Délmagyar logó

2018. 11. 17. szombat - Hortenzia, Gergő 0°C | 9°C Még több cikk.

Beton kontra aszfalt: nem szeretünk tartós utat építeni

Csongrád megye - Tizenkét év múlva várhatóan fel kell újítani a most készülő M43-as szakaszát: addigra tönkremegy az aszfalt kopórétege. Nyugat-Európában régóta betonból építik az ilyen autópályákat, amelyekhez harminc–negyven évig nem kell hozzányúlni, ezért is olcsóbbak. Mi ilyet miért nem tudunk?

Aszfaltból épül az M43-as Szegedtől Makóig, de úgy hírlik, szóba került, hogy a második, román határig tartó szakasz talán majd betonból készülhet el. Szeged közelében összesen 70 méternyi valódi betonút van, a Cora áruház közelében lévő lámpás csomópontnál. Olyan ez a szakasz, mintha kísérlet folyna, holott ezzel a technológiával már nem kell kísérletezni.

A Csongrád megyei autósok azért tudhatják, hogyan sistereg a beton a kerekek alatt, hiszen az M0-s körgyűrűnek az M5-östől a 4-es főútig tartó szakaszát néhány éve betonból készítették – ahogyan Nyugat-Európában régóta mindenütt azokat a pályákat, amelyeknek nagy teherforgalmat kell elviselniük.

A Cora áruháznál lévő lámpás kereszteződés közelében 70 méteren betonból van az út. Itt tartunk. Fotó: Veréb Simon
A Cora áruháznál lévő lámpás kereszteződés közelében 70 méteren betonból van az út. Itt tartunk.
Fotó: Veréb Simon

Amikor az M0-snak ezt a szakaszát tervezték, egy köbméternyi betonanyag már olcsóbb volt, mint ugyanennyi aszfalt. Amikor pedig azt számolták, a megépítés és a következő 30 év karbantartási költsége mennyi a két változatnál, az derült ki, hogy a betonnal 25 százalékot spórolnak. Ez pedig ebben az iparágban az út hosszától függően milliárdos megtakarítást is jelent.

Egyesület a betonért

Keleti Imre most több mérnök társával együtt elkezdte szervezni a Magyar Betonburkolat Egyesületet, amelynek várhatóan Csongrád megyei tagjai is lesznek. Ez vállaltan, nyíltan azért jön létre, hogy felhívja a figyelmet a betonra. E mérnökök szerint nem normális, hogy az útépítők mondják meg az építtetőknek, miből szeretnének dolgozni. Az út olyan áru, mint a méretre szabatott öltöny: a vevő mondja meg, milyen szövetből akar ruhát magának.

Az aszfaltutak felső, úgynevezett kopórétege ugyanis 10–12 év után tönkremegy. A betonhoz viszont 30 évig nem kell hozzányúlni. Vagy még tovább: Hollandiában, Belgiumban az ötvenes években épült betonutak sértetlenek.

Magyarországon miért nem lehet hosszabb időre utat építeni? Betonból?

– Értelmetlen szembeállítani a két anyagot, mert vannak olyan burkolatok, amelyeket aszfaltból célszerű építeni, és vannak olyanok, amelyeket betonból kellene: olyan ez, mint hogy a repülőt nem acélból, hanem alumíniumból készítik, mert abból az anyagból érdemes – avatja be a laikust Keleti Imre okleveles mérnök. Azt mondja, városban, településen, ahol az utcán számtalan közművezeték húzódik az út alatt, aszfaltot érdemes használni, mert azt bontás után könnyebb helyreállítani. Új, nagy forgalmú utakra való a beton.

– A két világháború között nálunk is betonból épültek a nagy utak, de ezek még nem bírták a sózást. A szocializmus idején Nyugat-Európában már gyártották azokat az adalékokat, amelyek ezt a problémát megoldották, nálunk azonban olyan döntés született, hogy aszfaltból építünk, és kész. Az ötvenes években készült Felvonulási téri burkolat és az Ajtósi Dürer sor még betonból lett – azóta is bírja a gyűrődést –, de ezután alig épült ilyen burkolat. A hazai betontechnológia nem is fejlődött, míg a nyugati igen. Azt azért mindig tudtuk, hogy míg a beton folyamatosan keményedik, az aszfalt „ragasztóanyaga", a bitumen reagál a hőmérséklet ingadozására, idővel veszít a kötőerejéből. De most itt lenne az idő a váltásra, hiszen amíg a bitumen árát növeli a dráguló olaj, a cement ára nem emelkedik így.

