Délmagyar logó

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Autósok, biciklisek, gyalogosok is vétenek a KRESZ ellen

Szeged - Ha toporgunk, meglesz a böjtje – tanácsolják a szegedi közlekedők a bizonytalankodó gyalogosoknak, akik joggal tartanak az autósoktól: sokan nem adják meg nekik az elsőbbséget.
– Ez a túlélés eszköze – fogalmazott Tóth Mihály az Anna-kútnál, mikor a fürdő előtti zebrán jó két perc alatt jutott át, biciklijét tolva. Útközben három helyen kellett megállnia a száguldó autók előtt. – Éltem Ausztriában, Németországban, ott egészen mások az autósok, mindenkit átengednek a zebrán – mondta.

Évek óta örökzöld téma az autósok, gyalogosok és biciklisek élet-halál harca a szegedi utakon, de fájdalom, tegnapi körutunk sem zárult más konklúzióval, mint az eddigiek: senki nem figyel a másikra a közlekedésben.

Kovács Jakabnét tegnap egy teherautó futtatta meg a zebrán. – Én is ludas voltam, siettem a 8-asra, nem néztem szét alaposan – ismerte be, ám hozzátette: sehol sincsenek tekintettel a gyalogosokra az autósok, a Szillérin is száguldoznak.

Zebra az oskola utcában. az elsőbbség a gyalogosoké. Fotó: Segesvári Csaba
Zebra az oskola utcában. az elsőbbség a gyalogosoké.
Fotó: Segesvári Csaba

Holott „a gyalogosok kiszámíthatatlan mozgására, hirtelen előbukkanására mindig számítanunk kell" a közúti közlekedés szabályai szerint, ezért „sebességünket ennek megfelelően válasszuk meg". – A városban sok a rosszul beállított lámpa, az ember vár a zöldre, majd a következő kereszteződésben megint pirosat kap. Ezért nincs türelme lassítani a zebra előtt – vélekedett Szigethy Kálmán. Ám egy zöld Suzuki vezetőjétől elhatárolódott: az inkább még gyorsított a fehér csíkok láttán, holott az előtte álló fiatal lány már le is lépett a járdáról. A következő kereszteződésben ráadásul éppen piros volt a lámpa – így annál ácsoroghatott. – Drága az üzemanyag, minden fékezés pénzbe kerül – kommentálta a látottakat Tóth Mihály.

Hiába írja tehát a KRESZ, hogy „a kijelölt gyalogátkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van", jó néhány autós hagyja figyelmen kívül. Az Oskola utcában is. Pedig az Oroszlán utcánál még az útburkolat is a gyalogosoknak kedvez: egy rövid sávban felmarták az aszfaltot az átkelőhely után, döccen a kocsi, muszáj lassítani. Ám a legtöbben – például egy ezüst Volkswagen is – így tesznek: nyomják a gázt a fehér csíkokig, s csak azokra érve lassítanak – ezért senki nem mer kilépni eléjük. A biciklisek elé sem, holott nekik is kötelességük lenne elsőbbséget adniuk. Ám inkább szlalomoznak a járókelők között.

Zebramizéria

Sokan nem ismerik pontosan a KRESZ gyalogátkelőhelyekkel kapcsolatos rendelkezéseit, például hogy zebrán az elsőbbség csak a gyalogosokra vonatkozik, vagyis biciklisekre csak akkor, ha a zebránál leszállnak, és tolják a biciklit. A KRESZ új, várhatóan januárban életbe lépő tervezetében sebességkorlátozással próbálják oldani a közlekedők közötti feszültséget: eszerint autónk sebességét 30-ra kellene csökkenteni a közlekedési lámpával nem védett zebrák előtt 20 méterrel.

Olvasóink írták

37 hozzászólás
12
  • 37. Brumee 2008. június 14. 09:16
    „Re nnaa!A Belvárosi híd egyik oldali járdája kerékpárútnak van minősítve.Ha azon félsz járj két lábon az biztonságosabb a legtöbb esetben.”
  • 36. kötekedő 2008. június 14. 08:51
    „Igen igen. A morállal és a KRESZ ismeretével is problémák vannak. Na de ki a jó fene fogja az embereket fölvilágosítani, hogy mit mikor merre meddig?
    Egyrészt a Kreszt már az iskolában kellene oktatni és ahhoz, hogy kerékpárra ülhess egy kis hatósági "papír" bizonyítaná , hogy tisztában is vagy vele. Ezen papír nélkül sehova, mert akkor megbüntet a rendőr.
    A Másik: (ettől nagyon félek, mert már sokak szemét szúrom vele biztosan) A gyökér, idióta, inkompetens rendőröknek nem a traffipaxszal kellene foglalatoskodniuk, mert nem attól fog javulni a közlekedési morál. Ebben az estben pl.: álljon ott a zebrák mellett egy-egy zsaru videókamerával és örökítse meg az eseteket. A vétő biciklist, gyalogost büntesse helyben a kocsi tulajdonosa meg kapja meg a büntetését( mint gyorshajtás esetén), utólag csekken. Osszanak megfelelő mennyiségű büntető pontot, mert még mindig nem jó a rendszer( vagy csak elfelejtik alkalmazni a mi drága fakabátjaink?) .”
  • 35. atomboy 2008. június 13. 23:06
    „nnaa:
    "Múltkor át kellett mennem a régi hídon újszegedre.Szörnyű érzés volt,igyekeztem a legeslegeslegesleg szélén tekerni és azon imátkoztam csak troli( se) ne jöjjön.Nem jött.Amikor visszafele jöttem akkora kő esett le a szívemről,"

