Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 7°C

Az ELI nem one man show!

Szeged - Közüzemi díjakat emeltek ma a képviselők, és szó volt az ELI beruházásról is a városháza díszermében. Nagy volt az egyetértés.

Minden jó, ha jó a vége

18.16: Minden jó, ha a vége jó - összegez Botka László. Szerinte megkerülhetetlen, hogy együtt viselje a közgyűlés a felelősséget, a harc csak károkat okoz.

Pályázaton választják ki az IKV-vezért

18.11:
Zárt ülésen döntöttek arról, hogy pályázatot írnak ki IKV ügyben, és márciusig Soós Ferenc kezelési igazgató vezeti a céget.

Nem mindenki tudta, hogy mit szavaztak meg

18.08: A parkolás és tömegközlekedés díja 5,9 százalékkal, a víz és csatornadíj - egy mai, friss előterjesztést szavaztak meg - 2,56 százalékkal emelkedik. (A nap vicce: a parkolás és tömegközlekedés tekintetében több képviselőt is megkérdeztünk, hogy melyik verziót szavazták meg, de nem mindenki volt biztos benne, hogy mit fogadtak el.)  A kéményseprés díja 5, a hulladékszállításé 8,18 százalékkal drágul, a temetkezési költségek 4,5-5 százalékkal nőnek.

Solymos László megmutatta

17.46: Kicsit mégis elbeszélgetnek a 2-es villamosról, és annak kapcsán a menetrendek összehangolásáról a képviselők. Pocsai Blanka (Fidesz) a 72-es busz sorsára kíváncsi, mert nem találta az előterjesztésben a 72-es menetrendjét. Solymos László megmutatja neki. Ebből kiderül: csúcsidőben 10 percenkét közlekedik majd a busz.
Ezen a közgyűlésen nagyjából ennyi izgalmas történt - már ha ez az - mert már el is jutottunk a zárt ülésig. Ezen arról döntenek, hogy pályázatot írnak-e ki az IKV vezérigazgatói posztjára.

Nincs vita

17.36: Sem a költségvetési koncepcióról szóló rendelethez, sem a díjemelésekhez nincs hozzászólás. 
A közüzemi díjak egyébként így emelkednek, ha a képviselők megszavazzák: a fizető parkolás és a tömegközlekedés 4,3 vagy 5,9 százalékkal, az ivóvíz 4, a szennyvíz 6,2 százalékkal drágul. A kéményseprés díja 5, a hulladékszállításé 8,18 százalékkal drágulhat, a temetkezési költségek 4,5-5 százalékkal nőnének.

17.32: Indul a közgyűlés, napirend előtt senki nem akar felszólalni.

A közmeghallgatásnak vége, hamarosan kezdődik a közgyűlés.

Nem vagyunk LMP-sek!

17.00:
Kasza Péter hangsúlyozza: ő nem LMP-s, bár tartott közös sajtótájékoztatót LMP-sekkel. Kikéri magának, hogy Botka LMP-snek nevezze a civileket.

Tényleg csak 3 percem van?

16.56:
Málovics György (a pénzügyi bizottság LMP-s delegáltja) azzal kezdi a felszólalását, hogy ő egyetemi emberként másfél órához van szokva. Most tényleg csak 3 perce van?
Az szmsz szerint igen - válaszol Mózes Ervin címzetes főjegyző. A politika sokszor nem érdekelt az igazi, mélyreható változásokban - mondja a cigánysággal kapcsolatban Málovics.  Szerinte együttműködőbb hozzáállásra van szükség a város részéről.
Őt nem kérdezték meg az integrációval kapcsolatban - közli Nagy Mihály. Botka válasza: mert az egy 3 évvel ezelőtt projekt, és akkor nem Nagy Mihály volt a cigány önkormányzat elnöke.

