Délmagyar logó

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 20°C | 34°C Még több cikk.

Áthárítják az útdíjat a fuvarozók

Szeged - A tejtől a televízióig minden drágul majd a július 1-jén bevezetett kilométer-arányos útdíj miatt – előbb vagy utóbb. Szakértők szerint csak a multiknál lesz olcsóság, a kiskereskedők tehetetlenek.

– Egy pluszforintunk sincs, amink van, az arra elég, hogy életben maradjunk, az útdíjat tehát áthárítjuk a megbízóra – nyilatkozta Kopasz Gábor, a nemzetközi fuvarozásban érdekelt szegedi Tisza-Express Kft. ügyvezető igazgatója. – Ebben egységes a szakma, azt tervezzük, hogy a számlán külön sorban szerepeltetjük. A belföldi fuvarozásban dolgozók 40, a külföldre és külföldről szállítók 10 százalékban emelik az áraikat.
Egy Hegyeshalom–Nagylak távolság a használatarányos útdíj bevezetése óta nettó 22 ezer forintba kerül, ha 3,5 tonna össztömegnél nagyobb a járműve. Ugyanezért az összegért – 20 ezer 303 forintért – eddig 1 havi matricát vásárolhatott a fuvarozó.

– Amit cserébe kapunk, engedményt a súlyadóból és az iparűzési adóból, az az útdíjnak körülbelül 5–7 százalékát fedezi – folytatta Kopasz Gábor. – A kedvezményes hitelről pedig, amit arra fordíthatunk, hogy áthidaljuk az azonnal kifizetendő útdíj és a majd 60 nap múlva megérkező pénzünk közötti időszakot, semmit se tudunk. Holott hétfőn már fizetnünk kellett az útdíjat. Ne felejtsük el: a segítség egy hitel, amelynek a visszafizetése szintén pénzbe kerül. Jobban járnánk, ha semmit se kapnánk.

Minden drágul, amit szállítani kell. Fotó: Frank Yvette
Minden drágul, amit szállítani kell.
Fotó: Frank Yvette

Közös raktár

A Kisosz szerint a kicsiket segíthetné a közös logisztika, beszerzési társulás, az átrakodóhelyek bővítése, amire Nyugat-Európában van példa. A Csongrád Megyei Kereskedők és Vendéglátók Egyesülete keresi is a megoldást. A másik lehetőség a webáruház indítása: a klasszikus kisboltoknak új modellben kell gondolkodniuk. Bár számítani kell arra, hogy a szállító partnerek – futárszolgálatok – is áremelésre kényszerülnek.

A Csongrád megyei fuvarozók egyéni balszerencséje, hogy a nyugatra szállításhoz egész Magyarországot át kell szelniük a drága útdíjjal. A konkurenciájuk vagy Budapestről, vagy Győrből indul, kisebb költségekkel. Megkérdeztük: elméletileg lehetséges-e, hogy Csongrád megyéből a Balkán felé fuvarozzanak a helyi cégek. Kiderült, ennek semmi realitása, hiszen a hazai megrendelők nyugatra, főleg Németországba adnak el.

– Az e-útdíj bevezetése súlyosan érinti a kereskedőket, rajtuk keresztül a fogyasztókat – magyarázta Pataki Andrea, a Kisosz Csongrád megyei titkára, milyen hatása lesz a kereskedelemben az új intézkedésnek. – A kereskedők nem tudják lenyelni: sok kisvállalkozó így is a határán van annak, hogy bezárjon-e, vagy már be is zárt. Most egyszerre sújtja őket a trafiknyitás – az új üzletek elviszik a forgalom egy részét –, és az online pénztárgépekkel járó egyszeri és folyamatos díjak kifizetése. Az e-útdíj az utolsó csepp a pohárban: a kereskedő kénytelen lesz az árakban érvényesíteni a többletköltségeket.

