Délmagyar logó

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -5°C | 3°C

Biomassza: indul a népi kezdeményezés

Kedden meghirdetik a Délmagyarországban, és rá két hétre indulhat a városrészi népi kezdeményezés Szegeden a biomasszaerőmű ellen – jelentette be sajtótájékoztatóján Ménesi Imre szocialista képviselő.
Megismételte: a megmozdulás amiatt szükséges, mert a Fidesz–Jobbik-többség másodszor is megszavazta, hogy az SZKT rókusi telephelyén biomasszaerőmű épüljön. Annak ellenére, hogy az előterjesztő Bohács Zsolt fideszes képviselő nem tudta megvédeni beadványát. Továbbra sincs információ a várható talaj- és a légszennyezésről, szennyvíz-kibocsátásról, zajterhelésről. A Fidesz és a Jobbik figyelmen kívül hagyta a lakosság tiltakozását, a tervekről senkit nem tájékoztattak.

A képviselő kifejtette: nyomást akarnak gyakorolni a jobboldalra, hogy megváltoztassák véleményüket, és fűtéskorszerűsítésre a termálvizet hasznosítsa Szeged. A távfűtéses panelházakban élő nagyjából 60 ezer ember 10 százalékának, vagyis 6 ezer embernek az aláírása szükséges ahhoz, hogy a közgyűlés kötelezően újratárgyalja a biomasszaügyet. Újrókuson, az Északi városrészben, Tarjánban, Felsővároson és az újszegedi Odessza lakótelepen a gyűjtőívek kitöltésére 30 nap áll majd rendelkezésre.

A sajtótájékoztatón tucatnyi újrókusi lakos jelent meg, akik segítenek aláírást gyűjteni.

A szegedi Fidesz-KDNP frakció reakciója
Ménesi Imre sajtótájékoztatójára

Az aláírás gyűjtés egy kampányfogás Botka László és az MSZP részéről, hiszen ahhoz, hogy a lakosok véleményét a biomassza-ügyben napirendre vegye a közgyűlés, nem szükség egy hónapig párttámogatással, MSZP-szervezéssel a szegediek közé menni, és pártpropaganda szintig süllyeszteni az ügyet. Bármikor behozhatja egy képviselő a kérdést újra a közgyűlés elé egy indítvánnyal. A környék lakóinak szívesen áll a rendelkezésére bármelyik képviselő a Fidesz-KDNP frakcióból.

A szegedi Fidesz-KDNP-frakció szeretne tényadatokkal reagálni Ménesi Imre hangulatkeltő, pártpolitikai indíttatású kezdeményezéséhez. A közgyűlésen már elhangzott, hogy egy ilyen fűtőházban olyan magas hatásfokon égetik a biomasszát, hogy gyakorlatilag csak vízpára és széndioxid távozik csak a kéményekből, a hamut pedig egy szűrőberendezéssel kiszűrik. A városban évente 24 tonnával csökkenne a károsanyag-kibocsátás, hiszen a berendezés elindítását követően, a gáztüzelésű kazánok működtetését mérsékelni lehet. A tüzelőanyag szállítása naponta öt kamionnyi mennyiség, ami kerülőúton, a lakövezetet mentesítve történik majd. A fűtőüzem beindítása után a távhő szolgáltatás díjai is csökkennek majd. Ráadásul Szegeden 2002 óta nem valósult meg termelőberuházás, itt pedig egy olyan fejlesztésről van szó, ami munkahelyeket teremt és tovább csökkentheti a szegedi lakosok rezsiköltségeit.

Ménesi Imre és az MSZP most azért gyűjt aláírásokat, hogy ne csökkenjen a környék légszennyezettsége, ne létesüljenek új munkahelyek, és ne csökkenhessen a szegediek távhődíja. Mindezt csak azért, mert nem az ő nevükhöz kötődik ez a beruházás.

A mostani tulajdonosi döntés csak egy szándéknyilatkozat arról, hogy Szeged városa helyt ad egy ilyen beruházásnak abban az esetben, ha a fejlesztésre pályázó cég nyer a tenderen. Ez azt is jelenti, hogy ekkor már komoly hatástanulmány készül, szakhatósági engedélyekkel együtt, és ez után kell véglegesen döntenie a közgyűlésnek, hogy támogatja-e a biomassza fűtőház építését.

