Délmagyar logó

2018. 10. 22. hétfő - Előd 6°C | 17°C Még több cikk.

Biciklizem, csak ne (f)ázzak!

Szeged - Valakinek életstílus, másoknak munkaeszköz a bicikli, amelyről nem hajlandó lemondani a hideg, esős vagy havas téli hónapokban sem. Ezen összeállítás abban próbál segítséget nyújtani, milyen módon védekezhetünk a mostoha időjárásban is a mínuszok és a nedvesség ellen.
„A bringásokat háromfelé lehetne bontani" – mondja Nagy András, a Maniac Kerékpár üzletvezetője. „Egyesek télen-nyáron sportolnak, sokan állandóan vagy csak jó időben munkába járnak vele, a harmadik csoport 'vasárnapi bringásoké'. A megrögzött kerékpárosok nem ülnek fel tömegközlekedési eszközre." A bicikliboltok dolgozóinak óvatos becslése alapján száz bringásból nagyjából hatvan-nyolcvan télen nem veszi elő drótszamarát.

A szegedi kerékpáros boltok felszerelés-kínálata is igen változatos. Teljes és komplett felszerelést azonnal a Maniac, a Heavy Pedal Kerékpárüzlet és Szerviz, valamint a Plázában található Hervis tud biztosítani, a Bike Szaki Kerékpárüzlet kis raktárhelyisége miatt kevesebb kelléket tart a boltban, de megrendelésre bármi beszerzését vállalja. A többi bolt általában csak egy-egy felszerelést tart, de a kesztyű és a szél- és/vagy vízálló esőkabát mindenhol megtalálható.


Alapkövetelmény a fényvisszaverő csík - mondta Nagy András. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu
Alapkövetelmény a fényvisszaverő csík - mondta Nagy András. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu


„Kimondottan télre való biciklis ruházatot nem tartunk, ezeket jobbára ruházati, illetve egyéb felszereléseket áruló üzletekben lehet megvásárolni" – közölte az egyik belvárosi bolt tulajdonosa, aki kesztyűt, „rablósapkát" és esővédőket kínált. Ezzel nincs egyedül, jártam más olyan biciklisüzletben is, amely szintén nem tart ruházatot, mert nincs rá kereslete.

A kínálat

Az üzletvezetők vagy alkalmazottak rendkívül készségesen mutatták be az általuk forgalmazott kellékeket, bátran állíthatom, hogy a kevésbé rutinos vásárlók is bizalommal fordulhatnak bármelyik szaküzlethez. Az árak tekintetében azonban hatalmas eltérések vannak, ha másért nem, ezért mindenképpen érdemes az embernek a nyakába vennie a várost. Meglepetésemre a magát közép-árkategóriásnak tituláló üzletben találtam a legborsosabb áru felszerelések egyikét, míg a „legdrágábbnak" látszó üzletek egyikében lehet a legolcsóbban megkapni bizonyos kellékeket.

Hatalmas választék a nélkülözhetetlen lámpákból. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu
Hatalmas választék a nélkülözhetetlen lámpákból.
Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu


A sapkáknak két típusa létezik, egyesek beférnek a bukósisak alá, másokat magukban (is) lehet viselni. Gyakran szél- és vízálló anyagból vagy termóból készülnek, néhány kifejezetten a homlok és a fül védelmét szolgálja. „A sportolók általában bukósisakban tekernek, emiatt nem használnak vízálló sapkákat. Nem is tudnának, hiszen ha rá vagy alá tennék, nem szellőzne" – közölte Ifkovics Róbert, a Heavy Pedal üzletvezetője. A sapkák ára nagyon eltérő, 1 500–7 000 forint között mozog. Többen ajánlottak fejvédő maszkokat (egy-kétezer forintért), léteznek csak a szemig felnyúlóak és teljes arcot takaróak is; egyik-másik széndioxid- vagy szmogszűrővel rendelkezik. Legtöbbjük azonban csak a kivitelezés miatt melegít, nem kifejezetten hideg időjárásra valók.

A kabátok mindegyike szél- és/vagy esőálló, némelyik alá be kell öltözni, másokat a kabát tetején is lehet viselni. Különbség van a csak nedvességvédő és a meleg kabátok között, ami természetesen az árukon is meglátszik. A szimpla esőponcsók egységesen kétezer forintba kerülnek, a komolyabb, meleg darabokat már hatezer forinttól meg lehet vásárolni, bár átlagosan tizenöt-húszezer forintért kínálják, legfeljebb ötvenezerért. Néhányat a kormányhoz lehet rögzíteni, van, ami a csomagokat is megvédi az esőtől. „Mindegyik kabátnál alapkövetelmény, hogy a vállánál, karján és a hátulján fényvisszaverő csíkokkal legyen ellátva" – tájékoztat Nagy András. A kifejezetten sportbringásoknak készült kabátok hátsó fenékrésze hosszabb, némelyik alá téli kabátot kell venni. Az ő számukra jellemzően kapucni nélküli darabokat árulnak, hiszen a bukósisak miatt nem tudnák kihasználni, a városi kerékpárosoknak nyakkal és kapucnival kombinált kabátokat értékesítenek.

