Délmagyar logó

2017. 12. 17. vasárnap - Lázár, Olimpia -3°C | 3°C Még több cikk.

Azt akarják, hogy télen is kerékpározzunk

Szeged - Több kampány is csábít a téli kerékpározásra: közlekedési tippeket adnak, és speciális téli bicajos ruházatot javasolnak.
Biciklizz télen is! címmel indít kampányt novembertől a Dél-Alföldi Regionális Társadalomtudomány Kutatási Egyesület. A szervezet 24,5 millió forintot nyert a programra. Ennek részeként népszerűsítik a téli kerékpározást, valamint ruházati kiegészítőket – térdvédőt, bokavédőt, ülés-melegítőt, biciklis poncsót – rendeltek meg, melyeket különböző, iskolások számára rendezett vetélkedőkön, és egy bárki számára nyitott versenyben lehet megnyerni.

Az egyesület téli kerékpározásról szóló tanácsait a www.biciklizztelenis.hu oldalon lehet olvasni, amely az olyan ál-laza megjegyzések mellett, hogy ha télen bicajozol (már autózás helyett), akkor több pénzed marad csajozásra, és az olyan megdöbbentő érveken túl, hogy ha már drágán megépítették a kerékpárutakat, ne maradjanak télen sem kihasználatlanul, megszívlelendő tanácsokat is tartalmaz. Például, hogy csúszós úton nagyobb követési távolságot kell tartani és a hátsó féket célszerű használni, valamint, hogy érdemes puhább gumikkal közlekedni télen, mint nyáron.

Biciklizz télen is! címmel indít kampányt novembertől a Dél-Alföldi Regionális Társadalomtudomány Kutatási Egyesület. Képünk illusztráció
Biciklizz télen is! címmel indít kampányt novembertől a Dél-Alföldi Regionális
Társadalomtudomány Kutatási Egyesület. Képünk illusztráció

Az egész éves kerékpáros közlekedés – így a téli biciklizés – népszerűsítésére más kampány is létezik, ilyen például a Magyar Kerékpárosklub és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Bringázz a munkába kampánya. A kezdeményezés 2007 őszén indult, először csak Budapesten – több mint kétezren vettek benne részt. 2008-ban már országszerte 8 ezren.

A téli kerékpáros közlekedéssel már lapunk is foglalkozott, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Csoportjának tagjai adtak tanácsokat olvasóinknak. Felhívták a figyelmet például arra, hogy hidegben síkesztyű, havazáskor munkavédelmi szemüveg ajánlott, hogy hóesésben még a déli órákban is jó ötlet bekapcsolni a világítást, és hogy ónos esőben nem érdemes kerékpározni, a friss hó ellenben nem annyira veszélyes, bár az alatta lévő jégborda megvezetheti a kereket.

A Dél-Alföldön kerékpároznak a legtöbben

Egy a Magyar Kerékpárosklub megbízásából készített felmérés szerint idén szeptemberben a 18 év feletti magyar lakosság 49 százaléka használt kerékpárt közlekedésre és/vagy túrázásra. Közlekedési eszközként a magyar lakosság 47 százaléka használt biciklit országos szinten. A kutatás szerint számottevőek a regionális különbségek: az ország sík területein (Dél-Alföld 70 százalék, Észak-Alföld 68 százalék, Nyugat-Dunántúl 51 százalék) és Közép-Magyarországon (50 százalék) az átlagnál többen közlekedtek kerékpárral, addig az ország dombos, hegyes vidékein (Dél-Dunántúl 43 százalék, Közép-Dunántúl, Észak-Magyarország 39-39százalék) számottevően ritkábban.

