Délmagyar logó

2016. 12. 03. szombat - Ferenc, Olívia -2°C | 4°C

Alsósokkal kísérleteztek

Szeged - Otthon is elvégezhető, látványos és érdekes kísérleteket mutatott Németh Veronika egyetemi oktató és hallgatóiból álló csapata a szegedi általános iskolásoknak. A kampány célja a kémia tantárgy népszerűsítése.
– Az üllési erdei iskolában töltöttünk öt napot az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola másodikosaival. Vizsgáltuk a talajt, a növények színanyagait, majd a kísérletekhez kapcsolódó munkafüzetet is kitöltöttünk a gyerekekkel – mondta lapunknak Németh Veronika. A Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének oktatója élére állt annak a kampánynak, amelynek célja a kémia tantárgy népszerűsítése. Hallgatói segítségével érdekes kísérleteket mutatnak be különböző rendezvényeken. Legutóbb például a hídi vásáron jártak. Iskolákba látogatnak el, az elmúlt évben egyre fiatalabb korosztályt céloztak meg.

Németh Veronika egyszerű kísérleteket mutatott az üllési erdei iskolában a gyerekeknek. Fotó: DM/DV
Németh Veronika egyszerű kísérleteket mutatott az üllési erdei iskolában a gyerekeknek.
Fotó: DM/DV

Guinness-rekord

2011-et a nemzetközi kémia éveként jelölte meg az ENSZ – száz éve kapott kémiai Nobel-díjat Maria Curie a rádium és a polónium felfedezéséért. Az emlékév a kémia eredményeinek népszerűsítésén kívül ráirányítja a figyelmet a nők tudományban betöltött szerepére. A Magyar Kémikusok Egyesülete több város bevonásával Guinness-rekord-kísérletet szervez szeptemberben a legtöbb egy helyen végrehajtott kémiai kísérlet kategóriában. Szegeden a Dóm térre várják majd a rekordkísérletben részt vevő iskolásokat – tudtuk meg Németh Veronikától.

– A 11–12. osztályban már késő megszerettetni a gyerekekkel a kémiát. Addigra olyan ellenszenv alakulhat ki bennük, amit nehéz megváltoztatni. A kicsiknek olyan kísérleteket találtunk ki, amelyek egyszerűek, háztartási anyagokkal elvégezhetők, és akár otthon, a szüleikkel is megismételhetik – magyarázta Németh Veronika. Véleménye szerint alapvető probléma, hogy a gyerekeknek az egyetemi anyag zanzásított változatát tanítják az általános iskolában. A tananyag ugyan logikus és szisztematikus, de nem minden gyerek tud eljutni arra a szintre, hogy megértse és meglássa a kémia szépségét. A tantárgyat a kísérletezés tehetné színesebbé, erre azonban nem tudnak elég időt szánni a pedagógusok, mert végezniük kell a tananyaggal.

A helyzet megváltoztatására többféle kezdeményezés indult. Ilyen irányú törekvés az uniós Primas projekt, amelyet hazánkban a szegedi Neveléstudományi Intézet karolt fel. Célja a kutatásalapú tanulás elterjesztése a következő tanévtől induló tanártovábbképzések segítségével. A pedagógusoknak segítséget kell kapniuk ahhoz, hogy a mindennapos rutinfeladatok szorításában is meg tudják újítani tanítási módszereiket.

Hatan államvizsgáznak az egyetemen

A Szegedi Tudományegyetem kémiatanár szakán idén mindössze hatan államvizsgáznak, ők még osztatlan képzésű rendszerben kezdték. Azonban az osztott képzés mesterszakára is csak négy hallgató jár. Németh Veronika szerint mivel a pályaválasztás gyakran az otthoni beszélgetéseken dől el, fontos lenne időben tudatosítani a szülőkben, hogy a vegyészek nagyon keresettek. A kémiai tanszéken nem munkanélkülieket képeznek. A végzett tanárok is könnyen el tudnak helyezkedni. Akad olyan végzős tanárjelölt, akit több helyre is várnak.

Olvasóink írták

  • 1. bambinaXX 2011. június 27. 09:21
    „Gratula a tanárnőnek!!
    ált. iskolában kísérletezni kell, nem megutáltatni a gyerekekkel a reáltárgyakat - arról nem is beszélve, hogy némi anyagismeret mindenkinek szükséges a hétköznapokban..
    a jelen tananyag siralmas.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Parlament elé került az MHSZ-székház ügye

Nem lát bele minden tulajdonostárs az egykori MHSZ-irodaház elszámolásába. Tovább olvasom