Délmagyar logó

2017. 01. 17. kedd - Antal, Antónia -4°C | 1°C

Biztonsági kell a sulibuszokba

Szeptembertől kötelezővé teszik a biztonsági öv és a gyermekülés használatát az iskolabuszokon is. Mivel az előírásoknak nagyon nehéz megfelelni, a Kisalföld Volán leállítja a gyerekeket szállító sulibuszokat. A Tisza Volán Zrt. a többi Volán-társasággal együtt a szakminisztériumtól kért jogszabály-értelmezést.
Szeptember elsejétől lép életbe az a KRESZ-módosítás, miszerint a 135 centiméternél alacsonyabbakat gyermekülésben, a magasabb gyerekeket pedig biztonsági övvel kell rögzíteni az iskolabuszokban. A módosítás miatt a Kisalföld Volán nemrég bejelentette: Győr-Moson-Sopron megyében leállítja az iskolabuszokat, mert a rendelkezésnek nem tudnak eleget tenni. A helyközi közlekedésben is részt vevő, csomagtartóval nem rendelkező járműveken ugyanis fizikai képtelenség folyamatosan fel- és leszerelni, illetve tárolni a gyermeküléseket. A cég attól nem zárkózik el, hogy az érintett települések között a ki- és becsengetésekhez igazítva továbbra is közlekedtessenek járatokat, ezek azonban nem iskolabuszként, hanem menetrend szerinti közforgalmi autóbuszként közlekednének majd, így bárki felszállhatna rájuk. A Vasi Volán Zrt. buszai sem felelnek meg az előírásoknak, így ott is elgondolkodtak azon, hogy megszüntetik az iskolabuszokat.

A Tisza Volán Zrt. Csongrád megyében 16 vonalon szállít tanulókat. Szeged vonzáskörzetében Újszentiván és Tiszasziget, valamint Kübekháza és Szőreg között utaztatja a gyerekeket. A dóci iskolások ügye pedig egyelőre függőben van.

Egyelőre bekötés nélkül utaznak a gyerekek az autóbuszokon. Fotó: Miskolczi Róbert
Egyelőre bekötés nélkül utaznak a gyerekek az autóbuszokon.
Fotó: Miskolczi Róbert

A KRESZ-módosítással kapcsolatban megkérdeztük Mező Istvánt, a Tisza Volán Zrt. közlekedési közszolgáltató divízió igazgatóját, aki az alábbi nyilatkozatot juttatta el szerkesztőségünkhöz: a tanuló szállítás feltételeit a kistérségi többcélú társulásokkal, illetve önkormányzatokkal kötött szerződések szabályozzák, ezek zöme a tanév végén lejár. A Volán már megkezdte a tárgyalásokat, amire a jogszabályváltozások miatt is szükség van. A társaságok a szakminisztériumtól kértek jogszabály-értelmezést az egységes gyakorlat kialakításáért, az eddigi feladatokat pedig a jövőben is el akarják látni.

Mivel a közlekedési tárca ragaszkodik a KRESZ-módosítás szeptemberi bevezetéséhez, az önkormányzati minisztérium viszont azt szeretné, ha a sulibuszokat nem érintené a módosítás, egyelőre nem lehet biztosan tudni az ügy végkimenetelét. Mindenesetre Varga Zoltán szakminiszter azt mondta, hogy a módosítás az autóbuszgyártóknak felhívás azzal kapcsolatban, ha valaki iskolabuszt akar gyártani, akkor ilyen feltételekkel teheti. Már működő rendszeren azonban nem lehet számon kérni. A kérdésről tovább egyeztetnek.

A taxiban nem kell

Az autósok, akik nem használják a biztonsági övet, akár 20 ezer forintig terjedő helyszíni bírsággal sújthatók. Egyetlen helyzetben: kizárólag tolatás közben kapcsolhatják ki büntetlenül. Bizonyos esetekben pedig az orvos is felmentést adhat a bekötése alól. Taxiban utazva azonban be kell kapcsolnunk, s ha ezt nem tesszük meg, a helyszíni bírságot nekünk kell kifizetni. A sofőrnek viszont nem kell az üléshez szorítania magát. A gyerekeket ismételten csak be kell kötni, a gyermekülés használata azonban a taxiban nem kötelező.

Olvasóink írták

  • 3. szunyi 2009. május 25. 11:09
    „Én szerintem egy ésszerű átmenet kellene.
    Mindenféleképpen támogatom a biztonsági berendezéseket (őv, ülésmagasító, gyermekülés) minél hamarabbi bevezetését, de valjuk be nem reális lecserélni minden ilyen buszt, furgont promt azonnal.
    A javaslatom
    1, az új járművekbe legyen kötelező
    2, 5 év átementei idő ahol a cég járműveinek legalább 20,4060,80,100 fel legyen szerelve ezzekkel.

    U.i.

    A gyerekülésses sztori (történet), szerintem sántií. Legyen ülésmagasító, behelyezése saccperkb 1 secundum, ezzel is előreléptünk.”
  • 2. Zsoltee0716 2009. május 23. 23:25
    „Erre annyit hogy az újonnan legyártott buszokba alapfelszereltégnek kellene lennie a biztonsági övnek.
    Most is vannak egyes helyközi-távolsági és helyijáratú buszokban ahol biztonsgi öv van van ahol kétpontos van ahol 3 pontos. Erre matrica is felhívja a figyelmet.
    Ezek üveg fal ill hátul a 4 vagy 5 egymás mellett lévő üléseknél található a folyósó val szemben.
    Egy 50 fős buszban csak max. 7 helyen van öv, ettől csak kevesebb van.
    Kivéve az amelyiket felszereltél ilyennekel mindegyes ülés!! Már csak használni kell!”
  • 1. klj_54 2009. május 23. 23:24
    „És mi magyarok hogyan reagálunk a gyermekeink biztonságáról rendelkező törvényre?
    A legegyszerűbben, mexüntetjük a járatot.
    Ki a fenét érdekli az én unokáim biztonsága? Mert aki a szállításból él azt nem.
    Az a nyomorult hatóság pedig nem tartatja be azt a szabályt, hogy helyközi és távolsági buszon álló utas nem lehet! Eindhoven központi busz pályaudvarán beszólt a sofőr az urh-ba és kettőnkért jött egy újabb busz , amivel eljutottunk Oss-ba.
    Ebben az országban csak a kifogás és a nyafogás megy!
    No meg a kibúvók keresése.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Delmagyar.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kánikulában habzik a bor Szegeden

Szeged - A megfelelő alapital színéről és fajtájáról ugyan megoszlanak a vélemények, de az biztos, hogy jobban esik a szódával dúsított bor a májusi kánikulában, mint a tiszta – vallják a szegedi borfesztivál fröccspárti látogatói. Tovább olvasom