Délmagyar logó

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

Átalakítják a két tannyelvű képzést

Szeged - Történelmet és matematikát nem lehetne tanítani idegen nyelven a két tannyelvű iskolákban – talán ez a legnagyobb ellenállást kiváltó pont abban a rendelettervezetben, amelyet október elejéig lehet véleményezni. Az új szabályozás szerint az itt érettségiző diákoknak 5-nél több tárgyból kellene vizsgázniuk.
Jelentősen megreformálná a két tannyelvű iskolák képzését az a rendelettervezet, amelyet október elejéig lehet véleményezni. Egyrészt követelményeket szab az iskolák számára – például a nyelvvizsgákkal kapcsolatosan. Az itt tanuló diákoknak az általános iskola végére le kell tenniük az alapfokú nyelvvizsgát, a középiskola végére pedig a középfokút. Másrészt szabályozza a célnyelven tanítható tantárgyakat és azok minimális számát. Az érintettek szerint az iskolák működésének tervezett új szabályozása részben elfogadhatatlan.

A legtöbb probléma a célnyelven tanítható tárgyak megszabásával lehet. A tervezet szerint középiskolákban idegen nyelven biológiát, földrajzot, fizikát, kémiát és civilizációt lehet csak tanítani. Kimarad tehát a listából a történelem és a matematika – éppen az a két tárgy, amelyet a legtöbb helyen így oktatnak. Ennek pedig csupán az egyik következménye, hogy ezeknek a pedagógusoknak elveszhet az állásuk.

A hatosztályos képzést is megreformálják

A 6 osztályos gimnáziumoknak szintén új, az eddiginél magasabb követelményeknek kell a jövőben megfelelniük. Meghatározták a tanulmányi eredményt, a továbbtanulási arányokat, az OKTV versenyek indulóinak számát és az elérendő eredményeket is – azzal a céllal, hogy kiszűrjék azokat az intézményeket, amelyek ezt az oktatási formát nem a tehetséggondozás miatt, hanem a „nagyobb merítési lehetőség" miatt választják. Szegeden egyetlen önkormányzati intézményben van ilyen képzés: a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium matematika osztálya. Gál Béla igazgató elmondta: bár az új szabálynak nem teljesen felel meg képzésük, véleménye szerint van mozgástér a lehetőségek között, így meg tudják azt őrizni. A tanulmányi követelményeknek mindenesetre már most is megfelelnek.

– A 12. évfolyamon a felsorolt tantárgyakból csupán kettőt oktatnak. Mivel kötelező legalább három tárgyat idegen nyelven tanítani a két tannyelvű osztályokban a rendelettervezet szerint, már itt ellentmondás fedezhető fel – mondta el Kis Gábor, a Deák Ferenc Gimnázium igazgatója. – Bővíteni kellene tehát a listát, mégpedig valamelyik kötelező érettségi tárggyal. Ennek azért is lenne nagy jelentősége, mert máskülönben sérül az esélyegyenlőség: ezeknek a diákoknak – mivel érettségizniük kell két, célnyelven tanult tárgyból – az átlagosnál több tárgyból kellene vizsgázniuk, hiszen az öt kötelező tárgyban ezek egyike sem szerepel.

Szintén furcsaság a tervezetben, hogy míg egy már megjelent szabályozás szerint a két tannyelvű gimnáziumokban tanuló diákok 90 százalékának B2-es nyelvvizsgát kell tennie, az új tervezet 100 százalékról beszél. – Ez egyébként nálunk nem jelent problémát, hiszen tanulóink a C1-es szintet is teljesítik érettségiig – tette hozzá a Deák-gimnázium igazgatója.

Az általános iskoláknak szintén gondot okoz, hogy meghatározták az idegen nyelven tanítható tárgyakat. Ez nem lehet történelem, művészettörténet, informatika, sem matematika. A Madách Imre Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában jelenleg a történelmet tanítják angolul a gyerekeknek a biológia és a környezetismeret mellett.

– Nincs is más szaktanárunk, hiszen csak az taníthat idegen nyelven, akinek megvan ehhez a végzettsége – mondta el Ezumahné Németh Györgyi igazgató. Pedagógushiányuk tehát biztos lenne az új rendszerben, a nyelvvizsga-követelményt azonban ő sem érzi problémának.

– Egy időben propagáltuk is, hogy a gyerekek tegyék le az alapfokú vizsgát, de mivel ez pluszköltséget jelent, végül a szülőkre bíztuk. A diákok 70 százaléka azonban így is megszerzi ezt nyolcadikos koráig.

