Délmagyar logó

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -5°C | 3°C

Átépül a legforgalmasabb szegedi közúti csomópont

Szeged - Az idén nyáron ugyanolyan káosz lesz a szegedi közlekedésben, mint tavaly. Míg az elmúlt évben az Anna-csomópont készült, most júliustól azért zárják majd le öt hónapra az Annánál is forgalmasabb Kossuth Lajos sugárút–Rókusi körút kereszteződést, mert többsávos, jelzőlámpás körfogalmat építenek.
Többsávos, jelzőlámpás, vagyis az eddig Szegeden ismertektől jócskán eltérő körforgalom épül idén nyáron a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút kereszteződésében. Az Izabella híd lábánál – a szakemberek szerint – ez az ideális megoldás a sokat szidott, milliószor beduguló csomópontban. A megközelítőleg egymilliárd forintos beruházás a tavaly elkezdődött szegedi elektromos tömegközlekedési nagyprojekt folytatása. A kereszteződés korszerűsítése szervesen összekapcsolódik az 1-es villamos vonalának felújításával és az új, Rókusi körúti 2-es villamosjárat kiépítésével. Az Anna-kúti csomópont-átépítésnél is nagyobb felfordulást hoz, hiszen nemcsak a helyi, hanem az átmenő forgalmat is érinti.

Ilyen többsávos, jelzőlámpás modern csomópont nincs még egy a környéken. Az országban a legelsőt Győrben, a Fehérvári úton alakították ki. (Hivatalosan nem is körforgalom a neve, mert leginkább egy nagyméretű rendőrlámpás csomópontra emlékeztet.) Ahhoz, hogy az építkezés a lehető leggyorsabban haladjon, a munkaterületről el kell terelni a gépkocsikat, a tömegközlekedést és a nemzetközi átmenő forgalmat – tájékoztatott Susányi Tamás, a tömegközlekedési nagyprojekt irányítási feladatait ellátó Szeged Pólus Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút megújított kereszteződésének látványterve. Amíg el nem készül, káosz lesz Szeged közlekedésében.
A Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút megújított kereszteződésének látványterve. Amíg el nem készül, káosz lesz Szeged közlekedésében.

Az uniós támogatással zajló munka jelenleg a kivitelezési közbeszerzési pályázat előkészítésénél tart. Párhuzamosan folynak az ingatlanvásárlások a Kossuth Lajos sugárút és a Rókusi körút három sarkán. A körforgalom szélesebb lesz a mostani kereszteződésnél, ezért a városnak a sarkokat meg kell vennie, hogy rendezett tulajdonviszonyokkal adja át az építőknek. A rengeteg egyeztetés, támogatói ellenőrzés, versenyeztetés, szerződéskötés után – a Szeged Pólus úgy kalkulál – a generálkivitelező optimális esetben júliusban kezdheti el a közművek cseréjét. Ez sávlezárásokkal, útszűkületekkel jár. A nagyobb építkezés előreláthatólag ezután kezdődik, és novemberig tart, vagyis több mint 5 hónapra minden közlekedőt elterelnek.

Új kunsztok

A nagy áteresztőképesség az óriási előnye a többsávos jelzőlámpás körforgalomnak – a szakértő szerint. A körpálya minden egyes ágán két-két irányt vezényelnek a különálló, ám összehangolt lámpák: a belépőket és a bent haladókat. Eszerint a belépőknek meg kell várni a jelzőlámpa zöld jelzését. Ha szabad az út, akkor a többsávos körgyűrű „zöld hullámra" kapcsol, és segít minél hamarabb kijutni a kívánt irányba. Új szabály a csomópontban: a besoroláskor a lámpa előtt célszerű sávot választani, mert bent a köríven már alig van lehetőség sávváltásra. Ezért a „bejáratok" úgy működnek, mint bármelyik hagyományos jelzőlámpa felállósávjai. 

 
Felmerül, miért nem lehetett megvárni az építkezéssel az M43-as elkerülő útjának elkészültét, hogy az levezesse a Szegeden átdübörgő forgalmat. Az ügyvezető elmondta: az M43-as szerződését még nem fogadták el, amikor a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt már elindult. Mivel összetett nagyberuházásról van szó, minden halasztás egyéves csúszást, szerződésmódosítást, ráadásul támogatásmegvonást eredményezhet.