A kesztyűk szél ellen védenek, némelyik vízálló, az árakban szintén nagy az eltérés, a legolcsóbbat 1800 forintért lehet megvásárolni, de kínáltak 9 700 forintosat is. Több helyen kapni térd-, kar- és lábmelegítőket, aláöltözőket, kamáslit (öt-hatezer forint).

Szél- és esőálló kesztyűk. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu
Szél- és esőálló kesztyűk. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu


Az esőnadrágok a kabáthoz hasonlóan szél- és vízállóak, némelyik meleg is. A sportolók számára térdtől felfelé bélelt darabokat ajánlanak, amelyek a legérzékenyebb testrészeket védik. Nadrágokat hat- és tízezer forint között lehet vásárolni, a speciálisan sportolói darabok tizenháromezer forint körül kaphatók.

Egy teljes esőálló felszerelés így harminc–ötvenezer forint, bár a legegyszerűbb fajták – bíztat az egyik bringaboltos – már húszezerért megvásárolhatók.

Mire figyeljünk?

Több szaküzletben nagy hangsúlyt fektettek a további kellékek beszerzésére, úgy mint sárvédő (két-négyezer forint), megfelelően bordázott téliesebb gumik (két-háromezer forint), illetve a lámpák használatára (nyolcszáz forinttól akár tizenegyezerig). Ez utóbbi nemcsak a rendőrségi bírság elkerülését szolgálja, hanem a láthatóságot és a biztonságot, főleg a csúszós időkben. A nadrágösszefogók nagy része fényvisszaverő, nagy a kínálat a vízhatlan, csomagtartóra szerelhető táskák között is.

Az arcvédők között extrémeket is találni. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu
Az arcvédők között extrémeket is találni.
Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu

A biciklik karbantartására fokozottan kell ügyelni a téli időszakban. A szervizzel is foglalkozó boltok egyöntetűen felhívták a figyelmet a fékek fokozott kopására, a sár- és láncvédők rendben tartására. Elő-előforduló probléma, hogy azok az üléshuzatok, amelyek nem annyira hűlnek át, gyakoribb cserére szorulnak az időjárás viszontagságai miatt. „Rengeteg defekt történik, mivel az első kerék sokkal könnyebben felkapja a különböző szennyeződéseket vagy szögeket, üvegszilánkokat, és a hátsó a félig álló tüskébe hajt bele; de a rozsdásodáson kívül nem igazán van, ami erre az időszakra jellemző probléma lenne" – mondja Ifkovics. A Drótszamár, illetve a Lendület Kerékpárüzlet és Szervizekben a bordázott külső gumikat is kiemelték, mint figyelemre méltót.

Alternatíva

Dobos Alexander, a Kossuth Lajos sugárúti Motoros bolt üzletvezetője elmondása szerint egy motoros teljesen fel tud úgy öltözködni, hogy ne fázzon és ázzon, a térd-, kar- és vesemelegítők széles választékát találni a kerékpár nagyobb testvérének szánt üzletben. Az itt fellelhető kabátok, nadrágok, kesztyűk és további kiegészítők egyes esetekben a bicikliseknek is hasznosak lehetnek.

Dobos Alexander a bicikliseknek is ajánlja a vesevédőt. Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu
Dobos Alexander a bicikliseknek is ajánlja a vesevédőt.
Fotó: Domonkos Sándor, www.sadaweb.hu

Ifkovics szerint azonban a kerékpáros egyetlen ellensége az eső, ha ettől eltekintünk, megfelelő lehet a hagyományos téli ruházat, a legnagyobb hidegben is.
A szegedi kerékpáros boltok többségében már széles kínálat várja a kellékek vásárlóit, a felszerelések beszerzése folyamatos.

