Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Analfabéta orkok és egykori rasszista tanáraik

Szeged - Egy éve szűnt meg a Móra Ferenc Általános Iskola. A többségükben roma tanulókat más szegedi iskolák fogadták be, de a „Kolompár iskolában" kialakult lemaradást nehéz behozni. VIDEÓVAL

Féreg osztály? Segghülye kölkök? Orkok?

Sokan sokfélét gondolnak a bezárt iskoláról. Abban mindenki egyetért, hogy olyan tudást, amelyre jövőt alapozni lehetne, senki nem tudott ott szerezni. Nem vitás, hogy nehéz halmozottan hátrányos helyzetű, vagy egy másik divatos szakkifejezéssel élve, sajátos nevelési igényű gyereket tanítani, mert ilyenek is jártak a Mórába. A tanároknak legalább annyira nehéz lehetett, mint a diákoknak. Sikerélményeket nekik sem volt egyszerű szerezni. Mégis az ő vállukon volt a legnagyobb felelősség. Nem nehéz belátni, hogy az, hogy egyes diákok úgy végezték el az első négy osztályt, hogy funkcionális analfabéták maradtak, elsősorban a tanári kar hibája. Viselkedési zavarok, tanulási nehézségek ide, vagy oda. Az alábbi hozzászólások nem az egész volt tanári kart jellemzik, hiszen csak egy-két pedagógus írta azokat, de néhányuk hozzáállásáról érdekes képet mutatnak. Ők egy közösségépítő oldalon nevükkel vállalták véleményüket, mi azonban a kényes adatokat lefedtük:

Féreg osztály?

Orkok, cigók.

 

Ugye ő nem c?

Orkok... Ez jó.

Ezt is elkúrta

Szeretnék tudni, hogy megszabadultak-e tőle.

Segghülye kölkök. Kikkel van a probléma?

 Az eszük megvan hozzá

12 óra után pár perccel fordulok be a „Rókus kettőbe", teljes nevén a Rókus Városi II. sz. Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézménybe. 12-re beszéltük meg, egy kicsit késtem. Márta már az udvarban vár rám, nem tűnik szigorú tanárnak, úgy ül a padon, mintha csak a húgáért jött volna a suliba. Kissé bizonytalanul kérdezem, hogy vele beszéltem-e telefonon?

Hallgatói mentorprogram

Nem csalt a szemem, Czédli Márta valóban nem tanár, ő egy mentorhallgató. Számítástechnika-matematika szakos. A korábban csak „Kolompár iskolának" csúfolt Móra Ferenc általánosból a „Rókus kettőbe" került diákoknak segít a tanulásban. Éppen a gyerekekre vár az udvaron.

A szilvamoly és az analfabéták


A mentorhallgatók a tanítás után mindig azt a tárgyat veszik elő még egy kicsit, amelyik a legnehezebben megy. A fizika a sláger, de „megoldják" a matekpéldákat, és „együtt megtanulják a verseket" is. Sőt, ha szükséges Márta elmagyarázza a diákoknak, mi is az a szilvamoly.

A programba ő is a főiskolán kapcsolódott be, akárcsak a többi tanárszakos mentorhallgató. Munkájukért egy kreditpont jár. Nem túl sok, de – azt mondja – nem is ezért vállalta el. Márta Móravárosban lakik. Jól ismerte a szegregáció miatt bezárt iskolát is, és nagyon örült, amikor „szétültették" a gyerekeket. Egy éve segít a hátrányból induló diákoknak a tanulásban. Munkája akad bőven, van mit behozni. A volt Mórások minden tárgyból gyengébbek, mint a befogadó iskolák diákjai. Olyan gyerek is akadt tavaly, aki szinte analfabéta volt, amikor iskolát váltott, holott koránál fogva már folyékonyan kellett volna tudnia írni-olvasni.

A mentorhallgatók a tanítás után mindig azt a tárgyat veszik elő még egy kicsit, amelyik a legnehezebben megy. Fotó: Schmidt Andrea
A mentorhallgatók a tanítás után mindig azt a tárgyat veszik elő még egy kicsit,
amelyik a legnehezebben megy. Fotó: Schmidt Andrea

A legkönnyebb a kicsikkel – mondja Czédli Márta. Ők könnyen becsalogathatók az iskolába. Az idősebbek nagyon elzárkóznak a tanulástól. A kisebbek hamar barátkoznak, ám az idősebbek gyakran meg sem próbálnak beilleszkedni. A fölső osztályokban már akkora a lemaradás, hogy szinte lehetetlen behozni. - Pedig tudnának ők is, ha akarnának. A Mórába csak akkor jártak be, amikor kedvük volt, pedig így a gyerek nem fejlődik – szemlélteti a helyzetet.