Az aszfaltutak felső rétege 10–12 évet sem bír ki. Jó bizonyíték erre a 45-ös főút. Fotó: Karnok Csaba
Az aszfaltutak felső rétege 10–12 évet sem bír ki. Jó bizonyíték erre a 45-ös főút.
Fotó: Karnok Csaba

A kérdés ugyanaz: min múlik, hogy jobb útjaink legyenek? Az aszfalt- és a betonlobbi harcán?

A mérnök ezt a felvetést nem kommentálta, de arra figyelmeztetett, hogy nálunk tévesen használják a lobbi szót. – Én láttam hivatásos lobbistát: kitűzőt visel, és amikor dolgozik, mindig egyértelművé teszi, miért lobbizik. Ezt a munkát nem szabad összekeverni a mutyival – mondja Keleti Imre.

Olvasóink írták

56 hozzászólás
  • 56. csiperke73 2010. február 10. 00:00
    „KRAFTWERK-AUTOBAHN”
  • 55. petrol8906 2010. február 09. 19:31
    „sziasztok, látom megy a nagy vita erről a beton- nem beton dolodgról.
    kicsit közbeszólok már én is.
    nekem nincs 22 éves tapasztalatom, de az tény h a beton úton, nem is tudom, valami süvítő /sikító hangot ad az autó és iszonyathangos, nem tudom mihez hasonlítani.
    ehhez ennyi.
    a másik, a víz igen, tudja a fizikát, de szerintem Seawasp nem is tócsákról és patakokról mesélt a vízzel kapcsolatban, hanem arra a viszonylag vékony, de mégis jelentős rétegre ami "burkolja" a pálya felszínét ha esik. ha már nem esik akkor is ott marad főleg ha nem olyan porózus az anyaga mint az aszfaltnak, és nem tud elnyelődni. a beton meg híresen vízhatlan, felénk, egy ideig elnyeli, aztán ha telítődött csak folyni tud rajta, nem átfolyni.
    és ahogy említette is előttem Seawasp nem mindenhol 2*2 sávos egy autópálya, és van ahol szélesebb, ott akármilyen lesjtősre is merik csinálni azért időbe telik h lefollyon, és eléggé permetel is.
    sztem ez így valahogy lehet.
    néhány nem rövid út országunkat átszelve(itthoni tapasztalat)
    és kicsivel kevesebb innen kilépve(kinti tapasztalat)osztrák német és cseh pályákon való gurulás beszél belőlem.”
  • 54. gróf 2010. február 09. 16:13
    „Pang a lakáspiac nem fogy a cement...”
  • 53. frakk 2010. február 09. 07:45
    „Seawasp tökéletesen igazad van, a beton hangosabb, és csúszósabb az alkalmazott technológiától függően. Az aszfaltot azért is alkalmazzák szívesebben, mert egy részét újra lehet használni. A törmeléket is felolvasztják, bekeverik a régihez, és máris 40-100 000Ft köbmétere. Ez azért nem rossz üzlet, főleg a kátyúsításnál. A kutya sem mondja meg melyik útnál felszedett törmelék aszfalt bekeverésével épül az új.
    A fónógyári, miért nem kátyús, csak nyomvályús?? A kérdés két részben válaszolható meg. Ott viszonylag jó minőségi az aszfalt. Ellenben nincs szegélykő, ami meggátolná a z aszfalt szétnyomását. Sőt a nyomsáv ott elég szűk, tehát a nagysúlyú autók mindig csak azonos nyomon tudnak haladni. Ezért rossz a szűk nyomsáv, mert félméteres sávon belüli szabad kóliszálás mellett mindig vissza is nyomják a nyomvályú peremét. Az autópályákon van ennyi szabad mozgás, ezért is nem nyomvályúsodik.”
  • 52. ValakiaSOKKözül 2010. február 09. 07:37
    „...." 22 éve ilyen szakaszon autózom - szidom a kitalálóját! -, és ennyi idő után lehet véleményem!"....
    ...." Annyit segítek, gondolj el egy min. 4 sávos autópályát, és arra szerelj ferdeséget, és csatornát! :-D" ....