Olvasóink írták

23 hozzászólás
12
  • 23. vuk 2010. december 06. 21:34
    „19. hozzászólás fili-busz 2010.12.06. 15:00
    A 4savoson a biciklik miatt van kocsisor? nem ertem. a biciklisek elfoglaljak mind a 4 savot? lehetetlen.
    Londonban a behajtasi dij miatt egyebkent sokkal kevesebb talan az auto (az utcak is keskenyebbek..)
    Kerekparos miatt meg sosem lattam kocsisort, csak lampak es egymas miatt. Lehet, hogy mashol maskepp van. Mondjuk en azt is hallottam, hogy kisebb varosban nem vigyaznak annyira a bringasra, mint Londonban.. erdekes.
    Jardazas ITT nincs. Illetve alig alig. A jardak tobbnyire tele vannak, nem is tudna ott menni. Kocsisort pedig inkabb a felezovonalon kerulik, mint a jardan (ha mar kozottuk es bal oldalon nincs hely). Na most akkor ki tart fel kit? :D Engem tobbet tartanak fel a kocsik, mint viszont, az tuti.”
  • 22. törppicur 2010. december 06. 19:32
    „Én télen azért autózok mert hideg van, esik a hó, eső, jeges eső meg amit el lehet képzelni, nyáron pedig meleg van, a kocsiban pedig klíma.
    Részemről ennyi.”
  • 21. scorpiosecret 2010. december 06. 17:04
    „Furi, hogy a Prolog nincs megemlítve.

    11. hozzászólás Kazikázmér 2010.12.05. 17:29
    Az már elég baj, hogy csak 2 évig lehet nyúzni egy biciklit. Én 5-6 éve vettem újat, az elején csak hétvégén használtam, de az utóbbi 3 évben mindenhova ezzel közlekedem. Az tény, hogy azért bírja ilyen sokáig, mert karban is van tartva. :)”
  • 20. fili-busz 2010. december 06. 15:16
    „Szomorú, hogy a 3 felsorolt üzlet neve közül egy sem magyar.
    Vajon miért?
    Érdekes, hogy itt Angliában még nem nagyon találkoztam magyar nevet viselő (kivéve kimondottan magyar) üzlettel, mondjuk a kölcsönös internacionalizmus elve alapján.
    Meg másképpen sem.
    Lehet, hogy ők büszkék a nyelvükre?
    A lengyel a boltok meg szinte csak lengyelül vannak "kiírva".
    Szinte kutatni kell, hogy valahol valami információt találjon az ember angolul.
    Mindenképpen elgondolkodtató.
    Egyébként, az átlag angol messze-messze lemarad Mo-tól a nyelvtudás tekintetében.
    Eddig még senkivel nem találkoztam,aki beszélt volna valami idegen nyelvet.
    Arról nem is beszélve, hogy azt sem tudják, hogy Mo az Eu-ban van.
    A térképen meg pláne nem tudják hol van.

    "Motoros bolt üzletvezetője elmondása szerint egy motoros teljesen fel tud úgy öltözködni, hogy ne fázzon és ázzon..."

    Talán egy-két 60-70 éves motorost kellene megkérdezni az ízületi fájdalmakról,”
  • 19. fili-busz 2010. december 06. 15:00
    „vuk 2010.12.05. 23:55

    /Nem tudom, hogy te hol nezted mindezeket...
    Egy angol 250.000 -es lakosú nagyvárosban,amiből 12 egy tucat

    //Viszont jardazas NINCS.
    Van,de van!
    Ha nem tud elmenni a busztól, bemegy a járdára és ott kerüli ki a kocsisort. Nem 1x, nem 2x. Naponta látom!

    //A kocsisorok pedig veletlenul sem a bringasok miatt vannak,
    De bizony ő miattuk. Nem az általános dugókról beszélek, hanem amikor nem tudom elkerülni őket a 4 sávoson. Nem 1x, nem 2x. Naponta !Semmi keresnivalójuk nincs ott.
    Nincs nekem semmi kifogásom a biciklisek ellen.Sőt, kell is!
    De! Amikor 50 ember a buszon+ a kocsisor mögöttem, ő miatta veszít perceket,és járnak hiába a motorok,akkor már nem annyira "környezet kímélő" a bicikli.
    Gyorsnak, gyors, de csak a biciklisnek.
    A többitől viszont ellopott 1 perc alatt 60 percet.
    Ha érted mire gondolok?

    //Szoval nem tudom, hogy mire alapozod ezeket, de tuti nem Lonodnban jartal ;)

    Na és.Londonon kívül is van élet. De még milyen!
    :-)
    Egyébként Londoban is éltem.
    Ott sem tudja a busz megelőzni őket.

    //Amugy most nem 1fontos boltban, hanem a Brick Lane piacon neztem a lampakat.

    Te is tudod, hogy a piacon mindent fél áron lehet megvenni.

