Délmagyar logó

2017. 01. 20. péntek - Fábián, Sebestyén -9°C | 0°C Még több cikk.

Április végén adják át az M43-ast

Csongrád megye - Az M43-as sztráda 2. és 3. szakaszát egyszerre, autópályaként avatják fel április végén, nagy valószínűséggel a húsvét előtti napokban. A pálya kész, a hídon az utolsó réteg aszfaltot rakják le.
Kiolvadt a jég és a hó alól az M43-as autópálya, újra látni a szinte teljesen kész sztrádát, a még a tél előtt felfestett útburkolati jeleket. Ezzel együtt azokat a hibákat is, amelyeket az áprilisi átadásig ki kell javítani.
Csicselly Gábor, a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. M43-as projektvezetője és Loppert Dániel, a társaság szóvivője magyarázta el, milyen feladatok vannak még hátra a két szakaszon és az új hídon.

Megtudtuk: a kivitelezőnek a 2. szakaszon március 16-áig kell befejeznie a munkálatokat, majd elkezdődik a műszaki átadás-átvétel. Ezután egy 21 napos hiánypótlási időszak, majd a forgalomba helyezési eljárás következik.

A Móra Ferenc híd sávjaira ezekben a napokban rakják rá a 4 centiméter vastag, úgynevezett kopóréteget, ami egyben azt is jelenti, hogy az M43-asra most hordják fel az utolsó tonna aszfaltot.

Már csak egy kevés aszfalt hiányzik. Fotó: Schmidt Andrea
Már csak egy kevés aszfalt hiányzik.
Fotó: Schmidt Andrea

Az elkövetkező másfél hét a szépítésé lesz: a terepet rendezik a sztráda körül és a Tisza árterében, szalagkorlátokat, fényvédő hálókat, vadvédő kerítéseket szerelnek a pályán éppúgy, mint a hídon. Tegnap láttunk olyan gépeket, amelyek a befejező földmunkákon dolgoztak, például a rézsűt alakították ki a szervizúton. És megjelentek az első takarító berendezések is.

Megírtuk: korábban a vízügy kijelentette, nem adja ki a hatósági engedélyeket az autópálya forgalomba helyezésére mindaddig, amíg a szivattyúállomás el nem készül. Ugyanakkor ebben a jelenlegi ár- és belvizes időszakban az építkezéshez sem járul hozzá, csak ha levonul a víz.

A pálya kész, a hídon az utolsó réteg aszfaltot rakják le. Fotó: Schmidt Andrea
A pálya kész, a hídon az utolsó réteg aszfaltot rakják le.
Fotó: Schmidt Andrea

A problémával kapcsolatban Loppert Dániel elmondta: a szivattyúkat a kivitelezőnek meg kell építenie. A víz ideiglenes átemelését biztosítják addig, amíg olyan állapotba nem kerül a talaj, hogy „fizikailag" hozzá lehessen kezdeni a szivattyútelep megépítéséhez. Ez azonban nem hátráltatja a forgalomba helyezést, mivel a pályától több mint 3 kilométerre lévő szivattyúk nem tartoznak közvetlenül az autópálya vízelvezető rendszeréhez.

Kész a különleges híd

Nemcsak hazánkban, hanem egész Európában is egyedülálló módon épült a Móra Ferenc híd. Az úgynevezett kiemelt kábeles hídnál alkalmazott függesztett-feszített technológia egészen különleges tervezési és kivitelezési munkát igényelt. Az egyedi megoldásra azért volt szükség, mert a Tisza az autópálya keresztezési pontjánál enyhe kanyarulatot ír le, így egy mederben elhelyezett pillér folyamatos kimosódásoknak lenne kitéve. Számításba kellett venni azt is, hogy a híd vasbeton cölöpjei a nagy súlyú szerkezet alatt túl mélyre süllyednének a laza altalajba. A megoldásnak köszönhetően kevesebb feszítőkábelre volt szükség, így csökkent a híd magassága és összsúlya is. Az M43-as Tisza-hídja 660 méter hosszú, szélessége 30 méter, jobb ártéri íve 374, mederíve 370, bal ártéri íve pedig 52 méteres. A híd összfelülete 19 ezer 500 négyzetméter, elkészítéséhez 11 ezer 311 köbméter betont és 3455 tonna acélt használtak fel.