Pataki Andrea elmagyarázta: a kicsiknél a mennyiség a költséghatékonyság akadálya, nem tudják a sok árut se beszerezni, se raktározni a tartósabb fogyasztási cikkekből, a romló cikkeket pedig igyekeznek a közelből megvásárolni. Így nemcsak az élelmiszerek ára emelkedik majd, hanem a tartós fogyasztási cikkeké is. Akinek pedig még van tartaléka, annál a profit csökken olyan szintre, hogy nem marad pénze például az üzlet felújítására, és el kell küldenie az alkalmazottait is. Az csak találgatás tárgya, hogy a nagy áruházláncok hogyan reagálnak majd a költségnövekedésre. Egyrészt mert őket kisebb mértékben érinti, másrészt mert ez értékesítési stratégiájuk része is lehet. Ha kevésbé vagy egyáltalán nem emelnek árat, akkor viszont az önálló kiskereskedők üzletei bezárnak.

A pékek sem ússzák meg

 Varga László, a Magyar Pékszövetség regionális elnöke arról tájékoztatott, hogy ha a pékeknek 3,5 tonna össztömeg alatti járműveik vannak, nem kell útdíjat fizetniük. A nagyoknak azonban – az 5 tonnásokkal szállító Fornettinek, a Félegyházinak – jócskán megemelkednek a költségei. Ami pedig minden péket érint, az a beszállítótól érkező liszt, élesztő drágulása.

Olvasóink írták

78 hozzászólás
  • 78. C6H12O6 2013. július 08. 20:16
    „Csak tessék nyugodtan mindent benyelni, kifizetni, megvásárolni, átutalni. Magyar ember nyafog, csődbe megy, utcára teszi az alkalmazottait, öngyilkos lesz, de nem áll ki sem magáért, sem a többség védelmében. Megérdemeljük, amit kapunk folyamatosan. Én egyszer álltam ki a kollektíva mellett a saját érdekünkben, de mire hátranéztem már nem állt mögöttem senki. Egyedül maradtam aki úgymond csak kötözködik a maga nevében. Erre leordítottam mindenkit egyenként, hogy igenis nyilatkozzon, hogy itt marad napi 12 órában melózik plusz továbbképzésre jár heti 6 napban 6 órai fizetésért De 5 évig kussol és nem szól semmiért, nincs túlórapénz, nincs emelés, nincs cafetéria. Ketten elmentek végül, a többiek meg nem írták alá. De ezt úgy kell bottal a fejébe verni valakinek, hogy a saját éhen halásához és a végkimerülésig melózásához járul hozzá? Legyünk nyuszik és kussoljunk tovább!”
  • 77. Kerekes 2013. július 05. 09:26
    „Az biztos, hogy a globalizáció, vagyis olcsó árút messziről csak olcsó szállítással lehetséges. Valljuk be, hogy nem természetes az, hogy a banán olcsóbb, mint az alma. Persze ez nem jó példa az útdíjra, de azért egy kicsit mégis. A drágább szállítás miatt előnybe kerülnek a helyi termelők, gyárak stb. Megindul egy fejlődés, mely mindent kitalál, hogy a szállítási költségeket csökkentse. Pl. logisztikai központok, közös kiszállítások, környezetbarát (ez túlzás, talán a lovaskocsi ;)) járművek. Vagyis minél kevesebb szállítással minél több árut célhoz juttatni.
    De azért ez nagyon nehéz és fájdalmas folyamat mindenkinek.”
  • 76. X_Y 2013. július 05. 07:27
    „74. Anmari51 2013.07.04. 17:55

    ", hogy vásároljunk ott, ahol olcsóbb az élelmiszer és minden egyéb amit fogyasztunk"

    Na, hát mi a gond? Ha pl. a győri TESCO-ban akciós a zsemle, akkor elugrasz Győrbe olcsó zsemlét venni. Aztán ha következő héten meg a tej olcsóbb a nyíregyházi SPAR-ban, akkor ott vásárolsz. Nem értem mi a gond? :)

    A gazdasági minisztert ez a gond nem érinti, mert a "háztartási alkalmazottak" mennek bevásárolni, a számlát meg beteszi a többi közé a "havi költségtérítési igény" rovatba amit hónap végén lead és kifizeti neki az állam az állam pénzéből :)”
  • 75. X_Y 2013. július 05. 07:10
    „71. JABBA 2013.07.04. 17:27