Olvasóink írták

70 hozzászólás
  • 70. pifpaf 2011. november 06. 18:54
    „68. okz63 2011.11.06. 09:16

    Na igen a bringával vigyázni kell. Csak két kereke van, ezért könnyen eldől. :-)”
  • 69. atya.gatya 2011. november 06. 11:37
    „68. okz63
    Egyetértek. Ónos esőben nem normális, aki járművel közlekedik. Sem a kerékpáros, sem az autós. Bááááár, ha belegondolok a bicajos, ha elesik, akkor sérülést elsősorban magának okoz (max. még annak a szerencsétlennek, akit elbombáz esés közben), míg a gépjárművek a nagyobb tömegüknél és lendületüknél fogva potenciálisabb "gyilkosok", ha megperdülnek az úton és irányíthatatlanná válva csúsznak akármerre. Inkább tömegközlekedjünk ónos esőben. Az egyszeri buszjegy még mindig olcsóbb, mint a 3 hónap táppénz, vagy a karosszériás+autófényező munkadíja. :)”
  • 68. okz63 2011. november 06. 09:16
    „66. atya.gatya 2011.11.05. 09:00

    Egyszer régen egy híradó-tudosítás szólt arról, hogy a reggeli ónos esőben milyen típusú balesetek következtek be.
    Egy idős bácsi kerékpárosként törte el a kezét, mert "hopp, egyszercsak kicsúszott alóla a bicikli..."
    Én ezen azért kicsit mosolyogtam, mert ugyebár ki a tö....öm mondta neki, hogy ónos esőben bringázni kell, amikor az autósok is alig tudnak ilyenkor biztonságosan közlekedni? :-)”
  • 67. okz63 2011. november 06. 09:12
    „64. vuk 2011.11.05. 00:27
    "Gabor idezett reumatologust, legalabb neki hihetnel..."

    Annak idején Prokop Dóra is nyilatkozta a reklámja után, hogy "megfelelő összegért lehet korpás az ember haja..."

    "Nem mellesleg (te is megfogadhatnad) a kiloknak is jo, az elhizas pl. a cukorbetegseg egyik legfobb okozoja"

    Tudod, amikor nem muszáj, én most sem autózom, de hát te ezt úgysem hiszed el, hiszen elfogult vagy a témában.
    A munkám nem tudom autó nélkül megoldani, de ezt már talán te is felfogtad, mivel én nem "munkába járásra", hanem "mukámhoz" használom. Nagy optimizmussal feltételezem, hogy ezt nem kell külön elmagyarázni, mi a két kifejezés között a különbség.

    Viszont majd amikor egyszer végre elismered, hogy te se mégy három kört a TESCO-ba, hogy bevásárolj, hanem egyetlen körrel is meg tudod úszni, akkor talán felfogod, miről beszélek. Ez a része már nem az egészségről, hanem a praktikusságról meg a rendelkezésre álló időről szól :-)”
  • 66. atya.gatya 2011. november 05. 09:00
    „vuk!
    Bele sem merek gondolni, hogy valaha is elérjük azt a szintet.