Olvasóink írták

62 hozzászólás
  • 62. vuk 2011. március 07. 19:10
    „58. strangerrr 2011.03.06. 14:43
    ebben mi az uj?
    az ellopott nyugdijakat sem arra fogjak hasznalni, hogy (miutan befektettek es fialtattak) visszafizessek a tulajdonosaiknak, hanem minden egyeb szarra.”
  • 61. vuk 2011. március 07. 19:08
    „59. varadipal 2011.03.06. 16:04
    az elso hatarido 2010 augusztusrol szolt. a november mar egy eltolt lehetett.”
  • 60. horvathi 2011. március 07. 15:30
    „Makónál hol csatlakozik a régi 43-ashoz az autópálya?”
  • 59. varadipal 2011. március 06. 16:04
    „Mikor lehet már a Kossuth sugárúton az Izabella környékén nyitott ablaknál Tv-t nézni? 2010 novenmberre igérték, akkor azt írtam, kivárom. Most is ezt gondolom, csak az átadás határidejére még senki nem vállalt garanciát. Szeged főútvonalait szétverik az átmenő kamionok, ez többe kerül, mit az útépítés gondos megszervezése került volna annak idején. Nincs még itt az ideje egy csomó "szakember" elzavarásának? Azt is kivárnám.”
  • 58. strangerrr 2011. március 06. 14:43
    „És a valóban nagy gépjármű sarcról:
    Ezeknek az összegeknek az ezreléke jut az utak fenntartására. Még a matrica bevételnek is az 1 %-a megy az utakra. Megye bele a nagy közösbe, lesz belőle gyógyszerár-támogatás meg nyugdíj (mert ugye a járulékok a kifizetések 70%át teszik csak ki a többit a költségvetés pótolja ki).
    De ha az elmúlt időszak híreit hallgattad a kormány már alig várja a használat arányos út díj bevételeit, de mint kiderült azok sem a katasztrofális állapotú közúthálózat további romlásának megelőzésére megy majd hanem egyéb célokra.”
  • 57. strangerrr 2011. március 06. 14:38
    „56. Egyetértünk. Seggre esni valóban nem kell örülni meg annak lehet, hogy közúti infrastruktúra terén ebben az évtizedben jelentős dolgok történtek Szeged környékén, míg Szombathely vagy Békéscsaba még mindig álmodik egy autópályáról, nekünk meg ez a második.
    Az M6 híreket azért kéretik fenntartással kezelni, mivel a hivatalos kormányvélemény szerint ördögtől való a PPP. Tudod, amiben eleve csak rosszat keresünk, abban fogunk is találni.
    Tudtommal a tervek készülnek a (nem célforgalmi) teherforgalom kitiltásáról, ebben a közgyűlés fog határozni.”
  • 56. Füvesember 2011. március 06. 14:21
    „54. strangerrr
    Tökéletesen igazad van mindenben!!!
    Csakhogy én "NORMÁLIS" országot írtam a hozzászólásomban. A miénk meg jóindulattal sem nevezhető annak..kb. a honfoglalás óta! Egyébként engedtessék már meg, hogy a XXI. században ne essen az ember seggre, mert TALÁN átadnak 31 km autópályát. Az M6-os még nincs egy éves és mállik szét. No, bravó! Örülni persze hogy lehet, én is örülök. Bár, ha jól emlékszem, Botka igen nagy hangon tiltotta ki a kamionforgalmat Szegedről 2011. janár 1-től!!!
    Most meg már március van, ha nem tévedek. Jó lesz, ha végre egyszer tényleg megnyitják az M43-at, de (ha pl. azt veszem, hányan haltak már meg a 43-ason a sok idióta külföldi hülyesége miatt!!) nem vagyok porig nyűgözve, hogy-amint írod-2,5 év alatt SIKERÜLT (?!) a pannon pumának 31 km-t ugrani.... Amúgy roppantul érdekel, hogy a kamionok által szétbarmolt 43-ast mikorra javítják ki. Merthogy az meg egyes szakaszokon lényegében járhatatlan. Nem mellesleg azért a kátyús sz..ért is bekaszálják a mai napig az útdíjat, amiből-szerintem (bár én nem értek hozzá)-már tellett volna egy-két kátyú kifoltozására... A többi településnek meg éppen úgy igaza van és nekik is járna a normális úthálózat.
    Ajánlanék esetleg egy másik megközelítést: mi, autósok már úgy meg vagyunk sarcolva (gépjárműadó, jövedéki adó, átírási és biztosítási költségek-szerintem azt is vehetjük adónak-, jövedéki adó, sunyi sünök traffipaxos adószedése, stb., stb.), hogy igazán megérdemelnénk, hogy legalább rendes utat kapjunk magunk alá cserébe. Akkor legalább nem kéne olyan sűrűn gumira meg lengéscsillapítóra költeni.”
  • 55. ráérő 2011. március 06. 13:08
    „."Ezer átok száll Apátfalvára és Magyarcsanádra! "
    Nem száll reájuk,ha nem rajtuk marad.
    "kamionosok csak nem akarnak nagyokat kanyarodni. "
    Az már elötte is látszott hogy a kanyarok ive a hosszabb jármüvek számára szük lesz.
    "ha egyidőben ki is tiltják az átmenő kamion fogalmat a városból"
    Nem kell kitiltani,mert esze ágában sincs többé erre jönni,még az is lehet hogy ők jobban fognak örülni az átadásának mint az arra lakok.”
  • 54. strangerrr 2011. március 06. 13:02
    „50.
    "Nem értem ezt a nagy eufóriát!é
    Eufóriát hol láttál? De azért örülni azt szabad neki?