    Erdekes, nalam a forditottja. Savon haladva nagyobb a biztonsagerzetem, sose tojtam be, amikor elhuzott mellettem egy busz (bar nem szabadna elmennie mellettem, mivel 30-as korlatozas van kiteve, es en is 30-al haladok, max emelkedon ernek utol).
    Visszafele viszont felek Attol, hogy valamelyik idiota meglok, amikor elozom, es leesek az utra.

    Vidai:
    "az Anna kút irányába még soha nem mertem az autók mellett menni"
    Gyere egyszer velem, megmutatom, hogy kell. Sokkal biztonsagosabb, mint jardan haladni.”
  • 34. CsImre 2008. június 13. 23:05
    „Ne járdázzatok! Az úttest a kerékpárosoké is (kiv. ahol ki vannak tiltva) A járdán az autósok nem számítanak ránk, a kereszteződésekben elütnek, ránk fordulnak. Az úton mellettünk húznak el, de látnak! A hídon biciklizni sokkal biztonságosabb, mint mondjuk a Petőfi Sándor sugárúton. Vagy a Boldogasszonyon az úttesten biztos oldaltávra a parkolóktól, teljesen oké, és biztonságos, ellenben a járdán bénázással. Ha tartotok az úton menni, gyertek el valamelyik ,,Utolsó Péntekre" (minden hónap utolsó péntekén 18:00 Széchenyi tér) és biciklizzetek többedmagatokkal, több helyütt az úttesten. Ennek az is a célja, hogy olyanok is az útra merészkedjenek, akik amúgy járdázni szoktak olyanok segítségével, akik minden nap az zömében úttesten tekernek.
    Amúgy csak megszokás kérdése. Vegyük birtokba az utat, a járdát pedig hagyjuk a gyalogosoknak.”
  • 33. Kolompár Rómeó 2008. június 13. 22:33
    „25. KukoricaJancsi: "Elköltöztünk egy új lakásba, de a címét nem tudjuk, mivel a statisztikák szerint a legtöbb baleset a lakóhely közelében történik" :-)
    Ez kb. ugyanekkora érvelés :-)

    Amúgy meg egyrészt botrányos a közlekedési morál az egész országban, másrészt meg az elmúlt 1-2 évben komoly javulást tapasztaltam. Megdöbbentő, pedig igen. Na, azért félősen lépek le az útra a zebrán is.

    Pedig hozzászokhattam, hogy napi 25 km biciklizés Hamburgban egy nagyon kellemes elfoglaltság. Ugyanezt Szegeden nem mondhatom el...”
  • 32. vidai 2008. június 13. 17:39
    „Én is gyakran kerékpározok, és bizony nem kevés olyan hely van Szegeden, ahol életveszélyesnek tartom a kocsiúton közlekedést. Inkább felmegyek a járdára, és kerülgetem a gyalogosokat (bizonyára bosszantva ezzel őket). Még senkit nem ütöttem el, és engem se ütöttek el egyszer sem. A Kossuth Lajoson pl. megszakad a kerékpárút a Rókusi iskolánál, ott továbbhaladva az Anna kút irányába még soha nem mertem az autók mellett menni. És még ezer ilyen példát mondhatnék.”
  • 31. nnaa 2008. június 13. 16:45
    „Gábor nem volt teljes a válaszom:az útvonalon ami a lakásom és munkahelyem közt van nem kényszerülök az úttestre mivel van kerékpárút vagy kerékpársáv.De bevallom,ha ez nem lenne,busszal járnék.Múltkor át kellett mennem a régi hídon újszegedre.Szörnyű érzés volt,igyekeztem a legeslegeslegesleg szélén tekerni és azon imátkoztam csak troli( se) ne jöjjön.Nem jött.Amikor visszafele jöttem akkora kő esett le a szívemről,hogy csak na.Nem vagyok pszichológiai eset,inkább túl óvatos,és lehet,hogy inkább félek?
    Ha rajtam múlna mindenütt autópálya lenne csakhogy jó messze legyenek a szembe jövő autók:)”
  • 30. nnaa 2008. június 13. 16:31
    „Gábor!