    A véleményed elfogadom, de nem értek vele egyet....
    Ha 22 éve jársz ilyen utakon, akkor annyira nem lehet rossz és elviselhetetlen....Autózni csukott ablaknál szokás, főleg nagysebességű utakon! ... a ferdeség nem azt jelenti, hogy lecsúszol az útról.... nem kell messzire menni, hogy 4-6 sávos autópálya szakaszokkal találkozz....ott is megoldják a vízelvezetést....”
  • 51. seawasp 2010. február 09. 01:33
    „50!
    Jó vagy! :-D

    A saját tapasztalatom leírtam, és most cipeled magaddal a fizikai tudományod! :-(
    22 éve ilyen szakaszon autózom - szidom a kitalálóját! -, és ennyi idő után lehet véleményem!

    Honnan sejted - előítélet a politikai csatában jó csak! -, hogy én csak úgy jártam ki az általánost - annál több van! -, egyet belülről, egyet kívülről, és kettőt meg körül-belül! :-D

    Annyit segítek, gondolj el egy min. 4 sávos autópályát, és arra szerelj ferdeséget, és csatornát! :-D

    Arra is megkérlek, keress magadnak egy olyan szakaszt, ahol a betonfelszín van az úttesten, és nyitott ablakkal menj pár km-t! A fülvédőt ne hagyd otthon! :-D”
  • 50. sevenof9 2010. február 09. 00:12
    „hat a viz az mar csak olyan,hogy tudja a fizikat. ha ferdere epitik az utat lefolyik rola. csoda mi?
    mond neked valamit az a szo,hogy vizszintes?”
  • 49. seawasp 2010. február 08. 23:15
    „A fránya időkorlát! Nem lehet elkapkodni a választ! :-(

    Annyit még, nem azt mondom, hogy folyóvíz van a betonúton, de az esőt követően sok percig, a látási viszonyok sokkal rosszabbak, mint a bitumenes valóságnál! Ernyi meg éppen elég egy tömeges belerohanásba!”
  • 48. seawasp 2010. február 08. 23:11
    „Szia Pista bá! :-D

    Igazad lehet, de azt is nézd meg, miért olyan szakaszon használják, ahol a kerek által keltett zaj nem olyan gond!
    Már csak azért is, hogy igazam is legyen, kis mértékben! :-D”
  • 47. Besenyő_Pistabácsi 2010. február 08. 22:57
    „46. hozzászólás seawasp
    Erre csak annyit reagálnék, hogy azok a fránya németek az autobahnt már a 30 as években úgy konstruálták meg, hogy azóta is lefolyik a víz róla. Karbantartást azóta sem igényelt és van olyan része ahol a legbelső sávot csak 200 km/h sebesség feletti autók használhatják. Még esőben is!”
  • 46. seawasp 2010. február 08. 22:27
    „Sziasztok!

    Gyakorlati helyzetből mondok véleményt!
    A beton valóban olyan jó, mint ahogyan ecsetelitek!

    A hátrányai!
    Eső esetén az úton vezetve, életveszélyes a közlekedés! A betonút olyan, mint a tükör. Ezért, a leesett eső - víz formájában - nem tud elfolyni, mint a bitumenes esetben, a kőzúzalék között.
    A kocsik felcsapják a pangó vizet, és olyan ködszerű párát csapnak fel a kerekek, ami a látási viszonyokat 30-40 méterre is lecsökkenti! Elképzelheted, az autópályán 100-110-el haladva - szárazon -, ez eső esetén 20-30 km. lehet csak!
    A betonút nagyon zajos!
    A betonúton, zajvédő kerítéseket építenek az utak két oldalán, mert az itteni zajhatárt - 25 decibel - a betonúton haladó kocsik felturbózzák a 70-8 decibelre!

