Délmagyar logó

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 1°C | 13°C Még több cikk.

Bevállalták a paradicsomot és a tojást is a melegek

Szeged - Anyám izgul – mondták többen is szombaton, a budapesti melegfelvonulás kezdete előtt. A Deák téren még fesztiválhangulat volt, az Andrássy úton záporozott a tojás és a paradicsom. Beszéltünk egy meleg katolikus pappal, és Vandával, aki férfi.
– Szegedről jöttünk, a Délmagyarország című laptól – mutatkoztunk be szombaton délután Budapesten, a Deák Ferenc téren. – Tök jó. Van nálatok tojás vagy paradicsom? – kérdezték a rendezők. Nem volt, ezért kordonon belülre kerülhettünk a Meleg Méltóság Menetének gyülekezőpontján.

Anyám izgul

A tojásos-paradicsomos kérdést feltették a feleségével érkező Horn Gábor SZDSZ-ügyvivőnek és Lévai Katalin európai parlamenti képviselőnek is. Anyám izgul – ez több résztvevő szájából is elhangzott, a szervezők biztonsági tanácsait – futócipő, pajzsként esernyő – sokan megfogadták. A rendezvény hangulatához illően az esernyők szivárványszínűek voltak. Az enyhe feszültség ellenére a téren kimondottan fesztiválhangulat uralkodott, ismerősök üdvözölték egymást, a füvön párok és baráti társaságok üldögéltek. A fotósok az extrémet keresték, de nem volt sok téma. Aztán megérkezett fehér rövidnadrágban és fekete neccharisnyában Vanda – aki egyébként férfi. – Hétköznap nem így járok. Az éjszakában egy bárban szoktam fellépni, de van rendes munkahelyem is, ahol elfogadnak. Annyit mondtak: ha nekem ez így jó, akkor legyen – válaszolta Vanda, amikor azt kértük, mutatkozzon be.

– Ez jelmez? – fordultunk a fehér miseruhát viselő Sándor Bertalanhoz.

– Nem. Én katolikus pap vagyok. Részben azért jöttem el, mert meleg vagyok, részben azért, mert rengeteg katolikus, protestáns és zsidó rabbi kollégám meleg. Ők nem lehetnek itt. Nyilvánosság elé állni az ő helyzetükben öngyilkosság lenne. Nekem nem, én már nem dolgozom hivatalos keretben – mondta a korábbi szerzetes pap, aki szerint a megoldás az egyházon belül is az őszinteség lenne.

Zöld út a felvonulásnak, és szivárvány minden mennyiségben. Fotó: Schmidt Andrea
Zöld út a felvonulásnak, és szivárvány minden mennyiségben.
Fotó: Schmidt Andrea

– Ez nem csak melegspecifikus kérdés. Álszent, farizeus palástolás folyik az elváltakkal, a családon belüli erőszakkal kapcsolatban. Van egy konzumkereszténység, aki ebből kilóg, az nemkívánatos. Jézus Krisztus az őszinteségre szólít fel. Ha az egyház ezt nem engedi meg, akkor a létjogosultságát veszítette el, az alapítójával került szembe.

„Jézusnak is két apja volt"

A felvonulók táblákkal és az alaklomra írt vagy íratott pólókkal készültek. Ilyeneket olvastunk: „Nem utálok senkit. Félreneveltek?" „Jézusnak is két apja volt", „Együtt az erőszak ellen".

Sándor Bertalan nem félt végigmenni az Andrássy úton, azt mondta, annyi verbális és az interneten keresztül virtuális erőszakot elviseltek már, hogy sok újra nem számít.

Petárda, dinnye, adrenalin

Nekünk azért tudtak újat mutatni. Meghökkentő volt például az az apa, aki három év körüli szőke kislányával a nyakában ordította: „Egymás seggét b...tok!" Vajon a gyerekét is ilyen agresszívvé, embergyűlölővé neveli? – kérdezte az egyik felvonuló. A nagyjából másfél ezres menetet – melegek, szimpatizánsok, újságírók, operatőrök és fotóriporterek – két oldalról kordonok, rendőrök és rendőrségi csapatszállító járművek védték. A tojásokat, dinnye- és uborkadarabokat, petárdákat azonban könnyedén átívelték mindezen az ellentüntetők – főleg a keresztutcáknál. – Nekem az adrenalin nem hiányzik, én nem ezért jöttem – panaszkodott egy lány, egy középkorú nő pedig megelégelve, hogy tojások elől kell elugrania, a kisföldalatti lejárójába menekült volna. Az azonban le volt zárva, így kénytelen volt ő is folytatni az utat.