    Még sehol.Jogsim sincs:) .Önkritikám van! :)
    Üdv”
  • 29. ifj. Nagy Gábor 2008. június 13. 15:30
    „nnaa!

    _Sehol_ nem mersz/mész az úttesten kerékpárral?”
  • 28. nnaa 2008. június 13. 15:16
    „Atomboy83!

    Igazad van,az általad leírtak így vannak.Én valahogy mégse mennék végig a Csongrádin az úttestre felfestett biciklisávon.Bár amióta van ez a sok letört faág,lehet,hogy lekéne váltanom a József Attilát.Minő dilemma,ágak közt halni meg vagy egy jó kis autó alatt. :D”
  • 27. CsImre 2008. június 13. 15:14
    „!!!
    Erről témep a billentyűzetet!
    A Szillérin nem kerékpársáv van, hanem kerékpárÚT, ami több helyen ügyesen fel van vezetve a JÁRDÁRA. A betonfélgömb (kőcici) azért van, hogy az autósokat megkíméljék a kerékpáros közlekedőktől, meg, hogy ne álljanak rá a kerékpárútra. (és ne is takarítsák, a víz megálljon rajta, stb.)”
  • 26. !!! 2008. június 13. 15:05
    „Én annyit szeretnék hozzáfűzni kedves kerékpárosok, hogy: járda: gyalogos forgalom. ÚttestŰ: járműves forgalom. A kerékpár jármű, ígyhát úttest. Ha nem tetszik járjon gyalog. Ha van kerékpárút akkor meg azon. De röhely, hogy a szillérin beton félgömbökkel van leválasztva a kerékpársáv az úttestől és akkor is a járdán közlekednek.
    Na nehogy az legyen már, hogy a gyalogos sétál majd az útszélen, mert a járda már veszélyes a sok majom kerékpárostól. Nehogy már az erősebb kutya ***** elv érvényesüljön!
    Ha meg veszélyes az úttest (ami nem igaz), ne járjon kerékpárral. Járjon gyalog vagy SZKT-val.”
  • 25. KukoricaJancsi 2008. június 13. 14:09
    „Hacsak tehetem, nem zebrán megyek át gyalogosan, mivel hallottam a statisztikáról, miszerint a legtöbb gyalogost a zebrán gázolják el.”
  • 24. zsofi 2008. június 13. 14:06
    „Miért nem tudnak megállni az autósok még zuhogó esőben sem a zebránál?? Miért kell vagy 10 percet áznom, azért, hogy a kényelmes, esőmentes autóikkal kb.2 perccel hamarabb érkezzenek meg az úticéljukhoz?”
  • 23. CsImre 2008. június 13. 13:02
    „Nincs több szabálytalan kerékpáros, mint autós! Mellesleg autóval szabályosnak lenni többnyire mindig a biztonságosabb út, kerékpárral viszont gyakran a veszélyesebb. Ld. parkoló autók ajtónyitása, egyes vasúti átjárók, körforgalmak, stb.

    A kerékpárosok azért bicikliznek a járdán, mert egy ostoba, és jobb helyeken régen meghaladot szemlélet szerint a kerékpáros guruló gyalogos, akit el kell távolítani a többi jármű közül, és a járdára kell tenni. Erre készül a város a Kálvária sugárúton, a Boldogasszony sugárúton. A hattyasi vasúti átjárónál 100 millió forint megy el arra, hogy a kerékpárosokat eltávolítsák az útról, és a gyalogosokkal közös aszfaltcsíkra tereljék őket. Ehhez a bicikliseknek egyik irányban kétszer kereszteznie kell majd a néha igencsak nagyforgalmú utat, ráadásul a sétálók között fognak zúgni le a lejtőn.

    Ahelyett, hogy veszélyesebbnek TŰNŐ, valójában sokkal biztonságosabb (!!!) kerékpársávokat hoznának létre, csillapítanák a gépjárműforgalmat, közös busz- és biciklissávokat alakítanának ki. Ekkor némi átnevelés után a kerósok többsége járművezetőnek tarthaná magát, és óckodna a járdázástól. Aki a járdán biciklizéstől okkal és joggal ki van borúlva, az gondoljon minderre!

    Az új zebrás 30-as szabály egy marhaság, egy újabb fölösleges, és betartatlan szabály lesz, amelylel a balkáni közlekedési morált, és a szubzéró rendőrségi jelenlét hatásait próbálják kiküszöbölni, előre borítékolhatóan sikertelenül.”
  • 22. ifj. Nagy Gábor 2008. június 13. 12:59
    „A járda-kerékpár vitához:

    amíg felcímkézünk járdákat kerékpárút táblával és azt sugalljuk mindenfelől, hogy az úttesten é-let-ve-szé-lyes kerékpározni (függetlenül ennek valóságtartalmától!!), addig ne csodálkozzunk azon, hogy a kerékpáros ott is járdán megy, ahol nincs kirakva kerékpárút tábla.