Az Európai Unióban vagyunk, itt szigorú szabványoknak kell megfelelnie egy ilyen fűtőháznak. Mindenki láthatja, aki a panelben él, hogy a jelenleg működő földgázt égető fűtőházak sokszor 10-20 méterre vannak a lakóházaktól, ez az új fűtőmű tizenöt-hússzor messzebb, majdnem 400 méterre esne a legközelebbi lakóingatlantól. Arra kérjük a polgármestert és az MSZP-s képviselőt, hogy ne használják fel Szeged lakosságát kicsinyes pártérdekeikre, megfosztva őket a tisztább levegőtől, új munkahelyektől és csökkenő távhődíjaktól.

Szegedi Fidesz-KDNP-frakció

Olvasóink írták

46 hozzászólás
  • 46. zdi 2013. május 02. 21:05
    „45. jozko: jozko, tételezzük fel először is, hogy a polgároknak van józan eszük, fel tudják mérni mi az érdekük és ehhez nem igénylik a politika segítségét. Megfelelő tájékoztatás, szakértő vélemények stb. hiányában erről vitát folytatni nekünk felesleges. Hiszem, hogy a projekt elfogadottsága nem elsősorban politikai vonalon mozog inkább a tervezett helyszín és a véleményezők lakóhelyének távolságával meghatározható egyenesen.
    Hogy jobban érthető legyen a szűkebb környék ellenállása, javasolnám (nem utasítás:) ) a lelkes támogatóknak, nézzenek körül a helyszínen! A lakótelep és a töltés közötti szűk sávba sikerült már eddig bezsúfolni vasutat, villamosenergia távvezeték elosztó állomást, az SZKT telepet, építési hulladék feldolgozó üzemet! és többit. Ezeknek mindennapi környezetterhelése mellett (forgalom, por, zaj, szag) én elég nehezen értem, hogy valaki azt gondolja, az adott környék és annak lakó még tovább terhelhetők!”
  • 45. jozko 2013. május 02. 16:43
    „44. zdi:

    Oké, nem akarok személyeskedni, tudomásul veszem, hogy az egyik vagy másik oldalon elkötelezett képviselők megpróbálják majd maguk mellé állítani a lakosságot!
    Győzzenek az ész-érvek /mert vannak/.
    Ezt az általam tisztelt ´macs´ /43/ is így fogalmazta meg .
    Határozott szakmai véleményem van a dologról- de a politikai kakaskodásban nem vagyok érdekelt.”
  • 44. zdi 2013. május 01. 17:15
    „42. jozko: Ezt a kommentem szándékos félreértelmezésének, kiforgatásának és csúsztatásnak olvasom. No meg egy részét viccnek:
    Többen politikai hisztériát keltenek. - állítja ezt a demagóg politika szintjéről, ahol az érvek és adatok helyét avitt kedélyeskedéssel és tereléssel pótolják.
    További jó vetítést!”
  • 43. macs 2013. május 01. 14:26
    „42. jozko,
    igazad van, döntsön a többség józan ésszel, de ahhoz nem ártana ismerni a részleteket, sőt nem ártana ellátogatni már működő erőművekbe, illetve beszélni a közelében élőkkel.
    Engem nem is annyira az erőmű zavar, hanem a fűtőanyagot szállító járművek okozta környezetszennyezés. :-(”
  • 42. jozko 2013. május 01. 08:58
    „39. zdi:

    "Ne nekem válaszoljon...csak őszintén önmagának..."

    Ott még nem tartok, hogy önmagammal beszélgessek :)
    "Utasításra" még kevésbé!

    Egyébként a Rókusi körút eleje /panel/ elég közel van szerinted a tervezett fűtőműhöz?
    Már csak a hozzászólási kompetencia végett kérdezem.
    Hozzászólásodban pontosan a lényegnél siklasz félre :" nem kell az alternatív energiák mellett érvelni"...
    Szerintem kell, és én azt is teszem.
    Többen viszont politikai hisztériát keltenek.
    Döntsön a többség józan ésszel, melyikre vevő!