A Hősök terén a tüntetők a rendőröket is dobálták. Fotó: Schmidt Andrea
A Hősök terén a tüntetők a rendőröket is dobálták.
Fotó: Schmidt Andrea

Tömegoszlatás miatt kisebb kitérőt is tettünk a Munkácsy–Benczúr utca útvonalon. Kordon itt nem volt, de nem is hiányzott. Az átlagos utcanépe csak bámészkodott, vagy integetett a felvonulók láttán. Egyébként az eredeti útvonalon is volt, aki megtapsolta a Meleg Méltóság Menetét.

Könnyű célpont

Az 56-osok terén ért véget a felvonulás, kordonok között. A Labrisz egyesület kamionjáról zene szólt – ezenkívül csak egy jármű, az Új Generáció kocsija jött végig. Egy kamionon utazó, így könnyű célpontul szolgáló lányt kérdeztünk. Azt mondta, éppen a várható agresszió miatt vett részt, mert úgy érezte, most van szükség arra, hogy minél többen csatalakozzanak a felvonulókhoz. Fehér ruhája csupa tojás volt.

Amíg a téren arra vártunk, hogy a rendőrség feloszlassa a továbbra is lelkesen „mocskos buzizó" ellentüntetőket, egy rövid időre eleredt az eső, majd kisütött a nap. Az égen néhány percre feltűnő szivárványt taps köszöntötte. A résztvevőket mintegy órás várakozás után végül kisföldalatti szállította a Bajcsy-Zsilinszky útra. Kiszálláskor „oszolj" volt az utasítás.

Sándor Bertalan: aki kilóg a konzumkereszténységből, az nemkívánatos. Fotó: Schmidt Andrea
Sándor Bertalan: aki kilóg a konzumkereszténységből, az nemkívánatos. Fotó: Schmidt Andrea

Az esemény után fél órával a Deák téren a metróaluljárónál fekete ruhás, árpádsávval díszített fiatalok álldogáltak. Egy lány reménykedve így szólt: ha metróba rakták őket, valahol fel is kell jönniük. Talán még most is ott állnak.

Ötvenhét embert állítottak elő

A Budapesti Rendőr-főkapitányság közlése szerint 57 embert állítottak elő a melegfelvonulás során történt összecsapásokban és azt követően. A Budapesti Nyomozó Ügyészség 12 emberrel szemben folytat eljárást hivatalos személy elleni erőszak gyanúja miatt. Tizenkét rendőr sérült meg. Jellemzően fej- és lábsérülést szenvedtek, kettőt közülük savval öntöttek le. A támadások során 12 szolgálati gépkocsiban keletkezett anyagi kár. Előbb az MSZP és az SZDSZ fejezte ki szolidaritását a megtámadottakkal, majd a Fidesz és az MDF is közölte, hogy elutasítja a melegfelvonulás résztvevőit ért támadásokat.

Olvasóink írták

24 hozzászólás
12
  • 24. Brumee 2008. július 07. 16:51
    „http://www.hirszerzo.hu/cikkr.egyszeruen_senkik_vagytok.71911.html”
  • 23. Édesanya 2008. július 07. 15:50
    „Biong Boing !