Terelések

Az átmenő kamionforgalmat az 5-ös autópályáról a Budapesti út helyett a Szeged-nyugati kijáróhoz terelik, onnan a Bajai út–Kálvária sugárút-nagykörúton át hagyhatják el a teherjárművek várost. A szegediek menekülő útja befelé az Izabella hídon át vezet, de onnan csak balra, a Rókusi körútra kanyarodhatnak majd le. A városból kifelé is kerülniük kell; a Kossuth sugárút–Damjanich utca–Szatymazi utca–Rókusi körút–Izabella hídon mehetnek ki a városból. A Kossuth sugárútról a Vásárhelyi Pál utca felé a Damjanich utca–Szatymazi utca–Búvártó utca–Pulz utca–Teréz utca felé jelölnek ki kerülőt. Az Izabella hídról kizárólag buszok kanyarodhatnak le jobbra, hogy elérjék a Mars téri végállomást. Mivel az új jelzőlámpás kereszteződéssel párhuzamosan újítják fel az 1-es villamos pályáját is, ahelyett pótlóbusz viszi az utasokat.

Olvasóink írták

98 hozzászólás
  • 98. szamika 2009. február 25. 11:37
    „97-s igazad van,egyetértek. csak szerintem arról szó a fáma---ha nem lesz villamos Rókuson,nem lesz a zsebükbe sok lové---ugye tudod mire gondolok? azért vannak ennyire rákattanva a projektre!!!”
  • 97. ifj. Nagy Gábor 2009. február 17. 22:07
    „96. CID 2009.02.17. 19:10
    "Én arra lennék kíváncsi, miért nem viszik tovább a villamost, a Vásáhelyi Pál utcán, hamár oda kerül az a nyamvadt buszállomás ?"

    Talán mert ott már van villamos...

    És az bevisz egyenesen a városba, mire ott buszállomás lesz, az is fel lesz újítva, ha pedig második belvárosi kötöttpályás kapcsolatot akarnak oda, vigyék ki inkább a 7-es trolit stb.”
  • 96. CID 2009. február 17. 19:10
    „Én arra lennék kíváncsi, miért nem viszik tovább a villamost, a Vásáhelyi Pál utcán, hamár oda kerül az a nyamvadt buszállomás ? Arra a helyre szinte lehetetlen eljutni. Szerintem is felesleges, és azt kell mondjam, nagyon, de nagyon megvizsgálnám a szerződéseket, a vállakozókat, meg az alvállakozókat.”
  • 95. strangerr 2009. február 17. 16:31
    „Kedves Mathiasking!
    A debreceni 2-es villamos az szép és derék dolog, maga a fejlődés, a szegedi 2-es villamos viszont csak lenyúlás, ugye?:)
    Egyébként tényleg ilyen könnyű uniós pénzt lenyúlni? Mert úgy látom, hogy itt ebben nagy szakértők vannak. Móricka úgy képzeli, hogy az Unió mindenféle előzetes vizsgálatokés tanulmányok nélkül ad milliárdokat, és utána meg abszólut nem is ellenőrzi, hogy azokat mire fordítják? :)

    Kedves Luckatosh! A mai forgalmat elbírja, de mi lesz 5-15 év múlva? Ha már nekiesnek a villamos miatt, sztem tök normális, hogy már olyan fajtára építik át a csomópontot ami a legnagyobb kapacitású. De ha nem így csinálnák, akkor jönne a sapka duma 5 év múlva, hogy lám-lám 5 éve csinálták meg és máris ujra fel kell túrni.”
  • 94. Luckatosh 2009. február 17. 16:21
    „A kamionokat kene kihajtani eloszor aztan epitkezni. Akkor taln meg nem is kene hiszen korforgalom se hisz a mai rendszer siman elbirna azt a "nagy" szegedi forgalmat. Igy a varos penzen megepitik a szep korforgalmat amit a roman kamionosok majd szetbasznak 1 ev alatt.”
  • 93. Mathiasking 2009. február 17. 16:10
    „3. hozzászólás sziszka1 2009.02.16. 16:39

    A többi hozzászólás is azt mondja: Az autópályának kellene elkészülnie először! Egyébként mondja már meg valaki, hogy mi a túrónak kell villamos a Rókusi körútra?

    Mindenkinek igaza van aki azt mondja: az utolsó nagy lenyúlós beruházás a Botka féle maszop csapattól!