    "Mert a tejet is 30x szállítják ki, míg te veszel 1 litert? "

    Most tényleg te azt hiszed hogy a tej a teherautón terem? Most tényleg bele kel menni abba hogy "honnan jön a tej" ?”
  • 74. Anmari51 2013. július 04. 17:55
    „26. roxper Majd ez ügyben is kapunk jó tanácsot mint a parlamentben javasolta a gazdasági miniszter egyik honanyának, ha drágának tartja meglévő bankjának számlavezetési költségeit, cserélje le olcsóbbra! Több mint ötven pénzintézetből választhat. E- útdíj és egyéb járulékos költségek miatti áremelésekre is kaphatunk olyan javaslatot, hogy vásároljunk ott, ahol olcsóbb az élelmiszer és minden egyéb amit fogyasztunk, használunk a háztartásainkban.”
  • 73. antipipacs 2013. július 04. 17:51
    „... és ez mindaddig így lesz, amíg el nem megy - szinte - mindenki szavazni! Aki otthon marad, az a jelenlegi rendszert támogatja. Ébresztő!!!”
  • 72. JABBA 2013. július 04. 17:30
    „46. tótkomlósi 2013.07.04. 11:59

    Igazad van. Tévedtem. Az ásványvíznél valóban jelentős többlet lesz. De egy nyerges vontató nem 3tonna árút képes szállítani és nem is 1000km-t tesz meg.”
  • 71. JABBA 2013. július 04. 17:27
    „43. vip007 2013.07.04. 11:51

    És szerinted a fuvarozók 1 hónapban szállítanak összesen 3tonnát? (A számításomnál maradva) Mert a tejet is 30x szállítják ki, míg te veszel 1 litert? Akkor lenne az 30%-os áremelés. Szerintem gondold végig.”
  • 70. nobody13 2013. július 04. 17:26
    „33-ra, JABBA, még a helyi termelést is tönkre vágják! Viszik a Picket mindenestől Mohácsra! Majd onnan hozzák ide a Pick termékeket, ami már így is olyan drága, hogy meg sem tudjuk venni. Szegedet teljesen meg akarják fojtani, és ahogy az ember elnézi, sikerülni is fog nekik. Mottó: Nem kell a Fidesz-vezetés? Akkor dögöljetek éhen a szocialista gondolkodásotokkal munka és megélhetés híján!”
  • 69. nobody13 2013. július 04. 17:20
    „"Egy pluszforintunk sincs, amink van, az arra elég, hogy életben maradjunk"

    Mint állampolgár, szó szerint egyetértek ezzel a kijelentéssel - igaz, más aspektusból: a fogyasztóéból.

    Négymillió ember él az országban létminimum alatt. Ők már nélkülöznek. Ehhez hozzájön még pár millió, akinek majd nem telik élelmiszerre. A lényeg: a felső tízezer csókos habzsol, dőzsöl, a többi meg dögöljön meg. Először írom le nyíltan a véleményemet: szívből remélem, ezt a rablóbandát eltakarítja valaki jövőre az ország éléről, mert ha nem, tömegével fognak az emberek a rezsicsökkentésbe meg a különböző "jótékonykodásokba" beledögleni.”
  • 68. Hétszűnyűkapanyányimonyók 2013. július 04. 16:52
    „jobb lett volna ha kiküldtek volna minden magyar állampolgárnak 1 csekket pl 10 ezerről... fizesd be vaze!
    Most majd jól meglovagolják ezt a jelentéktelen sarcot, persze többet tesznek rá mint amennyit az állam levesz, így extaprofitot kaszálnak.
    Ezt úgy kellett volna, hogy minden top 1000-es cégvezetőt aki havi 4-5 millát kivesz a fuvarozó cégéből, na öcsém 1 millával kevesebbet vegyél ki!
    Nincs áthárítgatás!”
  • 67. tótkomlósi 2013. július 04. 16:52
    „Na akkor most van itt az ideje, hogy a kamionokban a kormányt használják!
    Tessenek keresztbe állni az utakon és lezárni a kamionokat.
    De mindenhol és mindenki egyszerre.
    Nem bonyolult!
    Máshol is csináltak már ilyet!
    Nálunk jobb a meghunyászkodás, és ez az eredménye!
    Nem tárgyalni a semmiről, hanem cselekedni és ha van miről, akkor esetleg tárgyalni.

