Délmagyar logó

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 10°C | 16°C Még több cikk.

Balesetveszélyek a Kálvária felújításának környékén

Szeged – Munkavédelmi szempontból elemeztük a Kálvária sugárút felújítását. Riport, videó, galéria az ott tapasztaltakról.
Aki a Kálvárián a nagykörútig próbál végigsétálni, meglepődve tapasztalja: gödröket és árkokat ugrálva kell közlekednie. Tényleg ez a szabályos és elfogadott, hogy mindenféle terelés, kordon nélkül a munkagödrökön át közlekedjenek a szegediek?

– A munkavédelmi törvény előírja, hogy a munkaterületen biztosítani kell az egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés feltételeit. Ez vonatkozik a munkavállalóra és a munkaterület közelében tartózkodókra. Utóbbit, hogy a köznyelvre lefordítsuk: a Kálvárián végigsétáló, kerékpározó emberekre – magyarázta egy névtelenséget kérő munkavédelmi szaktanácsadó. A negyvenes éveiben járó férfit arra kértük, kísérjen el minket, és nézzük meg, mennyire biztonságos és munkavédelmileg szabályos a Kálvária felújításának környéke.



Túránkat a Dugonics térnél kezdtük. Egy „frissen" kiásott, közel 60 centiméter mély kábelgödrön, egy korlát nélküli hídon keltünk át. – Szabályosnak nem nevezném, hiányzik a korlát. Fél megoldás, de nem szabályos! A láb lecsúszása ellen véd az alján a 10 centis lemez, de védőkorláttal is el kellene látni! – magyarázta a szaktanácsadó, aki szerint jogszabályilag nem megfelelő a híd, de a valóságban semmit sem ér. A Kálvária sugárút páros oldalán (az egyetem Gazdaságtudományi Karának épületével átellenben) a gödör mentén indultunk a Kálvária tér felé. Az önmagát is alig tartó „kerítés" néhol már a gödörben végződött: eredeti funkcióját így biztosan nem láthatja el. – Nem az elterelés a lényeg, hanem a gyalogos, kerékpáros védelme. Ahogy mi is megbotlottunk ebben a drótban, úgy más is meg fog. Ha az elkerítés „ingatag", akkor a gödörbeeséstől semmi sem véd. Dísznek jó, másnak nem – értékelte utunk legelejét a munkavédelmi szaktanácsadó.

Miért nincs neve a szakértőnek?

A szakértőnk elmesélte: ha nevét adná, a munkavédelmi és munkaügyi felügyelőség ellehetetlenítené munkáját. Ugyanis munkája során folyamatosan kapcsolatban van a hatósággal.
Alig 20 métert tettünk meg, amikor térkövet lerakó munkásokba botlottunk. A járdát teljesen elzárva, békésen folytatták munkájukat: a gyalogos, terelés híján a közúton folytathatja útját. – Az útra kell terelni a gyalogosokat, de nem így. Egy lezárt, a forgalomtól biztonságos helyen kellene átvezetni a forgalmat – tudtuk meg. Több gödröt is kikerülve jutottunk el a Moszkvai körútig. – Ha ez egy építési terület, akkor azt a terült határán táblával jelezni kell. Pozitív példa az Árkád építése: pontosan kiírják milyen védőfelszerelésben, mikor és hogyan lehet belépni. A védőruházatot a közterület jellege miatt nem lehet előírni, de azt mindenképp biztosítani kellene, hogy balesetmentesen közlekedhessenek a gyalogosok. Ezért lenne szükség pontosan elhatárolt terelésekre – tudtuk meg a szakértőtől. A Moszkvai körúti kereszteződéshez érve, a Kálvária páratlan oldalára próbáltunk meg átmenni: egy A/4-es lapon, 6 centis betűkkel kiírva tájékoztattak bennünket, hogy átkelés a másik oldalon.

Balesetveszélyek az építkezésen. Fotó: delmagyar.hu (galéria)

A sínek mellett, a betonperemen talicskát toló munkást meglátva a szakértő elmondta: a munkavédelmi szabályok szerint a szerelőaknákat körbe kellene keríteni. Ugyanis a talicskát toló ember az aknába bármikor beeshet, mint egy kötéltáncos úgy egyensúlyozott a sínen tolt talicskával. Az akna körbekerítése még az autószerelőkre is érvényes. A 70 centiméter mély, sínek közötti kábelakna szabadon járható: bárki átkelhet rajta, vagy rosszabb esetben, a sötétben beleeshet.