    Visszatérve a cikkhez, szerintem sincs semmi emberi akadálya a téli kerékpározásnak. Előbb-utóbb mindenki belátja, hogy ha fázik, akkor felöltözik. A hideg nem akadály, friss hóban úgyis csak addig megyek bringával, amíg el nem akadok (és itt a másik előny az autósokkal szemben, mert a hóakadály miatt elakadt járművemet a vállamra kapom és elbandukolok vele a célom felé, míg ugyanezt az autóval nem tudom megtenni. Ott pislognék szerényen az út közepén, amíg egy másik autós ki nem szabadít.) Itt, Szegeden, egyetlen dolog hiányzik ehhez (nem, nem a "vérprofi" autósok segítőkész hozzáállása), hanem a téli kerékpározáshoz használhatóvá tett úthálózat. Takarítani kellene. ha hó van eldúrni a padkáról is, kerékpárutakról/sávokról is, mert annak hiányában a szerencsétlenkedő bicajos akkor is be fog menni az autók nyomvonalába, ha az a kormány mögöttieknek az nem tetszik. Egyrészt mert joga van hozzá (mert közlekedő jármű) másrészt, mert egy ilyen szituációban a mögötte haladó más jármű sem mehet (biztonságosan) sokkal gyorsabban. Télen sem a hideg, sem a jég nem válogat. Vigyáznunk kellene egymásra. :)”
  • 65. vuk 2011. november 05. 00:39
    „63. atya.gatya 2011.11.04. 22:55
    Londonban egy teli tekeres alkalmaval lampanal indulva a dombornyomott vonalakon megcsuszott az elso kerek, es elegge csellengtem, mogottem jovo tisztes tavolbol figyelt, elozni sem probalt (pedig zold volt a lampa). Aztan mikor sikerult megallnom odagurult, es (nem, nem kuldott el a francba h minek biciklizek telen, hanem) megkerdezte, hogy minden oke-e, segitsen-e. Hiaba no.. mas vilag.”
  • 64. vuk 2011. november 05. 00:27
    „61. okz63 2011.11.04. 19:36
    Az izulet motoron mehet szet. Biciklizes kozben a mozgassal melegen tartod. Gabor idezett reumatologust, legalabb neki hihetnel...
    Nem mellesleg (te is megfogadhatnad) a kiloknak is jo, az elhizas pl. a cukorbetegseg egyik legfobb okozoja (es meg egy csomo minden mase).”
  • 63. atya.gatya 2011. november 04. 22:55
    „Zsanetta... :) Tündéri vagy... :) Arra, az 57-es hozzászólásodban nem is gondoltál, hogy a járda nem azért épült, hogy te azon várakozz és nagy kegyesen odaengedd a gyalogosokat, hanem azért, mert az az övék? Mielőtt válaszolsz gondolkozz már el azon, hogy az a bünti nem azért volt esetleg, mert nem utasított fel téged semmilyen jelzés a járdára? Ugyanis ennek hiányában tök mindegy, hogy mennyit hagysz meg nagy kegyesen a gyalogosoknak. Jelzés hiányában semmi keresnivalód a járdán az autóddal. Arról pedig még nem is beszéltem, hogy max. a felét foglalhatod el annak, még felvezetés esetén is.
    De ez a cikk mégis a biciklisekről szól. Te, autósként ne rettegj a téli bringásoktól. Sajnálom a kollégádat, de neked egy ilyen esettől semmi félnivalód a fűtött autódban. Szabálytisztelő autósként feltételezem minden téli kerékpáros álma, hogy megelőzd. Megfelelő követési távolságot tartva felkészülsz az előzésre, majd irányjelzel balra, mert az előzés közbeni megfelelő (min. 80 cm) oldaltávolság betartásával feltételezhetően átléped a felezőt, majd a sávodba való visszatérésed előtt meggyőződsz arról, hogy a leelőzött kerékpáros legkisebb mértékű zavarása nélkül tudod befejezni az előzést. Ezt ugye a visszapillantó tükörben és jobbra, hátratekintéssel tudod megoldani legegyszerűbben. Ám, ha ekkor azt észleled, hogy az a töketlen bicajos tőled teljesen függetlenül megcsellen és eltakar a havas-jeges úton, azonnal meg tudsz állni, hogy segítséget nyújts neki. Vétlen csak akkor vagy, ha így teszel... Viszont, ha így teszel, tuti nem esek az autód alá...”
  • 62. pifpaf 2011. november 04. 22:41
    „Én már legalább 20 éve bringázom télen is. A legnagyobb nehézséget a hó tudja jelenteni, leginkább ott, ahol nem volt rendesen eltakarítva, de a kocsik már keményre taposták. Az rosszabb, mint a tükörjég. Ugyanis remekül csúszik és egyenetlen a felszíne.
    Amúgy a hideg ellen nem nehéz védekezni. Deréktól lefelé remek kmbináció a farmer + jégeralsó. A farmer ugyanis nem valami meleg, de megvan az a jó tulajdonsága, hogy a szelet egyáltalán nem engedi át. A hiányosságot remekül pótolja egy meleg jégeralsó. Valamint dupla zokni, a külső egy vastag termozokni, így már a cipőnek se kell nagyon béleltnek lennie. A kabát egy kellően meleg télikabát, persze nem olyan, ami térdig ér. Síkesztyű, de sokszor egy egyszerűbb bélelt kesztyű is megteszi. Sál, sapka. Sapkából nekem a zöld magyar katonai usanka a kedvencem, de csak 0 fok alatt célszerű használni. Mínusz 10 alatt lehajtom a fülvédőjét, ha pedig esik a hó, le lehet hajtani a szemellenzőjét, hogy ne legyen csupa víz a szemüvegem. Mínusz 30-ig tuti, hogy elég meleg, a szelet kiválóan állja, és bár nem igazán vízlepergető, folyamatos havazásban 24 órán belül aligha ázik át.”
  • 61. okz63 2011. november 04. 19:36
    „49. vuk 2011.11.04. 10:29
    De itt vagy elo peldakent: 30-32 evesen semmi bajod nem volt, 15 ev autozas -> 47 evesen minden bajod van. Osszefugges? :)