    Az úton kellene menni a kerékpárral, ehhez megvannak a megfelelő eszközök (széles külső sáv, kerékpársáv, felállási terület, egyirányú utca feloldása stb.), csak használni kellene őket.”
  • 21. atomboy83 2008. június 13. 12:55
    „Mil: "Viszont az útra sem jó terelni a bicajosokat, mert ott meg a forgalmat tudják elég rendesen lassítani,"
    Tevedes. A kerekpar jarmu, tehat a forgalom _resze_. A legjobb megoldas lenne a kerekparsav, ahol nincsenek vizlelvezetok az uton, csak a padkan. Akkor nyilegyenesen haladnanak a kerekparosok, es nem cikkcakkban, kerulgetve az uthibakat.

    nnaa: "járda pedig ahol felvan festve a jelzés a kerékpárosé is, ugyanis még nem untam el az életem,hogy kimenjek az uttestre,"
    En meg nem untam meg az eletemet, hogy az eletveszelyes kerekparuton menjek. Sokkal balesetveszelyesebb, mint az autouton haladni.
    Az emlitett utvonalon tobb balesetveszelyes helyzetem illetve egy balesetem is volt, mert a kerekparuton haladtam, es hiaba voltam figyelme, az autosok csak jobbra neztek, soha nem szamitanak balrol jovo kerekparosokra. A baleset ota kizarolag autouton vagyok hajlando menni, es nagy ivben kerulom a kerekparutakat.”
  • 20. nnaa 2008. június 13. 12:41
    „Kedves Hné!

    Csupán 3-ik hónapja közlekedem kerékpárral.Ez idő alatt heti 3-szor halhattam volna meg simán,ha nem vagyok észnél.József A.sgt-on,makkosház ikrt-on többekközt,ebből volt,hogy Zebrán! miközben minden szabályt betartva haladtám át épp a tőlem alig 200 m holtan fekvő gyalogos hölgy közelében akit egy motoros ütött el,sajnos azt hiszem ott a hölgy is hibás volt. Igyekszem betartani a szabályokat,figyelni a gyalogosra és a babakocsikra.És persze az autósokra.Magam is édesanya vagyok.A járda pedig ahol felvan festve a jelzés a kerékpárosé is, ugyanis még nem untam el az életem,hogy kimenjek az uttestre,meg minek is tenném,ha a kerékpárúton közlekedhetem ami legalább annyira az "enyém"mint a mellette levő gyalogos sáv az "Öné"arról nem is beszélve ha a járdát nem sétáló utcának használnák(merthogy szoktam gyalog is járni)hanem próbálnánk(! )mindig a jobb oldalon közlekedni talán minden egyszerűbb lenne,és fel sem tűnne,hogy én épp kerékpárral haladok a saját sávomba,ahol a jelzés engedi.
    Egyébkén röviden egyik 19 a másik egy híján 20.Engem is bosszant egy két dolog,és ha csengetek és félre állnak igyekszem jól hallhatóan megköszönni akár felnőtt akár gyermek az illető,el sem hiszi, igaz?Pedig így van.És így is lesz.

    Üdv:nnaa
    Ui:azért egyszer próbálja ki egy héten át,a rókusi krt.-makkosházi krt.-József A.sgt.-stefánia útvonalat.Szívesen beszélgetnék önnel azután is! :)”
  • 19. :) 2008. június 13. 12:36
    „kivételesen jó cikk ... a számból vetted ki a szót:)”
  • 18. Hubi 2008. június 13. 12:08
    „Az a baj hogy már az oktatásnál kezdődik a probléma annak idején mikor tanultam vezetni az oktatóm mondta a régi hídon hogy nehogy 30-al menjek már mert csak feltartjuk a forgalmat és majd ha vizsgán erre jönnénk akkor tartsam csak be és ez nem változott azóta sem mert a családba 2-en rakták le a jogsit 3 évvel ezelőtt és mind a kettejüknél lejátszódott ugyan ez csak más helyeken.Ha már így tanítják az embereket akkor mit lehet várni az autósoktól.Még annyit , hogy azért én megpróbálom betartani a kresszt főleg ha a trolik és buszok nem próbálnak letolni az útról amikor próbálok 30-al menni.”
37 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kezdődik a táborszezon

Szeged - Szépítkezés a serdülőknek, gerinctorna a kisiskolásoknak, nyelvtanulás és póker –… Tovább olvasom