Mindenki örül az ELI-nek. Szabó Gábor előad. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)



A romákat nem kérdezik meg

16.46:
Nagy Mihály, a Szegedi Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke kér szót. Azt mondja, a romák helyzetét eddig nem tudta kifejteni, ezért szólal fel most. - Az antiszegregációs tervből nem valósult meg semmi. A romákon úgy akarnak segíteni, hogy az ő véleményüket nem kérik ki - jelenti ki.
Ez újszerű vélemény, két példamutató városról beszéltek eddig "az igazi"  cigány jogvédő szervezetek, Szegedről és Hódmezővásárhelyről - reagált Botka László.

Mégis van civil!

16.33:
Dovalovszky András civilként kér szót. Az ELI-nek ő is örül. Annak már kevésbé, hogy ez az esemény - mondja - nem közmeghallgatás. Hangsúlyozza: a lakosság nincs eléggé bevonva a döntéshozatalba.
A gázturbinás erőmű ne itt épüljön meg - kéri egy másik civil hozzászóló, aki a kerékpárút fejlesztését is javasolja.
Dovalovszky Andrást "leelempésezi" Botka László, amit Dovalovszky visszautasít.

Szondi Ildikó a csúcstartó

Szentistványi István (LMP) újra hangsúlyozza: fontos az ELI, de a közmeghallgatáson más témát is engedjenek a lakosságnak! Botka László válasza: idén Szentistványi 10 sajtótájékoztatót tartott a közvetlen demokráciáról, de csak 3 fogadóórája volt. A csúcstartó Szondi Ildikónak 54.
Kalmár Ferenc (KDNP) is diplomázott fizikából! Bohács Zsolt (Fidesz-frakcióvezető) nem - vagy legalábbis nem mondja - de ő is nagyon örül az ELI-nek és támogatja.

Nem one man show

16.18: Kozma József (MSZP) éppen Szabó Gábortól tanult fizikát, ezért kicsit aggódik. De azért szót kér. A fizikus képzést hogy lehetne népszerűvé tenni? - kérdezi. Szondi Ildikó (MSZP) felajánlja a Közéleti Kávéház közreműködését, hogy az ELI-t megismertesse a szegediekkel. Ménesi Imre (MSZP) a kivitelezésről érdeklődik. Egyelőre csak szocialisták és a Szabad Város Egyesület kérdez tehát.
Szabó Gábor kijelenti, hogy az egyetemnek jelentős feladata van az ELI projektben. De ez nem az ő személyéhez kötődik, mert ha őt elüti a villamost, az ELI akkor is megépül, ez nem one man show - ezzel hárítja el a dicséretet, amit kapott a képviselőktől (de bevalljuk: erre a tudósítás eddig nem tért ki).
Botka László polgármester közbeszól: olyan villamosokat vett a város, amelyeknek jó a fékrendszere.
Szabó Gábor a képzéssel kapcsoltban kifejezi reményét, hogy az ELI hívószó lehet.

Nem kell bé terv

16.02: Van-e bé terv, ha csúszna a projekt? - kérdezi Nagy Sándor (Szabad Város Egyesület), mert a beruházás nem nyúlhat túl egy uniós finanszírozási cikluson. -  Nem hivatalos mozgások vannak, de a mostani összes terv arról szól, hogy 2015 végéig be tud fejeződni a beruházás - válaszolja Lehrner Lóránt.

Várják a kérdéseket

15.58:
A képviselők és az érdeklődő polgárok kérdezetnek 3 percben. Tóth Károly (MSZP) magyar szakos tanárként aposztrofálja magát - ennek hangsúlyozása egyébként szokása a képviselőnek -, vagyis nem menne bele a lézerfizikába. Ehelyett inkább kifejezi reményét, hogy minél több szegedi vállalkozás és munkavállaló kap feladatot az ELI beruházásban.

2015 végére készül el

15.51: Lehrner Lóránt, az ELI-HU Nonprofit Kft. vezetője bemutatja a kft-t, ő is mutat látványtervet és beszél arról, hogy milyen lesz az épület. A projekt véghatárideje 2015 december 31.
Szabó Gábor jobb szónok.

