Délmagyar logó

2017. 03. 29. szerda - Auguszta 4°C | 21°C Még több cikk.

Autópályák találkozása

Szeged - A jövő hét keddi, magyar–román együttes kormányülésen döntés születhet arról, mikor, miként találkozik a 2012-ben a határt elérő M43-as a romániai sztrádával, ugyanis a románok még nem építik a maguk M43-asát.
A magyar–román határnak azt a pontját, ahová 2012-ben az M43-as elér, a románokkal együtt jelölte ki egy kormányközi bizottság. A sztrádára 1993-ban elkészített tanulmányterv már abból indult ki, hogy a „határcsatlakozási pont" Csanádpalotánál lesz. A NIF Zrt. ezt követően terveztette meg az M43-as Makó és az országhatár közötti szakaszát, és készültek el az engedélyes tervek.

Arról azonban, hogy a románok mikor érik el az ő oldalukról – saját autópályájukkal, „saját M43-asukkal" – a határt, és mikor találkozik a két sztráda, a jövő heti, szegedi magyar–román együttes kormányülésen születhet döntés.

Romániában már rég kijelölték a nyomvonalat, a terveket viszont még nem készítették el – értesült lapunk. S noha a nyáron Borbély László, a romániai szakminiszter még azt nyilatkozta egy temesvári fórumon, hogy majd csak 2014-re érnek a határra, most már szinte biztosra lehet venni a 2012-es találkozót.

Az 5-ös főút kettős körforgalmától keletre már megkezdték az M43-as autópálya építését. Fotó: Karnok Csaba
Az 5-ös főút kettős körforgalmától keletre már megkezdték az M43-as autópálya építését.
Fotó: Karnok Csaba

Az M43-asnak jelenleg a 2010-ben Makóig elérő szakasza épül. A folytatásról megvan a kormánydöntés, és az is, hogy 2012-re be kell fejezni az építkezést.

A kétszer két sávos M43-as-beruházás augusztus végén kezdődött el: négy szakaszban négy kivitelező készíti el a 31,6 kilométer hosszú, Makóig tartó pályát – mondta el Fazakas Orsolya, a NIF Zrt. sajtószóvivője. Szegedtől északnyugatra ágazik ki az M5-ös autópályából, innen indul keleti irányba. Néhány kilométer után eléri a 47-es főutat, keresztezi az algyői olajmezőt, és egy új Tisza-hídon szeli át a folyót. Maroslelét és Makót északról elkerülve halad majd Románia felé.

Szakaszok és dátumok

Az első szakasz 6,7 kilométer hosszan a régi 5-ös úttól a 47-esig tart, költségvetése 12,8 milliárd forint, a munkálatokat a 43 Szeged–Makó konzorcium végzi el 2009. november 30-áig. A sztrádaépítés második szakasza vezet át az algyői gázmezőn, ezen belül épül meg a Tisza-híd is. Az összesen 8,7 kilométer hosszú szakaszt 26,8 milliárd forintért építi meg a Tisza M43. A Maroslelétől Makóig tartó harmadik szakasz kivitelezője a Maroslele 43 konzorcium, a munkálatok során pedig 16,2 kilométer készül el 17,5 milliárd forintért. Az utolsó, a negyedik szakasz nem sztráda, hanem a pályát köti össze a régi 43-assal, és kétszer egy sávos út. Kivitelezője a szlovák Doprastav. A 7 kilométer hosszú út megépítése 4 milliárd forintba kerül. Az utolsó három szakasz befejezési határideje 2010. augusztus 31.

Olvasóink írták

  • 13. Forgalmász 2008. október 19. 21:38
    „V42 515!

    Nézd meg a térképet! A nem kamionos vendégmunkások nem fognak a József A. sgt.-ig elmenni, hanem maradnak a mostani útvonalon, esetleg a Csongrádin fognak bejönni. Miért tennének meg pluszkilómétereket, hogy aztán ne tudjanak a József A.-ról balra rákanyarodni a Nagykörútra (mármint ha Románia fele mennek)?”
  • 12. V42 515 2008. október 19. 09:33
    „NTK! A kmionokat lehet, hogy táblázással, korlátozással ki fogod tudni tiltani, de a vendégmunkások (leleményes) hadát ez nem fogja meghatni, fel fogják fedezni a József Attilát... Sőt, ha a József Attila bedugul, ezen forgalom egy része az algyi korforgalomnál le fog menni a MOL útra, majd a tápéi Rév utcán, Tápén és a Felső Tisza parton érik el a belvárost, új hidat... A leleményességüket bizonyítja az is, ha megnézed, hány (és milyen) külföldi rendszámú autó halad át a régi hídon... És mostmár rendszeresek a Németoból és Ausztriából érkező, ideiglenes rendszámú használtautó karavánok is a belváros-régi hídon át...