Most van házi feladat

Amíg az udvaron beszélgettünk kicsengettek, megyünk is gyorsan át az aulába, mert a gyerekeket „össze kell fogdosni" óra után a folyosón, ha nem találod meg őket időben, elillannak – mondja Márta. Amíg ő elmegy gyerekekért, én Horváthné Kálai Anikóval elegyedek szóba. Az apró termetű asszony, alig magasabb a diákoknál, lányát várja. A nagyobb negyedikes, ő már otthon van, a kisebbik másodikos, neki most ér véget a tanítás. Az ő gyerekei is a Mórából kerültek át. Eleinte nagyon féltette őket. Félt a „cigányozástól", de nagyon kellemesen csalódott. A gyerekek befogadták, jobban figyel a tanulásra, mióta a Rókus kettőbe jár, jobban érdekli az iskola. Négyeseket, ötösöket is hoz. Miután hazaér, engedélyezett egy kis játék, utána viszont a lecke következik. - Ilyen sosem volt korábban. Igaz, a Mórában házi feladatot sem kaptak – mondja Horvátné, aki hozzáfűzte: sajnálta, hogy bezárták a Mórát. A tanárok miatt, hogy nem lesz hová menniük, de a gyereknek most jobb – teszi hozzá.

Természetes szegregáció?

Az Alsóvárosi Általános Iskolából információink szerint több tucat diák iratkozott ki, miután 22 roma tanuló érkezett az intézménybe. Kérdésünkre az iskola igazgatója nem akart számokat mondani, sem okokat, de annyit elárult, hogy a sokféle indok mellett néhányan azért vitték el gyerekeiket főleg alapítványi, vagy egyházi, esetleg más, nem önkormányzati fenntartású iskolába, mert nem akarták a volt Mórás diákokkal egy intézménybe járatni őket. Nem kell azonban attól tartani, hogy egy újabb roma iskola alakul ki, mert ez az elvándorlás nem folytatódott.

Összegyűlnek közben a diákok is, kezdődhet a ráadás óra a mentorral. Külön terembe megyünk. Az asztalokon már fent vannak a székek. Négyet levesznek, kezdődhet a hosszabbítás. Danival, és Norbival „magyarozni", Attilával matekozni kell. Mártának nem könnyű a dolga. Akkor kell rábírni a gyerekeket a tanulásra, amikor már mindenki más hazament. Nehezen megy, de csinálják.

Nagy a különbség!

Az óra után a gyerekek szüleihez megyünk. A házat csinosítják, még egy kis kőműves munka hátra van. Éppen szünetet tartanak. Mindenki tudja milyen iskola volt a Móra – kezdi mondanivalóját Bánfalvi Tibor, Attila, és Norbi édesapja. Szerinte nem a jóra, hanem a rosszra tanította a gyerekeket. A „Rókus kettőben" viszont haladnak előre. Nézem Attilának az ellenőrzőjét... Négyes, ötös, hármasok. Ég és föld a különbség – mondja büszkén Tibor. A Mórában alig tanultak meg írni-olvasni a gyerekek, úgy meg nem lehet szakmát tanulni, ha nem tudják azt, amit kellene. A tanárok nem nagyon törődtek velük - állítja az apa.  - Márti egész nyáron itt volt nálunk, tanultak. Főleg fizikát, mert a nagyobbiknak az megy a legnehezebben. Megváltozott a hozzáállásuk is. Azelőtt mintha nem is jártak volna iskolába. A mentorhallgatóknak nagyon sokat köszönhetünk – mondja Bánfalvi Tibor.

Apró sikerek, de óriási lépések

Amikor a mentorprogram sikereiről beszélünk, nem árt leszögezni, hogy nem minden gyerekből vált éltanuló. 128-an kerültek át másik iskolába, néhányan azóta már elvégezték az általánost, a többség így, vagy úgy, de vette az első akadályokat. Sokan ismételtek osztályt, vagy kényszerültek pótvizsgára, és 10-15 tanuló pedig kimaradt az iskolából. Vagy a szó szoros értelmében eltűntek a gyerekek, vagy magántanulók lettek, ami az ő esetükben annyit jelent: nem járnak többé iskolába.

Olvasóink írták

139 hozzászólás
  • 139. GaborV 2008. október 29. 14:39
    „Én egy kis faluból származom, most az SZTE-n tanulok és szintözös vagyok.