Olvasóink írták

53 hozzászólás
  • 53. Lisa1 2013. január 09. 09:47
    „Tegyünk különbséget: Egy dolog az amikor a tanár "tanít" és "megtanít" a másik az, amikor "csak" leadja a tananyagot: ""na ezt most otthon tanuljátok meg"...szöveggel.

    Egyébként meg tudjuk, hogy akár mennyi százalékban teszik le a középiskolákban a diákok a középfokú nyelvvizsgát, soha nem csak az iskola-tanár "érdeme", hanem a családé, aki rengeteg pénzt fektet magánórákba...nyelvvizsga felkészítésekre...ez a valóság...és akkor még nem említettem a többi érettségi tantárgyakat, ezekkel is hasonló a helyzet--itt-ma-Hazánkban...”
  • 52. cel 2012. október 03. 18:49
    „Abban tökéletesen igaza van kispacninak, hogy sokkal nehezebb középiskolásnak tanítani (bármit), mint egyetemistának. De ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen. A gyakorlat pedig azt mutatja, hogy a Deákban a kéttannyelvű matektantás jól működik, mivel jók a tanárok és jók a diákok. Ezért barbár dolog lenne megszüntetni, mindenki csak rosszul járna, főleg a diákoknak megszűnne ez a fajta tanulási lehetőség, ők nagyon rosszul járnának.”
  • 51. precision2000 2012. október 02. 18:46
    „Megtettem. Megmondta :) Akkor tényleg úgy volt még, igazad van. De már más a helyzet, olyan régóta, hogy csak ezt ismerem.”
  • 50. macs 2012. október 02. 15:45
    „47. precision2000,
    elővettük az érettségi bizonyítványt, 2001-ben állították ki. Lehet, hogy a szóhasználatom nem volt helyes, de a lényegen nem változtat. Akkoriban még központi érettségit tettek azok, akiknek az érettségin kötelező tárgy egyben felvételi tárgy volt. Vagyis, pontosítok, kétszer kellett a feladatot abszolválni, a nyelvvizsga miatt angolul, a suliban, és a felvételi miatt magyarul.
    És, ha jól értem a József Attila végén tanítasz, kérlek kérdezd meg azokat a kollégákat, akik 2001-ben már ott voltak. Esetleg, javaslom Misztrált! :-)”
  • 49. cel 2012. október 02. 10:18
    „Azert, mert kicpacni latott az egyetemen nehany csapnivalo orat (amit el is hiszek), az miert jelenti azt, hogy a Deakban rossz lenne a kettannyelvu matematika oktatasa? Oroszul is azert nem tudunk, mert NEM HASZNALJUK. Pedig igazan sokaig tanitottak bennunket ra...”
  • 48. misztral 2012. október 01. 21:37
    „23. kispacni
    1997 óta tanítok a Deákban angolul matematikát. Bár a nyelvtudásom nem angol anyanyelvűként valóban nem tökéletes, éltem és tanítottam angol nyelvterületen. A szaknyelvet elég jól ismerem ahhoz, hogy vállaljam ezt a feladatot. Bár az idegen nyelven való tanítás elméletébe is igyekeztem beleásni magam, az általad említett bizonyítással nem találkoztam. Az ellenkezőjéről azonban meg vagyok győződve: a matematika tanulható és tanítható nem anyanyelven is. Eddig legalább 350 fiatal érettségizett nálunk angol nyelven matematikából, a középszintű érettségik átlaga 75-80% körül szokott lenni. Emelt szintű csoportjaink is vannak, és több 100%-os emelt szintű, angol nyelvű matematika érettségink is volt. Nem gondolnám, hogy ez az országos átlag alatt van...

    A kéttannyelvű oktatási rendszer összességében sikeres: az érettségi eredményekre büszkék vagyunk, a diákjaink kitűnő nyelvtudással és a gimnáziumokban megszokott szaktárgyi tudással lépnek ki az iskolából. Világlátásuk a másik nyelvnek megfelelő kultúrák megismerésével szélesebb, a sok külföldi (tanárok, cserediákok, vendégek, stb.)megismerésével toleránsabbá válnak. Az 5-10-15-20 éves érettségi találkozókon sikeres és boldog emberekként látjuk viszont őket.

