a következő vizsgafeladatokat. Tágra nyílt a szemem, amikor meghallottam: megfeleltem, mert egyedül én jelentem meg akkora hóban. Ráadásul motorral mentem a vizsgára Móravárosból, így a biztos még azt is a lelkemre kötötte, hogy hazafelé nagyon óvatosan vezessek. A motorosvizsgánál az volt az érdekes, hogy akkor még mindenki a saját járművével vizsgázott, és télen is lehetett jogosítványt szerezni. Ma motorosvizsgákat csak május 1-jétől december 1-jéig lehet letenni.

– Innen egyenes út vezetett a gépjárműoktatás felé?
– Eredetileg textiltechnikus voltam, és az újszegedi szövőgyárnál volt az első állásom. Utána mentem el oktatni az akkori 600-as szakmunkásképző iskolába. Ekkor kezdtem el tanítani a gépjárművezetés elméleti részét KRESZ-szakreferensként, majd megszerezve a kellő képesítést már a gyakorlatot is oktathattam. A rendszerváltás után, 1991-ben alapítottam meg saját autósiskolámat.

Oktatás Dudás Lászlóval. Több ezer tanulót segített jogosítványhoz élete során.
Oktatás Dudás Lászlóval. Több ezer tanulót segített jogosítványhoz élete során.
Fotók: Karnok Csaba

– 25 év alatt hány embert segített jogosítványhoz?

– Több ezret, még akkor is, ha az elméletet nem számítom bele. Motorosból évente 180 főt, autósból 25-öt oktatok.

– Voltak, akik nehezen szerezték meg az engedélyüket?
– Egy hölgy diákomat a Csongrádra vezető úton vizsgáztattam. Teljesen egyenes volt az útszakasz, ő mégis ráhúzta az autót a jobb oldali padkára: az utolsó pillanatban sikerült visszahúznom a kocsit. A vizsgabiztos elsápadt, és azt mondta: asszonyom, ennek nagyon kórházszaga volt. Utóbb azért sikerült megszereznie a jogosítványt. A másik aranyos történet tavasszal történt. Egy srác vizsgázott motoron a forgalomban, de jobban érdekelték az utcán járkáló csinos nők. Állandóan őket nézte, és nem vette észre, hogy megállt előtte egy kocsi. Hiába ordítottunk neki, hogy vigyázzon, nekiment a járműnek. Bukott egyet, de nem lett komoly baja.

– Negyedszázada mennyibe került egy jogosítvány, és mennyi volt a benzin literje?
– Átlagosan akkor és most is egyhavi fizetésbe kerül egy B kategóriás vezetői engedély. Mostanában emelték fel az árát 200 ezer forintra, mert a tanulók nem vették igazán komolyan a parkolási feladatokat. Mivel nagyon szűkek a honi parkolók, és a rutinpályát megszüntették, a városban a beállást a tanulónak készségszinten kell tudnia: emiatt több órát kell venniük, ami a jogosítvány árának a növekedésével járt együtt. A benzin literje a 70-es évek végén 5 forint volt.

Oktató és tanulóvezető
Oktató és tanulóvezető

– Milyen típusú kocsikon kezdte az oktatást?

– Körlámpás 1500-as Ladán, akkoriban az volt a legjobb, de Wartburgon és Trabanton is oktattunk. Ma mindenféle nyugati autókon sajátítják el a vezetést a diákok: a paletta óriási. Az utolsó szegedi oktató, aki még tanított Ladán, 3 éve hunyt el. Nagyon keresett volt a Ladája, és magasabb áron oktatott, mint mi. Egy iskolának azonban nem nagyon érdemes beruházni egy Ladára, mert iszonyúan magas a fogyasztása. A faluban élők azonban még a mai napig érdeklődnek ezen jármű iránt, hiszen ők a homokon először ezt a típusú kocsit próbálták ki.

– Hány kilométert vezetett le életében?
– Párszor már biztos körbekerültem a Földet, hiszen már a huszadik autómat fogyasztom. Az utolsó 3 járművem Suzuki Ignis: imádom a japán kocsikat, mert igénytelenek, alacsony a szervizköltségük, és szinte csak a benzinért kell fizetni. A Suzukin kívül 14 motor is a tulajdonomban van. Szeretek motorozni, a rutinpályán magam mutatom be a nyeregben az aktuális feladatokat. A tanulók ilyenkor látják, hogy meg lehet csinálni minden feladatot: ami egy 60 éves oktatónak megy, azt egy 20 évesnek is meg kell tudni csinálni.

A hét embere

Sorozatunkban olyan közismert vagy épp ismeretlen embereket mutatunk be, akik köztünk élnek, és sokat tesznek környezetükért, életükkel, történetükkel példát mutatnak a közösségnek. Olvasóink segítségét is várjuk ehhez: arra kérjük önöket, javasoljanak szerkesztőségünknek interjúalanyt – a szomszédból, a másik faluból –, ha úgy látják, az illető megfelel ezeknek a kritériumoknak. Javaslataikat e-mailben a szerkesztoseg@delmagyar.hu címre, postai úton a Délmagyarország Kiadó, 6729 Szeged, Szabadkai út 20. címre várjuk.  

– Követett el vezetés közben valaha szabálysértést?

– A piros lámpánál mindig megállok, ez nálam elvi kérdés. A záróvonalon azonban már hajtottam át: hajnali 2 órakor történt mindez, és nem volt forgalom. Rendőr még sosem büntetett meg. Baleseteim már voltak, de mindig a másik fél volt a vétkes: a legtöbbször hátulról hajtottak belém. Szegeden egyébként már nem nagy kihívás vezetnem: Budapestet és a hegyes területeket imádom.

