Délmagyar logó

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Az utas idejének pazarlása nem forintosítható anyagi kár

A tömegközlekedési járgány egyperces csúszása, az így elmaradt csatlakozás miatt lemaradhatunk orvosi vizsgálatról, vagy épp egy tárgyalásról. De ilyen panasz miatti kártérítésre Szegeden még nem akadt példa. Ellenben januártól a bónusz-malusz rendszer szerint ellenőrzik a szegedi tömegközlekedési cégeket.
– A reggeli csúcs idején az Algyőről a Víztorony térre érkezőket általában megvárja a 10-es autóbusz. De később, mikor csak óránként fut be és indul vissza a faluba a csuklós busz, nagyon bosszantó, ha néhány perc késés miatt hoppon marad az ember, vagyis nem éri el a csatlakozást. Olyankor minden további program borul – magyaráz Széll Tamás. A húsz-ötvenöt perc várakozás, az időkiesés nem kellemes, de szerinte mégsem forintosítható és visszakövetelhető anyagi kár.

A menetrendről, a járatsűrűségről a helyi önkormányzat dönt. A helyhatóság és a Tisza Volán Zrt. közötti közszolgálati szerződés pontjainak betartását idén januártól a Szegedi Környezetgazdálkodási Kht. ellenőrzi – tudjuk meg Káity Károlytól, a buszos cég forgalmi-kereskedelmi főmérnökétől. A Mars téri utasok által is látott óra és a diszpécserek órája automatizált, ugyanazt az időt mutatja, a sofőrök induláskor ehhez igazodnak. Ugyanakkor a menetrend középérték – nem megengedett a sietés, vagyis a korábbi indulás, de a késés se. A Tisza Volán vállalása, hogy a késés maximum 5 perc lehet a helyi, 10 a helyközi és 20 perc a távolsági járatokon – hangsúlyozza a főmérnök.

– Sofőre válogatja: volt már példa arra, hogy a 11-es bevárta az algyői buszt, de az ellenkezőjét is tapasztaltam – mosolyog elnézően a tömegközlekedést ritkán használó Császár Józsefné Anikó. – A megállóban várakozók abban egyetértenek, hogy az algyői járatokon a sofőrök rendesek. – Előfordult, hogy a kanyarban vettek föl – viszi a szót a magát K. T. S. monogrammal azonosító asszony –, vagy a József Attila sugárúti megállóban bevárták a villamostól futva érkezőket is.

A villamoshoz, trolihoz sietők előtt általában nem csapják be a járművek ajtaját, ha a visszapillantó tükörből is ugyanazt látja a vezető, mint amit az utas föltételez – állítja Dózsa Gábor. A Szegedi Közlekedési Társaság első embere hangsúlyozza: minden, az azonosításhoz szükséges adattal ellátott panaszt kivizsgálnak. Ha bebizonyosodik, hogy megalapozott a kifogás, akkor a cégen belül nem marad el a szankció, miközben többféle módon is igyekeznek visszanyerni a sérelmet szenvedett utas jóindulatát.

Kártérítés

Büntetik a közlekedési céget, ha egy járat kimarad: akár a szolgáltatási díj tízszeresét is vissza kell fizetnie. E malusz-rendszer idén januári bevezetésével Szeged önkormányzata úttörőnek számít – mondja az ellenőrzést végző kht. igazgatóhelyettese, Bálint Ákos. Eddig összesen 160 ezer forint büntetést szabtak ki. Az utasnak viszont nehéz bizonyítania azt, hogy pontatlan volt egy járat, s ezért őt kár érte. Más lenne a helyzet, ha a tömegközlekedési cégek járműveit ellátnák a GPS-rendszerrel, de ez rendkívül pénzigényes lenne.

Most az van, hogy például a Volán köteles megtéríteni a távolsági (helyközi) járat kimaradása esetén annak az utasnak a kárát, aki a helyét előzetesen biztosította, vagy 30 percet meghaladó késése esetén a járattal utazók kárát, kivéve, ha bizonyítja, hogy a kárt elháríthatatlan ok (mondjuk a közlekedést hátráltató időjárási, út és forgalmi viszony) idézte elő. A kártérítés összege azonban nem haladhatja meg járatkimaradás esetén a menetdíj tizenötszörösét, késés esetén a menetdíj ötszörösét.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A pályakezdők közül sokan elvándorolnak Szegedről

A szegedi fiatalok jelentős része nem találja a neki megfelelő állást a városban, ezért más hazai… Tovább olvasom