    Előszöris egy dologt tisztáznék:
    Etnikai földrajz tantárgy első mondata: "minden társadalmi jelenségnek vannak etnikai okai és hatásai"
    innetől kedve a rasszistázó idiótáknak tessék kussolni és talán kicsit olvasni.

    A hozzászólásom:

    Általános iskolába olyan helyre jártam ahol sok problémás cigány gyerek volt.

    Teljes mértékben meg tudom érteni amit azok a tanárok írtak. Aki nem látott még 6. osztályos de 17 éves cigányok által félhortra vert kislányt az nem tudja mi a valóság. Mert itt nem szegregációró van szó hanem arról hogy dohányzó, félalkoholista cigány kölkök terroiizálják a többi kölköt

    és könnyű úgy pofázni hogy ha valaki még nem járt mondjuk egy szabolcsi faluban.
    én láttam már 80 éves idős nőt remegni, mert mindenét ellopták és az utcára fog kerülni mert a tyukokból származó pénz nélkül nem tudja befizetni a villanyszámlát
    és a sok agyhalott meg azt mondja hogy egy kis uborka csencselés nem bűn. jah...


    NEm kell meglepődni majd ha 10 éven bellül itt is az lesz mint szlovákiában volt. Amikoris egy páncélos ezrednek kelett rendet tenni az éppen plázákat szétverő meg plazmaTV-ket lopó "éhséglázadó" cigányokat.
    Aki nem hiszi, menjen el baranyába aztán majd felfogja hogy mennyire is közel jár ott a közhangulat ehhez.”
  • 138. Bereczky Szilárd 2008. október 20. 22:10
    „Az iwiw részből idézett részben megjelenített Bereczky Krisztina édesapja vagyok.Bennem a Dunántúl és Partium van jelen, hisz apám nagyváradi, anyám egregyi (hévízi). Engem is néztek már cigánynak, de hát a formalizmus úgy látszik az elvakultak sajátja.Világéletemben arra tanítottak szüleim, hogy tiszteljem a másikban az embert, bármilyen származású is. Én a munkahelyemen sok Bogdán, Orsós nevű munkatárssal dolgoztam. Sosem volt velük bajom. Tudomásul kell venni azt, hogy a hátrányos helyzetű gyermekekkel sokkal többet kell foglalkozni. A húsz harminc évvel ezelőtt tanító pedagógusok példáját, a tanítás iránti alázatot talán újra tanulmányozni kellene. Örülök, hogy leányom ilyen nehéz témában búvárkodik tanulmányai során.”
  • 137. CID 2008. október 20. 10:41
    „Mi a retek történt itt? Kizárt Dolog, hogy péntek óta senki nem ír ide !”
  • 136. zsuruc.info 2008. október 17. 13:29
    „Látom, ide (is) találtak a kuruc mocskos szájú pribékjei.

    Senkik vagytok, hej hej!

    http://www.zsuruc.info/ArtOpen.zsuruc?ID=54”
  • 135. csekovics 2008. október 17. 08:35
    „,,??????????????????????de miért”
  • 134. dühös ember 2008. október 16. 19:06
    „Sajnos egyre jobban bebizonyosodik, hogy a pedagógus pályára nem valóak egyre rosszabb hírbe hozzák ezt a szép és nemes szakmát, illetve hivatást /? Bár pedagógusaink egyre nagyobb hányada csak a pénzért kiabál. Sok példa van arra, hogy a leépítések alkalmából a dolgozni szerető, a hivatás tudatnak megfelelően dolgozókat küldik el, s a s....nyalókat, a hízelgőget, a z iskolavezetéssel mindig egyetértőket hagyják meg, hogy tovább rontsák a pedagógus pálya hírnevét.
    A szocializmusban azok kerültek e pályára, akik máshol nem tudtak bizonyítani.Meg is látszik az eredmény.
    Persze a cigányok egy része sem az igazi.Mindent kiharcolni érdemtelenül, mert az átkos szocializmus erre tanította őket. TISZTELET A KIVÉTELNEK! Úgy tudom, hogy Magyarországon kötelező az iskola elvégzése. Kötelező a gépjárművezetői igazolvány megszerzése a kocsi vezetéshez. Ki látott cigányt az ATI-ban vezetni tanulni?”
  • 133. tisztahiszti 2008. október 16. 18:02
    „Nincs ez egy kicsit túlzásba víve? nem lázítjuk még fel eléggé a népet?
    Valójában tévedek és fehérek vertek agyon büntetlenül cigány gépkocsivezetőket, fehér ember jár el bandába rabolni és ez rasszizmus,akkor amit a cigány nemzetiség polgárai csinálnak az micsoda.”
  • 132. DBLaci 2008. október 16. 17:20
    „A cigányok azok cigányok. Ha tetszik ha nem, ha ez sértő valakinek, azon el lehet gondolkodni. Én pl. magyar vagyok, és ha valaki ezt a képembe mondja, nem tartom rasszistának. És ha valaki nem tud olvasni 12-14 éves korára, az hülye. Ebben mi a rasszizmus? Ha a szénre azt mondom, hogy fekete, akkor is rasszista vagyok??”
  • 131. goebbels 2008. október 16. 16:49
    „(moderálva - a szerk.)”
  • 130. LukSzusz 2008. október 16. 16:40
    „Ez aki ül a forgószékben cigi árus a Cserepesen,sosem melózott,még is elég jól meg él.A fináncok nem ismerik???”
  • 129. Katyusa 2008. október 16. 16:24
    „Ha eddig valaki nem tudta volna, a rasszista uszítás, mások gyalázása ma még bűncselekmény. Ezt elsősorban azoknak mondom, akik a náci oldalak segedelmével é instrukcióival jöttek ide mocskolódni.

