Délmagyar logó

2017. 08. 21. hétfő - Sámuel, Hajna 14°C | 23°C Még több cikk.

Átlagos nehézségűnek találták a magyar vizsgát Szegeden

Magyar nyelv és irodalomból érettségiztek tegnap a diákok. Az iskolák igazgatói hajnalban vehették át a feladatlapokat. A diákok a szegedi Széchenyi gimnáziumban Adyra tippeltek, és nyertek. A tanárok szerint a középszintű tételsor átlagos nehézségű volt.
Már fél hét előtt néhány perccel átvette a magyar érettségi feladatlapokat Eitler József, szegedi Széchenyi István Gimnázium és Szakközépiskola igazgatója az önkormányzat Széchenyi téri épületében, amit vasárnap éjszaka szigorúan őriztek. A néhány perces procedúra után közel másfél órát pihent a tételekkel teli doboz az igazgatói irodában. Szabó Gabriella igazgatóhelyettes a tanári szobában a felügyelő tanárokkal még egyszer átismételte, hogy mire hívják fel a tanulók figyelmét, mielőtt megkezdik a tételek kidolgozását.

Az ünneplőbe öltözött diákokat fél nyolckor engedték be az épületbe. Mindenki tudta, kinek, melyik terembe kell mennie. Egy padba csak egy tanuló ülhetett, a mobiltelefonokat a tanári asztalra kellett helyezni, a táskákat a tanteremben kijelölt helyre kellett lepakolni. A diákok természetesen izgatottan várták a nyolc órai tételbontást. Még az utolsó pillanatban is azt találgatták, hogy milyen témák lehetnek.

Ami kötelező

Az érettségiző diákoknak minimum öt tárgyból kell számot adni tudásukról. Kötelező magyar nyelv és irodalomból, matematikából, történelemből, szabadon választható nyelvből valamint még egy tárgyból érettségizni. Az öt kötelező tantárgyon felül még minden diák annyi tárgyból érettségizhet, amennyiből akar.

– Berzsenyi Dánielnek éppen ma van a születési évfordulója. Tuti, hogy valamilyen formában szerepelni fog a tételek között – latolgatott a szakközépiskolás Fásy Dávid. Évfolyamtársa, Csillag Dorottya a holokausztra, Krúdy- vagy Kosztolányi-novellaelemzésre, illetve Ady egyik versének elemzésére gondolt. Mint később kiderült, Krúdy, Kosztolányi, Ady – talált.

Szépen lassan mindenki kipakolt a padjára: volt, aki nyolc tollat is hozott magával, nehogy meglepetés érje. Benke Nikolett volt osztálytársától kapott ballagásra egy plüssmacit, azt szorongatta:
– Ez a diplomás okoska lett a kabalám, minden vizsgán velem lesz.
Míg a gyerekek készülődtek, az igazgatótól megtudtuk: az érettségi vizsgák idején nem lehet az iskolába telefonálni, csak az üzenetrögzítő él.
A Széchenyiben már tíz éve ez a szokás. Eitler József egy sajnálatos hírt is közölt kollégáival. – Bús Lilla balesetet szenvedett, agyrázkódással kórházban fekszik. Nem tudni, mikor kapcsolódhat az érettségizőkhöz – tájékoztatta a tanári kart az igazgató, majd megállapította, hogy 123-an érettségiznek magyar nyelv és irodalomból középszinten. Az iskola tanulói közül ebből a tárgyból az emelt szintet senki sem választotta.
Ma a diákok matematikából érettségiznek.

Jövőre hosszabb ügyelet

Negyvennégy tanuló kereste fel Szegeden azt a könyvesboltot, ahol a Nemzeti Tankönyvkiadó és a Könyvtárellátó Kht. április 4-étől május 2-áig érettségi ügyeletet tartott. Jókai István, a tankönyvkiadó vezérigazgatója elmondta: volt aki többször is megjelent a konzultáción. Nemcsak végzősök, hanem tizenegyedikesek is érdeklődtek – az érettségi rendszerről és például konkrét matematikai feladatokról is. Jövőre januártól szervezik meg az ügyeletet.

Tételsor

A magyar nyelv és irodalom írásbeli középszintű érettségi két részből állt. Az idei szövegértési feladat Bécs kedvelt vendéglőiről, a turisták által is keresett „heurigerekről" szólt. A szövegalkotási részben három különböző típusú feladatból egyet kellett kidolgoznia a maturálónak: 1. Az újféle médiumok, az elektronikus adathordozók és a hagyományos könyvek milyen viszonyban állnak egymással – érvelés. 2. Sánta Ferenc Kicsik és nagyok című novellája – elemzés. 3. Csokonai Vitéz Mihály Az eleven rózsához és Ady Endre Meg akarlak tartani című verse – összehasonlítás. A szegedi Széchenyi gimnázium négy végzős osztályának magyartanárai – Palotás Aranka, Dankóné Cservenák Anetta, Fazekasné Hajdú Beáta és Toperczer Judit – az írásbeli után úgy vélték, hogy a feladatsor átlagos nehézségű volt.

Az emelt szintű írásbeli vizsgán a műveltségi feladatsor középpontjában Kosztolányi Marcus Aureliusa állt. Elemezni kellett Krúdy Gyula A szerelmi bűvészinas című novelláját. A „reflektálás egy jelenségre" feladatban arról kellett egy szöveg segítségével röviden értekezni, hogy történelmi és irodalmi szövegek miképpen különíthetők el egymástól. Az úgynevezett gyakorlati feladatban egy fiktív honlapra hozzászólást írtak arról, hogy az utcai feliratok angolosodása mit jelent és milyen viszonyban áll a nyelvtörvénnyel.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lakásfelújítás: egy hónap és legalább egymillió forint

Aki azt tervezi, hogy az elkövetkező hónapok alatt csinosíttatja ki lakását, nem árt, ha legalább… Tovább olvasom