    "Ennek a pár km-es útnak már réges-réges-régen KÉSZEN KELLENE LENNIE!!!"
    Mármint mihez képest? M5 ös még csak 5 éve van...
    Ha pedig a kivitelezésre érted abban van igazságod, bár én 2,5 év időtartalom nem tartok olyan extrám hosszú időnek. (Végül is van egy Tisza híd, egy MOL vidék, millió közművel, nem volt kész a területszerzés meg a régészet sem, na meg a Szeviép)

    "Egy NORMÁLIS országban már minden koszfészeknek van elkerülője... Emberek! Itt egy megyeszékhelyről beszélünk és 2011-et írunk."
    Először is: ez nem elkerülő útszakasz, hanem egy 31 km-es autópálya.
    Másodszor minél nagyobb egy város annál költségesebb "elkerülőt" építeni. Budapestnek az M0 keleti szektorát 3 éve adták át. A teljes körgyűrű pedig még vagy 10 év.

    Megyeszékhelyek:
    Miskolc: nincs teljes elkerülője
    Debrecen: épül az elkerülő
    Pécs: van egy vicces elkerülő kertvároson keresztül, valójában nincs.

    A többi nagy városnak is ez utóbbi években épültek csak elkerülő szakaszai (Szfehérvár, Nyíregyháza, Békéscsaba)

    Viszont napi 20 ezres forgalom dübörög át pl Várpalotán vagy Csornán, ahol még mindig ígérgetés hogy majd lesz...

    Aminek igenis lehet örülni:
    Nagy lobbieredmény, hogy miután az M5öt átadták, elindulhatott az M43. Azért mert az itteniek lehet hogy nem tudják vagy érzékelik, hogy azért a 4es út, 85-86os út, vagy a 8as út mentén élők is a 43ashoz hasonlót élnek át, csak ott még mindig csak az ígéreteket hallják. És az ottaniaknak nagyon is cseszi a csőrét, hogy nálunk meg a 2. pálya épül, meg Tisza híd...”
  • 53. bo 2011. március 06. 12:08
    „44. Naívolvasó 2011.03.06. 08:59 : És Ezer átok száll Apátfalvára és Magyarcsanádra! :-(”
  • 52. Zsoltee0716 2011. március 06. 12:05
    „41. ivando 2011.03.06. 08:04

    Azt elöször meg is kellene csinálni,mert, hogy a Ro-LA-hoz sem be sem ki nem lehet hajtani. A fő célja ez lenne!
    Most is át lehet menni rajta, csak a rend őrei meg ne lássák!”
  • 51. NTK 2011. március 06. 11:45
    „"""46. SandWitch 2011.03.06. 09:29
    Valakinek van információja arról, hogy az M43 Szegedi elkerülő része ingyenes lesz (hasonlóan az M5 Szeged-Észak és Röszke közötti szakaszához - személyautóknak)?"""