    Úgyhogy ne legyünk naívak, az a véleményem.”
  • 11. NTK 2008. október 18. 13:58
    „3-ashoz és 5-öshöz:
    Miért jönnének el a kamionok a 47-esig? Ha az 5-ös - M43-as csomópontban a táblák megfelelően mutatják az irányt Románia felé, akkor nem hiszem, hogy az Algyői útra és a József A. sgt.-ra terelődne a tranzit.

    Viszont a 47-esről az M5 felé tartó forgalom tuti elkerüli a várost. A két út közötti 11 km-t az M43-ason mondjuk 5-6 perc alatt lehet megtenni. Ugyanez a városon áthaladva majdnem dupla km, időben meg legalább 15-20 perc.”
  • 10. Forgalmász 2008. október 18. 10:48
    „Kedves k!

    Miért is nem szabad átadni az elő szakaszt jövő év végén? Erről talán kérdezz meg egy vásárhelyit. A 47-es útról érkezők ugyanis nem fognak bejönni bejönni a városba, nem terhelik a Rókusi körútat, ha az M5-ös felé akarnak továbbmenni. Legalább 10 percet fognak nyerni. Egyébként a Dorozsmai út-Kossuth Lajos sgt. forgalma is csökken, hiszen az első szakasznak 2 új csomópontja is lesz. A jelenlegi forgalom megoszlik a Csongrádi sgt., a József sgt. és a Kossuth L. sgt. között.”
  • 9. orbit 2008. október 18. 10:07
    „Bocs! Persze 22 évet akartam írni, de akkor is döbbenet! Ha Románia és Bulgária nem lenne EU-s, akkor mikorra épült volna meg? Szinte csak Kecskemétig ér el a pénz...”
  • 8. k 2008. október 18. 10:01
    „Magyarul nem szabadna átadni a 47-es útig tartó szakaszt 2009 nov. végéig!
    Tipus: Gyorsforgalmi utak fejlesztése
    Státusz: Folyamatban lévő
    M43 - 5. sz. főút - 47. sz. főút között (3+000 - 9+700 km sz.)

    Kivitelező: 43 Szeged-Makó Konzorcium

    Szerződéses ár: 12 827 999 841,- Ft

    Várható forgalomba helyezés: 2009. év vége

    Hossz: 6,7 km


    Info: nif.hu”
  • 7. orbit 2008. október 18. 09:58
    „Bocsánat, de még egy gondolat:
    Tehát a gengszterváltás után 32 évnek kell eltelnie, hogy az autópálya elérje a román határt! 32 év! Szégyen!”
  • 6. orbit 2008. október 18. 09:54
    „Vagy az addigra végig négysávoson elmennek Vásárhely felé és azt kikerülve mennek tovább Maroslele, Makó irányába. Majd kiderül...”
  • 5. SSSS 2008. október 18. 08:04
    „JAS = József Attila Sugárút!

    Egyetértek Joy-al, Az összes kamion a 47-esen fog bejönni, aztán vagy a József Attiláról akarnak majd a körútra kanyarodni (amit nem lehet), vagy a Budapesti krt, Csillag tér, Szilléri sgt felé fognak menni!”
  • 4. vágo 2008. október 18. 07:47
    „Ez az okos "pénzügyielemzők" ezt nehogy eljátszák.
    Mert ezek ezt is megmagyaráznák azzal, hogy válság van.

    Tudnom kéne , hogy mi picsa az a JAS?”
  • 3. joy 2008. október 18. 06:47
    „Akkor hiszem, ha látom, hogy nem látom a kamionokat Szegeden!!!

    Ha átadják a 47-esig előbb, akkor lesz nagy szívás a JAS-on, jónehányan leszaladnak addig, és ott jönnek rá, hogy még nem tudnak átmanni a Tiszán!”
  • 2. netuddki 2008. október 18. 05:42
    „Várjuk ki a végét.Engem spec. naem érdekel hogy Románia elkezd-e,csak itt épüljön meg.”
  • 1. ÉRTHETETLEN de örülök 2008. október 18. 03:42
    „"Az 5-ös főút kettős körforgalmától keletre már megkezdték az M43-as autópálya építését."

    Picsába, akkor a Fidesz megint hazudott arról, hogy semmi nem épül és csak ellopják a pénzt?!!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ma pénteki szombat van

Szeged - Ma még dolgozunk és ügyintézünk, a jövő hét végét viszont négynapos pihenés szépíti meg. Az… Tovább olvasom