    Ennyit hirtelen! :-D”
  • 45. Zsoltee0716 2010. február 08. 19:22
    „Érdekes a Fonógyári úton az aszfalt, nem kátyús, csak nyom vályús. Miért? Egyszerű, anno fehér kavicsot raktak bele és valami más aszfalt lehet ez. Ilyet a Rókusi krt, Kisteleki utca, szakaszán lehet látni. Erre varjon gombot a mérnők.

    Mikor is csinálták a Fonógyári utat?”
  • 44. csakhogy 2010. február 08. 17:15
    „demonstráció a betonért jövő héttől minden szombaton! a fölösleges betonba egy-egy képviselőt beönteni, csak azért, hogy eltegyük őket az utókornak! az aszfalt meg modjon le!”
  • 43. barom 2010. február 08. 16:17
    „36. seggempartja 2010.02.08. 12:30

    nem ez volt a célom, és nem téged akartalak támadni.
    azt állítod, hogy azért nyomvályúsodott el 3-4 hónap alatt a felújított nagykörút szakasz, mert az eredeti földmű nem bírja a jelenlegi terhelést. minden bizonnyal igazad is van ebben, ám nekem ez nem magyarázat arra, hogy hogyan lehet olyan döntéseket hozni, aminek ez a végeredménye.
    Kevéssé érdekel az erózió fizikai, technológiai oldala, miközben azon aggódom, hogy tönkremegy az autóm a kátyúk miatt, pedig nem kevés pénzt fizetek be mindenféle adó formájában, és mindössze azt kapom érte, hogy kiraknak egy táblát, hogy kátyús úttest. Köszönöm szépen az útkezelő figyelmeztetését, de többet várnék.”
  • 42. sevenof9 2010. február 08. 14:57
    „´"Azt mondja, városban, településen, ahol az utcán számtalan közművezeték húzódik az út alatt, aszfaltot érdemes használni, mert azt bontás után könnyebb helyreállítani. Új, nagy forgalmú utakra való a beton."

    juj ezt nem kellett volna leeirni. Latott mar valaki katyut ugy megjavitani,hogy negyszogletesen korbevagjak es szepen eldolgozzak a szelet? A Deltav a jardakat sem volt kepes megjavitani az elso optikai kabelbehuzas utan...

    Nalunk a varosba bevezeto fout betonbol van es javitani kellett. Baromnagy teglatesteket vagtak ki belole, kb 4 centis vasbetonlemekkel sunoztek meg majd beontottek direkt magasabbra,mint az eredeti beton. 3 honap forgalom utan meg leborotvaltak a tetejet. Most erdes az ut de nem docog. Ja bocs, USA...”
  • 41. strangerr 2010. február 08. 14:55
    „Megoldás?:)
    Nálam okosabb emberek már kitalálták és le is írták:

    http://www.maut.hu/magyar/aktualis/pdf/konfcd/eloadasok/rigo.pdf

    Mindössze kilenc oldal, teljesen érthető nyelven, érdemes elolvasni.

    Ez persze a finanszírozási oldal.”
  • 40. szunyi 2010. február 08. 14:33
    „- a legnagyobb gondot hagytam utoljára: nincs útburkolat gazdálkodás, a maradék elven jut a pénz ami a szintentarásra sem elég, fenntartási és karbantartási munkálatokat sem fedezi. Nyugaton az útvagyon 3-4 %át költik a meglévő utakra.

    Igaz!

    Megoldást tudsz?
    Kevesebb út, de az jó?
    Mit kéne a rendszerbe megpiszkálni (ell.-i mérnökök nagyobb hatásköre (ha szar szedd fel))?

