Délmagyar logó

2017. 10. 21. szombat - Orsolya 10°C | 20°C Még több cikk.

Animációs nagyoperett

Szeged - Pipás Pista után egy újabb nőt láthatunk, aki férfiruhába öltözött. Huszka Jenő Mária főhadnagy című nagyoperettjét Tasnádi Csaba rendezésében díszlet nélkül, animációs háttérvetítéssel is szerette a közönség a pénteki premieren.
Ki porolja le Huszka Jenő darabjait, ha nem a Szegedi Nemzeti Színház? A városi zenedéből indult komponista operettjeinek műsorra tűzését rendszeresen számon kérik minden szegedi direktoron. A mostani vezetés sem térhetett ki a feladat elől, talán nem is akart, hiszen Huszka dallamai tényleg kellemesek, andalítók, örökzöldek, szereti a közönség; a Mária főhadnagy ráadásul még passzolhat is a kormányzati kultúrpolitika irányvonalához. Nem lehet vele melléfogni.

Mária főhadnagy a Szegedi Nemzeti Színház színpadán. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

A nagyoperettet színpadra állító nyíregyházi színigazgatónak, Tasnádi Csabának azonban több hendikeppel is meg kellett küzdenie. Nincs díszlet, ebből nyilvánvaló: nem volt rá elég pénz, hogy a műfaj hagyományainak jobban megfelelő látványos produkciót álmodjon. Üres színpadon elég nehéz illúziót kelteni. Nem is próbálkoztak vele, a vizuális élmény megteremtéséhez inkább a digitális technikát hívták segítségül. A piros-fehér-zöldre világított oldalfüggönyök között, a színpad hátterében hatalmas vetítővásznat állítottak fel, amelyen a jelenetek alatt Bánki Ákos és Szöllősi Géza animációs képei futnak. Amikor kicsit ellaposodik a játék, legalább van mit nézni. Impozáns bécsi báltermet, Dunán ringatózó gőzhajót, életre keltett korabeli metszeteket Buda 1849-es ostromáról vagy a Magyar népmesék-sorozatot idéző rajzfilmszerű hátteret a bugaci pusztáról – korondi, kalocsai és matyó motívumokban tobzódó, tányérként felkelő napkoronggal.

A szabadságharc legendás asszonyáról, Lebstück Máriáról szóló operett a könnyed szórakoztatás mellett lehetőséget ad némi ismeretterjesztésre, romantikus nemzeti felbuzdulásra is. A történelmi hűség jegyében még eredeti beszédeiből vett találó idézeteket is adtak Kossuth Lajos szájába – kár, hogy az 1840-es évek beszédstílusa annyira elüt az 1942-ben bemutatott darabétól, hogy ezzel inkább groteszkebbé válik a kormányzó alakja, akit Borovics Tamás viccesen kossuthosra maszkírozva kelt életre. Hogy a historizálást azért ne vegyük túl komolyan, arról még Huszka librettistája, Szilágyi László az operettes poénokkal gondoskodott. Tasnádi Csaba rendezése is ezt a vonalat erősíti, a hálás publikum pedig sokat nevet az olykor ripacsériába hajló játékon.

A címszerepet korrektül eléneklő fiatal szoprán, Balog Tímea kedves, szerethető, ugyanakkor vadóc, akaratos, bátor úri kisasszonynak mutatja Lebstück Máriát, aki a szerelméért és a hazájáért bármire képes. Ideális partnere Jancsó Bálint szerepében Nyári Zoltán tenorista, aki nagyon tudja, hogy kell szívdöglesztő bonviván lenni, mikor kell rádobni egy lapáttal, hogy nagyobb taps kövesse a slágerszámát. Minthogy hangban, karakterben is illenek egymáshoz, különösen jók a szerelmi duettjeik.

Szilágyi Annamáriában meg az a jó, hogy bármilyen szerepet játszik, rögtön önmagára szabja a figurát, és máris nyert ügye van. Nem lehet nem rá figyelni Angyal Panniként sem, bolondozó kedve, vérbő humora élettel tölti meg az üres színpadot. Gömöri Krisztián hangja a premierre még nem jött rendbe teljesen, mégis hősiesen vállalta az előadást. Zwickli Tóbiást a jelmeztervező Varjas Zsófi – aki egyébként míves ruhákat álmodott a többi szereplőnek – karikatúrának beillő, fodrozódó huszáregyenruhába bújtatta. Gömöri burleszkbe illő, erősen feminin karakterré formálta a házasság elől menekülő női szabót.

Vajda Júlia Farkasházy Antóniaként erős tartóoszlopa a produkciónak: kisujjában a zenés színház, remekül játszik, élvezet hallgatni is. Kiváló partnere a Draskóczy Ádámot alakító Andrejcsik István, akivel szép kettősöket énekeltek. Jó figura Pálfi Zoltán katonás Biccentője, Fekete Gizi aggodalmaskodó Simonich hercegnéje, Rácz Tibor reakciós Simonich hercege, Suvada Aranka tenyeres-talpas Julisa és Somló Gábor kéjsóvár Krantz doktora – kár, hogy a végén belegabalyodott a micsoda nő ez a férfi problematikába.

A tánckar összeszedett produkciója Krámer György koreográfus munkáját dicsérte, az énekkar is jól teljesített; a produkció legprofibb közreműködője azonban az élvezettel muzsikáló szimfonikus zenekar volt. Koczka Ferenc vezényletével Huszka Jenő fülbemászó melódiáit könnyed eleganciával, stílusosan játszották.

Olvasóink írták

  • 3. szabo555 2013. február 12. 18:21
    „Ez a egy probléma hogy belegabalyodott? Javított rögtön! Ilyet nem illendő észrevenni, emberek vagyunk nem gépek! Tényleg remek alakítás!”
  • 2. ametiszt51 2013. február 11. 20:02
    „A színészek olyan jók, hogy hogy a díszlet hiánya nem is érdekelt!”
  • 1. csupaszpisztoly 2013. február 11. 11:24
    „A zenéjét szeretem. A képek tetszenek. Megnézem az előadást!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Eltemették Ópusztaszer lovas íjászát

Lóháton, fehér ruhába öltözve kísérték családtagjai utolsó útjára szombaton Dömös Jánost. Tovább olvasom