Délmagyar logó

2017. 07. 24. hétfő - Kinga, Kincső 21°C | 34°C Még több cikk.

Az Ikarus terhes telke

Sokaknak fáj a foga az Ikarus szegedi gyárának telkére. Az Ikarus Holding tulajdonát képező, közel egymilliárd forintot érő telephelyre bőven jegyeztek be jelzálog- és végrehajtási jogot. Az APEH például 303 millió forint értékkel terhelte az ingatlant. Közben megkezdődött az utóbbi időben a csarnokot már csak bérlő Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft. felszámolása.
Az ÁPV Rt. egymilliárdos, a magyar állam hatszázmilliós jelzálogjoggal; az APEH 300 milliós, Szeged városa 13 milliós végrehajtási joggal terhelte az Ikarus szegedi gyártelepét. Fotó: Karnok Csaba
Bizonytalan a sorsa az Ikarus szegedi telkének. A hatalmas, értékes ingatlanra több államháztartási szervezet, cég és magánszemély jelzálog- és végrehajtási jogot jegyeztetett be. A telek tulajdonosa az Ikarus Holding. A szegedi kft. végleg a múlté: megjelent a hivatalos közlönyben is az Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft. felszámolásáról a végzés. A felszámoló a Maros Holding Kft. helyi megbízottja – mondta Bálint János, az egykori dolgozók ügyvédje, aki hamarosan egyeztet is a felszámolóbiztossal.

Mint többször beszámoltunk róla, a cég összesen több mint százmillió forinttal tartozik az egykori dolgozóknak. Akadt olyan alkalmazott, aki követelésével a bíróságra ment, a végrehajtó pedig lefoglalt a nevében egy gépet. De az Ikarusnál foglalók sora hosszú. Az értékes – egyes becslések szerint egymilliárd forintot érő – ipartelepre végrehajtási jogot jegyeztetett be az adóhivatal, Szeged város, magánszemélyek és cégek is.

Az APEH például 303 millió forint értékkel terhelte az ingatlant, Szeged városának 13 millióval tartozik a cég. Maga a magyar állam jegyeztetett be jelzálogjogot az ingatlanra 600 millió forint értékben, az ÁPV Rt. pedig egymilliárd forint értékben.

Buszajtógyár

Az Ikarus Szegedi Alkatrészgyártó Kft. 1976-tól készített busz alkatrészeket (ajtókat, válaszfalakat, tükröket, lépcsőket, szerelőnyílás fedeleket, szellőzőket, tartályokat, kapaszkodókat). De takarítógépekhez, munkagépekhez is gyártottak alkatrészeket. A Mercedesnek haszonjármű ajtókat szállítottak. A cég utóbb 74 ezer négyzetméteres telephelyen dolgozott. Az öreg gépek cseréjére azonban nem volt mód, a munkavédelmi szabályokat sem tudták betartani, a létszám folyamatosan csökkent. A szegedi cég azonban régóta gyengélkedett, csődje előre látható volt: 2005. július 14-én 156 dolgozót küldtek el. Egy szegedi megrendelőjük, aki neve elhallgatását kérte, elmondta: ajtókat rendeltek, de a cégnek már nem volt pénze az alapanyag beszerzésére sem, így részben előre kellett fizetni. A kft. helyzete ellehetetlenült, így a részben kifizetett alkatrészeket a megrendelőnek „ki kellett lopnia" a telepről, nehogy valaki lefoglalja. 

Úgy tudjuk, az ÁPV Rt. jelzálogjoga az Ikarus-birodalom gyengélkedése nyomán jelent meg a Holding szegedi gyártelepének tulajdoni lapján. Széles Gábor cégei nem tudták az állami vagyonkezelő céggel szembeni vállalásokat teljesíteni. A bonyolult, már bíróságon zajló alkudozás egyik lépése a szegedi ingatlanra bejegyzett teher.

A telek sorsáról szerettük volna megkérdezni az Ikarus Holdingot, de nem reagáltak megkeresésünkre. Hívtuk a felszámolás alatt álló szegedi kft. igazgatóját, Feiken Gyöngyvért, aki az Ikarus Truck Kft.-t is vezeti, de titkárnője jelezte: nem tudunk vele beszélni. Hiába próbálkoztunk a Dutrade Acéltermék-feldolgozó Rt.-nél is. Az alkatrészgyártó kft.-nek alapanyagot szállító Dutrade a HVG információi szerint megvette volna a szegedi telepet, az árba pedig beszámította volna a szegedi kft. több százmilliós tartozását, de végül elállt az üzlettől, mert kiderült, mennyi terhet jegyeztek be az ingatlanra.

A Fonógyári úti gyártelep egyébként valaha a szegedi Ikarus-gyár tulajdona volt, később lett az anyacégé, a szegedi kft. pedig bérelte azt. Az alkatrészgyártó kft. információink szerint a bérleti díjjal tartozik a Holdingnak, de nem tudta dolgozóit és a közüzemi számlákat sem fizetni. Az egykori gyár területén több csarnokot más cégeknek adtak ki. A szegedi ipari övezetben található telken öreg épületek állnak, a város építési szabályzata szerint azonban ott kereskedelmi, szolgáltatási létesítmények is helyet kaphatnak.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A szegedi közgyűlési frakciók vezetői 2005-ről és 2006-ról

A szegedi közgyűlés kormánypárti képviselői folytatást, az ellenzékiek viszont változást várnak… Tovább olvasom