    Mint hozzáértőtől kérdezem kiváncsiság szinten.”
  • 39. strangerr 2010. február 08. 14:04
    „Az aszfaltos utakat is meg lehetne jól csinálni , de a következő gondok vannak:

    - a bitumen minősége katasztrofális, igy az aszfalt is csak katasztrofális lehet. Pl a Nagykörút aszfaltja (valszeg nagylengyeli volt) igencsak jól bírta a kamionforgalmat 30 évig, lehet tehát jó aszfalt utat csinálni
    - ma kizárólag MOL bitumen kerül az aszfaltba, el lehet képzelni, hogy a MOl mennyire ellenérdekelt másfajta technologiában
    - áron alul vállalkoznak a kivitelezők, az életbemaradásért küzdenek,lopják az anyagot ahogy tudják
    - kivitelező lobbiérdek van, amely már az előírásokat is a maga javára befolyásolja
    - valóban probléma van az "alapokkal". Ezeket az utakat és földműveket a 30as 40es 50es 60as 70es években nem ilyen nehézforgalomra méretezték. Ha pl most a Nagykörutat az alapokig felszednék, talajcserével az mi pénzbe kerülne? Meg az ellenzék sívitani egy évig hogy drága és megbénult a város.

    - a legnagyobb gondot hagytam utoljára: nincs útburkolat gazdálkodás, a maradék elven jut a pénz ami a szintentarásra sem elég, fenntartási és karbantartási munkálatokat sem fedezi. Nyugaton az útvagyon 3-4 %át költik a meglévő utakra.

    Namármost ha mi még azt is szeretnénk, hogy az évtizedes romlás után ne csak a romlás álljon meg, hanem még útállapot javulás is legyen, akkor az állami útvagyonnak (értéke kb. 6000 ezer milliárd forint) min 5 %-át kellene a hálózatra fordítani. Ez gyors számolással min 300 milliárd évente. Most 100 sincs. És így, csodák sincsenek.”
  • 38. joy 2010. február 08. 13:02
    „Sz.r alapokra ... várat építeni.
    Ungárische wirtschaft.

    10-12 év?
    Hun?
    Mer ittHUN 3-4 év alatt sz.rrá válik, mint a szegedi 2006-ban rendbetett "utak" példája mutatja!!!!!!!!!

    A szegedi utak, amint a város is folyami hordalékra, szeméttel föltöltött csatornákra, vízmosásokra, gödrökre épült. Rendes alapok nélkül itt semmit sem lehet tartósan létrehozni. Számtalan példát lehetne hozni az újszegedi toronyháztól, betonkriglitől kezdve a traumatológia klinikai tömbjén át a teljes úthálózatig. Nagy szívás volt a becsatornázás is, ahol az alkalmazott hegyvidéki technológia alaposan leszerepelt az elmászkáló altalaj miatt.
    A kiskörúti, valaha volt várárok is formásan beköszönt a trambusz sáv építésekor, még is sikeredett ....... Alig 6 éve adták át, és már is ocsmányul rossz, lehet az aszfaltot javítani.”
  • 37. kisbuta 2010. február 08. 13:00
    „Egy barátom rendőrtiszt, mesélte, néhány éve, mikor még a Röszkei utolsó szkasz autópályát húzták, kimentek egy komplex -r endőrség-munkaügyi központ-munkavédelmi felügyelet-közúti felügyelet stb ellenőrzést tartani. Amit már akkor láttak, hogy az autópálya alapba minden MINDEN- szar, vashulladék, szemét, törmelékkupacok vannak lerakva, egy réteg sőder rá, és nyomták rá az aszfaltot ezerrel. A bazi nagy billencsekről, akik az útalap anyagot hordták, kiszúrták őket a sofőrök és uccu neki, otthagyva gépet, teherautót, elfutottak a tanyavilágba.Volt 1-2 balek, aki nem így tett, vagy megijedt, nem vette észre a yardokat, elkapták.Se jogosítványa nehéz teherre, volt, akinek B jogsija volt, a legtöbb kamion rakomány a 60 tonnát is elérte, úgy meg volt rakva. Ezt ott a súlymérő szőnyegen mérték. Meg egy rakás munkavédelmi szabálytalanság, rahedli feketemunkás, román, cigány, baranya, zala megyei összetrombitált ember.Akkor 1 hétig állt a sztráda, mert nem volt kit ültetni a gépekre.”
56 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nekünk behavazott - baleset nélkül megúsztuk

Vörös, majd narancssárga riasztás volt a hétvégén Csongrád megyében: egész szombaton havazott, 16–17 centiméter csapadék hullott. Tovább olvasom