Délmagyar logó

2018. 02. 22. csütörtök - Gerzson -1°C | 3°C Még több cikk.

Armel-fesztivál: Mester Tamás is operát komponál

Szeged - Az Armel már a következő évek operafesztiváljait tervezi: 2013-tól minden évben új magyar operát is láthat a közönség a döntőben. A neves szerzők, Csapó Gyula és Eötvös Péter mellett meglepetést keltett Mester Tamás felkérése.
Az idei öt versenyprodukcióval együtt 21 opera szerepelt eddig az Armel-fesztiválon, de egyetlen magyar darabot sem láthatott még a közönség. Erre a 2011-es verseny programját bejelentő év eleji sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet egy kritikus. A problémára hamar megoldást találtak, Havas Ágnes fesztiváligazgató néhány hete jelentette be: az Armel a partnerszínházakkal 2013-tól minden évben ősbemutatóként egy-egy kortárs magyar zeneszerző operáját is műsorra tűzi.

Havas Ágnes, az operafesztivál igazgatója és Mester Tamás.
Havas Ágnes, az operafesztivál igazgatója és Mester Tamás.
Fotó: DM/DV

Meglepetés az első szerző: az eddig rockzenészként, énekesként, megasztáros zsűritagként ismert Mester Tamás Originum címmel írja első operáját. Azt mondta róla: összegzése mindannak, amiről eddig szólt; egyetlen témája az élet, az eredet, önmagunk megismerése. Mester álomszerűnek nevezte az Armel felkérését, és jó lehetőségnek arra, hogy a popzene határain túllépve megmutassa: a zene abszolút, nem léteznek benne falak. Klasszikus értelemben vett operát szeretne írni, a téma régóta érlelődött benne. Bizalmat kért, és azt, műve csak akkor ítéltessen meg, miután meghallgattatott. Az ősbemutatót 2013 őszén New Yorkban tartják az ottani partnertársulattal, ők hozzák el a darabot a döntőre.

Programok a Korzóban és a BTK-n

A fesztivál ingyenes kiegészítő programsorozatában a Korzó Zeneházban ma 15 órától Jakupcsek Gabriella Mester Tamással beszélget az operához fűződő viszonyáról. 18 órától az SZTE BTK konferenciatermében Jim Schaeffer, a Center for Contemporary Opera igazgatója, kulturálismenedzsment-szakértő, karmester, zeneszerző Kulturális menedzsment az Egyesült Államokban címmel tart előadást. Szerdán – az esti Rigoletto előtt – 15 órától a plzeni Josef Kajetán Tyl Színház minikoncerten mutatja be repertoárja különlegességeit a Korzóban, ahol 16.30-tól Jakupcsek Gabriella Alföldi Róberttel, a Nemzeti Színház igazgatójával beszélget arról, milyen szerepet tölt be életében az opera.

A második szerző pályafutása hagyományosabb: Csapó Gyula, Kurtág György, Eötvös Péter, Simon Albert, Jeney Zoltán tanítványa volt a Zeneakadémián, Darmstadtban, Párizsban, majd Morton Feldmannál is tanult. 1994 óta a University of Saskatchewan zeneszerzés- és zeneelmélet-professzora. Phaedra című ötfelvonásos operájának önállóan is játszható 4. felvonását a plzeni színházban mutatják be 2014-ben a Plzen Európa Kulturális Fővárosa 2015 programsorozat felvezető évének kiemelt eseményeként. (A cseh város 2015-ben az operafesztivál mind az öt versenyprodukcióját vendégül látja majd.) A Csapó-egyfelvonásossal együtt játszandó másik új operára jövőre pályázatot írnak ki.

A kortárs projektre Kossuth-díjas, világhírű zeneszerző-karmesterünk, a Velencében Arany Oroszlán-életműdíjjal kitüntetett Eötvös Péter ősbemutatója teheti fel a koronát. Az Alessandro Baricco Senza sangue című kisregénye alapján készülő Vértelenül című egyfelvonásos operát Bartók Kékszakállúja mellé szánja a szerző – azzal együtt mutatják majd be 2015-ben Alföldi Róbert rendezésében Franciaországban. A spanyol polgárháború után játszódó megrázó történet valójában parabolisztikus mese: megjelenik benne a 20. század történelme. Eötvös szerint operája atmoszférájában, dramaturgiájában is a Kékszakállú első felvonása lehetne. Így végre megoldódhat az operaházak régi gondja, hogy mivel együtt tűzzék műsorra Bartók darabját.

Olvasóink írták

  • 3. Pippen 2011. október 11. 18:03
    „Nekem ez valahogy nem jött át!”
  • 2. pirosmedence 2011. október 11. 14:28
    „Huha!!!!!!! Na erre kíváncsi vagyok.”
  • 1. szpirigonzálesz 2011. október 11. 13:40
    „Mester a- magyar Lenny Kravitz- a színpadi ugrabugráláson kívül, mást még nem tett le a magyar rock asztalára.
    Majd az opera...!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Philippe Lamberts: A zöld fordulathoz 20-30 évre van szükség

A zöld politika olyan fontos a XXI. században, mint a XIX. században a liberalizmus, a XX. században a szocializmus volt – mondta Szegeden Philippe Lamberts EP-képviselő. Tovább olvasom