    Szerki: csögkö gármesterpol! Ezt töröld ki, de nincs értelme! Igaz?”
  • 92. Rika09 2009. február 17. 15:42
    „87-es! Az ilyen fanyalgó, pipogyáktól vagyunk ott ahol vagyunk, ej ráérünk arra még. Én ammondó vagyok amit ma meg lehet csiálni azt ne halogassuk.”
  • 91. Huszadiksenki 2009. február 17. 15:22
    „87!

    Kifejtenéd bővebben, hogy miért kamu? Mert ordibálni én is tudok anélkül, hogy alátámasztanám a mondanivalóm.”
  • 90. geza 2009. február 17. 15:11
    „nyomdasz63: Nem csak azt kezdik, hanem -mint írtam- a Boross József Kálvária sarkán a körforgalmat.
    Ja és az ÁRKÁD-ot is a körúton.....”
  • 89. Nati2 2009. február 17. 14:37
    „Semmi probléma a közlekedéssel ! Elhanyagolható idegenforgalom, semmi káosz, alig dugó Budapestig, néhány vendégmunkás románba,meg törökbe.Nem lesz csúcsforgalom és közlekedési káosz a belvárosban, nem fognak néhányan eltévedni, és mindenáron a régi hidat megközelíteni a Kálvárián és a Somogyi Bélán keresztül, és nem fog tönkremenni az aszfalt a kijelölt útvonalakon.Újszeged - Budapest kb. 3 óra autópályán !”
  • 88. nyomdasz63 2009. február 17. 14:10
    „A Kálvárián meg eközben ?elkezdik? a Pisturi másik agyrémét a buszportot a mol-kút > plus áruház között! Kamionok a töltésig állnak, közben mozogni kellene a gépekkel !?”
  • 87. Humgor 2009. február 17. 13:53
    „KÖNYÖRGÖM!!!!!!!

    MIÉRT KELL IDÉN ELKEZDENI???????????????????

    Jövőre átadják az M43-as -a várost-elkerülő szakaszát.

    "Felmerül, miért nem lehetett megvárni az építkezéssel az M43-as elkerülő útjának elkészültét, hogy az levezesse a Szegeden átdübörgő forgalmat. Az ügyvezető elmondta: az M43-as szerződését még nem fogadták el, amikor a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt már elindult. Mivel összetett nagyberuházásról van szó, minden halasztás egyéves csúszást, szerződésmódosítást, ráadásul támogatásmegvonást eredményezhet." KAMU!!!!

    "Az átmenő kamionforgalmat az 5-ös autópályáról a Budapesti út helyett a Szeged-nyugati kijáróhoz terelik, onnan a Bajai út-Kálvária sugárút-nagykörúton át hagyhatják el a teherjárművek várost. "SZÉP LESZ!!!!!!!!! Az egész város olyan lesz, mint a 43-as a felújításkor............”
  • 86. ultra 2009. február 17. 13:34
    „SZVSE-et meggkérdezte a város, hogy adják e a telekérszüket?
    Vagy ilyenkor ki kell vásárolni?!

    Akkor jó drágán, megérdemlik, hiszen évek óta baszogatják botkáék pistruival karöltve a vasutasokat!

    400 milla min.!”
  • 85. cselac 2009. február 17. 13:19
    „Volt is azért baleset bőven, ha jól emlékszem, de persze, meg lehet tanulni. Pl. azt is, hogy a körforgalomnál befele nem jelzünk, hanem csak kifele. Én szeretem a körforgalmakat és nem is szóltam semmit a kivitelezésről, csak jeleztem, hogy az emberek pesszimizmusa tapasztalatból fakad...hosszú, hosszú évek tapasztalatából.”
  • 84. JungHeinrich 2009. február 17. 12:51
    „...nincs semmi baj a körforgalommal masutt is muködik, inkabb meg kellene tanulni egymas mellett elni ergo normalisan vezetni ennyi az egesz.Mielött a kettös körforgalom a lofaranal el nem keszult volna nagyhangu patriota polgartarsak tömeges karambolokat es kaoszt vizionaltak.Nehany het es ezt is meg lehet tanulni.Azonban ha a roman kamionok nem alltak meg a pirosnal itt sem fognak rendesen közlekedni....ez van, mig meg nem epul a 43-as el kell viselni mast ugysem tehet senki, max szetb@ssza az ideg...”
  • 83. Huszadiksenki 2009. február 17. 12:02
    „cselac: erre azt mondom, hogy nem minden kivitelező cimborál az ördöggel. Volt szerencsém olyan projekteken részt venni, ahol nem volt számottevő minőségi probléma, természetesen jóval a garanciális idő lejárta után sem.Nem vitatom, hogy vannak ilyen esetek. Mint ahogyan azt sem, hogy egyes esetekben az itt fanyalgók is tehentek arról, hogy ilyenek az állapotok. Csak egy egyszerű példa: alkalmanként az öregedő hidak előtt nem csak a csúszásveszély miatt van sebességkorlátozás, hanem a kímélés miatt is. Az autós azonban nem törődik ezzel, dönget 100-al simán.
    A hozzáállást mindkét oldalról vitatnám természetesen. Azokat sem értem, akik aszfaltozáskor szándékosan rámennek az elzárt, frissen aszfaltozott rétegre, mert nekik ezt is szabad. Persze néha röhögni is lehet, amikor emulzióra hajtanak, aztán otthon meg majd nézik, hogy mivel jön le. Természetesen akinek nem inge...”
  • 82. cselac 2009. február 17. 11:48
    „Huszadiksenki: mondtam már, sajnos, ez a tapasztalat. Erre mit mondsz?