    Rossz nyomon jársz!
    Az, hogy tönkre vágod a hidegben a lábodat, sosem akkor jelentkezik, hanem később, amikor már öregszenek a csontjaid.
    Szóval eléggé ciki a kampányod, de ne aggódj, nem hagyom, hogy félrevidd az embereket :-)
    <moderálva>”
  • 60. ifj. Nagy Gábor 2011. november 04. 18:38
    „57. Zsanetta

    "Minél később indul, annál később termeli a hatalmas veszteséget."

    Egyszer végigszámoltam csak kíváncsiságból, hogy ha csak nem nem ötször drágábban gurul a busznál, akkor nem lesz veszteséges (ez a kiváltott buszok elmaradó kilométereiből és az 1-es villamos jelenlegi teljesítményéhez hozzáadandó pluszból jön ki, a mostani menetrendek alapján).

    Márpedig a villamos csak kb. 60-90%-kal drágábban üzemel, mint az autóbusz.

    Úgyhogy a hatalmas veszteség csak a te fejedben van...”
  • 59. ifj. Nagy Gábor 2011. november 04. 18:34
    „20. horvathi

    Na, már a reumatológus és a fül-orr-gégész is Botka samesza, csak mert azt merte mondani, hogy a hidegben nem egészségtelen kerékpározni?

    17. Krampampuli
    12. horvathi
    "- úgy látom te a félig üres pohár típus vagy... ;)"

    Nem, ő a teljesen üres pohár típus, ha van benne egy csepp is, azt is kiönti. ;-)