    2005 óta nem kell kétszer vizsgázni: a kétszintű érettségi bevezetése óta bármilyen nyelven érettségizik is a diák, vizsgaeredménye felvételinek is minősül.”
  • 47. precision2000 2012. október 01. 18:37
    „21. macs: sajnos rosszul tudod. Hogy érettségiztek volna kétszer a diákok? Egyszer magyarul, utána meg idegen nyelven? Hát nem.

    23. kispacni: tájékoztatlak, hogy a József Attila sgt. végén több mint egy évtizede vezetem vakként a világtalanokat. A májusban végzett kéttanos osztály átlaga matekból középszinten 80,85 pont lett, ez a jeles szint alsó határa felett van. Egy évvel ezelőtt 75,8-es volt a csoportom átlaga. Ez szerinted az országos átlag alatt van???? Tanóráim szabadon látogathatók, szótárt azért hozzál! Végzem ezt a munkát úgy, hogy az angolom valóban nem tökéletes.”
  • 46. macs 2012. október 01. 13:37
    „43. tzs_szeged,
    bocs, de azért mert még nem láttál fehér elefántot, azért az még van. :-)
    Nos, amit leírtam, az nem volt fizikai képtelenség, igaz nem tegnap történt, de megtörtént.
    Most már tényleg kíváncsi vagyok, hogy működik manapság a két tannyelvű érettségi, illetve hogyan felvételiznek az odajárok.
    Akkoriban azért kellett ezt így csinálni, mert nyelvvizsgát is tettek. Akiről én beszélek az angol nyelven érettségizett történelemből, matekból és föciből, illetve az angolból, mint nyelvből, és az értettségi eredménye alapján C típusú nyelvvizsga követelményeknek is megfelelt.
    Mivel az egyetemre felvételit kellett tennie, felvételizett matekból és töriből a többi, nem két tannyelvűbe járóval együtt.
    Hidd el, tudom, mert kétszer izgultuk végig. :-)”
  • 45. cel 2012. október 01. 08:25
    „A kettannnyelvuek legfeljebb a matek tagozatosoknal tudjak gyengebben a matekot, mivel okos gyerekek. A nyelvtagozatos, vagy human osztalyok is eleg gyengen szoktak tudni a matekot, annak ellenere, hogy magyarul tanitjak nekik. Azert, mert kevesebb erzekuk van hozza. A kettannyelvuben eppen ez alenyeg, hogy az oda jarok mar eleg jol tudnak angolul ahhoz, hogy nem okoz nekik gondot, hogy a matekot angolul kell megerteniuk. Aki ezt a tudomanyos vizsgalatot vegezte, szerintem nem tanult idegen nyelven semmit, vabgy nem volt valami sikeres benne, es onigazolast keres. Az osszes tudomanyos kutatas nemzetkozi szinten megy (mat, fiz, biol, kem, foldrajz, barmi), angol nyelvu kommunikaciora epul, hulye vicc lenne, ha tolmacsolasra lenne szukseg, illetve a temahoz nem erto tolmacsok ugyancsak felrevinnek a kommunikaciot. Nem allitom, hogy csak kettannyelvu osztalyban lehet jol megtanuélni a nyelvet, de Ilyen kategorikusan kizarni a matekot a kettannyelvu oktatasbol baromsag.”
  • 44. csmano 2012. október 01. 06:25
    „Nem átalakítják, tönkre teszik!

    Azért nem olyan sok felsőfokú szakmai nyelvvizsgával szaladgáló informatikus, kémikus, fizikus van most az országba akik tanítani akarnak nettó 100-ért?”
  • 43. tzs_szeged 2012. szeptember 30. 23:12
    „"42. macs 2012.09.30. 22:06 "