    Itt bizony néhány náci söpredék fossa a szót, míg a jóérzésű és NORMÁLIS emberek miattuk nem írnak véleményt. A Délmagyarnak illendő lenne moderálnia a hozzászólásokat, mert ami itt folyik az már tömény fasiszta propaganda!”
  • 128. mórás 2008. október 16. 16:11
    „bezzeg amikor megkéselnek valakit a büfénél a roma származású diákok, akkor arról senki sem ir cikket...meg az ovonőröl akit megvertek...
    és a magyar gyerekeknek nem kell külön odafigyelés?azért mert cigányok? saját maguknak köszönhetik, hogy itt tartanak! Minden vádnak megvan az alapja... Lassan annyi segélyt kapnak, mint egy alacsonyabb fizetés...és mire föl? azért h lopjanak?dolgozni minek...ott a segély... óvszert kéne adni nekik nem pénzt...akkor legalább kevesebben lennének!”
  • 127. krissssz 2008. október 16. 14:29
    „Létezik még ekkora osztálylétszám?
    Szerintem csak az nem lesz rasszista, aki nem velük kell, hogy dolgozzon. Sajnos már ott tart minden iskola, ahol nagyobb létszámban fordulnak elő, hogy tartani kell tőlük, mert bandáznak, megveretnek,az utcán hazafelé menet "megszólítanak"... A híradóban hallottak tényleg a mi országunkról szólnak!!!!!”
  • 126. gilda 2008. október 16. 13:28
    „krisssz, 20????? 40-44!”
  • 125. krissssz 2008. október 16. 13:27
    „Sajnos men mi válogatunk a munkahelyek között, ha ott van állás, akkor oda megy az ember kedves Deis!”
  • 124. krissssz 2008. október 16. 13:25
    „Nagyon szép a videórészlet, ebből is látszik, hogy minden egyes roma gyerek külön (egyesével) figyelmet igényel, Azt meg el lehet képzelni, hogy milyen a hangulat, ha a létszám 20 körül van, és nem lóg a gyerek szájába a kamera.”
  • 123. gilda 2008. október 16. 13:22
    „´mivel nem ért semmit,"csak" a romákhoz rakták be őket!´--- ezt ugye nem gondoltad komolyan??? Fogalmad sincs a valóságról. A pálya széléről könnyű okoskodni.”
  • 122. Deis 2008. október 16. 12:53
    „Akik ilyet írnak a saját tanítványaikról azok nem pedagógusok,látszik hogy a diplomájukat a tombolán nyerték és mivel nem ért semmit,"csak" a romákhoz rakták be őket!Mert azt gondolták nekik jók lesznek ezek az oktatók!
    Jobb lett volna ha az ilyenek takarítónak mennek nem tanárnak,kezet foghatnának Hitlerrel!
    Szánalmas hogy hová tart a világ az "intelligens" tanárok vezetésével!”
  • 121. eszkep 2008. október 16. 12:15
    „Az a baj az idézett kommentekkel, hogy megírják az igazságot???
    Elmebaj...”
  • 120. rde 2008. október 16. 12:06
    „A tücsök gyerekeit vigyék Gulágra a szemét Kolompárral együtt.”
139 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öt gyerekkel költözik a bérlakásba

Szeged - Évek óta üresen álltak azok az Arany János utcai szociális bérlakások, amelyeket csak üzlethelyiséggel együtt akart kiadni az IKV Zrt. Tovább olvasom