Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Az opera nem lehet apollói műfaj

Szeged - Csúcstartó a Dóm téren az előadások számát tekintve Kerényi Miklós Gábor, a Budapesti Operettszínház igazgatója, aki az elmúlt nyarak sikeres „élményoperája", a Carmen után újabb produkciót rendez a szabadtérin: „vágyoperaként" állítja színpadra a Parasztbecsületet és a Bajazzókat.
– Az operának ugyanúgy sztárokra van szüksége, mint minden más népszínháznak. Az elmúlt évtizedekben a magyar kulturális élet és az Operaház vezetése egyáltalán nem foglalkozott azzal, hogy operasztárokat neveljen. Az önmagától sztárrá lett Rost Andreán és Miklósa Erikán kívül nincs ma igazán közismert, aktív operaénekesünk. A Budapesti Operettszínház a musicalben és az operettben sztárokat nevel; ez sikereink egyik alapja. Dolhai Attila tisztaságával, őszinteségével, az opera iránti vágyakozásával megérdemelte a bizalmat, hogy a Parasztbecsület Turidduját – aki lelkivilágában, megfogalmazásában, egyfajta nyersességében közel áll hozzá – rá bízzam. Azt reméltem, nyitni tudunk ezzel olyan közönség felé, amely eddig nem gondolta, hogy szeretheti az operát. Pedig az opera a csúcsok csúcsa, a műfajok koronázatlan királya – fogalmaz Kerényi Miklós Gábor, a szegedi szabadtéri idei opera-produkciójának rendezője. – Nem véletlenül választottuk a Bajazzókban Caniónak Avgust Amonovot, aki a mostani nemzedék egyik legígéretesebb tenoristája. Hamarosan a Metben is bemutatkozik Otellóként. A Neddát alakító Asmik Grigorian szenzációs Violetta, a német színpadok ünnepelt sztárja. Az Alfiót éneklő Perencz Béla az egyik legkiemelkedőbb világot járó magyar baritonista, Frankó Tünde pedig a szegedi operaközönség kedvence.

Fotó: Segesvári Csaba
Kerényi Miklós Gábor. Fotó: Segesvári Csaba


Tannhäuser vagy Lohengrin

– Rettenetesen szeretnék egyszer egy Tannhäuser- vagy Lohengrin-előadást létrehozni a Dóm téren. Attól félek, sohasem jutunk el idáig. Az operakultúrát nem támogatják ma úgy Magyarországon, ahogyan kellene. A Parasztbecsületnek és a Bajazzóknak 20 előadásban kellene mennie, 80 ezer embernek kellene látnia. Nagy kár, hogy ezt nem tudjuk természetessé tenni Szegeden – fogalmaz Kero, aki szerint Carmenjük messze a legjobb produkció volt, amit ebből a darabból ma a világon bárhol látni lehet.

A Budapesti Operettszínház direktora szerint az operáról nem szabad lemondani, beletörődni, hogy egyre kevesebben áldoznak rá. – Nagyon szeretem a musicaleket és az operetteket is, de az igazán jó opera egészen más magasságot és mélységet ad a nézőnek. Ma már alapkövetelmény, hogy rendkívül látványosan és jól kell rendezni operát is. Nem elegek a szép és nagy hangok, mert azok csak az esztétikai gyönyörűségre vágyó, operaszerető rétegnek okoznak örömet. Olyan előadásokra van szükség, ami az igazi népszínházi, széles publikumot is le tudja nyűgözni. Valaha az opera volt a szélesvásznú film: az operaházakban lehetett igazán tüzeket, vizeket, fejvesztve menekülő csapatokat, óriási statisztériát alkalmazni. Manapság, a szélesvásznú filmek világában nem lehet azt gondolni, hogy az opera távolságtartó, apollói műfaj. Kesselyák Gergellyel – aki túl azon, hogy évek óta alkotótársam, barátom és szoros együttgondolkodás jellemez bennünket színpadi, zenei értelemben is – azért választottuk ezt a két darabot, mert mindkettőnk közös vágya volt, hogy megcsináljuk.

Kero – akinek művészneve mára nemzetközi zenés színházi védjeggyé lett – úgy véli, a Parasztbecsület és a Bajazzók sok közös vonást mutat. – Azt a kérdést teszi fel mindkettő: hogyan éljünk úgy, hogy telis-tele vagyunk lehetőségekkel és vágyakkal. Hogyan kell magunkat fegyelmeznünk? Tudjuk-e magunkat fegyelmezni? Elsodor-e bennünket a vágyakozás? Manapság állandó probléma, hogy úgy érezzük: az életünknek nincs értelme, ha a vágyainkat nem tudjuk beteljesíteni. Ha pedig a vágyainkat teljesítjük, akkor bűnösek vagyunk vagy pedig áldozatai a vágyainknak és embermivoltunknak? Ma is talán a leginkább izgató kérdés a magánéletünkben: bűnös vagyok-e, ha megteszem? Áldozattá teszek-e valakit, vagy felmentem azzal, ha megteszem? A szerelemnek, a vágyakozásoknak ez a dilemma olyan korszerű szellemet ad, amitől valamennyien megborzongunk, ha belegondolunk.

* * *

Artisták, tűzakrobaták

A gumiasztal-produkciótól a tűzakrobatikai mutatványokig 18 artista sokféle attrakcióval szórakoztatja a Bajazzók színpadi közönségét – ezáltal a Dóm téren ülő nézőket is. Kero szerint Khell Csörsz még a szabadtérin is különlegesnek számító mobil forgószínpadot, izgalmas díszletet tervezett. Az Operaház három kiemelkedő tehetségű balettművésze is táncol a produkcióban.

Olvasóink írták

  • 1. ametiszt51 2012. július 29. 11:54
    „Szuper volt a produkció! Sajnálhatja, aki kihagyta!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

New York Baktóban

Wimmer Fülöp utca, Vándor köz, Harcos sor, 60. utca – ezek a legújabb közterületi nevek Szegeden. Tovább olvasom