A Szeged Pólus reakciója:

A projekt lebonyolítója a Szeged Pólus kft. és a független Mérnök is több ízben jelezte az Építési Naplóban és a Koordinációs értekezleteken a munkavédelmi hiányosságokat és kérte azok azonnali megszüntetését. Legutóbb erre e hét csütörtökén került sor. Sajnos tény, hogy egy ilyen nagy gyalogos és gépjármű forgalommal terhelt, hosszan elnyúló, folyamatosan változó munkaterületen nehéz fenntartani a közlekedést oly módon, hogy a munkavédelmi szabályok is maradéktalanul betartásra kerüljenek. 
A Kálvária térre megérkezve kicsit tétlenül nézelődtünk: ugyanis a semmiben végződött a páratlan oldal járdája. A feltúrásokon át a téren folytattuk utunkat, az egykori Tápai, ma Szeged-Móravárosi Szakközépiskola és Szakiskola épületét vettük célba. A villamossín mentén sétálva – merthogy a játszóteret sem választja el semmi az építkezéstől – azon tanakodtunk, hogy a munkavédelmi hatóság, hogy hunyhat szemet ennyi szabálysértés felett. Megtudtuk: a hatóság a legapróbb hiányosságokért is bünteti a vállalkozásokat, de úgy látszik az állami megrendelés valamilyen elsőbbséget élvez. „Azt veszem észre, hogy a munkavédelemre nem szívesen áldoznak a cégek. Pedig józan paraszti ésszel lehetne ezt rendesen is csinálni" – magyarázta a szakértő. Az MTV székházánál egy 60 centiméter széles, korlát és szegély nélküli, raklapból „épített" átkelőn jutottunk el a buszmegállóba. Innen a darabokban elkészült díszburkolaton a sarki hamburgeres felé vettük az irány: ugyanis semmi sem tiltja, hogy arra menjünk. Még megkérdezni sem tudtuk, hogy merre és hogyan lehet közlekedni: reggel 9-kor egyetlen munkás sem dolgozott a Kálvária térnél. A betontalpakon, csavarokon át sikerült átvergődnünk a hamburgereshez – persze saját felelősségünkre, vagy mégsem?



– A munkavédelmi szabályokat be kellene tartani. Egy ekkora építkezésnél kell, hogy legyen munkavédelmi koordinátor. Ha valaki ezen a szakaszon, – akár munkába menet – balesetet szenved, akkor ezért a kivitelező felelős. Nem kell súlyos dolgokra gondolni, elég egy bokaficam, hogy valaki napokra munkaképtelen legyen – magyarázta a visszaúton a szakértő. Egy térkővágó munkás mellé érve elszörnyülködött: a legalapvetőbb biztonsági előírásoknak sem felelt meg a gépnél dolgozó.

A Szeged Megye Jogú Város Önkormányzata és az SZ 3 Konzoncium között létrejött szerződésből kiderül, hogy a független Mérnök és Műszaki ellenőr feladatait a budapesti székhelyű "Metró" Közlekedésfejlesztési, Beruházási és Mérnöki Szolgáltató Kft. látja el. A szerződés 11. oldala kimondja: 9.9 A Vállalkozó kotelezettsége hogy az építési munkahelyeken és az epítési folyamatok során megvalósítandó minimális munkavadelmi követelményekőol szóló 4/2002. (II. 20.) SzCsM-EüM együttes rendelet szerint járjon el, biztonságos és egeszséges munkafeltetéleket biztosítson az epítés teljes időszaka alatt minden munkahelyre.