    Szívemből , és remélem nagyon sok jóérzesű ember szívéből szóltál.”
  • 22. avni 2008. július 07. 13:23
    „Tudomásom szerint a WHO a betegségek lastromában tartja/tartotta nyilván a homoszexualitást. Kérdéseim: 1) Tud-e erről valaki bővebbet? 2) Az a kissebbségi csoport aki szemmel láthatólag nem kedvelt a társadalomban, miért provokálja a többséget különféle nyilvános rendezvényekkel? Nem volna egyszerűbb a lakásunk falai közt megőrizni szexuális életünk , gondjaink esetleg betegségünk titkait?”
  • 21. Ful 2008. július 07. 12:01
    „Megjegyzem a balhézók nagy részének tök mindegy volt, hogy kik a felvonulók. Ezek csak a rendőröket akarták b@sztatni...
    Amelyik pedig gyerekkelment oda, azt becsuknám kiskorú veszélyeztetéséért!”
  • 20. Ful 2008. július 07. 11:59
    „Tök ugyan az, mint bármelyik felvonulás!
    Fidesz, Mszp, Ateisták, Istenhívők vagy Melegek.
    Boldogok és boldogtalanok vonulhatnak, ha akarnak.
    DE!
    Aki megdobálja a többit, annak nincs joga többé kinyitni a száját.
    A rend nem arról szól, hogy a másikat eltapossuk.
    Ha nekem jogom van felvonulni, akkor másnak is.”
  • 19. SP 2008. július 07. 11:50
    „Az nem tiltás kérdése, hogy valaki meleg vagy nem meleg. De miért kell terheli, idegesíteni, megbotránkoztatni azokat embereket feleslegesen, akik véletlen pont nem a saját nemükhöz vonzódnak. Lassan már kezet fogni sem lesz gusztusom senkivel.”
  • 18. iGAZi 2008. július 07. 11:24
    „A többség természetellenesnek véli a melegeket, leszármazottaikat óvnák még a gondolatától is. Ehhez joguk van. Ez a joguk sérül, amikor propagandisztikus jelleget ölt a megjelenésük, olyan helyen, ahová nem feltétlenül önszántukból mennek családok, és ezzel találkoznak. Okkal és joggal tiltakoznak ellene.

    Elfogadva és el nem vitatva a melegek jogait, talán rendezzék meg saját találkozójukat a motorosok, a Trabantosok, stb. találkozójának mintájára, ahova elmennek az irántuk érdeklődők. Ott rendezzenek felvonulást is, ha kedvük tartja, de ne erőszakolják rá azokra is akik nem kíváncsiak erre, ne kényszerítsék a (fő)városlakókat ennek elviselésére.

    MAGÁNÜGY! Fogadják ezt el! Mi pedig elfogadjuk, hogy annyiban közügy, hogy emiatt ne szenvedjenek hátrányt. De mi, a többség se szenvedjünk hátrányt, a magamutogatásuk miatt. Félünk, hogy előbb-utóbb kötelezővé teszik, és persze óvjuk, óvnánk a szeretteinket, anélkül, hogy bántanánk a melegeket, de ők se bántsanak meg minket a jóérzéseinkben. Legyen mégis magánügy!”
  • 17. Biong Boing 2008. július 07. 10:47
    „A heterok azért nem vonulnak fel mert nem kell az elfogadottságukért tenni semmit, a fél világ hetero pornót néz, férfiak nőkkel szexelnek, csalják egymást, stb. Lényegében a hetero szexualitás a szemünk előtt van mindenhol, a reklámoktól kezdve a valaki által említett esti parkokon át mindenhol.

    A homoszexuálisok azért aktívak, hogy nekik se kelljen elbújni a világ elől, hogy ha nem is követendő példák legyenek de le se nézzék őket emiatt. A FOTÓK alapján idén egyáltalán nem volt provokatív a viselkedésük, semmilyen megboztánkoztató vagy szégyenletes dolgot nem csináltak - ellentétben azokkal akik Molotov-koktélokat dobáltak és megpróbálták megkövezni őket. Na ugyan miért? Mert a nő nőt, a férfi pedig férfit szeret? Az ő dolguk. Ha felvonulnak, tegyék. Elhiszem hogy sokakat irritál az ilyesmi, de ők ne menjenek oda és ne nézegessék őket. Elmondom őszintén: hetero vagyok, nem nézem jó szemmel ha egy homokos pár az utcán kézen fogva sétál de eszembe nem jutna bántani őket ezért, megsérteni őket, pláne nem erőszakoskodni és kötekedni velük. Az az ő világuk, amíg csak opció és nem kötelező, felőlem csinálják, ha ettől boldog az ő életük.