    A logika azt kívánná. Ha nem lesz ingyenes akkor az 55-ös út felé tartó forgalom ugyan úgy Szegeden megy át mint eddig. Való igaz, hogy a 47-es és az 55-ös úti csomópont közel húsz kilométeres távolsága ellenére (a városon keresztül csak 13-14 km) jó tíz percet lehet megtakarítani időben.
    Egyébként a M43-47-es út csomópontjában Makó felé kint vannak a díjfizetésre figyelmeztető táblák.”
  • 50. Füvesember 2011. március 06. 11:43
    „Nem értem ezt a nagy eufóriát! Ennek a pár km-es útnak már réges-réges-régen KÉSZEN KELLENE LENNIE!!!
    Függetlenül attól, hogy ki van kormányon és minden egyébtől. Az, hogy itt politikusi csinnadratta lesz meg melldöngetés, egyszerűen közröhej és Magyarország szegénységi bizonyítványa! Egy NORMÁLIS országban már minden koszfészeknek van elkerülője (gondolom ellenkező esetben az illetékes elvtársat élből jól seggbe rúgták volna)....Emberek! Itt egy megyeszékhelyről beszélünk és 2011-et írunk. Szégyen és gyalázat, hogy ez a nyomorult néhány km-es út CSAK MOST lesz kész (ha egyáltalán...)!!”
  • 49. THK 2011. március 06. 09:45
    „46,
    persze, h az marad - MINDEN nagyváros elkerülője ingyenes
    (pont ezért, mert a városi dugókat növelné ha a tranzit személyautó forgalom nem a gyűrűt használná)”
  • 48. strangerrr 2011. március 06. 09:44
    „46. Ez az egyetlen (de annál fontosabb) nyitott kérdés az M43-al kapcsolatban.. esetleg a DM rákérdezhetne a Minisztériumnál, mert ez nem a NIF hatásköre.”
  • 47. strangerrr 2011. március 06. 09:43
    „És akkor összefoglalás arról ami történt az elmúlt évtizedben e téren (2000-2011):
    M5 autópálya Kiskunfélegyháza- Szeged között 2005
    M5 autópálya Szeged- országhatár között 2006
    M43 autópálya Szeged- Makó 2011
    Szeged nyugati elkerülő I. ütem 2004, II. ütem 2006. III. ütem 2011
    47 sz. főút négy-sávosítása Algyő és Hmvásárhely között I. ütem 2001, II. ütem 2002. III. ütem 2009
    451 sz. főút Csongrád elkerülő 2010
    Kiszombor elkerülő, Pusztaszer-Ópusztaszer összekötő.
    Soha ennyi nem volt és nem is lesz:(”
  • 46. SandWitch 2011. március 06. 09:29
    „Valakinek van információja arról, hogy az M43 Szegedi elkerülő része ingyenes lesz (hasonlóan az M5 Szeged-Észak és Röszke közötti szakaszához - személyautóknak)? Röszke, Baja irányából sokan használnák, ha Hódmezővásárhely vagy Makó felé mennének, jelenleg kb. 12 perc a Bajai úti felhajtótól az Algyői úti lehajtóig 90-es sebességnél. Hetente 1-2 alkalommal járok arra, nem biztos, hogy megérné a pályadíjat fizetni azért a 8 km-ért. Csakhát Szegeden keresztül 20 perccel hosszabb. :(”
  • 45. palimadar 2011. március 06. 09:00
    „33. dmonlájn 2011.03.05. 22:27

    "egyébként meg érdemes lenne az országhatárig mielőbb neki állni, mert Apátfalvától a határig még jó pár tízezer ember él a 43-as veszélyében!!!"

    Természetesen minden ember fontos, de érdekelne, hogy mely településeken él az a jó pár tízezer ember, akiről beszélsz.”
  • 44. Naívolvasó 2011. március 06. 08:59
    „Egy átok száll le Szegedről...”
  • 43. strangerrr 2011. március 06. 08:57
    „41. Remélhetőleg ebben a hónapban...
    42. Ebben igazad van, de ezt sosem lehet tudni, az M43 is sci-fi kategória volt 10 éve, amikor még az M5 is álom volt.

    A következő években ezen közúti fejlesztések várhatók a megyében (az új nyilvános közút-hálózatfejlesztési program szerint; az időpontok nagyon esetlegesek):
    M43 autópálya Makó- országhatár (kb.2011-2013)
    47 sz. főút megerősítése M43 és Algyő között, valamint Hódmezővásárhely- Orosháza között (kb. 2013 körül)
    55 sz. főút megerősítése Szeged (502 főút)- megyehatár között (kb. 2013-2014 körül)
    Mórahalom elkerülő (kb. 2013-2014 körül)
    Hódmezővásárhely elkerülő (kb. 2014-2015 körül)
    ezután még esetleg az algyői Tisza híd négy-sávosítása (ez szerintem csak 2015 után)”
62 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötszörös az érdeklődés a kismamabérletért

Szeged - A kismamabérletként ismert kisgyermekes igazolvány iránt az elmúlt hónapban megugrott az… Tovább olvasom