    De azért kívánom neki, hogy csak egyszer legyen egy igazi szőnyegbombázás közepében, hogy aztán össze tudja hasonlítani a szőnyegbombázást az útépítésekkel...”
  • 58. vuk 2011. november 04. 17:06
    „57. Zsanetta 2011.11.04. 16:00
    A kalvarian van, ahol 80 centi jarda van csak.
    Balesetek elofordulnak, teli biciklizest is tanulni, gyakorolni kell. En motorral csusztam el ketszer osszesen ugy, hogy 4 telen heti 4x motoroztam legalabb. Szerintem nem rossz arany.”
  • 57. Zsanetta 2011. november 04. 16:00
    „22.
    2-es villamos? Elgurult a gyógyszer? Egy éve kellene működnie! Megy rajta villamos? Tudod használni? NEM!
    (Szerencsére! Minél később indul, annál később termeli a hatalmas veszteséget.)
    MÁS:
    Egy 50 és 60 közötti munkatársam (nagyon óvatos férfi) megcsúszott a sínen biciklijével a vasúti átjárónál. Kulcscsont törés, 6 hét táppénz! Szerencsére nem esett autó alá! Na az ilyenektől rettegek ÉN MINT AUTÓS! Még ha vétlen is vagyok, meghurcolnak ilyen felelőtlenek miatt!
    HARMADIK:
    Menjetek ki Szegeden a Kossuth L. sgt. 57 szám elé (épp egy kerékpárbolt található a házban). A boltba vezető lépcsőtől a vaskorlátig mérjétek meg a távolságot! Ott - elivileg - 2 irányba mehetnek a biciklisek és ott mennek a gyalogosok! Elférnek rendesen? NEM! Engem megbüntettek, mert Tarjánban úgy álltam meg félig a járdán, hogy a gyalogosoknak 1.20 méter szabad hely maradt az autóm és a fal között (lemértem) a KRESZ-ben előírt 1.5 méter helyett. OK, tévedtem! Na de ha itt (Kossuth L. sgt. 57) előtt leveszünk 1.5 métert a gyalogosoknak - ANNYI JÁR NEKIK - a maradék helyen csak egymés fölött tudnak elmenni 2 irányba a biciklisek! Vagy hogy is van ez????”
  • 56. jq 2011. november 04. 15:32
    „Azért gondolom, hogy balesetveszélyes, mert egész télen biciklivel jártam munkába minden nap (na jó, csak az esetek 95%-ában), és a legnagyobb igyekezetem mellett is jó nagyot takartam a jeges bicikliúton (igaz, hogy egész télen csak egyszer, de az is elég volt belőle). Jó fizikai állapotban vagyok, az egyensúlyérzékemmel sincs baj, a biciklim is jó. Ha valakinél ezekből hibádzik valami, nem ajánlanám neki a téli bringázást”
  • 55. Maros13O 2011. november 04. 14:33
    „22. Queenmargareth 2011.11.03. 17:02
    nem kellene túlozni:Szőnyegbombázott Szeged...
    Majd, ha minden kész lesz, mibe fognak belekötni???Kész az M5, kész a M43, kész a 2-es,3-as, 4-es villamos, új trolik, új villamosok vannak ez az állandó negatív szemlélet kicsit kiakasztó.
    Vagy szeretjük Szegedet, vagy el kell menni más városba. Ott is lesz ami nem fog tetszeni!

    Ezt te sem gondolod komolyan.. Nagyon sztárolod a szegfűs bandát..”
  • 54. vuk 2011. november 04. 11:56
    „50. Mike3 2011.11.04. 11:03
    A motort en is. De bicikli az mas. (egyebkent kismotorral - simson - en telen is nyomtam, evekig, csak aztan bringara valtottam)

    "becsúszkálnak az autók alá" - kovetesi tavolsag?..”
  • 53. vuk 2011. november 04. 11:54
    „52. Smerdis 2011.11.04. 11:22
    Miert is lenne 700ezer?
    Egy 700x40-es all-seasons gumi 5ezer ft (2 db). Ruhad amugy is van. Kesztyud is. Sapkad, salad is (eddig semmi spec).
    Bicikli is amugyis van (nem kell semmi spec), ha nyaron mesz vele. Eddig 5ezer ft pluszrol beszelunk, megfelelo gumi miatt - persze ha mar eleve olyan van rajta, ami telre is jo, akkor az sem. Csak akarat kerdese.

    Egyebkent ez meg keves, meg kell tanulni csuszos uton bringazni, nyilvanvaloan maskepp kell. Nem veszelyes, csak tudni kell.”
  • 52. Smerdis 2011. november 04. 11:22
    „39. Zsanetta 2011.11.03. 21:23

    dehogy életveszélyes. csak megfelelő bringa+megfelelő gumik kellenek hozzá. és megfelelő ruházat. ez eddig kb 700ezer HUF :D”
  • 51. vuk 2011. november 04. 11:11
    „Nyilvan a Cenzné ferje kozben ezerrel dolgozik :) Ahahah. Igy aztan a lenyeg kimaradt.
    Koszonjuk, DM”
70 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szegedi hajszobrászok Londonban

Ha Párizs és Milánó a divat fellegvára, akkor a hajszobrászaté London – minden évben itt rendezik meg a Salon International Nemzetközi Fodrász Kiállítást. Tovább olvasom