Délmagyar logó

2018. 09. 23. vasárnap - Tekla 11°C | 22°C Még több cikk.

Autisták is tanulhatnak a szegedi szakiskolában - különleges figyelmet igényelnek a diákok

Speciális osztályt indítottak ebben az évben a szegedi József Attila Általános Iskola és Szakképző Iskolában. A különböző szakmák mellett autista gyerekeknek is kialakítottak egy saját termet, ahol speciális eszközökkel készítik fel őket.
A Szegedi Szakképzési Centrum József Attila Általános Iskolája és Szakképző Iskolája pedagógusai már korábban is tanúbizonyságot tettek szociális érzékenységükről. Júniusban beszámoltunk arról, hogy cseperedő-
szobát nyitottak fiatal anyukáknak, hogy azok tudják tanulmányaikat folytatni (2018. június 9.: Nincs még ilyen az országban – a fiatal anyukákat segítik – Babaszoba nyílt a József Attila szakiskolában).
 

Az új oktatási évben pedig egy speciális osztályt indított a szakiskola, készségfejlesztő iskolai képzés keretében autista gyerekeknek alakítottak ki egy termet. Így a kerti munkás, kerékpárszerelő és női szabó szakmák mellett az autista tanköteles diákok is tanulhatnak praktikus tárgyakat.

– Eddig is jártak iskolánkba autista tanulók más diákokkal együtt. De az ő oktatási módszereik különböznek a többiekétől, sokkal hatékonyabban oktathatók úgy, hogyha speciális módszereket alkalmazunk náluk – magyarázta Horváthné Szabó Ágnes gyógypedagógus. A Szegedi Szakképzési Centrum főigazgatója, Angyalné Kovács Anikó elmondta: Szegeden, sőt, a megyében sincs olyan intézmény, amelyben egy osztályban csak autistákkal foglalkoznak. Több szülő jelezte, szeretné idehozni gyermekét, mert tetszik nekik az iskola. Azért, hogy hatékonyabban tudják őket tanítani, jött a gondolat: egy önálló osztályt hozzanak létre. Hat fővel indult a készségfejlesztő osztály, a gyerekek a megye több településéről járnak a kilencedikbe.
 
Az órák a gyerekek igényeihez igazodnak. Fotók: Kuklis István
Az órák a gyerekek igényeihez igazodnak. Fotók: Kuklis István

Egy új tantermet alakítottak ki számukra, a szoba berendezését a Szegedi Szakképzési Centrum állta, illetve a Samsungtól kaptak digitális eszközöket a MediaMarkton keresztül. Ezek a gyerekek képekkel kommunikálnak, mindenkinek van egy „énkönyve", amelyben képek vannak. A feladatok is így vannak megadva, ehhez szükséges minden olyan eszköz, amely a kommunikációhoz szükséges. A Rotary Clubtól is érkeztek jelentős felajánlások.
 

– Kialakítunk külön bokszokat, egyéni munkaállomásokat a teremben, és érkeznek mozgásfejlesztő eszközök is még a héten: lépcsőzőgép, hinta. Lesz egy külön konyhasziget, amely az önellátás magasabb szintű kialakítását segítheti elő

– magyarázta Horváthné Szabó Ágnes ötletgazda. Osztályfőnökük, Szöginé Verba Andrea elmondta, a második félévben tervezik, hogy a számítógép és tablet segítségével beszélőprogramokkal kommunikálnak. Most elsődleges feladatuk az önellátás elsajátítása, majd később a kerettanterv követelményeinek megfelelően – az ő igényeikhez igazítva – a 11–12. osztályban praktikus tárgyakat fognak tanulni.
 

Többféle modul közül választhatnak a diákok. Egy pécsi alapítvány – a Retextil Alapítvány és Műhely – megtanítja nekik a retextiles technika és módszer használatát. Emellett egy palántanevelő képzésben is részt vehetnek a diákok. A cél az, hogy akár rész-, akár egész munkafolyamatokat megtanuljanak.

– Az órák a gyerekek igényeihez igazodnak, maximum félórás ciklusokban foglalkozunk velük. Az ide járóknak fontos a megszokás, így mindig ugyanazok a pedagógusok vannak velük – magyarázta az osztályfőnök. Az osztályt felmenő rendszerben szeretnék vinni, hiszen ezek a gyerekek is tankötelesek.

 

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Balszerencse: két vetítőgép egyszerre romlott el a szegedi Belvárosi Moziban

Balszerencse: két vetítőgép egyszerre romlott el a szegedi Belvárosi Moziban
Egyszerre romlott el a háromból két vetítőgép szombaton a Belvárosi moziban. Aki aznap akart filmet… Tovább olvasom