Délmagyar logó

2016. 12. 09. péntek - Natália -4°C | 8°C

Befektetők kerestetnek szegedi logisztikai központba

Évek óta ismételgetjük a szegedi gazdaságot megváltó varázsszót: logisztikai központ. A régi pesti út mentén álló hajdani repceföldből keserves kínnal alakul áruforgalmi centrum. Nincsen közvetlen autópálya- és vasúti összeköttetése, utak, közművek, épületek hiányoznak a központ területén. És főként: az érdeklődő befektetők.
Az 5-ös út mellett létesülő Szegedi Ipari Logisztikai Központ (SZILK) tavaly ősszel állapodott meg a Szegedi Finomöntödével, hogy helyet biztosít az üzemnek idén október 1-jétől. Balás Piri Tibor, a cég ügyvezető igazgatója a SZILK-et üzemeltető GlobálLog Kft.-vel szerződött, hogy az idén márciustól a GlobálLog építi fel az új üzemcsarnokot.

A logisztikai központ üzemeltetője a finomöntödén kívül szerződött még a horganyzott lemezt gyártó olasz Zinkve Kft.-vel, valamint a CBA bolthálózatot ellátó Hansa-Kontakt Kft.-vel is. Ennek ügyvezetője elmondta, ők időben vannak. Vegyes tulajdonban lévő ingatlanjukon maguk építik fel a raktárakat, irodákat. Idén szereznek építési engedélyt, 2009 elején nyitnak az új helyen.

Megnéztük az egykori repceföldet: nemhogy üzemépület nem nőtt a finomöntödének, de utak és közművek is hiányoznak. Mintha semmi nem mozdult volna. A GlobalLog Kft. ügyvezető igazgatójától, Vörös Bélától megtudtuk, a napokban szerződést módosítottak a finomöntödével, eszerint a végleges átadási határidő egy évet csúszik, vagyis jövő október lesz. Mi a csúszás oka? Nagyon elhúzódtak az engedélyezési eljárások, a GlobalLognak még meg kell oldania a térség csapadékvíz-elvezetését, a tűzivíz- és ivóvízellátást.

Még öt év

Az emelés után 350 millió forint a GlobalLog Kft. törzstőkéje. Tulajdonosai: Masped Zrt. (52,6%), Zoll Platz Kft. (27,35%), Szeged (18%) MÁV kombiterminál (3%). A 43 hektárnyi területből húsz hektár beépíthető. Az első ütemben 3,5 hektárt vettek igénybe: a vámhivatal, tizennyolc speditőr cég, az Eurosped Zrt. szállítmányozási raktára, a GlobalLog és a kamionparkoló. Az öntöde és a kereskedelmi raktár több mint két hektárt foglal el. Két ütemben tehát összesen negyven százalékot értékesítettek. Az első ütemre mintegy nyolcszáz milliót fordítottak, a finomöntöde építésére félmilliárdot költenek, a Hansa raktárbázisa több mint egymilliárdba kerül. A betelepítésre vállalt ötéves határidő 2012-ben jár le. 
Egyelőre a tanulmánytervek készültek el. A termelő üzem betelepülése miatt ráadásul nem elég a betervezett villamos áram, további trafókat kellett telepíteni. Most van már építési engedély, tavaszra akár állhat is az épület, csakhogy az öntöde nem akkor költözik, amikor akar, figyelembe kell venni a termelés ritmusát. Ezért most úgy látszik, hiába is készülne el korábban az épület, az üzem csak egy év múlva hagyhatja el a Rigó utcát. Szerettük volna megkérdezni a cégvezetőt is, de tárgyalások és üzemleállás miatt napok óta nem tudtuk elérni.

A SZILK építését nem anyagi okok hátráltatják. Vörös Béla elmondta: a beruházásokat saját tőkéből és hitelből a GlobalLog finanszírozza, igaz, ki akarják használni a pályázati lehetőségeket, amik viszont ugyancsak több hónapos csúszással most nyílnak meg. Tudni lehetett, hogy közművekre minden „lakónak" szüksége lesz, miért nem gondoskodtak róla korábban? Mert nem mindjárt derült ki, mire is van kereslet. Eredetileg – magyarázta az igazgató – hatalmas, olcsó és gyors egyenhangárok felhúzását tervezték, de mert nem jelentkezett elég bérlő, annak szabják testre az építményt, aki beköltözik. Termelőüzemeknek is. Velük viszont elhúzódó engedélyeztetési eljárásokra kell számítani.

A SZILK-hez – annak ellenére, hogy rendelkezik a „többféle közlekedéssel elérhető" címmel – nincs még kész a nyugati elkerülő út, nem épült meg az M43-as, nincs kapcsolata a vasúthoz, reptérhez vagy kikötőhöz.

Kerestük a szegedi önkormányzat vezetőit, hogy megtudjuk: befektetőként a város elégedett-e a SZILK tempójával? A polgármester és a gazdasági alpolgármester szabadságon van, a várospolitikai alpolgármestertől pedig lapzártáig nem kaptunk választ.

Repceföldi történet

2001. november 1.: Tímár László alpolgármester (Fidesz): „a következő esztendők legfontosabb feladata az 5-ös út melletti logisztikai központ felépítése".
2003. május 19.: Medgyessy Péter miniszterelnök átadta a területet a városnak. Botka László polgármester (MSZP): „az idei az utolsó esztendő, hogy repce virágzik a negyvenöt hektáros területen".
2004. augusztus 30.: Botka László: „ősszel kezdjük el a logisztikai központ építését ".
2005. szeptember 1.: Botka László: „a 45 hektáros terület első ütemén még idén elkezdődnek a munkálatok".
2006. március 9.: lerakták az alapkövet
2006. december 19.: átadták az első ütemet
2007. március 24.: beköltöztek az első cégek  
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeged kedvenc tehene

Tegnap délután búcsút intettek városunknak a tarkabarka tehenek. Aki akart, még utoljára csodájára… Tovább olvasom