Negyedikes gyerekek adtak ünnepi műsort. Fotó: Schmidt Andrea (galéria)

Beszéljünk a pénzről

15.38: Képzeljük el, hogy csinálok egy időskálát, aminek a közepén van a nulla másodperc - magyarázza a képviselőknek, akik figyelnek. A rektor látványtervet is mutat, és arról beszél, hogy az ELI körül high tech parknak is ki kell épülni. A helyi gazdasági hatások kapcsán kijelenti:  730 millió euró regionális többletjövedelmet generál a beruházás, aminek hatása a régióban, elsősorban Szegeden csapódik le.
Az ELI Szilícium-völgy lehet, Szeged gazdasága új pályára állhat. Ez nem álom, higgyék el - jelenti ki.

Szabó Gábor a kályhától kezdi

15.24: Szabó Gábor, a Szegedi Tudományegyetem rektora kezd - a kályhától: az ELI az Extreme Light Infrastructure rövidítése. Felidézi a kezdeteket, a helyszín kiválasztásának módját, a tervezési folyamatot.
Megemlíti: 2009 nyarán úgy nézett ki, hogy nem lesz ELI, a fizikusok 9:1-re fogadtak volna a lézerközpont ellen.
Aztán arról beszél, hogy miért jó Európának ELI-t építeni. Mert megéri. "A fotonikai piac volumene 270 milliárd euró volt 2008-ban. A fotonikai ipar elsőként tért magához a válság után,  az iparág növekszik" - magyarázza. Dinamikus, nagy potenciálú piac, az EU-nak kedvező a versenyhelyzete.
- Ez a vonat száguld, elszáguld mellettünk, ha nem ugrunk fel. Az ELI lehetőséget jelent, hogy felugorjunk - mondja, és ezt Magyarországra és Szegedre is érti.

De hol vannak a lakosok?

15.17: Az LMP-nek igaza volt, nincs túl nagy civil érdeklődés a lézerközpont beruházás iránt a városházán. Talán nem túlzás kijelenteni, hogy egyáltalán nincs lakossági érdeklődés. Legalábbis a helyszínen.

Csordapásztorok

15.03:
A díszterembe megérkeztek a képviselők, és itt vannak a Madách Imre iskola 4.a osztályosai is, ők adják az ünnepi műsort. Már az utóbbiak. "A szeretet hosszútűrő, jóságos. A szeretet nem irigykedik,a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel." - idézik Pál apostolt a gyerekek.

Az ELI beruházásról tart 3 órától közmeghallgatást a közgyűlés a városháza díszermében. Az LMP csütörtökön sajtótájékoztató tartott arról, hogy nem igazi az a közmeghallgatás, ahol a városvezetés előre meghatározza a témát. Arra biztatták a szegedieket, hogy térjenek el a lézer témától, ha akarnak.

Meglátjuk.

A közmeghallgatás után nyilvános ülés kezdődik, ezen szó lesz az önkormányzati költségvetés 2012. évi koncepciójának módosításáról illetve a cégvezetők javaslata szerinti szolgáltatási díjak emeléséről. Ezekben a kérdésekben november 25-én nem tudtak megegyezni a képviselők.