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. antikos 2010. november 10. 09:19
    „36. Gondolom 6 kilós voltál:)
    Ha Déribe jártál volna úgy 89-ig megtudtad volna a magyarok istenét... Elárulom ott egy erős hármassal, az egyetemen röhögve végig jártad még a keményebb szakokat is. Ott anno tényleg a legjobb képzés folyt!!! Az első erről szóló élményem, amikor végeztem a felsőfokú tanulmányaimmal, beadtam az önéletrajzomat egy komoly állásra. Nem igazán bíztam benne, egyrészt sokan jelentkeztek, másrészt nem volt szakirányú a végzettségem. Egyszer csak behívtak. A szemüveges úr elővette a papírokat, belenézett. "Maga szegedi? Látom a Déribe járt. Mennyi a 16 négyzete? Ismerte-e a Németh Zoli bácsit? Mennyi a vas olvadáspontja?" Na ilyen kérdések sora. Gyors válaszok. Majd mondta fel van véve! Az idők során összebarátkoztunk. Gyula bátyám is Déris volt. Ma Magyarország egyik leggazdagabb embere. Sokat lehetett tőle tanulni.
    Szóval, ha jó az alapképzettség és van egy kis logikus gondolkodás, no meg rálátás bizonyos területekre, akkor az ember sok mindenhez érthet. Nem azt mondom, hogy polihisztor, de a tapasztalat és egy kis sütnivaló az bizony sokat segíthet.
    A város vezetésének pedig igenis néha a logika mentén kellene fejleszteni. Nem ennyire agyament módon kapkodva csak a pénz lenyúlást figyelembe vételével fejleszteni. Mert fejleszteni kell!!! Csak nem mindegy milyen áron!”
  • 46. joy 2010. november 10. 08:32
    „Hát igen.
    ´90-óta le van sz.rva a munkás biztonsága!
    Örüljön, hogy dolgozhat!”
  • 45. ifj. Nagy Gábor 2010. november 09. 22:06
    „42. hozzászólás qrumpli 2010.11.09. 21:19

    :-))))))

    és akkor végre lehet nyugodtan kivitelezni avagy népieschen szólva: dógozni!”
  • 44. galfy 2010. november 09. 21:52
    „Ezzel az erővel meg lehet nézni a Csongrádi sgt.-i kiserdőnél is a terepet. Kilómétereket kell kerülni, ha a dombnál levő házakhoz el akar jutni valaki. Fel van minden úgy durva és szántva, hogy még száraz időben is művészet elmenni a járdán, esős időben pedig nem is érdemes próbálkozni, marad a hosszú séta.

    Ajánlom a munkavédelmisek figyelmébe. Na persze még a Rókusi krt-at is végig.”
  • 43. xypeter 2010. november 09. 21:51
    „Én egy adatot osztok meg mindenkivel. Magyarországon átlagosan minden 44. napon egy ember munkahelyi balesetben meg hal. Csak azért, mert a biztonsági előírások megtartására nem költenek sok helyen. Legutóbb Magyarország egyik legnagyobb áruházláncát bírságolták meg munkavédelmi szabályok megsértésért. De tavaly nyáron, épp a délmagyar írta meg, hogy Csongrád és Szentes között egy munkagödörbe esett egy kerékpáros és meghalt. Mindenki döntse el maga mennyire fontos a munkavégzés során a biztonság!”
  • 42. qrumpli 2010. november 09. 21:19
    „Még egy ilyen hozzászólás és kiürittetem a várost!”
  • 41. Picur904 2010. november 09. 19:59
    „38. amúgy meg az iskolát arra értettem hogy ti olyan iskolába járhatattok ahol egyszerre voltatok jogi szakértők építők kivitelezők dizájnerek stb......... ennek semmi köze nincs ahhoz hogy ki milyenbe járt ez csak jelképes mondat arra kitérve hogy itt mindenki ért mindenhez és mindent jobban tud mint az akinek a szakmája de én nem fogok veled vitába szállni mert tudom hogy úgyis csak neked lehet igazad te ilyen vagy ez már sok fórumos hozzászólásodon látszik.... én csak annyit akartam az egésszel mondani (BÁNTÁS NÉLKÜL) hogy olyanba nem kéne okosnak lenni amihez nem ért az ember ha tetszik az építő szakma vagy a tervező akkor menj el annak és akkor megtanulod milyen amikor az embereknek semmi sem jó.... bár mondjuk ez magyarország.... és még mindig hozzátenném hogy nem bántalak! írtam is amúgy hogy akinek nem inge nem veszi magára, és valahogy éreztem hogy a nagy hangadók egyből reagálni fognak... :D ha te most egy kicsit se érezted volna a mondataimban a viselkedésed negatív jellemzéséd fel se tűnt volna hogy írtam valamit is mint ahogy az utánnad szóloknak se tűnt úgy fel.....”
  • 40. apucika1977 2010. november 09. 17:53
    „hullámvasút :)”
  • 39. Figyelő 2010. november 09. 17:08
    „Javaslom a szerkesztő-riporternek, hogy látogasson el a Rókusi körútra és vegye ott is górcső alá baleset elhárítási szempontból azt ami ott folyik villamos pálya építés fedőnév alatt!”
  • 38. Mignon 2010. november 09. 17:02
    „36. Picur904

    "Lehet hogy en jartam fura iskolaba ahol nem tanitottak meg ennyi mindenre..."