    Kellemes majálist kíváno - mi a pihenőidőt a szabadban fogjuk tölteni.
    Hét közben, munkanapokon elég a "városi" szennyezett levegő - mert ott is dolgozom a Rókusi körúton - a jelenleg teljes kapacitással működő gáz fűtőmű közelében, amely környezetszennyezőbb, mint a a biomasszát égető - igaz, nem olyan látványosan /füstje pl. egyáltalán nincs - de a kipuffogóknak is alig...:) /”
  • 41. gondolom 2013. április 30. 16:34
    „Még egy év és eltakarítjuk a fideszes bandát szegedről.”
  • 40. szatyi 2013. április 30. 15:41
    „Jó lenne, ha -csak- az érintettek(rókusiak, makkosháziak, stb.) mondhatnák el a véleményüket.
    Nem igazán korrekt a város másik végéről, netán a határon túlról osztani az észt a panellakóknak.
    Rókusiként én sem győzködném pl. az újszegedieket, hogy milyen nagyszerű egy ilyen biomassza erőmű!”
  • 39. zdi 2013. április 30. 15:11
    „37. jozko: Szerintem itt senki nem vitatja az alternatív megoldások szükségességet, felesleges érvelni mellette. Részemről az adott ipari létesítmény lakóövetben való elhelyezése ellen tiltakozom. Kérdezem, szeretne e a tervezett beruházás közelében élni? és Ne nekem válaszoljon! csak őszintén önmagának.”
  • 38. KJ1 2013. április 30. 14:32
    „37. jozko 2013.04.30. 13:18

    "Erőmű?
    Inkább hívnám fűtőműnek, "kazánháznak" - az erőmű enyhe túlzás.
    Napi 5-7 kamionnyi szárítmány sem éppen "erőmű" kapacitás..."
    Akkor viszont semmit sem ér. Nem old meg problémát. Minek?”
  • 37. jozko 2013. április 30. 13:18
    „13. zdi:

    Erőmű?
    Inkább hívnám fűtőműnek, "kazánháznak" - az erőmű enyhe túlzás.
    Napi 5-7 kamionnyi szárítmány sem éppen "erőmű" kapacitás...

    Továbbra is fenntartom azt a véleményemet, hogy Szeged energiaforrásának nem árt több forrásból "buzognia" - több alternatív lehetőség kihasználásával.
    Én jártam annó télvíz idején a Jaruzelsky- féle Lengyelországban, amikor az ország olyan "mélyen" volt, hogy leállt a távfűtés és a gázfűtés, panelházak és "téglablokkos" épületek ablakain kis réseket vágtak - amelyeken kidugták a kályhacsöveket...
    Az alagsorok, lépcsőházak tele voltak rőzsekévékkel, farakásokk, szénkupacokkal - mindenféle biztonsági és tűzrendészeti szabályt felrúgtak az emberek, fűtöttek, amivel tudtak, nem akartak megfagyni.
    Természetesen nem vízionálok ilyen jövőt, de ha csak a gázra alapozott távfűtés ellehetetlenül vagy símán megfizethetetlenné válik, nem árt alternatív energiaforrásokkal készenlétben állni - és erre nagyon nem árt időben előkészülni.
    A szóbajöhető lehetőségek közül jónak tűnik a geotermikus energia hasznosítása - a legmegfelelőbb helyen és technológiával - és a megújuló energiaforrások közül a biomassza felhasználása.
    Elégetése és nem elgázosítása /az már bűzlik a sándorfalvi úton/- és szárított növényi "energiahordozókat" és nem döglött lovakat, teheneket égetve, mint ahogyan azt Ménesi képviselő úr a Közgyűlésen vízionálta...
    A korrekt tömegtájékoztatás és nem a riogatás híve vagyok.
    Ismerje meg a vélemény nyilvánításra felkért lakosság a környezeti hatásokat és az anyagi kihatásokat - a szorosan szakmai érvekkel nem tud mit kezdeni.
    Ezeket mérlegelve nem mint döntéshozó, de a véleményével a döntésbe beleszólni tudó tényezőként szerepelhet!
    Minden gazdaságosan felhasználható és -toleranciával!- kezelhető energiahordozóra szükség lesz a jövőben - ha nem akarunk az egyre dráguló szénhidrogénekre alapozni minden energiataermelést!

    Köszönöm a figyelmet.”
  • 36. pybot 2013. április 30. 12:44
    „Engem mindig az gondolkoztat el ezeknél a szavazásoknál, hogy mi lehet az az erő, ami miatt így összezárnak ezek 15-en. Nem lehet csak a pénz: ugyanis ahogy van az a pénz, amiért korpás valakinek a haja, ugyanúgy van az a pénz, amit már nem vállal fel saját erkölcsi szintje miatt. Tehát valami másnak kell lennie.
    Vérszerződést kötöttek? Az nem divat mostanában :)
    Kényszerből szavaznak? Ez a legvalószínűbb. Tehát mindenkiről tudnak valamit egy szinttel följebb, amit ha kell, elő lehet venni, amit az orra alá lehet dörgölni, miközben egrecírozzák, hogy "lábhoz!"
    Na ezt kellene megtalálni, felnyitni, nyilvánosságra hozni, felszámolni. És megtisztulna az ország.”
  • 35. zdi 2013. április 30. 12:18
    „30. TUTI: Mi más lehetne ha a lényeges kérdéseknél, részleteknél üzleti titokra hivatkoznak. és az aztán igazán meggyőző érv a bizalomhoz.