Olvasóink írták

66 hozzászólás
  • 66. Hammada_Fleet 2011. december 19. 14:08
    „Ez nagyon propaganda-dumának tűnik, 2012 bégét, 2013-at még meg is kell érni... Magyarországon egyébként sem nagyon tudnak 4-5 ezer olyan kutatót és fejlesztőmérnököt összeszedni, akik értik is, hogy mi történik. A szakemberek majd jönnek nyugatról, mi meg adjuk a takarítónőt meg a büfést... de nem baj, így igazságos.”
  • 65. K.T. 2011. december 19. 13:14
    „A közmeghallgatás bűbájos hangulatáról, annak aki lemaradt volna róla:
    http://www.youtube.com/watch?v=H5EGSQnbjZw”
  • 64. anya5353 2011. december 19. 12:40
    „Bérlet-áremelés?!?!?MIre fel??? Gyálarétre még mindig csak a 74-es jár....sehol egy troli, egy villamos....MÉGIS KOMBINÁLT BÉRLET KELL!!!!
    Igazságtalan, mint a szemétdíj-áremelés annak, akinek csak nagyon kevés szemete van, mégis annyit fizet, mint akinek sok!(k)
    Kérjük vissza a buszbérletet, legyen olcsóbb a bérlet, a tömegközlekedés és sokkal többen fogják használni, mint most!
    Innen egyszerűen nem éri meg a tömött, levegőtlen buszokon a városba -iskolába- menni és vissza!”
  • 63. ferdzso 2011. december 18. 20:30
    „Mi történt "lukri"? Kezdesz "megvilágosodni"?”
  • 62. macs 2011. december 18. 18:06
    „61. rebcat,
    bocsi, hogy hasonlóan sötét lényként elmondjam, én mit gondolok. A parkolási díjban az a jó, hogy mivel fizetni kell és sokszor nem is keveset, az autó igyekszik gyorsan elmenni a parkolóból. Ezért, a hely felszabadul és egy másik autós is beállhat. Illetve kevesebben "nyomulnak" a belvárosba autóval, kisebb a terhelés.
    Nem tudom, hogy miért lenne nálunk az egyik legdrágább viz- és csatornadíj. A múltkor összeszedegettem a szolgáltatók honlapjairól az adatokat. Mi a középmezőnyben voltunk.
    A víz sajnos nincsen ingyen. Ahhoz, hogy eljusson hozzád kell némi technika, kútak, tisztitók, vezetékek, víztornyok, stb., szóval ezeknek a karbantartása, működtetése, pénzbe kerül.
    Egyébként a Szegedi Vízmű Zrt. az ivóvizet 180-560 m mélyen lévő, védett vízadó rétegre telepített mélyfúrású kutakból nyeri.”
  • 61. rebcat 2011. december 18. 13:01
    „Óvatosan kérdem: a parkolás "közszolgáltatás"? Tudom én, hogy úgy vagyok sötét, ahogy vagyok, de milyen "szolgáltatást" nyújt, hogy évente újra, és újra emelni szükséges a vidéki városok között már egyébként is "dobogós" összeget?
    Az is szöget ütött butuska fejembe, hogy mi okból városunkban az egyik legdrágább a víz- és csatornadíj? A víz "ingyen" van, nem kell kutakat fúrni az éltető nedűért. Mégis igen drágán jutunk hozzá. Mennyit fizethetnek, akiknek fúrott kutakból szolgáltatják a vizet???”
  • 60. Jozsoci 2011. december 18. 11:40
    „49. Zsanetta 2011.12.17. 21:01
    "Ostoba megjegyzés, a beíróját minősíti!"”
  • 59. gogol 2011. december 18. 11:36
    „A tarifaemelést együtt szavazták meg.Ezt nem felejtem el Nekik.1-jétől ezekre plusz 2%”
  • 58. nyugdíjas 2011. december 18. 07:57
    „Az igazi mérlegegyensúly´ az lenne, hogy a képviselők szavaznak a közüzemi díjak-, a választók pedig a képviselők ellátmányának mértékéről...”
  • 57. okz63 2011. december 18. 07:51
    „43. papsajt 2011.12.17. 18:50

    Ez így van! Kommunális adó szinten működik sajna, és fizetsz, ha kihasználod, ha nem. Ha esetleg egy héten nem teszed ki a kukát, mert nincs értelme, a díj akkor se lesz kevesebb :-(”
  • 56. szatyi 2011. december 18. 07:43
    „"Még szerencse hogy a bírő kinn maradt..."

