Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Bajban van a pedagógusképzés

Szeged - A felsőfokú jelentkezések és a ponthatárok meghúzása után világosan látszik, hogy ijesztően alacsony az érdeklődés a tanári pálya iránt. A rektor és az iskolaigazgató szerint az okok a társadalmi és anyagi megbecsülés hiányára vezethetők vissza.
A Szegedi Tudományegyetem (SZTE) tanár szakjaira összesen 1197-en adták be a felvételi papírjukat idén, közel 500-zal kevesebben, mint tavaly, pedig már akkor is alacsonynak számított az érdeklődés. A mostani összesített számban minden képzés, szak benne van, tehát a levelező, az önköltséges és a már diplomával rendelkezők jelentkezése is. Tanár–matematikatanár, tanár–fizikatanár szakra is alacsony volt a ponthatár.

– A tanár szak területén továbbra is katasztrofálisak a számok. Sajnos azt kell mondanom, hogy nem történt áttörés, tavalyhoz képest nem változtak meg lényegesen a tendenciák – mondta Szabó Gábor rektor a ponthatárok nyilvánosságra hozatala után.

Szerinte az okok az alacsony társadalmi és anyagi megbecsülésére vezethetők vissza. – Nem csoda, ha egyre kevesebben készülnek pedagógusnak, hiszen sajnos egyre kevésbé megbecsült ez a pálya – fogalmazott. Fizikusként pedig amiatt volt elkeseredve, hogy egyre kevesebben szeretnének természettudományt tanítani.

– Kötelezően kellett csökkentenünk a diákok természettudományos óráinak számát. Így már csak 7. és 8. osztályban tanulnak a diákok fizikát, kémiát és földrajzot – mondta Sipos Ibolya, az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola igazgatója arról, hogy már gyerekkorban gátolt az érdeklődés a tantárgyak iránt. Az intézményvezető kifejtette, a folyosók korábban tele voltak gyakorló tanításukra váró hallgatókkal, mára drasztikusan csökkent a számuk. A rektorhoz hasonlóan katasztrofális helyzetről beszélt, szerinte is a társadalmi és az anyagi megbecsülés hiánya tartja vissza a diákokat ettől a pályától.

Finn példa. Szabó Gábor Finnországot emelte ki mintapéldaként. Ott sincsenek túlfizetve a tanárok, de a társadalmi megbecsülés igen magas. Dicsőségnek és érdemnek számít tanítani.

Olvasóink írták

  • 13. Katkácska 2012. augusztus 04. 21:52
    „Tanárnak csak az megy, akit máshova nem vettek fel, sajnos. Ha viszont kifejezetten ezt a szakmát választja valaki, mert tanítani szeretne, remek eredménnyel végez, és nem azon sopánkodik, hogy nagy a tananyag (mert ez alap ahhoz, hogy legyen anyagismerete), gyakorló tanításán még külön megdicsérik, hogy végre valaki, aki tudja a tananyagot és tanítani is tud, az a kutyának sem kell. Mert nem a szülővárosában próbál elhelyezkedni, nincs "ennél több" hátszele. Így igazán mindegy, hogy ki végez. A diákoknak nem, de hát azok is azon spekulálnak, mit hogyan lehetne megúszni (s ez nem gond, csak kezelni kell tudni bizonyos esetekben).”
  • 12. szegedivagyok 2012. augusztus 03. 11:24
    „Ha 1x kevés a gyerek akkor minek annyi tanárt képezni?Ezen gondolkodjunk már el!!!”
  • 11. Berni111 2012. augusztus 01. 19:17
    „A TTIK-n egy alkalommal a matematika szakos tanárnövendékkel szóbeli vizsgáztam. Ennek oka az volt, hogy az egyik (némileg matematikával rokon) kurzusomat ugyan az az oktató tartotta, aki a pedagógusoknak a matematika gyakorlatot.
    Néhányan közülük egész könnyen vették az akadályokat, de sokan az oktató segítségét kérték a vizsgán. Ahhoz képest, hogy engem anno a gimnáziumban pótvizsgára küldtek ebből a tárgyból, több mindent felfogtam és megértettem a tételeikből, mint ők. Néhány alkalommal jelentkeznem kellett a helyes válasszal, mert nem bírtam hallgatni a többiek szenvedését. (Persze ők biztosan nem örültek ezért.)
    Elszomorító, hogy végigbukdácsolva a 3 évet ilyen tanárok fogják tanítani a testvéremet, később a gyerekeimet. Nem csak nem megbecsült pálya, hanem bizony nagyon gyenge képességű (tisztelet a kivételnek!) növendékek teszik ki onnan a lábukat diplomával a kezükben.”
  • 10. DMagóg 2012. augusztus 01. 10:13
    „Már annak is örülnek, ha a multiknál pénztárosok lehetnek matematika tanár és egyéb pedagógus képzettségekkel, sokszor nagy gyakorlattal. Miről beszélünk?”
  • 9. dendri 2012. július 31. 22:09
    „5. tzs_szeged