    //ennek meg igy semmi ertelme... most vagy benne van a kreszben es kotelezo, vagy udvariassag... a kresz nem ir elo "kotelezo" udvariassagot sehol.

    Most a "szorszálhasogatsz".
    Kresz szabály alapján sem adnak elsőbséget a biciklisek a busznak, nehezményezett elhaladásnál, például.
    Az autósok gyakran felengednek mellékútról is, ha már percekig nem tudok kifordulni a főútra a nagy forgalom miatt.
    Természetesen nem kötelező, de megteszik,mert udvariasak.

    Az igaz, hogy ilyet, Londonban kevesebbet látni.
    Biciklisektól meg egyáltalán nem.
    :-)

    Az egyetemista(fiatal) biciklisek,meg egyenesen maga a katasztrófa.
    Szó szerint veszik a "gondolat szabadságát".
    Oda mennek, ahova és ahogy ők gondolják, nem ahova lehet, esetleg szabályos.
    Egy valami viszont tény:
    a biciklisek 90%-a jól láthatóan megjelöli magát, nagy segítséget nyújt,ezzel a járművezetőknek.Ezzútal is köszönet érte.
    De mi lesz a maradék 10%-kal?”
  • 18. jozko 2010. december 06. 07:52
    „16. fili-busz:

    Köszönöm az egyetértésedet!

    Átolvastam a10. kommentemet és sietek megnyugtatni mindenkit:
    Nem akarok politikai kérdést csinálni a közlekedésből!

    Értelmezésem szerint komoly szokásformáló felelősség nehezedik a gyakorlott vezetőkre, a hívatásosokra!
    Meglátásom szerint ezt sok busz és trolivezető-és elég sok "úrvezető" is komolyan veszi!
    Tetszik!
    Mert így közlekedni jó!
    És elkerülhetetlen! Mert mozgásban az élet!

    Mondom ezt én, egy őskövület, akinek születésekor a tüzet ugyan már feltalálták-
    de a keréken még dolgoztak!
    Balesetmentes közlekedést kívánok mindannyiótoknak!”
  • 17. vuk 2010. december 05. 23:55
    „16. hozzászólás fili-busz 2010.12.05. 21:38
    Nem tudom, hogy te hol nezted mindezeket... A piroson atmenes teny. Viszont jardazas NINCS. egyszer egyszer nagyon ritkan latni, de inkabb gyerekeket. Kerekparutak NINCSENEK (legalabbis Londonban). A kocsisorok pedig veletlenul sem a bringasok miatt vannak, hanem inkabb a lampak es a sok autos miatt.. Foutakon a kerekparos nem okozhat torlodast mert buszsavban megy...
    Szoval nem tudom, hogy mire alapozod ezeket, de tuti nem Lonodnban jartal ;)
    Amugy most nem 1fontos boltban, hanem a Brick Lane piacon neztem a lampakat.

    "udvariasságból elsőbbséget adtak volna a nagyobb járműnek (ami ugye a kresszben is benne van, nehezményezett elhaladás esetén,amit a személygk. rendszeresen be is tartanak)." - ennek meg igy semmi ertelme... most vagy benne van a kreszben es kotelezo, vagy udvariassag... a kresz nem ir elo "kotelezo" udvariassagot sehol.”
  • 16. fili-busz 2010. december 05. 21:38
    „A fél igazságok elkerülése végett és mert nehogy valaki azt gondolja itt "kolbászból van a kerítés":

    7. hozzászólás vuk 2010.12.05. 14:18

    "Amugy a kepen lathato lampak ha jol latom 4 szamjegyuek... durva, itt Londonban ugyanilyen ledes elso/hatsot kapsz 2 fontert. De hajszalra ugyanez..."

    Igen mert a gagyi "1 fontos" üzletben nézted, gondolom.
    Teljesen ugyanezen lámpáért már a "normál" biciklis üzletben 10 fontot kérnek.
    Persze a "hülyék" meg is veszik.
    A kereskedő meg jól jár a 10 szeres haszonnal.

    Egyébként az angol biciklisek közlekedése katasztrófális a magyar kerekezőkhöz képest.
    (Visszasírom őket)
    Itt mennek össze-vissza,mint a mérgezett egerek, járdán, forgalommal szemben (!!!!!!!), át a piroson, az út széle és a jármű között "előznek" 40 cm szélességben.A hajam égnek áll. Néha 100 méteres sor alakul ki mögöttük,mert nem méltóztatnak a kerékpárúton haladni, előzni meg nem lehet őket. Ja, és még egyetlen egyszer sem fordult elő, hogy esetleg udvariasságból elsőbbséget adtak volna a nagyobb járműnek (ami ugye a kresszben is benne van, nehezményezett elhaladás esetén,amit a személygk. rendszeresen be is tartanak).