    Csak a kormány mögött ülő az egy alkalmazott, akit kirúgnak, ha nem ér oda időben!
    A főnöke meg nem bíztatja munkabeszüntetésre!”
  • 66. kelemenyke 2013. július 04. 16:17
    „És ezen, senki nem lepődik meg!
    A bankok dettó!!
    Többet visznek, mint a rezsicsökkentés hoz!
    Még szerencse, hogy nálunk nincsenek megszorítások!!!
    Jobban élünk , mint 4 éve???
    Politikusaink, a rokonaik, haverok biztos!!
    Az ország meg magára hagyva, ugyanúgy mint az előző érában!!
    Ez a minőségi változás!!! :)”
  • 65. StencilAtya 2013. július 04. 16:07
    „CSAK A FIDESZ!”
  • 64. Horthyszobor 2013. július 04. 14:55
    „Azt nem értem a 10% hogy jött ki??? Egy biztos 1 km útra esik 1 kg árú esetén 1.5 Ft. Ha a legrosszabb szállítási értékű modellt veszem ami termékenként 100 Ft/kg jelent az 1.5%... Arról nem is beszélve, hogy a gázolaj 10%-kal olcsóbb mint tavaly... Nem elég a haszon... Bezzeg a sofőröket meg sarcolják a fuvarozó cégek vezetői. Pl. <moderálva>”
  • 63. eleonóra 2013. július 04. 14:48
    „Várható volt ! De van rezsicsökkentés ugye ? Az élelmiszer ÁFA-ját kéne levinni meg még sok másét !!”
  • 62. azbest 2013. július 04. 14:28
    „Túl sokat nem várnék a vasúti áruszállítástól.

    Kicsit körbekeresve a neten hamar kiderül, hogy már 80 éve csak leépítik folyamatosan.
    Az első VH után stratégiai okokból elcsatolták a főbb csomópontokat.
    http://mek.oszk.hu/02100/02185/html/718.html
    Csak egy pályás vonalat szabadott építeni
    http://mobilkor.hu/tortenelem/1900-1950.html
    Azóta is leállítgattak részeket, amit ideiglenesen, onnan is ellopták a sineket:
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_megsz%C5%B1nt_vas%C3%BAtvonalainak_list%C3%A1ja#Trianon_hat.C3.A1sa
    http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarorsz%C3%A1g_vas%C3%BAtt%C3%B6rt%C3%A9nete

    Egyik napról a másikra nem fog egy sinen több vonat közlekedni minden irányban.”
  • 61. Agyalapi 2013. július 04. 14:26
    „Ejnye! A gaz szocliberális fuvarozók is támadnak ellenünk? Ezért kell kiállnunk a rezsicsökkentés mellett! Attól majd attókúdónak hogy no! Ne fuvarozzanak, ha nem tetszik a rendszer! Az uniónak is annyi, ha ott hagyjuk, megnézheti magát!”
  • 60. vmagdi 2013. július 04. 14:20
    „valljuk be a fuvarozásánál nincs öngyilkosabb vállalkozás, függnek az üzemanyagár változástól, útdíjtól meg minden <moderálva>tól”
  • 59. vmagdi 2013. július 04. 14:17
    „kamuneni, az igaz hogy a kenyér szállítása onmagaban nem annyi, de ha hozzáadott értéken számolsz, akkor a liszt ára is felmegy... minél több egy árú "alkotórésze" amiket szintén szállítani kell, annál nagyobb lesz az ára.... tetszik érteni?”
78 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Élet a szerb határ mellett

Szerbiával jövőre kezdi el az EU a csatlakozási tárgyalásokat, legkorábban 4-5 év múlva élhetjük át azt az eufóriát, amelyet a horvát határ közelében lakók tapasztalnak. Tovább olvasom