Délmagyar logó

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 28°C Még több cikk.

Bedugult a szegedi belváros

Pénzbe kerül a parkolás Szegeden, napközben mégsem könnyű helyet találni. A fizetőparkolás zónái elérték a fizikai és a lélektani határt, a nagykörutat, tovább nehéz lenne terjeszkedni. Egy fegyver létezik csak az autósokkal szemben: az áremelés.
Autó autó hátán áll a szegedi belvárosban. Aki csak egy fél órára szeretne megállni, reményvesztetten köröz a Széchenyi téren és a környező utcákban: abban bízik, hátha elmozdul egy autó a helyéről. Az effajta vadászatok a leggyakrabban kudarccal végződnek, mire az ügyfél a célponttól távol megáll, romokban hever az idegrendszere.

Árak

Az egész parkolószelvényért 260 forintot kell fizetni, ezzel zöld zónában egy, sárgában kettő, kékben négy órát várakozhatunk. A felező parkolószelvénnyel, 150 forintért a zöldben fél, a sárgában egy, a kékben két órát lehet parkolni. Negyed jeggyel negyed-, fél- és egy órát várakozhatunk – értelemszerűen. Az éves zöld zónás parkolás ára magánszemélynek közel 62, a sárga 41, a kék majdnem 21 ezer forintba kerül. A cégek dupláznak. Aki fizetőparkolós utcában lakik, 4658 forintért állhat meg a saját háza előtt egész évben.

Mit érünk a fizetőparkolással, ha pont azt a célt nem teljesíti, hogy mozgásra kényszerítse az autósokat? Hogyan tovább, szegedi fizetőparkolás, be lehet-e vonni újabb zónákat a rendszerbe? – többek között ezeket a kérdéseket tettük fel Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármesternek. A válasz: a város nem tervezi a fizetőparkolás zónáinak kiterjesztését, hiszen nincs hová. A zónák teljesen lefedik a nagykörúton belüli területet, a Mars tér közvetlen környéke a legdrágább övezetbe esik, tehát nincs értelme tovább terjeszkedni. Az alpolgármester szerint felmerült az is, hogy a fizetőparkolással át kellene lépni a Tiszát, de ha ezt megtennék, nem lehetne megálljt szabni. Ha kis területet jelölnek csak ki „odaát", akkor az autósok behúzódnak az utcákba, a kertes házak közé, ha azok a helyek is fizetősek lennének, egészen a Temesvári körútig, akkor már sportcsarnoknál sem lehetne ingyenesen megállni. Az pedig olyan helyzetet teremtene, hogy az autósok az ÁNTSZ környékére állnának be, és akkor nincs vége a bújócskának.

A megoldás – bármennyire nehéz kimondani – csak az áremelés lehet, újra arra ösztönözve az autósokat, hogy ne eresszenek gyökeret egy helyen. A szegedi fizetőparkolás több mint tíz évének tanulsága ugyanis az, hogy amikor megemelték a díjakat, akkor visszaesett az autók száma a belvárosban. Majd, amint hozzászoktak a népek az emelt árakhoz, újra parkolási gondok keletkeztek. Eddig állítólag bevált a rendszer „áremeléses karbantartása". Valószínűleg a zöld, a legdrágább bérletek ára emelkedik majd a legjobban. Amíg ugyanis egyéves zöld bérletet a magánszemély már 62 ezer forintért megkaphat – a cég dupla annyit fizet érte –, addig egy zöld parkolóhely egy év alatt a városháza számításai szerint 300 ezer forintot is képes kitermelni.

Parkolóház

Szeged egyetlen parkolóháza még mindig csak 25-30 százalékos kihasználtsággal működik – mondta el Molnár László városüzemeltetési irodavezető. Az ok: az emberek nem tudtak megbarátkozni azzal, hogy autójukat elektronika mozgatja és viszi fel egy meghatározott helyre, ráadásul a művelet időigényes is. Holott itt októbertől még kedvezményesebben lehet parkolni: nappal 160, éjszaka 40 forintért óránként. Újabb parkolóház építését a Honvéd téren tervezik, de az „hagyományos" lesz.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kálomista: Nem kell a Belvárosi mozi

Szeged, Hódmezővásárhely - Szeged helyett Hódmezővásárhelyen tartja a jövőben díszbemutatóit a… Tovább olvasom