Gyűjtse össze az érdekes cikekket a címek mellett lévő később elolvasom ikonokkal!

Szeged - delmagyar.hu

2014. 04. 16. szerda - Csongor

Még több

Itt vagyok: Nyitólap > Szeged hírei > Az NFÜ döntésére vár Szeged partfalügyben

Az NFÜ döntésére vár Szeged partfalügyben

Szeged - Csütörtökön kell nyilatkoznia a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek (NFÜ) arról, szabályos-e a szegedi partfal-rekonstrukciós eljárás. Bármi történjék, 2015 nyarára be kell fejezni a beruházást, különben elveszíti a város a fejlesztésre nyert 1,5 milliárd forintos uniós támogatást.

Munkatársunktól - Délmagyarország napilap - 2013.10.31. 10:36
Megosztás: Facebook Twitter Iwiw E-mail
Emlékezetes, a szegedi belvárosban 1,5 milliárd forintos uniós támogatással megvalósuló partfal-rekonstrukció 375 millió forintos többlettámogatásáról nem tudott dönteni első körben a szegedi városi közgyűlés. Botka László polgármester az eredménytelenül zárult ülés utáni sajtótájékoztatón elmondta, eredetileg már tavasszal, nyár elején elkezdték volna a beruházást, de a projektmenedzsmentről, a közbeszerzési szakértőről és a kivitelezésről döntő jogi bizottság korábbi, jobbikos vezetője, Keresztúri Farkas Csaba hibájából 8 hónapos csúszásban van a projekt.

A kivitelezésre csupán egy konzorcium tett ajánlatot, ám a vállalási áruk meghaladta az eredetileg becsült költségeket. Ezért kellett a 375 millió forintos többlettámogatás. Szeptember 20-án Botka elmondta, annak érdekében, hogy a beruházás október 9-én elindulhasson, összehívja szeptember 27-ére a közgyűlés rendkívüli ülését. Ezen vita nélkül megszavazta a közgyűlés a partfal-rekonstrukció 375 millió forintos többlettámogatását.

– A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek október 31-éig – ez a végső határidő – kell nyilatkoznia arról, hogy érvényes, eredményes és szabályos-e a szegedi partfal-rekonstrukciós eljárás. A szabályossági tanúsítvány birtokában hozhatja meg a közgyűlés jogi bizottsága az eljárást lezáró döntését – mondta tegnap Botka László, amikor a beruházás állásáról érdeklődtünk.

A régi partfal helyett a mobil gát védi majd Szegedet az árvíztől. Fotó: Schmidt Andrea
A régi partfal helyett a mobil gát védi majd Szegedet az árvíztől.
Fotó: Schmidt Andrea

A menetrend és az előírások szerint 2015. március 31-éig műszakilag, 2015. június 30-áig pedig pénzügyileg kell lezárni a szegedi partfalberuházást, mert a kormánynak 2015. december 31-éig minden uniós centtel el kell számolnia Brüsszelnek.

Mi történik, ha érvénytelennek nyilvánítja az NFÜ a szegedi partfal-rekonstrukciós eljárást? – Amennyiben új közbeszerzési pályázatot kell kiírni, úgy lehet esélyünk a beruházás megvalósítására, ha a műszaki és pénzügyi elszámolás határideje is 2015. június 30-a, mert leghamarabb január közepén tudunk eredményt hirdetni. Korábban a munkát 18 hónapra írták ki, ennyit vállalt a kivitelező is – mondta Botka László. Hangsúlyozta, akárki is végzi a kivitelezési munkálatokat, a közgyűlésnek meg kellett hoznia a többlettámogatásról szóló döntését. Elmondása szerint kedvező kormányzati döntés esetén a 375 millió forint 90 százalékát kiegészítő támogatásként az állam biztosítja.

A vízügyi szakma legelismertebb és legtapasztaltabb képviselője, Vágás István szegedi vízépítő mérnök szerint azért kell feltétlenül megépíteni a mobil partfalat, mert a Tisza magyarországi szakaszán a szegedi belváros magassági biztonsága a legkockázatosabb.

Ha a több mint 2,1 milliárd forint összköltségű beruházás nem készülne el 2015 nyarára, nemcsak a város, de Magyarország is elvesztené a fejlesztésre kapott 1,5 milliárd forintos uniós támogatást.

Kapcsolódó cikkek:

Megosztás: Facebook Twitter Iwiw E-mail

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

12 következő >> végére >>> 19 hozzászólás
Moderálásra küldöm 19. M.Aurelius 2013.11.03. 18:42

Én láttam a szentendrei mobilgátat és nem voltam elragadtatva a megváltozott környezettől. Ronda, famentes és sík terület a gátrész, azaz a befogadó oszlopok és a védmű helye. Mintha a Holdon lennél.

Moderálásra küldöm 18. NP1 2013.11.03. 13:02

17. GondaIstván 2013.11.03. 11:44

1, Valószínűleg mi a problémának csak egy szeletét látjuk (noha én néhány évig tanultam mélyépítést) tehát hinnünk kellene azoknak a szakembereknek akik a mostani terv mellett döntöttek.
2, Az általad említett visszabontásnak nem ismerjük a műszaki megvalósíthatóságát és a finanszírozási igényét.
2, Honnan veszed ezt a 2 m-es árapasztó hatást? Erre baromi kíváncsi lennék!