    Az "iskola" csak alapokat ad es ösztönöz.
    Serkent a tovabbi olvasasra, ön(!)müvelesre es felkell hogy keltse a tanulo erdeklödeset,
    valamint fel kell(ene) ismernie a diak tehetseget, fogekonysagat valamilyen tantargy irant.

    Igen.

    Te fura iskolaba jartal...”
  • 37. Picur904 2010. november 09. 16:34
    „Jah és mint mindig tisztelet a kivételnek... akinek nem inge nem veszi magára... :D”
  • 36. Picur904 2010. november 09. 16:33
    „Azért én büszke vagyok rátok ti mindig mindent jobban tudtok rohadt okosak vagytok... :D röhejes
    Szoktam olvasni a hozzászólásokat és komolyan mondom egy-két ember már hihetetlen képeségekkel rendelkezik... :D vannak olyanok is akik tudnak villamos vonalat építeni tervezni aztán épületeket felhúzni és újjítani van olyan aki jól tudja mondani hogy itt meg ott kéne szemetet szedni de közbe nem tesz ő se semmit a környezetéért aztán ha valami kész van akkor ők jobban és szebben meg tudták volna oldani...
    De persze vannak még gyöngyszemek pl ha valamit felújítanak akkor minek jó volt ahogy volt ha meg nem újjítanak fel akkor ugyan hogy néz az már úgy ki vagy ha felújítanak akkor miért úgy mért nem máshogy ők jobban tudták volna...
    Egyszerűen be...arok XD Lehet hogy én jártam fura iskolába ahol nem tanítottak meg ennnyi mindenre... :D”
  • 35. Morpheus_RexXx 2010. november 09. 16:25
    „Ez szép... mondjuk én saját szememmel láttam nem 1x már, hogy ha van "korlát" is az építési terület körül, emberek képesek önkényesen arrébbtenni azért, hogy ők ott levágják autóval/motorral az útvonalat, mert "nehogy már ők kerüljenek csak ezért". Meg a gyerekek is szeretnek játszani a szalagokkal, összeszedik a területek/gödrök körül is...”
  • 34. Naívolvasó 2010. november 09. 15:27
    „Csak egy ötlet: Szőregre nem építenek villamost?”
  • 33. ifj. Nagy Gábor 2010. november 09. 15:19
    „32. zeuszka 2010.11.09. 14:33
    "Nem tudom miért olyan ferdék a sínek?"

    Olvass vissza, megéri. :)”
  • 32. zeuszka 2010. november 09. 14:33
    „Nem tudom miért olyan ferdék a sínek? Egy azonban biztos, hogy sokkal jobban haladnak mint a Rókusi gárda és a munkájuk is szép.”
  • 31. ifj. Nagy Gábor 2010. november 09. 14:33
    „28. pietrozingaro 2010.11.09. 14:22
    "még van mit számolni fél háromig..."

    Jogos. :)

    Ha várok még tíz percet, akkor a sületlenség helyett már lehet, hogy csak tévképzetet írtam volna. :))

    De azért az érdekelne, hogy az itteni villamospályaépítésen kívül látott-e már egyet is máshol ez a sok hullámvasutazó, akik más cikkeknél meg olyanokat mondtak, hogy az 1-es villamos pályája teljesen jó volt és minek felújítani. Azokat a hullámokat évekig nem vették észre, ezeket meg az építéskor kiszúrják, ami nem baj, csak értelmes ember azért egy-két magyarázat után felfogja, hogy ez nem a végleges állapot...”
  • 30. ifj. Nagy Gábor 2010. november 09. 14:27
    „Egyébként a képeken látszik, hogy a sínek több helyen még össze sincsenek hegesztve...”
  • 29. pietrozingaro 2010. november 09. 14:23
    „bocs, nem 23, hanem 26”
  • 28. pietrozingaro 2010. november 09. 14:22
    „23 - még csak 14:20 perc van :-9
    még van mit számolni fél háromig...”
47 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Éjjeli kellemetlenség - a kivitelező szerint

Olvasónk nem érti, miért hajnalban kell utat vágni a lakása előtt. Én sem értettem, ezért megnéztem. Tovább olvasom