    Nem is olyan biztos, hogy "szerencse"! Ha sáros, neki is a többi közt a helye!”
  • 55. öregvegyész 2011. december 17. 23:58
    „Szomorú vagyok. Nem gumi partfal kellene ide ,hanem a városházára gumiszoba. Ez a legkönnyebb: emeljünk! Több jut a meggondolatlan hülyeségekre,Két évtizede mondta -e valaki csökkentsünk, , Ne rajzolókat tervezőket, ne menedzsereket dolgozókat alkalmazzunk. Ne csináljuk sunyi fiókcégeket,hanem dolgozzanak az alkalmazottak.Mit gondoljon az amber a városról amikor a vádlót, a vádlottat és az ügyvédet egyszerre kell lecsukni.Még szerencse hogy a bírő kinn maradt. Ez az út nem az IMF hanem a korrupció és a butaság miatt visz a nihilbe. A város minden vezetője szégyellheti magát.”
  • 54. ifj. Nagy Gábor 2011. december 17. 23:52
    „33. macs
    "Zsanetta,
    valamelyik délután véletlenül beleszaladtam a Knight Rider sorozatba. Akkor világosodtam meg. Te KITT magyar megfelelője vagy. :-) "

    Egyet kell értenem Zsanetta 49-es hozzászólásával, hiszen KITT egy intelligens számítógép, emiatt valóban nem hasonlítható a topictárshoz!”
  • 53. ifj. Nagy Gábor 2011. december 17. 23:50
    „49. Zsanetta
    "31.
    Az a baj, az autósok SOKKAL TÖBBET fizetnek, mint amit használnak! Kezdjük a benzinnél: egy csomó adóval járunk hozzá mások kiadásaihoz! ... stb."

    Az a baj, hogy ez így nem teljesen igaz, hiszen olyan egészségügyi kiadásokhoz is hozzájárulsz, amit az autózás okoz (stressz, balesetek, mozgásszegény életmód miatti betegségek stb.).”
  • 52. lukrecia 2011. december 17. 22:43
    „A bürokráciát el kell tartani , jön a pulyka pénz.”
  • 51. nemecsekerno_007 2011. december 17. 21:16
    „49. Zsanetta 2011.12.17. 21:01

    Ne aggódj Zsanetta, minden emelkedni fog mert az üzemanyag mindenben benne lesz. Lehet itt tologatni a fekáliát jobbra-balra attól nem lesz kevesebb. 21 évvel a rendszerváltás után most kezd rogyadozni a szocializmus, már a fejekben is. De nekünk Mohács kell, hogy felfogjuk ha többet költünk mint amennyit keresünk, akkor az utcán találhatjuk magunkat. Ebben az országban kb. 1.5 millió ember pakolja a közös kalapba a pénzt a maradék 8.5 millió próbál minél többet kivenni ebből és nagyjából ezekkel a cirkuszokkal van tele a média. Kell a jó gumicsont.
    Arról mindenki szemérmesen hallgat, hogy esetleg a 1.5 millió eltartó, hogy lehetne több és hogy rakhatna a közösbe többet, illetve hogy lehetne kevesebb eltartott. Ez lenne a lényeg, csak akkor a ami politikai elit eltűnne, mert azon a pályán már labdába se rúghatnának. A körülöttük élősködő sleppel együtt. : (”
  • 50. nemecsekerno_007 2011. december 17. 21:09
    „Meg kell szüntetni a kedvezményes és az ingyenes utazást, minél többen vesznek teljesáru jegyet annál jobb.

    Szeged a központi költségvetéstől függ és ez a jelenlegi helyzetben elég szar ügy mert ugye ott szinte csak adósság van. Így van ez ha a fogyasztást hitelekből finanszírozzuk mer´ a népnek plazma tévé kell. Inkább lakás korszerűsítésre kellett volna költeni, akkor kisebb lenne esetleg a rezsi. Ez már a múlt, az emelések a jövő. Remélem tanulunk belőle.