    Sok dolog van még ami irritál. Irritál, hogy egyesek félrészegen, kővel a kezükben és záptojással a táskájukban az első magyar király családi lobogójával mennek, az Árpád-sávval. SEMMI közük hozzá. Irritál amikor valaki az év minden napján március 15-i kokárdával járkál...ennyi erővel karácsonyfánk is lehetne minden évben. Irritál az irigység, a butaság, a zsíros haj és az ápolatlan szagú emberek reggel a buszon és a villamoson. De NINCS JOGOM ERŐSZAKKAL ellenük fordulni, hagyom hogy ebben éljék ki magukat még akkor is ha bosszant a dolog és nem értem.”
  • 16. nagyo1 2008. július 07. 10:40
    „En meg egyetertek a melegekkel pedig nem vagyok az. Igenis ok normalis emberek es ha politikai okbol felvonulnak az emberek meg tuntetnek (az mar mas kerdes hogy az, amit csinalnak nem a tuntetes fogalmaba tartozik) akkor a melegek miert ne vonulhatnanak fel?? Ez elviekben egy nap egy evben akkor is csak par ora hossza. Ha pedig a muszlimoknal tartunk akkor elmondom, hogy Iranban tortenik a legtobb nove ill ferfiva operalas, sot az irani TB meg anyagiakban is segit. a Muszlimoknal egy a lenyeg ha ferfinek erzed magad akkor operald magad ferfiva es elj a vallas ferfi szabalyaira vonatkozoan. Ha nonek erzed magad akkor vica versa.
    Hogy m,ennyibe kerult ez nekunk??? Ugyan ne nevettessel mar meg ciroka!!! Miert a nepszavazas mennyibe kerult, a sok politikai kampany mennyibe kerul az nem szurja ugy a szemedet???
    Az a legnagyobb baj, hogy Magyarorszag ismet bemutatta, hogy birka, tanulatlan nep. Azok biztosan, akik kimentek ellentuntetni. Nem is ertem nincs jobb dolguk??? Miert nem a csaladjukkal vannak, vagy vmi ertelmes dolgot csinalnak??”
  • 15. ciroka 2008. július 07. 09:56
    „A vonulgatas celja az volt, hogy fogadjak el oket, de az ellenkezo hatast valtotta ki a dolog,s mar evek ota igy van, ugy hogy abba kellene hagyni vonulgatast es mas programot kitalalni. Ha van hozza fantaziajuk egyaltalan. Az a javaslatom, hogy a tovabbiakban a meleg civil szervezet fizessek ki az ezzel kapcsolatos koltsegeket, ez ugy fair, azert ez a kis viccuk fejenket 200 ezer adoforintba kerult fejenkent. Tudtak, hogy irritaljak a nepet, megis mindenaron vonulni akartak. Mi meg fizessuk ki a cehjuket?”
  • 14. Argosz 2008. július 07. 09:46
    „Írja valaki,hogy Hetero-Büszkeség napja nincs,dehogy nincs,szinte mindennap.Csak ki kell menni az esti órákban a stefániára sétálgatni,egyszerre 4-padon is szeretkeznek élesben.Gyönyörű látvány az is.”
  • 13. Jobbközép 2008. július 07. 09:22
    „Én mindkét oldalt bűnösnek találom ebben a kérdésben.
    Ha valaki homosexuális, akkor azt miért kell külön ,,Meleg Büszkeség Napjával" ünnepelni? Ha valaki hetero, akkor azért vonuljuk fel az utcán? Sok iszlám országban halálbüntetés jár a homoszexualitásért, Magyarországon meg neonlila boákba öltözve, vibrátorral és Bibliával vonaglani színes kamionokon tangában? Egyik sem ok. De tényleg minek felvonulni?. Az én környezetemben ismerek homoszexuális férfiakat és leszbikus nőpárt, akik elmondták ők nagyon boldogok az életben, együtt élnek, megbecsült tagjai a lakóközösségnek, jó munkájuk van, a családjuk tudomásul vette a dolgot. Akkor meg minek menjenek ki a Budapest kellős közepére vonaglani. Szerintük azért van különbség a homoszexualitás, meg a ,,rossz buzi között".....