    32. Emike86: ja, meggyőzött.”
  • 34. cleverphone 2013. április 30. 11:30
    „Botka polgármester párttársa a volt alpolgármestör havi 500 000ért ad projekttanácsot a válságban lévő egyetemnek még nem kiabál?”
  • 33. Együgyű 2013. április 30. 11:17
    „,,Biomassza: indul a népi kezdeményezés"
    Kíváncsi leszek a népi kezdeményezésre valamint annak eredményére!
    Olyan fásult már ez a nép és oly megosztottá vált e Szent Magyar hazában.
    A széthúzás, acsarkodás, irigykedés vált e rendszerváltó országban úrrá!
    A politikai akarat, lobbi érdekek, haveri családi mutyik váltak megszokottá!
    Hajrá szegedi ,,panelprolik" ha akartok és tudtok, harcoljatok a lobbi érdekek ellen!”
  • 32. Emike86 2013. április 30. 11:02
    „31. zdi Az valóban kisebb, de az el hasonló.”
  • 31. zdi 2013. április 30. 10:26
    „28.Emike86: a pannonhalmi NEM ugyanilyen. Tessék jobban tájékozódni!

    Annak névleges hőteljesítménye: 700 kW, az ide pedig 3 db 5MW névleges hőteljesítményű épülne!”
  • 30. TUTI 2013. április 30. 10:16
    „zdi!

    Ez még mindig homályszaggatás! Ködösités! :)
    Ez régi technologia lesz Szegeden is?
    DE a nagysagrendről sem jön at semmi!!!?

    Senki nem tud semmit egyelőre....
    PErsze ez azért van, mert nem mondanak
    semmi konkrétumot a Fideszék. Mert nem tudnak....
    Vagy vki azt hiszi, h vki közülük ért ehhez a témához??? :) :) :)”
  • 29. íród 2013. április 30. 10:11
    „Rendben tételezzük fel a legjobbakat, hogy ez az erőmű nagyon környezetbarát és minden a legmodernebb és nagyon szép és jó lesz. Viszont miért lakótelepre kell tenni, mi van azokkal a kamionokkal, amik majd hozzák az anyagot (azok is környezetbarátok lesznek, kamion stop, 7,5 t alatt behajtani tilos), milyen lesz az út a körúton és a Csáky József utcában, miért is van Szegednek Ipartelepe? Ez csak néhány hirtelen felmerült kérdés, de lenne még. Sajnos azt gondolom, hogy politikusaink eddig is azt tettek a saját érdekükben amit akartak és ezután is azt fognak mindegy, hogy az emberek, az itt élők mit akarnak, illetve, hogy mi a véleményük.”
  • 28. Emike86 2013. április 30. 09:50
    „Szerintem utána kellene olvasni, hogy hol milyen környezeti hatásokat produkál. Annyira szigorú szabályozás alá esik, hogy nem csak nincs káros anyag kibocsátása, de még a levegő szennyezettségét is csökkenti. Nem kell elfordulni a megújuló energiaforrásoktól, hanem ki kellene használni azokat. Akik most nagyon ellene vannak, azok fognak a legjobban sírni, ha pár év múlva akkora lesz a távhő számla, hogy már nem győzzük fizetni azt, és hogy miért nem léptek időben a városatyák.

    Én jártam Pannonhalmán, ahol az apátságban ugyan ilyen működik, és úgy gondolom, ha annyira káros, bűzös, hangos lenne nem engedélyezték volna az építését.

    A régi fa, szén tüzelés idejében senki nem ment az utcára tiltakozni, pedig annak ám volt szaga meg mindene.

    Abban, viszont egyet értek, hogy a lakosságot jobban kellene tájékoztatni. Ha majd ez megtörtént, akkor kell tiltakozni, de ameddig a nagy százalék azt se tudja, hogy mi akarnak oda építeni, addig felesleges a tiltakozás.”
  • 27. zdi 2013. április 30. 08:53
    „26.TUTI: referenciák Ausztriából:

    http://www.pronas.hu/2011-02-17/Vita_a_biomassza_eromuvek_korul

    http://www.pronas.hu/2012-08-28/Vadaszgepek_Nyomasproba

    :(”
46 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Rotary Tavasz az újszülöttekért

A szegedi rotaristák tavaly hagyományteremtő szándékkal rendezték meg az első Rotary Tavaszt Szegeden. Tovább olvasom