    Én leszoktam a tömegközlekedésről mert elegem van abból, hogy az állam minden pénzemet elszedi és még többet akar. Nyílván a szemétdíjat, meg a csatornadíjat nem tudom elkerülni. Sajna másik céget se választhatok, mert monopóóliumuk van.”
  • 49. Zsanetta 2011. december 17. 21:01
    „31.
    Az a baj, az autósok SOKKAL TÖBBET fizetnek, mint amit használnak! Kezdjük a benzinnél: egy csomó adóval járunk hozzá mások kiadásaihoz! ... stb.
    33.
    Ostoba megjegyzés, a beíróját minősíti!
    35.
    Na a szemétdíj emelése tényleg elhibázott lépés! Inkább emelték volna a parkolási díjat (PEDIG AUTÓS VAGYOK!) és főleg a tömegközlekedési tarifákat!”
  • 48. Szemif 2011. december 17. 21:00
    „Egyébként még az előző hszomhoz:

    Tételesen jövőre a 2-83-83A busz megszüntetésével 377 800 000Ft-ot spórolnak, ebből 15 442 107Ft megy "menetrendi előírás korrekciókra", amikre már régóta szükség lett volna, ez pl. azt jelenti, hogy egyes járatok menetideje hosszabb, mint amennyi után a bevételt és a támogatást a volán kapja, egyébként itt a fő bűnös a 84-es busz. Ebből a 15 millióból arra kap 10-et a volán.

    A 72-es busz beindításai és a 71-es busz sűrítési költsége: 143 040 395Ft

    A 20-20A átszervezése: 85 286 665Ft

    Egyéb változások( 7F és a 13-as korrekciója): 6 565 956Ft

    Így 127 464 000Ft-ot spórol a város 2012-ben a 2-83-83A megszüntetésével.

    A számokat a Kalmár-féle előterjesztésből puskáztam ki. (néhol kerekítettem)”
  • 47. Szemif 2011. december 17. 20:37
    „44. mackópajtás

    "Én ezt nem értem. A kettes villamosvonal építésénél még arról is volt szó, hogy ennek az üzemeltetése olcsóbb lesz, mert ugye átvariálják a 2-est és a 83-ast... Ez szerintem plussz 3 misi..."

    Kezdjük ott, hogy egyrészt azt is lehetne mondani, hogy csak három misi, mert a villamosgyűlölők eleve úgy nyitottak, hogy a 2-es villamos megalomán, felesleges, meg MILLIÁRDOKKAL fog többe kerülni ÉVENTE a szegedi közlekedés, ami hát valljuk be elég mókás kijelentés, persze ezek a hozzászólók itt a DM-en főleg 2010 nyarán tomboltak, ugyan miért?

    De és akkor itt kitérek a kérdésedre: azt sem szabad elfelejteni, hogy a 2-es villamos miatt megspórolt összeget a város nem vágja zsebre, hanem visszaforgatja néhány másik vonalba, tehát a 2-es busz "maradékjárata"-az egyelőre rettentő ostoba módon 72-esnek nevezett busz (ez azért ostoba elnevezés, mert a 72Y meg Baktóra jár, rendszeresen fogják keverni az utasok a járatokat) például 5 plusz járatpárt kap munkanapokon, a 71-esen hétvégén sűrítik a menetrendet, tehát ahol most 30 perces követés van ott 20 perces lesz, a 7F ugyan nem fog sűrűbben járni, de kerülővel a Cora érintésével megy Sziksósfürdőre, és Petőfitelepről az elég sok vitát kiváltott 20-as kapacitáscsökkentést is orvosolják. pl. most reggel 6 és 7 között Petőfitelepről 6 db 20-as busz indul belvárosi irányba, a menetrendváltás után lesz 5db 20-as és 3 db 20A, de általában véve Petőfitelep és a 20-as busz által kiszolgált térségek jól járnak. Bár hozzá kell tenni, a csúcsidőn kívül a 15 perces követés 20 percesre ritkul.

    Mellesleg jövőre jön egy trolis átszervezés is, ami jelentős spórolással jár majd, annak ellenére, hogy nem lesz ritkítás a trolivonalakon. Meglepő, hogy a végállomások cserélgetésével mennyit lehet spórolni.”
66 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Adomány a mentőknek

Szeged - Mentéstechnikai eszközöket adományozott a Mentés a Jövőért Alapítvány a megyei… Tovább olvasom