Délmagyar logó

2018. 09. 23. vasárnap - Tekla 11°C | 22°C Még több cikk.

Az autópályán süvít el a haszon

Elvitte a régi út melletti kisvállalkozók hasznát az új autópálya-szakasz. Alkalmazottakat küldenek el, hogy mentsék a menthetőt. A régi ötös út melletti benzinkutaknál harmincszázalékos forgalomcsökkenésről beszélnek. Kistelek polgármestere és néhány vállalkozó azonban próbálja kihasználni az új lehetőségeket.
A Sztráda büfé még számít a románokra. Fotó: Frank Yvette
Szombaton már reggel hosszú sorokban érkeznek az autók Nagylak felől a 43-as úton Romániából. A szőregi úttól Szeged határáig, az új kettős körforgalomig csak lépésben döcöghetünk.

A városban a benzinkutaknál a külföldiek gyakran azt kérdezik: hogyan lehet feljutni az autópályára? Jó irányban haladnak? A Brassóból Ausztriába síelni igyekvő Zepezauer Erika és barátai azt nehezményezik, hogy Szegeden egyetlen tábla sem jelzi, merre és hány kilométerre van az autópálya. Igazuk van: csak közvetlenül a szegedi feljáró előtt derül ki, merre is kell menni. Balástyánál és a kisteleki körforgalomnál azonban semmi sem jelzi az autópályát. A helybeliek is tétováznak, amikor megkérdezzük, merre menjünk.

– Forduljanak vissza és Szeged előtt ráhajthatnak az autópályára – mondja egy fiatal pár Kisteleken, a körforgalom előtti buszmegállóban. Egy férfi viszont azt javasolja: jobban járunk, ha Kiskunmajsa felé elkanyarodunk, mert szerinte így pár perc múlva elérjük az autópályát. Hallgatunk rá, s nem bánjuk meg – jó felé irányít. Igaz, meglepetésünkre az odavezető út a kátyúk miatt eléggé rázós.

A város polgármestere, Nagy Sándor már szóvá tette az autópályát építőknél, hogy jó lenne, ha rendbe hoznák a tönkretett körforgalmat és a pályához vezető szakaszt, de eddig semmi sem történt.

Az Ausztriába síelni utazó Zepezauer Erika az egyik panzió előtt azt nehezményezi, hogy Szegeden egyetlen tábla sem jelzi, merre és hány kilométerre van az autópálya. Fotó: Frank Yvette
Nincs már balesetveszély

A Kisteleken átvezető forgalom azonban tizedére csökkent, a gyalogosok balesetveszély nélkül átmehetnek a zebrákon a régi ötös úton. – Nyugodt kisvárossá alakult Kistelek – jellemzi röviden a változást a polgármester. Ugyanakkor megjegyzi: több kiskereskedő forgalma nagymértékben csökkent, alkalmazottaktól válnak meg. Erre kényszerültek az út melletti Sztráda büfé tulajdonosai is. Orosházi Attila azt mondja: hetven százalékkal esett vissza az üzlet forgalma, de kitartanak, mert úgy érzik, akik Kecskemétre szállítanak, előbb-utóbb visszaszoknak a régi útvonalra, mert itt is jól lehet haladni.

– Ha bevezetik a súlykorlátozást – amit rebesgetnek –, akkor tényleg végünk – jelenti ki a tulajdonostárs, aki elárulja: néhány román busz még mindig megtalálja a büfét, mert nála az utasok olcsóbban kávézhatnak és ehetnek, mint az autópálya mellett. A balástyai Orchidea étterem és hotel üzletvezetője, Dékány Gyöngyi is abban bízik, hogy a régi vendégek letérnek az autópályáról, de egyelőre a kamionok és az autók is elsuhannak a település mellett – a szálló parkolója szombaton is szinte üres. Reklámtáblákkal próbálkoznak, de míg a multik a pálya tengelyétől számítva száz méteren belül jól látható helyen kirakhatják hirdetéseiket, a kisvállalkozók ezt nem tehetik meg. – Nekünk is távolabb kellett vinni a tábláinkat – panaszolja az üzletvezető.

Gondban a benzinkutak

Legérzékenyebben a Szeged és Kistelek közötti benzinkutakat érintette a forgalomcsökkenés. Húsz-harminc százalékos kiesésről beszélnek a kutaknál, sőt azt is rebesgetik, hogy valamelyik bezár. A balástyai Lukoil kútvezetője, Juhász Zsolt viszont optimista: új szolgáltatásként bevezették a matricaárusítást, mert tapasztalatuk szerint sok szegedi a körforgalomnál veszi észre, hogy nincs vignetta a kocsiján. Ezért továbbhajtanak és benzinkutat keresnek. Ugyanakkor benzines kannákat is betáraztak, mert az új pályaszakaszról – ahol nincs benzinkút – a pórul járt utazók gyakran jönnek – gyalog – benzinért. – Általában visszavisszük őket a kocsijukhoz – mondja a kútvezető.

Az ízes gulyásért megállnak


A reklámozást fontolgatja a szatymazi Postakocsi csárda vezetője is, de egyelőre kivár. Az étterem ugyan üres délelőtt, de Barna Lajos csárdagazda nincs elkeseredve, egyelőre az előfizetéses ebédek kihúzzák a pácból, illetve úgy gondolja: azok a kamionosok, akik Apátfalvától Hegyeshalomig végigkóstolták a gulyásokat, úgyis tudják, hol érdemes megállni. Télen amúgy sem hatalmas a csárda forgalma, de ahogy hallja, a szomszédban, az Eurocamp Motelben most is laknak, ami számára is biztató.

A polgármester fellendülést vár

– Folyamatosan jönnek a vendégek, az idei év sem lesz rosszabb a tavalyinál. Lengyel, cseh, szlovák, holland, német partnereink már bejelentkeztek – mondja örömmel Vass György tulajdonos, aki minden partnerének térképet küldött. Emellett a szegedi lejáró végén, a körforgalomnál táblát szeretne kihelyezni. Megjegyzi: ha elkészül az autópálya további szakasza, még inkább számít majd a déli országok átutazóira.

Kistelek polgármestere is fellendülést vár, ezért külön kabinetet hozott létre, mely a város és az autópálya közötti területek hasznosításával, pályázatok előkészítésével foglalkozik.
– Fogadóképessé kell tenni a várost és környékét, hogy a befektetőknek vonzó legyen térségünk – magyarázza Nagy Sándor, aki mindenképpen szeretné, ha az autópálya a város javát szolgálná.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hamisnak látszó tízezressel fizettek Szegeden

Hamisnak látszó tízezer forintos bankjeggyel próbált fizetni egy vevő a hét végén Szeged egyik… Tovább olvasom