Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Az anyabank sem pumpolható a végtelenségig

Szeged - Takarékosságra nevelheti már gyerekkorban a szülő a gyereket – a zsebpénzzel. Ha megtanítja beosztani a heti–havi apanázst, mértékletességre oktathatja csemetéjét.
Gazdasági és pénzügyi nevelést is kapnak majd a gyerekek 2013-tól az új Nemzeti alaptanterv szerint. Amellett, hogy az iskolában a pedagógusoktól tanulnak, otthon, a szülők is foglalkozhatnak csemetéik pénzügyi nevelésével. Például úgy, hogy zsebpénzt adnak nekik, amit a gyerekek beoszthatnak, összegyűjthetnek.

A középiskolások nem takarékoskodnak

A középiskolások három főbb pénzforrása a zsebpénz, az ajándékként kapott pénz, illetve a munkából származó pénz – derült ki az Econventio Közhasznú Egyesület és a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar kutatócsoportja által tavaly végzett felmérésből, amelyben a fiatalok pénzügyi kultúráját vizsgálták. A kutatásban 62 magyar középiskola 5734 diákja vett részt. A válaszadók 64 százaléka pénzét készpénzben, 27 százaléka bankszámlán tartja, a megtakarítási formák aránya csekély, ha mégis megtörténik, akkor harmaduk banki tanácsadók véleményére ad.

A zsebpénzről megoszlik a szülők véleménye: háztartásonként változó, ki milyen gyakran, és mennyi pénzt csúsztat a gyerek malacperselyébe. Általában ha a szülők megunják a napi pumpolást, bevezetik a meghatározott összegű, rendszeres zsebpénzt. Van, aki tanulmányi eredményhez köti az összeget, más házimunkáért cserébe adja. Egy több mint ötezer szülő megkérdezésével készült hazai felmérésből kiderült: három évvel ezelőtt évi hatmilliárd forint zsebpénzt kaptak a magyar gyerekek. A 7–14 évesek átlagosan 4000 forintot havonta.

– Hetente adok kétezer forintot a lányomnak. Meg kell tanulnia beosztani a pénzt – hallottuk egy szegedi szülőtől, aki elmondta: gyermeke ki is jönne ennyiből, ha megelégedne az iskolai büfé kínálatával. Sok osztálytársához hasonlóan azonban előszeretettel uzsonnáznak tanítás után a gyorséttermekben. Néhány gyerek ezt is megteheti, a legtöbbnek azonban nem tudnak és nem is akarnak ennyi zsebpénzt adni a szülők.

– A mai világban a gyerekek nagy része eltérő kortól ugyan, de kiharcolja a zsebpénzt. A családtól, lehetőségektől és döntésektől függ, hogy a zsebpénzt készpénzben vagy esetleg bankszámlára utalva adja-e a szülő, ellenszolgáltatás nélkül, esetleg jutalmazás gyanánt – mondta Gergely Orsolya, a Junior Achievement Magyarország ügyvezető igazgatója. A kiemelten közhasznú nonprofit szervezet célja, hogy elméleti és gyakorlati ismereteket adjon át fiataloknak a vállalkozások szerepéről, a piacgazdaság működéséről, és a gazdaság saját jövőjükre gyakorolt hatásáról. Pénzügyi oktatási programjuk fontos eleme a családháztartási ismeretek témakör, amelyben a zsebpénzre is kitérnek. Játékos feladatokon keresztül tanítják meg a gyerekeket költségvetésük megtervezésére.

Ami egy diáknak sohasem elég: zsebpénz. FOTÓ: KARNOK CSABA
Ami egy diáknak sohasem elég: zsebpénz.
Fotó: Karnok Csaba

– Mindenképpen jó, ha az iskolás gyermek kap zsebpénzt, hiszen általa megtanulja, hogyan kell bánni a pénzzel, hogyan kell takarékoskodni, beosztani. A programban arra ösztönözzük a diákokat, hogy tűzzenek ki célt maguk elé, például hogy vegyenek egy görkorcsolyát. Tegyenek rá félre, legyen annyi megtakarításuk minden héten, hónapban, amennyi csak lehet. Az összeget a szülő végül kiegészítheti, de még jobb, ha segít a gyermekének olyan „munkát" találni otthon, amellyel a maga módján megdolgozik az áhított korcsolyáért, játékért. Így megtanulja azt is, hogy sem a pénz, sem a vágyott dolog nem hullik az ölébe, tenni kell célja, álmai eléréséért – magyarázta Gergely Orsolya.

Olvasóink írták

  • 1. xilinx 2012. február 20. 12:31
    „A zsebpénz nagyon nevelő hatású.

    Egész kicsi korban el lehet kezdeni. Akkor, amikor tudja, mi az a pénz, és pár százig el tud számolni. Előtte otthon sokat lehet boltosat játszani játékpénzzel. Amikor egy Kinder tojás, vagy egy kis szelet csoki az öröm forrása, még elég akár heti 200 Ft.

    Még nem tartok ott, de 10-12 évesen megismerkedhet a hitellel is. A szülőnél "le is kötheti" a megtakarítást, ha hajlandó a fogyasztását későbbre tolni. Minden buktatót is meg kell neki mutatni:
    - többet ad vissza, mint amennyit felvett.
    - lehet költséget tenni pl. "folyósításkor", stb. Nyilván, amit a gyerektől "kamatként beszedek" az rá fogom akkor is költeni...
    - ha nagyon érdekli a dolog, akár "devizahitelt" is kaphat...
    Az a lényeg, hogy minnél több dolog előnyét-hátrányát lássa a szülő szárnyai alatt.
    Sőt, talán ebben a korban már megkaphatja az első bankszámláját. :-)

    14-15 évesen pedig már elég nagy, hogy megtanuljon összehasonlítani pl. két hitelterméket. Bár ez sajnos sok szülőnek sem megy...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Munkában a bogarasok

A bogarasok. Így ismeri mindenki Horváth Istvánékat. Apa és fia Szeged legismertebb rágcsáló- és rovarirtója. Tovább olvasom