– Pedig azt mondják, hogy nem egyszerű Szegeden vezetni.
– Budapest után a második legnehezebb közlekedése Szegednek van. Aki itt megszerzi a jogosítványt, az a fővárosban és külföldön sem fog félni.

– Tavaly Moharos Kálmán-díjban részesült. Mit jelent önnek ez az elismerés?
– Ez a szakma csúcsa: az országban egyedül én kaptam iskolavezetőként aranyérmet belőle. Ez amolyan életműdíjnak minősül: az ország 5000 oktatója közül a Moharos-társaság engem ítélt érdemesnek rá, amit a kollégák és a tanulók javaslatára osztanak ki.

– Ha nem vezet vagy oktat, mivel tölti a szabadidejét?
– Szabadidőmben a kertészkedésnek hódolok. Subasán van egy nagy kertünk, amely dísznövényekkel és gyümölcsfákkal van tele. Van egy szép sziklakertünk hegyvidéki növényekkel, sokat kell foglalkozni velük. Főzni nem tudok: egyszer akartam főzni magamnak teát, de a tévéműsor jobban érdekelt, így olyan sokáig maradt a tűzön a víz, hogy a kanna teljesen elhajlott. A sportot a kertészkedésen kívül a rendszeres kutyasétáltatás jelenti számomra.

Hű maradt Szegedhez
Dudás László 1953. május 3-án született Szegeden. A Ságvári Endre Általános Iskola elvégzése után a Textilipari Technikumban tanult. Kitanulta a géplakatos és szerkezetlakatos szakmát Hódmezővásárhelyen, főiskolai pedagógiavégzettséget a budapesti Műszaki Egyetemen szerzett. Ezután csinálta meg a gépjárművezető-szakoktatói, majd iskolavezetői képzést. Elvált, élettársával él, 4 gyermeke van. Kedvenc városa Szeged, pedig korábban az Északi-középhegységbe és Amerikába is költözhetett volna. Dudás László szerint Szegeden van élet. Azt mondja, életét a szürke csíkon, az aszfalton éli, de ha a forgalom engedi, csak felnéz a házakra, és csodálatos paloták tárulnak a szeme elé. Kedvenc országa a történelmi Magyarország: nagyapja Nagyváradon született, Erdély szeretetét a nagyszülei nevelték belé. Kedvenc étele a töltött káposzta és a hurka-kolbász. Italban a tokaji aszú ízvilága áll hozzá legközelebb. Egyik kedvenc zenésze Vangelis, és rajong Erkel Ferenc Bánk bán című operájáért. Kedvenc filmje a Russel Crowe főszereplésével készült Gladiátor.

Olvasóink írták

  • 8. Linka11 2013. április 07. 10:07
    „Lacikám telik az idő de addig nincs baj, amíg szemüveg nélkül látjuk a csajokat.Minden jót kívánok !Olyan régi ismerősöd
    ,hogy már nem is tudom élősszőr hol találkoztunk.Abban az időben nagy motorra 17 évesen, pályaalkalmasságival lehetett
    először vizsgázni.Én 70-ben vizsgáztam ,pedig egy idősek vagyunk,persze ezek ma már nem számítanak.Minden jót és jó egészséget neked és családodnak. Linka”
  • 7. Magyar 2013. április 06. 20:51
    „Laca bátol azt nem kerdeztek meg,engem pedig erdekelne, hogy a tobb ezerbol mennyi ment at elsore?”
  • 6. rattacha 2013. április 06. 17:05
    „Üdvözlöm! Nekem már nem lesz motor jogsim, de nem az Ön hibája. Szerettem én a motort, de elmúlt a szerelem. Jó munkát és egészséget!”
  • 5. CID 2013. április 06. 16:52
    „Ja, ez lemaradt :))))))”
  • 4. CID 2013. április 06. 16:51
    „NTK ne kötekedjé má!”
  • 3. NTK 2013. április 06. 12:53
    „Én is gratulálok az eddigi pályafutásához!

    A cikkírónak pedig nem.
    Idézet a cikkből: """1977 februárjában 5 centis hóban 19 évesen Márki Tóni bácsinál szereztem meg első jogosítványomat, motorra."""

    Tehát akkor most 55 éves.

    A cikk alján: """"Dudás László 1953. május 3-án született Szegeden.""""

    Ezek szerint akkor 60 éves.

    Most akkor mi az igazság? :-)”
  • 2. sss 2013. április 06. 10:08
    „Pozitív arc!
    Jó egészséget kívánok neki, meg még kb 1 fényévnyi balesetmentes utat! :)”
  • 1. kormoska 2013. április 06. 09:31
    „Had gratuláljak neki én elsőként!
    Anno 97´-ben nála tanultam vezetni(még a Swiften),mindenből elsőre átmentem de a forgalmi vizsgánál kifogtam a legkeményebb vizsgabiztosokat(Szilágyiné,Márki A)és kétszer is megvágtak.
    Már majdnem feladtam de Laci biztatott,hogy menni fog ez,mert jól vezetek.Harmadszorra sikerült és hálás vagyok neki,sok-sok kilométert letekertem már azóta de mindig intek neki ha meglátom az Ignisében.
    Igaz talán emlékszik is rám,mert nem sok tanítványával foroghatott meg a havas Sándorfalvi úton 60-as tempónál....,és vezetés közben néha mindketten a fiatal csajokat néztük,de mindenre megtanított amire kell.Azóta is ajánlom mindenkinek aki vezetni tanulna.
    Kívánok Dudás Lacinak még 25 év sikeres munkát,sok-sok tanulót!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Marika néninek mennie kell

Kilakoltatják a Kendergyári úti szoba-konyhás lakásából Marika nénit, aki több százezer forinttal tartozik az IKV-nak. Kilátástalan a helyzete. Tovább olvasom