    Amíg 20-30 éves pedagógiai tanokat tanítanak, minimális gyakorlati elvárással, addig háttérbe van szorítva a pedagógia a két másik szak amúgy totálisan felesleges tananyag-áradata mellett.”
  • 8. Agáta 2012. július 31. 18:09
    „3. macs-nak: Teljesen egyet értek. Kiegészítem: A gyerekem egyetemistaként 6 évvel ezelőtt a Ságvári Gimnáziumban volt tanítási gyakorlaton. Egészen addig a sok negatívum ellenére tanárként képzete el a jövőjét. Sajnos rá kellett jönnie, hogy a gyerekek nem tanulnak. Ráadásul a dolgozatok javítása során az értékelési ponthatárokat a témavezető tanár feljavíttatta 1 egész jeggyel, mert szerinte túl szigorú volt az osztályozás. És ez az egyetemi gyakorlóban történt. Mi van akkor a többi iskolában? Igaz, túl sok tantárgyat túlságosan részletesen tanítanak, nem normális dolog, hogy középiskolában 7-8 órát is ülnek a diákok az órákon, utána még estig készülnek másnapra. Valószínűleg el is veszi a kedvüket a tanulástól ez a túlzottan sok anyag és a passzivitásukkal tiltakoznak ez ellen. A kevesebb sokszor több, ezt a követelményeket felállítóknak is tudni kellene.”
  • 7. Katicabogár1 2012. július 31. 16:51
    „Az, hogy a tanári pálya nincs sem anyagilag, sem erkölcsileg megbecsülve, köztudott dolog. A baj az, hogy még mindig sopánkodnak azon, hogy senki nem akar tanár lenni. Ha dupla fizetést kapnának a tanárok, biztos lenne érdeklődő. Csak ezt soha nem mondják ki: nincs rá pénz. Hitegetés, csúsztatás, mellébeszélés van.
    Az, hogy a vezetők többet keresnek a beosztottnál, nem új dolog. Ez a gazdasági szférában is így van.”
  • 6. moonsafari 2012. július 31. 16:17
    „1. Együgyű 2012.07.31. 10:23
    "A rektor és az iskolaigazgató csak ne hivatkozzon a társadalmi és anyagi megbecsülés hiányára, ugyanis, Ők és a köreikhez tartozók igazán jól eléldegélnek. (társadalmilag és anyagilag jól meg vannak becsülve)"

    Miért ne hivatkozhatnának? Általában beszéltek a tanárokról, és teljesen igaz amit mondtak. Ha az ő anyagi helyzetük jobb is, legalább a földön járnak és tisztában vannak az általános helyzettel, nem úgy mint azok akik fentről irányítják az oktatást...”
  • 5. tzs_szeged 2012. július 31. 15:47
    „"A pedagógia totálisan háttérbe szorult, iszonyat mennyiségű - később aztán egyáltalán nem használt - szakmai anyagot tanítanak meg és várnak el. "

    Háttérbe???? Sokszor másfél szakosnak mondják, pontosan azért, mert a pedagógia a második szak rovására megy. Más kérdés, hogy teljesen feleslegesen.