    Ez mindenképpen hozzátartozik az igazsághoz!

    10. hozzászólás jozko 2010.12.05. 16:53
    Maximálisan egyetértek veled!”
  • 15. emigrans 2010. december 05. 19:59
    „Végre egy jó cikk,köszönöm !”
  • 14. jozko 2010. december 05. 19:51
    „A téli időszak nagyobbik részére is járható időjárás jellemző!”
  • 13. CID. 2010. december 05. 17:52
    „TÉLEN CSAK A gyagya BICIKLIZIK?”
  • 12. stewenson 2010. december 05. 17:33
    „Mindenesetre a Maniacba ne vigyétek szervizre a bicikliteket, szarul dolgoznak, tapasztaltam én is, ismerős is.”
  • 11. Kazikázmér 2010. december 05. 17:29
    „Egy jó bicaj 30 ezer ft a használt kereskedőknél, 2 évig lehet nyúzni! a havi bérlet jövőre 6200 lesz, így fél év alatt meg van az ára, ha bicajjal járok! Évente van 2 nap amikor a hóesés miatt gyalog megyek. Száz évig élek, ha edzésben vagyok, vagy nem?”
  • 10. jozko 2010. december 05. 16:53
    „A közlekedés /benne a bicajozás is/ -"partnermanőver".
    Az együttérzés, a tolerancia hiánya össznpi betegséggé kezd válni:
    ez a közlekedési morál romlásában is lemérhető!

    Bonyolult szociológiai-pszichológiai fejtegetések helyett józan paraszti ésszel kellene belátnI:
    Együtt többre megyünk!

    Ehhez nem ártana minél előbb felszámolni az ordító társadalmi igazságtalanságokat, a kivételezett helyzetűek nagyképűségét - és javulna a társadalom tűrőképessége!
    Javulna a családokban, javulna a munkahelyeken, javulna a közlekedésben!
    Meg kellene látni a cseppben a tengert-azoknak elsősorban, akiknek társadalomformáló hatalom-és f e l e l ő s s é g van a kezükben!”
  • 9. sonkamiki 2010. december 05. 16:11
    „LukSzusz!
    A legjobb megoldás az lenne ha nem írnál butaságot!
    1. Van aki biciklivel jár munkába a rossz idő ellenére is /nem pedig autóval/! Ezzel sem károsítva a környezetet.
    2. Had döntsem el mikor és hol tartom a biciklim!
    3. Nem hiszem,hogy esőben és mínusz fokban több száz biciklis gátol meg a Kárász utcai "sétálgatásodban".
    4. A zebra nem egy objektum amit "vissza kell foglalni" és nem is azon kell "korzózni", hanem minél hamarabb átmenni rajta az út másik oldalára.
    5. A többiről meg annyit,épp úgy vannak szabálytalanul közlekedő gyalogosok is /kerékpár-gyalogos úton való "sétálgatás" kézen fogva,nehogy elférjen valamelyik szélén szerencsétlen biciklis,megállók környéki "csordaszerű közlekedés" stb.../
    Akinek nem inge nem veszi magára az előbb leírtakat.
    Figyeljünk jobban egymásra.....ennyi!”
  • 8. pizzahát 2010. december 05. 14:56
    „A durva inkább az, hogy London nagyobb piac bringás szempontból, mint egész Magyarország. A képen látható ledes lámpák semmire nem valók, nem szabadna bringás boltban forgalmazni őket.”
  • 7. vuk 2010. december 05. 14:18
    „5. hozzászólás THE 2010.12.05. 12:02
    Valamint a kőfaragók és balett-táncosok. :)

    Amugy a kepen lathato lampak ha jol latom 4 szamjegyuek... durva, itt Londonban ugyanilyen ledes elso/hatsot kapsz 2 fontert. De hajszalra ugyanez.”
  • 6. pt 2010. december 05. 12:50
    „Bringázni jó! :)”
  • 5. THE 2010. december 05. 12:02
    „És a görkorcsolyások, gördeszkások, rolleresek? Miért mindig csak a bicajosok?”
  • 4. szatyi 2010. december 05. 11:57
    „" Ez itt a reklám helye!"”
23 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Csákányi Eszter: A mérhetetlen gátlástalanság érdekelt a figurában

Brezsnyev lányát, a "szovjet hercegnőt" alakítja a Dolcsaja Vita című darabban Csákányi Eszter. Tovább olvasom