    A másik ugyanilyen birka banda pedig, aki kitalálja, hogy ő majd most jól megmutatja a ,,mocskos buziknak" Egy magáből kikelt csürhe, aki feljogosítva érzi magát arra, hogy szétverjen mindent. Ilyenkor mit töketlenkedik az állam? Az ilyen barmokat azonnal teherautóra pakolni, és 1 évre elvinni rácsok közzé követ törni. Komolyan. Dehogy két nap múlva már mind szabad?
    Én azt gondolom, ez a két tábor egymást termeli ki és tarja el....”
  • 12. hu 2008. július 07. 09:17
    „"a megoldás az egyházon belül is az őszinteség lenne"-csak akkor kiderülne,hogy milyen sok a buzi és pedofil csuhás. Bár lassan ők is felvonulhatnak, hirdetve az IGÉt.”
  • 11. egyszeru polgar 2008. július 07. 08:49
    „Szamomra unalmas mar ez a tema.
    Utoljara csak annyit irnek: MAGAN UGY. Torveny nem tiltja, felesleges a tobbieket es mas szemleletueket bosszantani. Velemenyem szerint az egesz nem mas, mint szandekos PROVOKALAS. Az egyhazi ugyeket pedig intezzek el az egyhazon belul.
    JO BULI VOLT???????”
  • 10. Prehistric 2008. július 07. 08:44
    „Mert a Kormány és a Rendőrség mintha a zavarkeltést és kizárólag a normálistól eltérőt támogatná...Amikor igazán kellene, sehol egy rendőr....”
  • 9. epiktetos 2008. július 07. 08:23
    „Eléggé le van már rágva ez a csont is, viszont azt még kevesen hangsúlyozták, hogy a randalírozók részéről ez egy kormány és rendőrségellenes demonstráció volt.”
  • 8. kiri01 2008. július 07. 08:14
    „Örülök, hogy ilyen sokan nemtetszésüket kinyílvánították a többséget az elmúlt pár évben direkt heccelő buzik miatt. Annak, hogy horn gábort felpofozták különösen tudok örülni.”
  • 7. Prehistoric 2008. július 07. 08:11
    „Engem nem zavarnak a melegek, mindenki azzal csinálja, akivel jólesik. De ez magánügy! Miért kell erre még büszkének is lenni? Miért kell provokálni azokat, akik erre kimondottan allergiásak? Hetero-büszkeség napja sincs, és nem vonul fel az utcán mindenki, aki valamiben különbözik a többiektől. Nekem is személyiségi jogom például, hogy ne kelljen ilyen "eseményekről" hallanom-olvasnom, ne lássam, ha éppen pesti vagyok és szerencsétlenségemre arrafelé lakom... Szóval hagyjuk már egymást élni! Én nem bántom a melegeket, de ne parádézzanak már a főváros közepén! (Vagy akkor hagyjunk mindenkit, ne tiltsuk le a kurucinfót és a gárdát sem, mert ez így igencsak kettős mérce.)”
  • 6. Kolompár Rómeó 2008. július 07. 07:57
    „tomjank1: ez teljesen jogos. Nem kotozkodni akarok, mert nincs miert :-)
    De pl. egy majus elseje utani szemetet, vagy sorfesztival mocskat is a tobbseg penzebol takaritjak el, holott csak nehany ezer ember itta le magat pocsolya reszegre.

    Miss Miss Muss: az otthoni felvonularol nem lattam kepeket, az ittenirol mi magunk csinaltunk parat. Inkabb viccesek az emberek, mint megbotrankoztatoak lennenek :-)

    Remelem, nem ugy tunok itt fel, mint ha marhara tamogatnam az ilyen felvonulasokat, mert nem igy van :D”
  • 5. kulfoldon-elo 2008. július 07. 07:53
    „Ez azert nyugaton maskent mukodik. Olyan cegek tamogatjak az ilyen rendezvenyeket, mint pl. British Airways, Ford, tv es radio tarsasagok, a rendorseg stb. Legalabbis itt Londonban igy van, de Berlinben a Nivea, Lufthansa, a JagerMeister stb. Nem hiszem, hogy ennyi penzt aldoznanak ra, ha ez akkora bun volna, mint ahogy ezt otthon nehanyan gondoljak. Szoval ami ma M.o-on van, az a demokracia megcsufolasa.”
24 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Turandot jégszíve felolvadt

Szeged - A Szegedi Szabadtéri Játékok évadnyitó előadásaként Kesselyák Gergely rendezésében magyar… Tovább olvasom