(A tározók hatásáról: A Cigándi tározó pld. több mint 300 km-re van Szegedtől szerinted mekkora hatással van az itteni vízállásra? A Tiszának vannak mellékfolyói pld.: Körös, Maros - szerinted az ezek FÖLÖTTI tározóknak mekkora hatása van az itteni vízállásra amikor ezeken a folyókon nagyon sokszor egyszerre van árvíz?)

Moderálásra küldöm 17. GondaIstván 2013.11.03. 11:44

16. NP1
Amit írsz az nagyon tiszta, világos gondolatmenet. Köszönöm, hogy megfogalmaztad. Akkor erre én azt mondom, hogy van 2 alternatíva.
- Az egyik a tiéd: a már meglevő 1 m-es földhányást emeljük meg még egy méterrel és így védjük meg a Stefániát.
- Amit én javaslok: bontsuk le a már meglevő 1 m-es földsáncot (hogy végre a város és szeretett folyója szervesen összetartozhasson), és ha mégsem elég a 12 árapasztó szükségtarozó 1,5-2m-es vízszintcsökkentő hatása, akkor legyen készenlétben 2 m-nyi mobil gát.
A döntés pedig igen egyszerű: legyen népszavazás róla a városban.

Moderálásra küldöm 16. NP1 2013.11.02. 20:49

15. GondaIstván 2013.11.02. 18:24

Rossz a kérdésfeltevés.
Az, hogy a Stefánián mit építünk meg és hogyan az nem kedv és akarat hanem lehetőségek kérdése.
Az alap: a következő évtizedekben a várost 10m fölötti vizektől kell megvédeni! Pont.
Az ehhez szükséges műtárgyak formáját, minőségét, esztétikáját stb. a műszaki és a pénzügyi lehetőségek behatárolják. A városlakóknak a biztonság az elemi és más szemponttal fölülírhatatlan érdeke. Minden más csak ezután és ezekből következhet.

Természetesen nem örülök a térszint magasításának, nem örülök a parti útnak, nem örülök a betonlépcsőknek.
Jobban szeretnék a parti homokban totyogó kacsákat, a kristálytiszta víz partján a fövenyen homokozó gyerekeket látni - csakhogy ehhez el kellene innét vinni a várost....

Moderálásra küldöm 15. GondaIstván 2013.11.02. 18:24

11. NP1: "Reménytelen vagy. Fogalmad sincs az egészről."
Rendben, ezt gondolod rólam. De arra az egyszerű kérdésre azért kérlek válaszolj, hogy akarsz-e a Stefánián egy 2 m magas földsáncot a Stefánia és a Tisza közé, vagy sem? Mert a szegedi polgároknak ez a lényeg.

Moderálásra küldöm 14. kispacni 2013.11.02. 11:52

12. Bár a Szeegdi kerékpárosklub természetesen nagyon támogatta ezt az elképzelést, az utolsó verziókban sem volt róla szó, hogy teljesen megszűnne az autós forgalom a rakparton. Valamilyen Guttenberg utcai jelegű vegyes útburkolat volt a terveken, bár tény zavarosan néz ki a terveken az egész.
(http://teresformaszeged.hu/#hu/munkak/teljes-lista/51)

Moderálásra küldöm 13. NP1 2013.11.02. 10:01

12. theseus 2013.11.02. 09:07

Amennyire én emlékszem ez csak megvizsgálandó lehetőségként merült föl több szintén nehezen kivitelezhető megoldással együtt.

Moderálásra küldöm 12. theseus 2013.11.02. 09:07

Egy másik kérdés, amelyről ritkán esik szó, a partfal alatti rész kialakítása. Régebben láttam egy tervet, amely szerint az autós közlekedést megszüntetnék, csak a gyalogosok használhatnák a Tisza-partot.
Ha ez igaz, jobb, ha nem valósul meg, mert akkor állandó dugó lesz a belvárosban. Mindig komoly gondot okoz a közlekedésben, ha le kell zárni a rakpartot, pl. a tavaszi áradáskor, olyankor mindenki azt várja, mikor nyitják meg ismét. Csúcsforgalomban már így is éppen elég zsúfoltak a belvárosi utak, a forgalmasabb részeken csak lépésben lehet közlekedni.

Moderálásra küldöm 11. NP1 2013.11.01. 21:40

10. GondaIstván 2013.11.01. 19:58

Reménytelen vagy.
Fogalmad sincs az egészről.

Moderálásra küldöm 10. GondaIstván 2013.11.01. 19:58

8. NP1: "Miért gondolod, hogy jobban értesz ezekhez a dolgokhoz mint a szakma?"
Ez már rég nem a szakmáról szól, hanem a politika milliárdos pénzlenyúlásáról. Ezt ugyan már megszoktam, de azt nem, hogy a Stefánián építendő 2 m-es dombban örökre tönkre teszik a város és szeretett folyónk kapcsolatát!


19 hozzászólás12 következő >> végére >>>
Töltés, kérem várjon!
ˆaz oldal tetejéreˆ

hirdetés

HIRDETÉS

Cikkajánló

bezár
asdasd
Kérem várjon, jelentkezését rögzítjük...