    "Csodálkozunk, hogy akik esetleg tanárnak mennének, azok sem rizikóznak (vajon felveszik-e MSc-re)?"

    Ki tudja-e tölteni a jelentkezési lapot?”
  • 4. dendri 2012. július 31. 12:09
    „Talán ha rendes tanár képzés lenne, nem pedig a BSc szakok egy szakiránya, akkor többen érdeklődnének. Az a helyzet, hogy a BSc-s képzés tönkretette az eddig is gyenge tanári képzést. A pedagógia totálisan háttérbe szorult, iszonyat mennyiségű - később aztán egyáltalán nem használt - szakmai anyagot tanítanak meg és várnak el.

    Ezeken túlmenően míg egy adott szakos BSc-t elvégezve már van valami a gyerek kezében, a tanári BSc a tanári MSc nélkül gyakorlatilag semmit nem ér. Csodálkozunk, hogy akik esetleg tanárnak mennének, azok sem rizikóznak (vajon felveszik-e MSc-re)?”
  • 3. macs 2012. július 31. 11:52
    „Úgy őszintén, melyik gyerek vágyik annak a tanárnak a helyére, akiből nap mint nap bolondot csinál, akit a szülei nyugodtan leordíthatnak, esetleg meg is pofozhatnak, akit sokan azért utálnak, mert nyáron van 1,5 hónap szabadsága. Folytassam?”
  • 2. deszkás 2012. július 31. 10:28
    „Ez egyfajta kritikája a társadalom meglátásának.”
  • 1. Együgyű 2012. július 31. 10:23
    „" Bajban van a pedagógusképzés"
    A rektor és az iskolaigazgató csak ne hivatkozzon a társadalmi és anyagi megbecsülés hiányára, ugyanis, Ők és a köreikhez tartozók igazán jól eléldegélnek. (társadalmilag és anyagilag jól meg vannak becsülve)
    Vélelmezem, hogy a valódi bajok a képzések hivatalos vagy burkolt fizetővé tételével vannak.
    Abban persze igazuk van, hogy leendő diplomás kollégák érdekében hallatni kell most már egy kicsit szavukat az egyéni érdekeik miatt! De valóban van e mostanában pénz az állam bácsinak Dr. Hoffman Rózsika néni által 2o13-ra beharangozott pedagógus életpálya modellhez. Ha a fiatalok az előbbieket elhitték/elhitték volna most a jövőjük reményében csőstül jelentkeztek volna tanári szakokra.
    ,,A tanár szak területén továbbra is katasztrofálisak a számok. Sajnos azt kell mondanom, hogy nem történt áttörés, tavalyhoz képest nem változtak meg lényegesen a tendenciák - mondta Szabó Gábor rektor a ponthatárok nyilvánosságra hozatala után." Megértem a rektor úr aggodalmát, mert várhatóan további időkben várhatóan tanárok-oktatók elbocsájtására kerülhet még sor. És ez kínos lesz. De a fenti tendencia megelőzhető lenne, ha az egyetem több külföldi magyart és külföldit tudna idecsalogatni. Természetes az is a mostani helyzetben, hogy a hazai magyar fiataloknak az oktatás nem lehet ingyenessé tenni, mint az átkosban. Talán azért mert az államháztartás hiánya nőne. Mástól nőhet ettől nem. Felhívnám Sipos Ibolya, az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola igazgatójának figyelmét arra is, hogy az iskoláján kívül az országban vannak még más iskolák is.
    Ismerős a kormánytól is az alábbi szöveg: ,,Dicsőségnek és érdemnek számít tanítani."
    Most már mehet tovább az egymás munkáinak lenézése, ócsárolása a megosztottság fitogtatása.
    Aki nem érti, azt sajnálom!
    Más véleménye mindenkinek lehet a nem létező demokrácia jegyében!
    OFF.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bicikliről le, buszra fel

A kerékpározás és a közösségi közlekedés előnyeit kötné össze az a nyolc, úgynevezett B+R biciklitároló, amely augusztus végéig készül. Tovább olvasom