Délmagyar logó

2017. 02. 25. szombat - Géza 1°C | 8°C Még több cikk.

Az álmatlanság spiráljában

Szeged - Alexander Balanescu zenéje inspirálta Juronics Tamás Insomnia (Álmatlanság) című táncművét, amit nagy sikerrel mutatott be a Szegedi Kortárs Balett társulata pénteken a kisszínházban.
Ha egy Szegedre tévedő látogató most azt kérné, ajánljak egy előadást ˝élenjáró˝ színházunk pazar kínálatából, a sokszor mentsvárat jelentő operán kívül szabadkozás nélkül nemigen tudnék mást javasolni, mint Juronics Tamás új táncművét, az Insomniát. Ez most az egyetlen olyan kortárs produkciója a magát modern, európai kulturális központként meghatározó Szeged hivatásos teátrumának, amellyel kapcsolatban nem kell mentegetőzni, nincsenek benne vitatható üzenetek, és olyan problémákat vizsgál, amelyek a mai nézőt foglalkoztatják.

Juronics Tamás Alexander Balanescu egyszerre depresszív és hipnotikus hatású, nyolcperces repetitív darabjából, az Insomniából kiindulva, a Balanescu Quartet más hasonló hangulatú zenéit is felhasználva alkotta meg az álmatlanságról és az emberi kapcsolatokról szóló új táncművét. A színpad szinte üres, egyetlen hatalmas, sötét franciaágy és egy sokféle variációra lehetőséget adó háttérfal jelöli ki a teret. Éjszaka van, a tizenéves Lány álmatlanul forgolódik az óriási ágyban. A háttérfal panorámaablakán át látszik, hogy lassan pirkad.

A Szegedi Kortárs Balett Insomnia című előadása Fotó: Frank Yvette (Galéria)

A különleges látványt Kopek Gábor fotográfus-médiaművésznek, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem korábbi rektorának és fiának, Kopek Donátnak köszönhetjük. Igazából ez a hatásos mozgóképekkel operáló expresszív médiainstalláció teremti meg a folyton változó játékteret, ugyanakkor az idő múlását is érzékelteti. Az ablakon át a napszakok változását, a teljes háttérfalra vetített erdő nyári, őszi, téli képeivel az évszakok váltakozását is megjelenítik.

Takács Zsófia kifejezően táncolja az álmatlan Lányt, akinek az életében összefolyik a nappal az éjszakával, az ébrenlét az álommal, a valóság a képzelettel. Démonjaival küzd – Hajszán Kitti és Hortobágyi Brigitta Bianca Imelda Jeremias tollgalléros, talpig fekete jelmezében hatásosan, riasztóan testesítik meg ezeket a démonokat –, próbál kapaszkodókat keresni kusza személyes és családi viszonyaiban, amelyekben bizonyára kóros álmatlanságának oka is kereshető. Juronics furcsa duplikált világot hozott létre azzal, hogy megkettőzte a Lány kapcsolatait. A titkok és hazugságok hálózata így még szövevényesebb.

A Szegedi Kortárs Balett Insomnia című előadása Fotó: Frank Yvette (Galéria)

A Lány ördögi körbe kerülve csúszik egyre mélyebbre, nincsenek biztos pontjai, minden kapcsolata viszonylagos. Az életben is egy pár Csetényi Vencel és Zsadon Flóra, valamint Hegedűs Tamás és Stáry Kata imponáló energiákkal, remek technikai felkészültséggel táncolja a két Apát és Anyát, akik mind egy harmadiknál keresnek boldogságot. Különösen erős a szenvedély, és jól működik a kémia az érzéki Zsadon Flóra (Anya) és a Szeretőt sármos eleganciával táncoló Czár Gergely kettősében. Buja és temperamentumos Szigyártó Szandra Utcalánya, kívánatos Bujdosó Anna Titkárnője, visszafogott Horváth M. Gergely Udvarlója. A Lány két Barátját Kiss Róbert és Majer Gábor inkább a technikára figyelve táncolja.

Ahogyan a Lány az álmatlanság spiráljába kerülve egyre mélyebbre zuhan, a sötétebbé váló zenét követi a depresszív képi megjelenítés is: az eső verte ablak tökéletesen jelzi lelkiállapotának negatív változását. Az álom és a valóság határai összemosódnak, a franciaágy elnyeli a felhevült testeket, a háttérfalon szürreális videoképek sorjáznak: az óriási zebrán esernyővel áthaladó tömeget időnként egy komótosan sétáló, hatalmasra nagyított kutya takarja el. Ahogyan manapság a valóságban is oly gyakran: a kóros álmatlanság, a megoldatlan kapcsolatok, a szeretethiány végső állomása a pszichiátria zárt osztálya. A Lány lezser farmer helyett már kórházi hálóinget visel és csak mozdulatokkal jelzett kényszerzubbonyt.

A produkció a meditatív, monoton zenével úgy ötven perc után próbára teszi a néző éberségét, de a zárás hatásos és elgondolkodtató. A premier közönsége lelkesen ünnepelte Juronics Tamást és társulatát.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kamionnak vágódott egy Suzuki az algyői híd közepén

A 47-es főúton a Hódmezővásárhely felé tartó sor már az első algyői körforgalomig ér. 9 óra után mindkét irányba zavartalanul megindulhatott a forgalom. Tovább olvasom