Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Autómentes Belváros

A Tisza Lajos körúton belül autóval nem lehet közlekedni Szegeden, a rakparti utat pedig lezárják a forgalom elől. Ez a helyzet azonban nem holnaptól áll elő, ez még csak egy hosszú távú terv.
Fotó: Gyenes Kálmán
Kerékpárosok, gyalogosok, elektromos meghajtású tömegközlekedési eszközök – övék lenne a Belváros, és a Belvárosi híd, az autósok pedig kiszorulnának. Többek között ezt tartalmazza a zöld Belváros terv.

Autómentes szegedi Belváros. Sokak vágya, kevesek rémálma megvalósulhat – igaz, szakaszosan megvalósított részletváltoztatásokkal körülbelül húsz év múlva állna elő ez a végeredmény. Az úgynevezett zöld Belvárosnak több feltétele van, például a harmadik híd megépítése. Az önkormányzat honlapjáról letölthető közlekedésfejlesztési koncepció csupán vitaanyag, mégis képet kaphatunk belőle arról, milyennek látja a város vezetése Szegedet két évtized múlva.

A Tisza Lajos körúton belül személyautó nem, csupán tömegközlekedési eszközök – lehetőleg környezetkímélő, elektromos meghajtásúak – járnának. Na és persze kerékpárosok, gyalogosok, akiknek tágas terek, színvonalas, jó állapotú járdák, utak járnak. Ahhoz, hogy az autósok a zöld Belváros peremén megszabadulhassanak gépkocsijuktól (a Belvárosban élőkre ez nem vonatkozik), megfelelő számú parkolóhely kell, ezért a koncepció kidolgozói a jelenlegi belvárosi parkolók megszüntetését javasolják.

– Ezt már elkezdtük megvalósítani. A szegedi önkormányzat által a belvárosi székhelyű hivataloknak és intézményeknek átengedett parkolóhelyek egy részét visszavettük, ezekért cserébe a parkolóházban ajánlottunk fel kedvezményes helyeket – mondta Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester.

A tervek szerint autómentes lenne a Belvárosi híd is, amely csak a tömegközlekedés, a kerékpárosok és a gyalogosok számára lenne átjárható. Ennek azonban komoly feltétele van: a közúti és vasúti Déli híd megépítése.

Addig is, amíg a Belvárosból teljesen eltűnnek a gépkocsik, a koncepció kidolgozói egyre költségesebbé tennék a Széchenyi tér és környékének megközelítését. Felvetik például az útdíj lehetőségét. Erre a megoldásra jó példa London, ahol a Belvárosba való behajtásért fizetni kell.

A tervezők szerint növelni kell a gyalogos felületeket, ezért a nagykörúton belül épülő parkolóházak, mélygarázsok létrehozásával párhuzamosan felszíni parkolóhelyeket szüntetnének meg. A belvárosi boltok áruszállítását a kora reggeli, vagy a késő esti órákra korlátoznák.

A szakemberek szerint turisztikai szempontból hiba, hogy Szeged nem használja ki eléggé a Tiszát. Úgy vélik, a Belvárost és a folyót nem lenne szabad elválasztani egymástól, ezért a rakparti utat elvennék a forgalomtól, ott sétányok, látványos terek, éttermek létrehozását javasolják. Ennek a tervnek enyhébb változata a rakpart időszakos lezárása, mely szerint a reggeli és délutáni csúcsforgalomban járhatnának ott autók, délelőtt, este és hét végén azonban nem.

– Ez egy hosszú távú terv, melynek egyes elemei külső forrás nélkül nem valósíthatók meg – fogalmazott Nagy Sándor. Hozzátette: a közlekedésfejlesztési koncepció – melynek a zöld Belváros csupán egy eleme – vitaanyag, mellyel kapcsolatban kompromisszumokra lesz szükség.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Telt ház a szegedi orvosi rendelőkben

A napos, évszakhoz képest meleg időt nemcsak mi szeretjük, de a vírusok és a bacilusok is, amelyek… Tovább olvasom