    Ilyen a kétszintű érettségi óta nincs.
    Minden tárgyból pontosan ugyanabban az időpontban van az emelt és a középszint. Tehát fizikai képtelenség, amit írsz.”
  • 42. macs 2012. szeptember 30. 22:06
    „40. tzs_szeged,
    az egyik rokonom a két tannyelvűbe járt és ott is érettségizett. Mégpedig:
    - nyelvvizsga követelmény volt a matematika és a történelem, mint érettségi tárgy, tehát a suliban angolul,
    - felvételi követelmény az u.n. központi matek és történelem érettségi megírása, magyarul.
    Arra már nem emlékszem, hogy az orvosira menő osztálytársai hogy érettségiztek, de ha a bioszt választotta valaki a nyelvvizsga miatt, akkor gondolom ő is kétszer érettségizett.”
  • 41. cel 2012. szeptember 30. 21:45
    „Az angol nyelvben az a jo, hogy nemcsak angol anyanyelvu emberrel lehet beszelgetni angolul, sot FOLEG nem angollal lehet, hanem BARKIVEL, japannal, franciaval, finnel, sveddel mert az angol VILAGNYELV. Aki kettannyelvube jelentkezik, az KESZSEGSZINTEN akarja hasznalni, nem ugy, hogy hoppa, varj, most kikeresem a szotarban. Esetleg a matekot meg rosszabbul fogja tudni, bar en nem latom ezt bizonyitottnak, de ha igen, akkor sem talalom bunnek. Angolul meg sokkal jobban fog tudni masoknal, es o ezt valasztotta. A matek tagozatos meg a matekot fogja jobban tudni masoknal.”
  • 40. tzs_szeged 2012. szeptember 30. 20:57
    „"21. macs 2012.09.30. 11:39
    Eddig is pl. matekból 2x érettségiztek azok a diákok, akik a két tannyelvűbe jártak és a matek felvételi tárgy volt. "

    Ez nem igaz. Nem tehetnek kétszer érettségit.
    Lásd: http://velvet.hu/blogok/gumicukor/2012/06/15/ervenytelenitettek_delhusa_fianak_az_erettsegijet/
    Tanulságos. Pedig logikus lenne.

    Ha majd valaki kéttannyelvűből orvosira akar menni, akkor jó eséllyel emelt szinten idegen nyelven kell érettségiznie biológiából és kémiából. Az egyikből kötelező, a másikból praktikus, mert azon a nyelven tanulta a szakszókincset.”
  • 39. cel 2012. szeptember 30. 15:33
    „sprottagozaton sem olimpiai bajnokok tanitanak, zenemuveszetin sem elvonalbeli muveszek, kepzomuveszetin sem csak Leonardo da Vinci. Jo vicc.”
  • 38. cel 2012. szeptember 30. 15:20
    „Pont akkor jo a kozepfoku oktatas, ha sokfele, es mindenki oda jelentkezik, ahova akar. Ha nem lenne eleg jelentkezo, akkor persze ki kellene vizsgalni es megszuntetni, de szerintem nem ez a helyzet.”
  • 37. cel 2012. szeptember 30. 15:09
    „Aki ugy gondolja, hogy csak magyar nyelven tudja a matekot tanulni, az ne jelentkezzen ket tannnyelvu osztalyba. Senkinek sem kotelezo oda jarni. Rengeteg magyar tannyelvu osztaly van.”
  • 36. cel 2012. szeptember 30. 15:04
    „Nehogy mar az a nehany angol tannyelvu osztaly legyen a nagy problema ebben a kozoktatasban!!! Pont, ahova az okosabb gyerekek szoktak jelentkezni. (S vajon miert???)”
  • 35. cel 2012. szeptember 30. 15:00
    „Kispacni! Nincsen altalanos recept. Aki jobban tanulja anyanyelven a matekot, ne iratkozzon kettannyelvu osztalyba. Egyelore abbol van sokkal tobb. Nem volt kotelezo kettaqnnyelvube jelentkezni. De aki ugy gondolja, hogy neki a nyelv fontosabb, az miert ne tehetne? Eppen ezert van tobbfele kozepiskola: zenemuveszeti vagy sporttagozat, az egyik gyereknek ez valo, a amsiknak az. Tulsagosan leegyszerusited a vilagot azzal, hogy kijelented, hogy senki se tanuljon matekot angolul !!!”
  • 34. mediashreck 2012. szeptember 30. 14:15
    „Nekem itthon van egy könyvtaram.

    Az elsö helyen van a (nemet nyelvü! magyarul idaig nem sikerült beszerezne!)
    -a Biblia.
    Mellette rögtön,
    -a Koran.

    Na most.

    hogy ebböl ne legyen vita, betettem közejük:
    Flavius Josephus: " A zsido haboru törtenete" c. könyvet.

    (van meg Homeros-tol, meg Tacitus-tol is!)

    Nekem az tetszik, hogy
    olyan jol el vannak egymas mellett!

    Hiszen szeretem mindegyiket!”
53 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kisteleken találkoztak Csongrád megye mozgáskorlátozottjai

Színes programokban és ízletes ebédben volt részük a mozgáskorlátozottak megyei találkozójának résztvevőinek Kisteleken. Tovább olvasom