    Török: 2 hete voltam a megyeri hídnál, szarrá vannak törve a plexielemek, észre sem vennéd, nekem az ott lakó nagybátyám hívta fel a figyelmemet. Apróság is lehet, csak az ilyen apróságok miatt van fanyalgás.

    Nem arról van szó, hogy ezek építik, hanem arról, hogy 20 év alatt semmi nem épült meg szinte normálisan Magyarországon. Vegye már le mindkét oldal a szemellenzőjét és kicsit nézzen szét.”
  • 81. Huszadiksenki 2009. február 17. 11:46
    „Másrészt: 79-nek teljesen igaza van. Amikor elkezdődött a Szegede-Nyugati elkerülő építése, akkor viszonylagos hirtelenséggel eldőlt, hogy az M5 megépül a határig, így hellyel-közzel feleslegessé téve az elkerülőt. Örömömre szolgál, hogy mégis viszonylag sokan használják, többek között én is reggelente.

    Nem teljesen idevágó példa, de sokáig Orosháza elkerülőnek sem volt értelme, csak éppen egy megkezdett projekthez sokkal könnyebb még pénzt nyerni, mint ami csak terveken van meg. Most, hogy készen van az egész, mennyire jó mindenkinek.

    Mindezt csak azért írtam le, mert lehet fanyalogni, köpködni, felelősöket keresni már az építkezés megkezdése előtt, de sok esetben az idő csinál az ilyen emberekből bohócot, mert kiderül, hogy nem volt igazuk.”
  • 80. Huszadiksenki 2009. február 17. 11:42
    „Nézzétek el nekem, hogy nem név szerint írok mindenkinek, inkább csak így zanzásítva.
    Aki a szerbeken keresztül akarná eljuttatni a kamionokat romániába: tudod Te, hogy közepesen szar esetben mennyit kell várnia egy kamionnak a határátlépéskor? Ha emberből vagy, nem kívánsz plusz egy határátlépést egyetlen kamionosnak sem. A zsebben landló 10-20 EUR-ról már nem is beszélve.
    A RO-LA rendszerű kamion utaztatás jó megoldás lenne, ha olyan lenne a vasúti infrastruktúra, hogy ezt lehetővé tenné. Amíg azonban a vasútvonalak nagyrésze jellemzően egyszerre csak egy irányú (értsd: egy pár sín), addig ez nagy időkieséssel járna.
    Kecskemétről Gyula felé terelni: akkor minek az M5 a határig? Másrészt Gyulán még a tehergépjárműre vizsgáztatott Nissan Pick Up-oknak is sem mehetnek személyautó sávban határátlépéshez, tehát ez is kizárt.
    Az meg, hogy még meg sem épült a körforgalmunk, de már biztosak vagyunk benne, hogy sz@r lesz, mert "ezek" építik, "azok" megbízásából. Igen, ez annyira jellemző magyar hozzáállás. Még csak látványtervet láttunk, de már lehúzzuk. Ehh... Magyarország 2009.”
  • 79. stunde80 2009. február 17. 11:40
    „Mackósajtnek üzenem hogy azért nem bírják kivárni mig az aútópálya folytatása megépül mert elveszne a lóvé amit kapott a városunk a fejlesztésre.”
98 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szerb kutatók Szegeden

Szeged - Nemzetközi referencialaboratóriumként is működik a jövőben a Szegedi Tudományegyetem… Tovább olvasom